Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Om man smälter ner guld med 24 karat och samma mängd guld med 18 karat så att det blir samma tacka, hur många karat guld blir tackan då??
24karat guld = 24/24delar guld = 100% guld
18karat guld = 18/24delar guld = 75% guld + 25% legering
(18+24)/(24+24) = 21/24 dvs 21 karat guld då det är samma mängd guld är detta räknesättet applicerbart.
Citat:
Jag vet inte riktigt om jag postar det här på rätt ställe, men jag försöker ändå..
Om man smular ner lite jäst i lite ljummet vatten, häller det i en flaska med socker i och sedan lägger över en ballong, vad händer då? Antar att ballongen blåser upp sig? Men vad är det för typ av process, har den något speciellt namn?
Ska även göra samma grej, fast hälla jäst-vattnet i en helt tom flaska och sedan dra över en ballong, antar att det inte är meningen att ballongen ska blåsa upp sig..
Och ja, det är en labb jag ska göra för Naturkunskap A och sedan skriva en rapport, men det hela verkar väldigt omständligt och jag skulle uppskatta om ni, mina kära flashbackare, kunde hjälpa mig
Thanks!
Jag ska inte ge dig alla svar alldeles för lätt men jag tänkte vägleda dig. Tänk dig att du gör alkoholhaltiga drycker, då använder du dig av sättet med socker, vatten och jäst. Kolla i hembränningsdelen av forumet så hittar du vidare info om det nu intresserar dig. En googling av "socker jäst vatten" ger dig många träffar och kommer lösa ditt problem.
Edit: parenteser är viktiga...