Citat:
Ursprungligen postat av reacuswonder
Här är en kort uppgift jag ska lämna in angående jämvikt. Det enda jag egentligen vill veta är om det är korrekt uppfattat eller inte (är inte direkt kemi-buff) eller om jag har vänt på steken.
"När reaktioner mellan olika ämnen sker är det ofta så att reaktionen går både fram och baklänges. Två ämnen reagerar och bildar ett nytt ämne. Men detta ämne kan sedan gå tillbaka till att bli de två ursprungliga ämnena. När detta har hållit på ett tag ställs dock jämvikt in och då går det inte längre fram och tillbaka. Jämvikt är alltså en viss kvot man får (jämviktskonstanten K) som är c(ämne1)/c(ämne2). Innan jämvikt ställt in sig kallas den aktuella kvoten dock för Q. Och genom att jämföra Q och K kan man alltså se huruvida ämnet har uppnått jämvikt eller inte. Q=K Jämvikt Q>K Reaktionen går åt höger Q<K reaktionen går åt vänster."
c=koncentration
Ser bra ut sånär som på några saker:
"Jämvikt är alltså en viss kvot man får (jämviktskonstanten K) som är c(ämne1)/c(ämne2)." är inkorrekt. Jag vet inte om ni pratat om total-/ reell koncentration. Totalkoncentration är den totala (no shit) koncentrationen om man tänker sig att ett salt inte löser sig, eller helt enkelt substansmängden ämne/ volymen.
Reell koncentration är koncentrationen som faktiskt finns. Vad är skillnaden? Jo, om man till exempel tänker sig att man har saltsyra, HCl, så kommer nästan all syra att protolyseras när man löser det i vatten. Totalkoncentrationen är då nära noll, medan den reella koncentrationen då är (antalet vätejoner + antalet syramolekyler)/volymen, vilket är samma sak som (antalet kloridjoner + antalet syramolekyler)/volymen.
Totalkoncentration skrivs c(X) medan reell koncentration skrivs [X].
När man räknar ut jämviktskonstanten så har man definierat den som: K=[produkt1]*[produkt2].../([reaktant1]*[reaktant2]...)
Sedan är Q ett annat sätt att skriva K om man så vill, man använder den när man har kallat något annat för K. Man kan dock använda den som i ditt exempel, men det är INTE den ENDA gången.