2010-05-03, 23:44
Medlem
Forzos avatar
Det ska inte vara något problem, det är bara vatten en del kolonner inte tycker om. Sen är det nästan garanterat någon sorts reversed phase kolonn skolan har så det ska nog inte vara något problem att separera fetter. Kör först några olika standardprover med olika långa kolkedjor och olika antal dubbelbindningar. Därefter identifierar ni alla toppar och kör in tex rapsolja, ser hur det ser ut och räknar ut andel av de olika fettsyrorna med hjälp av topphöjd eller topparea.Jämför sedan med det som står på flaskan och se hur nära ni kom. Vill ni få riktigt bra resultat måste ni nog tyvärr köra med en intern standard också men även utan borde det bara skilja någon eller några procent. Lite pyssel men ingenting som borde vara för krångligt för kemi b och ett bra exempel på att det verkligen går att separera väldigt lika ämnen på ett relativt enkelt sätt.

Har dock för mig att oljan måste derivatiseras på något sätt först, hur har jag tyvärr glömt men det borde inte vara så svårt att ta reda på. Ge mig någon dag så kan jag kolla upp mer exakt hur det var man gjorde

EDIT: Lade till lite saker.
Senast redigerad av Forzo 2010-05-03 kl. 23:46.
2010-05-04, 12:21
Medlem
Köra in ren rapsolja är ingen bra idé. Rena fram triglyceriderna först, sen måste du få bort fettsyrorna från glycerolet om du vill mäta sammansättningen fettsyror. Du kan spjälka bort dem med metanol i sur katalys och samtidigt få en metanolförestring av syrorna. Dessa kan du enkelt mäta i kromatografen.
2010-05-04, 17:20
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
-Är det någon skillnad på hur regnvatten, sjöar och hav påverkas av bilavgaser och liknande föroreningar, och i så fall vilken?

-Vad kan man göra åt drabbade vatten?

För att svara på dessa frågor har man följande till sitt förfogande: universalindikator, regnvatten, sjövatten, havsvatten, kalk, svavelsyra och salpetersyra.

Andra frågan är väl inte så mycket svårare än att man kalkar antar jag, men jag postar i hopp om att få lite blandade tankar från er hjälpsamma FB:are, gäller båda frågorna för övrigt.

1. SOx och/eller NOx som reagerar med vatten och bildar syror.

2. Neutralisera mha kalk (bas), avsvavla bensin mm.

Man mäter pH i olika sjöar och jämför med varandra. Lägre pH> surare vatten.
2010-05-04, 17:59
Medlem
Tjenare, min lillebror har kemiprov tills på onsdag där han ska kunna skilja på fyra olika ämnen genom laborationer. Ämnena är:

Strösocker (sackaros, C12H22011)
Koksalt (natriumklorid NaCI)
Släckt kalk (kalciumhydroxid Ca(OH)2)
Citronsyra (C3H4OH(COOH)3)

Tills sin hjälp får han använda: en doppelektrod, lackmuspapper, BTB, silvernitratlösning och bariumkloridlösning, vatten och glasvaror.

Tacksam för svar!
2010-05-04, 18:12
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
-Är det någon skillnad på hur regnvatten, sjöar och hav påverkas av bilavgaser och liknande föroreningar, och i så fall vilken?

-Vad kan man göra åt drabbade vatten?

För att svara på dessa frågor har man följande till sitt förfogande: universalindikator, regnvatten, sjövatten, havsvatten, kalk, svavelsyra och salpetersyra.

Andra frågan är väl inte så mycket svårare än att man kalkar antar jag, men jag postar i hopp om att få lite blandade tankar från er hjälpsamma FB:are, gäller båda frågorna för övrigt.
Nitrösa gaser bildar salpetersyra, och SOx bildas svavelsyra. Du kan ju prova buffertverkan hos de olika vattentyperna. Eventuellt har regnvattnet löst en del koldioxid dock.
2010-05-04, 19:01
Medlem
mrrandom14s avatar
Tjena!

Jag håller på med en labbrapport om reaktionshastighet. Jag undrar vad man ska skriva i diskussionsdelen i labbrapporten, labborationen är: Hur påverkar HCl reaktionshastigheten i reaktionen NaHCO3 + HCl → 3CO2 (g) + H2O + NaCl.

Här är metoden: Hålla variablerna konstanta, tryck, temperatur och koncentrationen av NaHCO3. Genom att mäta upp samma mängd (0, 42 g) NaHCO3 varje gång och sedan hälla i det i en bägare med utspädd HCl i överskott. Koncentrationen HCl ändras från försök till försök. Sedan antecknas massförändringen var 5: e sekund.

Det som jag har skrivit än så länge i diskussionen är lite felkällor som det var svårt att mäta exakt 42 g, vi kunde ha haft en magnetomrörare, gjort flera försök.
Vi kom alltså fram till att reaktionshastigheten ökar då koncentrationen av HCl ökar. Vad kan jag skriva mer?
2010-05-05, 03:07
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Tjena!

Jag håller på med en labbrapport om reaktionshastighet. Jag undrar vad man ska skriva i diskussionsdelen i labbrapporten, labborationen är: Hur påverkar HCl reaktionshastigheten i reaktionen NaHCO3 + HCl → 3CO2 (g) + H2O + NaCl.

Här är metoden: Hålla variablerna konstanta, tryck, temperatur och koncentrationen av NaHCO3. Genom att mäta upp samma mängd (0, 42 g) NaHCO3 varje gång och sedan hälla i det i en bägare med utspädd HCl i överskott. Koncentrationen HCl ändras från försök till försök. Sedan antecknas massförändringen var 5: e sekund.

