2011-01-13, 01:40
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munyau
Någon snäll person som kan hjälpa mig med detta..

Ange hur störningarna nedan skulle påverka jämviktskoncentrationen av H2O i följande
reaktion (motivera ditt svar); (4p)

C(s) + H2O(g) + energi CO(g) + H2(g)

a. Minska behållarens volym.
b. Tillsätta en katalysator.
c. Tillsätta C.
d. Ta bort CO.

Le Chatelier's principle kan du läsa på lite om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Chatelier%27s_principle

a) reaktionen förskjuts åt vänster då ett ökat tryck är ofördelaktigt för systemet.
b) jämvikten ställer in sig snabbare då katalysatorn enbart sänker energibarriären för reaktionerna.
c) Ökad mängd kol driver reaktionen att gå till höger.
d) minskad mängd CO driver också det reaktionen till höger av samma anledning som en ökad mängd kol gör.
Ta en till på jämviktsekvationen.
Ka = ([H2]*[CO])/([C][H2O]) och inse hur det ligger till. Ka är en konstant och ökar du [H2] måste du också öka [C] och [H2O] för att Ka ska vara lika stor.
2011-01-13, 16:02
Medlem
hjälp...

Vilket samband finns mellan ett ämnes löslighet och de kemiska bidningarna i ämnet och i lösningsmedlet?
2011-01-13, 22:33
Medlem
Tar grundämnen slut? Hjälp!

Tja,
Har en uppgift i kemin att diskutera i ett forum om grundämnen tar slut eller inte, eftersom jag är lat och inte orkar söka fakta tänkte jag fråga om någon av er skulle kunna skriva lite om denna uppgift.
Citat:
Under rubriken "Klappjakt på grundämnen" kunde man under sommaren läsa att det kan bli brist på vissa för oss viktiga grundämnen.

1) Ta reda på om det stämmer att det kan bli brist på vissa grundämnen och skriv ett kort inlägg på högst 200 ord där du tar ställning i denna fråga.

Försök att hitta
a) argument som talar för att det blir brist på vissa grundämnen och
b) argument som talar emot att det blir brist på vissa grundämnen.

Skriv dina argument under respektive alternativ.

2) Kommentera dina klasskamraternas svar.

När du skriver ned dina svar ska du använda dig av dina kunskaper om grundämnen och kemiska föreningar samt om kemisk bindning.

Jag, dvs. din kemilärare, deltar inte i diskussionen, men jag kommer att läsa dina inlägg för att se i vilken utsträckning du har uppnått målen från kursplanen. Se även bedömningsmallen: Bedömningsmall forumsdiskussion grundämnen.pdf.

Mål och betygskrav
I kursplanen för Kemi A kan man läsa följande mål för kursen:
Eleven skall
ha kännedom om några grundämnen, kemiska föreningar och moderna material, deras egenskaper, förekomst och kretslopp samt deras betydelse t.ex. i jordskorpan eller inom olika verksamhetsområden i samhället

Inklistrat från <http://www3.skolverket.se/ki03/info.aspx?infotyp=5&skolform=21&sprak=sv&id=3126&a r=0607&extraid=&valtyp=&sel=&txt=>
Nu, när vi snart har hunnit med kapitel 1-3 och 5-6, har du lärt dig en hel del om olika ämnen och deras uppbyggnad samt om kemisk bindning. Det är dags att du får chans att använda dessa kemiska kunskaper på naturen och samhället runt omkring dig.

Här följer några delar av de olika betygskraven för kemi A:

Kriterier för betyget Godkänd
Eleven använder införda begrepp, modeller och formler för att beskriva företeelser och kemiska förlopp.

Inklistrat från <http://www3.skolverket.se/ki03/info.aspx?infotyp=5&skolform=21&sprak=sv&id=3126&a r=0607&extraid=&valtyp=&sel=&txt=>

Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven kombinerar och tillämpar sina kunskaper i kemi för att belysa samband från olika verksamhetsområden i samhället.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven integrerar sina kunskaper i kemi från olika delområden för att förklara fenomen i omvärlden.
Eleven analyserar och diskuterar problemställningar med stöd av kunskaper från olika delar av kemin.

