2010-09-19, 12:22
Medlem
Fieldleafs avatar
Tråd sammanfogad.

/Mod
2010-09-19, 15:25
Medlem
jocke1100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jizzinmypants
Först hällde vi vatten i en ekolv som vi droppade i lite btb och vattnet blev då blått. Sedan hällde vi i lite metanol i en annan ekolv, skakade, hällde ut metanolet och tände på gaserna som var kvar och hällde sedan i det blåa vattnet, som blev gult.

Jag vet att det betyder att vattnet blivit surt. Men varför blev det det? kan någon förklara?

CO2+H2O -> H2CO3
H2CO2 är myrsyra/metansyra som är en relativt sur syra...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myrsyra

Rätta mig gärna om jag har fel, antingen med reaktionsformeln, eller svaret. ...
Senast redigerad av jocke1100 2010-09-19 kl. 16:01.
2010-09-19, 17:08
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
När jag läser igenom boken i Kemi A så slogs jag av en fråga.

Det är med hjälp av elektronparbindning som vi kan förklara hur t.ex kloratomerna binds två och två. Eftersom klor har sju stycken valenselektroner så söker dom sig till en annan kloratom för att på så vis bilda Cl₂ och få ädelgastal genom elektronparbindning.

På föregående sida så läste jag om jonbindningar. Där skriver man 2Na+Cl₂→2NaCl. Eftersom klor har sju valenselektroner och Natrium bara har en, så reagerar dessa lätt med varandra och man får ädelgasstruktur.

Så här långt ser ju allting fint ut. MEN nu är det en sak jag inte riktigt förstår. Varför skulle Cl₂ vilja reagera med Na, eftersom Cl₂ redan har ädelgastal?

Eftersom entropin ökar och energinivån för NaCl är lägre jämfört med Na och Cl2.
2010-09-19, 19:01
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Eftersom entropin ökar och energinivån för NaCl är lägre jämfört med Na och Cl2.

Och då ställer jag mig frågan varför det inte förklaras i boken om Kemi A att det fungerar som det gör.
2010-09-19, 19:44
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke1100
CO2+H2O -> H2CO3
H2CO2 är myrsyra/metansyra som är en relativt sur syra...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myrsyra

Rätta mig gärna om jag har fel, antingen med reaktionsformeln, eller svaret. ...

Reaktionsformeln är rätt, men sen hoppar du helt otippat från H2CO3 till H2CO2... rätt svar är att du får H2CO3 vilket är kolsyra, som är svagt surt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolsyra
2010-09-19, 21:59
Medlem
Jag har getts ett prov av en okänd stark syra, och min första uppgift är att, med hjälp av AgNO3-lösning och BaCL2-lösning, fastställa vilken syra det är.

Jag har också en lista på lösligheten för de olika salterna.

BaCl2 - 37,5 g/100 ml vatten
AgNO3 - 122 g/100 ml vatten

På något sätt lyckades jag med lite hjälp konstatera att min syra var svavelsyra (H2SO4) eftersom det gav en vit fällning tillsammans med BaCL2-lösningen (med samma mängd svavelsyra som bariumklorid)

Hur kommer detta sig, och hur skulle jag genom lösligheterna på de olika syrorna kunna veta vad det var för syra?

Tacksam för svar!
2010-09-19, 23:04
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petskar
Jag har getts ett prov av en okänd stark syra, och min första uppgift är att, med hjälp av AgNO3-lösning och BaCL2-lösning, fastställa vilken syra det är.

Jag har också en lista på lösligheten för de olika salterna.

BaCl2 - 37,5 g/100 ml vatten
AgNO3 - 122 g/100 ml vatten

På något sätt lyckades jag med lite hjälp konstatera att min syra var svavelsyra (H2SO4) eftersom det gav en vit fällning tillsammans med BaCL2-lösningen (med samma mängd svavelsyra som bariumklorid)

Hur kommer detta sig, och hur skulle jag genom lösligheterna på de olika syrorna kunna veta vad det var för syra?

Tacksam för svar!

Det interessanta här är lösligheten på reaktionsprodukterna. Bariumsulfat och silverklorid är olösligt, så bariumklorid kommer att bilda fällning med svavelsyra, och silvernitrat bildar fällning med saltsyra.
2010-09-20, 17:03
Medlem
jocke1100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Reaktionsformeln är rätt, men sen hoppar du helt otippat från H2CO3 till H2CO2... rätt svar är att du får H2CO3 vilket är kolsyra, som är svagt surt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolsyra

Okej. Hade detta i plugget förra veckan, så jag visste att det var kolsyra.
Dubbelkollade med Google, och skrev en siffra fel, så jag kom till sidan här... Och då blev svaret myrsyra. Antog att Google visste bättre än mig.
Kollade inte så noga .

Jääävligt pinsamt...

//Jocke1100
2010-09-20, 17:47
Medlem
Om man smälter ner guld med 24 karat och samma mängd guld med 18 karat så att det blir samma tacka, hur många karat guld blir tackan då??
2010-09-20, 21:14
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Vad händer med aminosyraordningen i AUG UUA CUU GUG CCG UGC CGG GGA AUG ACA AGC AAG GAG CAC UAU CCA UAA om bas nummer fyra förloras helt?
2010-09-21, 05:34
Medlem
bingobennys avatar
Jag vet inte riktigt om jag postar det här på rätt ställe, men jag försöker ändå..

Om man smular ner lite jäst i lite ljummet vatten, häller det i en flaska med socker i och sedan lägger över en ballong, vad händer då? Antar att ballongen blåser upp sig? Men vad är det för typ av process, har den något speciellt namn?

Ska även göra samma grej, fast hälla jäst-vattnet i en helt tom flaska och sedan dra över en ballong, antar att det inte är meningen att ballongen ska blåsa upp sig..

Och ja, det är en labb jag ska göra för Naturkunskap A och sedan skriva en rapport, men det hela verkar väldigt omständligt och jag skulle uppskatta om ni, mina kära flashbackare, kunde hjälpa mig

Thanks!
2010-09-21, 13:36
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Om man smälter ner guld med 24 karat och samma mängd guld med 18 karat så att det blir samma tacka, hur många karat guld blir tackan då??

24karat guld = 24/24delar guld = 100% guld
18karat guld = 18/24delar guld = 75% guld + 25% legering

(18+24)/(24+24) = 21/24 dvs 21 karat guld då det är samma mängd guld är detta räknesättet applicerbart.

Citat:
Jag vet inte riktigt om jag postar det här på rätt ställe, men jag försöker ändå..

Om man smular ner lite jäst i lite ljummet vatten, häller det i en flaska med socker i och sedan lägger över en ballong, vad händer då? Antar att ballongen blåser upp sig? Men vad är det för typ av process, har den något speciellt namn?

Ska även göra samma grej, fast hälla jäst-vattnet i en helt tom flaska och sedan dra över en ballong, antar att det inte är meningen att ballongen ska blåsa upp sig..

Och ja, det är en labb jag ska göra för Naturkunskap A och sedan skriva en rapport, men det hela verkar väldigt omständligt och jag skulle uppskatta om ni, mina kära flashbackare, kunde hjälpa mig

Thanks!

Jag ska inte ge dig alla svar alldeles för lätt men jag tänkte vägleda dig. Tänk dig att du gör alkoholhaltiga drycker, då använder du dig av sättet med socker, vatten och jäst. Kolla i hembränningsdelen av forumet så hittar du vidare info om det nu intresserar dig. En googling av "socker jäst vatten" ger dig många träffar och kommer lösa ditt problem.

Edit: parenteser är viktiga...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in