Det som jag har skrivit än så länge i diskussionen är lite felkällor som det var svårt att mäta exakt 42 g, vi kunde ha haft en magnetomrörare, gjort flera försök.
Vi kom alltså fram till att reaktionshastigheten ökar då koncentrationen av HCl ökar. Vad kan jag skriva mer?

Fundera lite över varför du tror att reaktionshastigheten ökar du mängden HCL i lösningen ökar. Reaktionen i fråga är i princip en jämviktsreaktion men ändå inte i och med att den är väldigt kraftigt förskjuten åt höger då saltsyra protolyseras fullständigt med CL- som en mkt svag bas och koldioxiden försvinner ur lösningen så den kommer inte gå tillbaka. Tänk på att reaktionshastigheten delvis bestäms av hur bra kontakt syran får med basen. Ju mer syra desto mer sannolikt är det att en proton träffar på en vätekarbonatjon. Du skulle ju kunna anta att en magnetomrörare hade ökat på reaktionshastigheten ytterligare då de olika reaktanterna blandas bättre. Jag antar att massan minskade mest i början för att massminskningen sedan skulle avta mer och mer med tiden... Detta kan du ju förklara om så är fallet.

Allt jag kommer på nu/ YellowLemon
2010-05-05, 21:12
Medlem
reacuswonders avatar
Här är en kort uppgift jag ska lämna in angående jämvikt. Det enda jag egentligen vill veta är om det är korrekt uppfattat eller inte (är inte direkt kemi-buff) eller om jag har vänt på steken.

"När reaktioner mellan olika ämnen sker är det ofta så att reaktionen går både fram och baklänges. Två ämnen reagerar och bildar ett nytt ämne. Men detta ämne kan sedan gå tillbaka till at bli de två ursprungliga ämnena. När detta har hållit på ett tag ställs dock jämvikt in och då går det inte längre fram och tillbaka. Jämvikt är alltså en viss kvot man får (jämviktskonstanten K) som är c(ämne1)/c(ämne2). Innan jämvikt ställt in sig kallas den aktuella kvoten dock för Q. Och genom att jämföra Q och K kan man alltså se huruvida ämnet har uppnått jämvikt eller inte. Q=K Jämvikt Q>K Reaktionen går åt höger Q<K reaktionen går åt vänster."

c=koncentration
2010-05-05, 22:58
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reacuswonder
Här är en kort uppgift jag ska lämna in angående jämvikt. Det enda jag egentligen vill veta är om det är korrekt uppfattat eller inte (är inte direkt kemi-buff) eller om jag har vänt på steken.

"När reaktioner mellan olika ämnen sker är det ofta så att reaktionen går både fram och baklänges. Två ämnen reagerar och bildar ett nytt ämne. Men detta ämne kan sedan gå tillbaka till att bli de två ursprungliga ämnena. När detta har hållit på ett tag ställs dock jämvikt in och då går det inte längre fram och tillbaka. Jämvikt är alltså en viss kvot man får (jämviktskonstanten K) som är c(ämne1)/c(ämne2). Innan jämvikt ställt in sig kallas den aktuella kvoten dock för Q. Och genom att jämföra Q och K kan man alltså se huruvida ämnet har uppnått jämvikt eller inte. Q=K Jämvikt Q>K Reaktionen går åt höger Q<K reaktionen går åt vänster."

c=koncentration

Ser bra ut sånär som på några saker:
"Jämvikt är alltså en viss kvot man får (jämviktskonstanten K) som är c(ämne1)/c(ämne2)." är inkorrekt. Jag vet inte om ni pratat om total-/ reell koncentration. Totalkoncentration är den totala (no shit) koncentrationen om man tänker sig att ett salt inte löser sig, eller helt enkelt substansmängden ämne/ volymen.

Reell koncentration är koncentrationen som faktiskt finns. Vad är skillnaden? Jo, om man till exempel tänker sig att man har saltsyra, HCl, så kommer nästan all syra att protolyseras när man löser det i vatten. Totalkoncentrationen är då nära noll, medan den reella koncentrationen då är (antalet vätejoner + antalet syramolekyler)/volymen, vilket är samma sak som (antalet kloridjoner + antalet syramolekyler)/volymen.

Totalkoncentration skrivs c(X) medan reell koncentration skrivs [X].

När man räknar ut jämviktskonstanten så har man definierat den som: K=[produkt1]*[produkt2].../([reaktant1]*[reaktant2]...)

Sedan är Q ett annat sätt att skriva K om man så vill, man använder den när man har kallat något annat för K. Man kan dock använda den som i ditt exempel, men det är INTE den ENDA gången.
2010-05-05, 23:15
Medlem
reacuswonders avatar
Vi har nog inte pratat om reell/total koncentration. Men jag uppfattar det på dig som att reell är gängse sätt att skriva på?
Senast redigerad av reacuswonder 2010-05-05 kl. 23:17. Anledning: .
2010-05-05, 23:16
Medlem
reacuswonders avatar
Dubbelpost.
Senast redigerad av reacuswonder 2010-05-05 kl. 23:18. Anledning: dubbelpost.
2010-05-06, 09:15
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reacuswonder
Vi har nog inte pratat om reell/total koncentration. Men jag uppfattar det på dig som att reell är gängse sätt att skriva på?
Exakt, just nu spelar det ingen större roll, men jag antar att ni snart kommer att börja räkna på syrakonstanter och pH, och då är det jävligt viktigt! Men som sagt, just nu kommer du nog undan med att använda dig av totalkoncentration i beräkningarna. Dock är "klamrarna" det korrekta skrivsättet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in