Jag hoppas att det blir en givande diskussion.
Manfred Börner
2011-01-13, 22:37
Medlem
Izunis avatar
Skojar du?

det handlar om 200 ord din sopa.

ont:uran fast återanvändningen av den utarmade slutprodukten kommer antagligen att utvecklas så att det stort sett inte kommer att finnas någon brist på detta.
2011-01-13, 22:49
Avslutad
Jag tänker inte göra din uppsats åt dig. Men livsviktiga grundämnen tar ju inte slut, som kalcium, kalium o fosfor. Man intar det o man kissar ut det. Det är först när man börjar mixtra med atomkärnan, som grundämnena kan ta slut. Som Izuni säger, t.ex Uran.
2011-01-13, 22:59
Medlem
GalFisks avatar
Helium kan också ta slut, eftersom det åker ut i rymden om man släpper ut det, och bara återfinns under jorden (där det bildas som en biprodukt av radioaktivt sönderfall).
Sen finns det andra sätt att ta slut på, om alla kända tillgångar av ett ämne har gått åt för att tillverka en pryl, kan man inte göra flera utan att skrota och återvinna det man redan har. Just återvinning kommer nog ta betydligt mer fart i framtiden, det vi har nu är bara början.
2011-01-13, 23:17
Bannlyst
Det finns flera grundämnnen som kommer ta slut. Nickel nämndes, men också fler av övergångsmetallerna och i synnerhet ädelmetaller.

Jag läste detta i en vetenskapstidning men hittar inte artikeln.
2011-01-13, 23:32
Medlem
kanulas avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
2011-01-13, 23:45
Medlem
pyro860s avatar
NU ska den sitta i rätt tråd iallafall.. Måste haft två flikar uppe eller nått och postat i fel när jag ctrl+c:ade facebook eller nått...

En kompis undrar.
Vad har Zn(II) har för roll i reaktionsmekanismen för re-/dehydrering av CO2?

Ett snabbt svar vore kanon!
2011-01-14, 08:18
Medlem
NickaNyfikens avatar
20cm3 ammoniaklösning förbrukar vid titrering 18,72cm3 0,100mol/dm3 saltsyra. Jag behöver hjälp med att beräkna ammoniaklösningens koncentration.
2011-01-14, 12:28
Medlem
NickaNyfikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
20cm3 ammoniaklösning förbrukar vid titrering 18,72cm3 0,100mol/dm3 saltsyra. Jag behöver hjälp med att beräkna ammoniaklösningens koncentration.

Och eftersom jag fick sån fin hjälp med denna lägger jag ut en till:

Om jag har en lösning med trimetylamin med pKa= 4, 2 och en koncentration i vattenlösningen på 0, 25 mol/dm3. Hur beräknar jag ph-värdet och vad blir det?
2011-01-14, 20:28
Medlem
Kemi B Laboration-jämviktförskjutning

Jag har utfört laborationen i videon(http://www.larcentrum.org/safir/ke1202w … /30060.htm) och tagit upp i stort sett allt som går att notera i laborationen. I min laborations rapport förklaras detta och tas upp.

Bedömningen av labb-rapporten är jag en aning missnöjd med, då jag tydligen har missat (inte förklarat "djupare" och helt enkelt inte tagit upp så mkt i överlag). Jag har tydligen inte förklarat tydligen så "specifikt" som möjligt enligt pedagogen. -Vad hände i provrören & Varför? Kan jag tillägga ngt utöver det jag har, och i så fall vad?. Jag fick tyvärr ingen vidare information på vad som kan "förbättras" så det lite är svårt att försöka ändra/lägga till något när man inte riktigt vet vad..

Om ni orkar och har tid så finns min laborations rapport att hitta här:http://img716.imageshack.us/gal.php?g=bild1k.png

Det är så frustrerande att läraren i fråga vägrar vägleda mig i tron om att jag själv ska lyckas lista ut vad det är som saknas i rapporten. Därför behöver jag lite "input" i diskussionen eller se uppgiften från ett annat perspektiv.

Väldigt tacksam om någon kunde upplysa mig i de delar jag ej tagit upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in