2014-05-08, 13:12
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
Du har beräknat pH rakt ifrån koncentrationen mjölksyra i mjölken. [H3O+] är inte detsamma som [mjölksyra]. Gäller bara om du har starka syror som protolyseras fullständigt.

Antingen räknar du på en jämviktsekvation med hjälp av pKa-värdet på mjölksyra.

HA + H2O <---> A- + H3O+

Eller räknar du på hur [H+] har förändrats vid titreringen. Du skall då kunna få mjölkens vätejonkoncentration och pH.
Där ser man! Tänkte inte ens på det... tack!
2014-05-08, 14:29
Medlem
Klurig Kemi A uppgift

Koncentrerad ammoniak har densiteten 0.91 g/cm^3 och konc. 13 mol/dm^3. Beräkna volymen gasformig ammoniak med temp. 298K och trycket 98kPa som skall lösas i 0.1 kg vatten för att lösningen ska få den angivna konc. R=8,31 Jxmol^-1xK^-1

Får fel svar, mitt svar: 32,8 dm^3, svar enligt facit 48 dm^3
2014-05-08, 14:41
Medlem
SwAxXs avatar
Du kan väl visa din lösning så vi kan se vart du har gjort fel.
2014-05-08, 16:39
Medlem
C=13 M
V=0.1 dm^3
n=CxV=1,3 mol

V=TRn/P = 32,8 dm^3
2014-05-09, 00:39
Medlem
Kupos avatar
Det du beräknar är hur mycket gasformig ammoniak som behövs för att göra en dl koncentrerad ammoniak. Men det du ska göra är att blanda gasformig ammoniak med 0.1 kg vatten. Slutprodukten är alltså mer än en dl koncentrerad ammoniak.
2014-05-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Det du beräknar är hur mycket gasformig ammoniak som behövs för att göra en dl koncentrerad ammoniak. Men det du ska göra är att blanda gasformig ammoniak med 0.1 kg vatten. Slutprodukten är alltså mer än en dl koncentrerad ammoniak.

Hmm, okej. Men vet fortfarande inte vad jag gjort fel i uppgiften. Eller jo, jag har inte räknat med densiteten... Var får jag in den?
2014-05-09, 13:18
Medlem
Kupos avatar
I en liter koncentrerad ammoniak finns 13 mol ammoniak. Molmassan för ammoniak är 14+1+1+1 g/mol vilket ger massan 221 g. Totala vikten är 910 g vilket betyder att du har 689 g vatten.

Gör du koncentrerad ammoniak med 100 g vatten kommer du därför få 100*910/689 g koncentrerad ammoniak som innehåller 100*(910/689)*221/910 g ammoniak, dvs 100*(221/689)/17 mol ammoniak.
2014-05-09, 20:46
Medlem
Klurig Kemi 2 uppgift.

Hej! skulle behöva hjälp med en uppgift i Kemi 2 boken. Dum som jag är så glömde jag boken i skolan, vilket gör det betydligt svårare att lösa denna uppgift... Tacksam för hjälp!

Sätt upp ett uttryck för jämviktskonstanten, K, för följande reaktioner:
a) 2 H2(g) + O2(g) 2H2O(g)
b) N2(g) + 3H2(g) 2 NH3(g)
2014-05-09, 21:17
Medlem
Cyklohexanals avatar
Finns en tråd för skoluppgifter.
Klurig? nja, sånt du skall kunna ta fram i huvudet på prov/tentamen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mviktskonstant
2014-05-12, 01:28
Medlem
KEMI 2 frågor

Hej!

Behöver hjälp med dessa frågor någon som skulle vilja hjälpa mig ?

1-När kolväten reagerar med syre (förbränning) bildas koldioxid och vatten.

a) Skriv en balanserad rektionsformel för fullständig förbränning av butan.
b) Hur stor massa syre krävs för fullständig förbränning av 1 mol butan

a är löst, men b behöver jag hjälp med.

2-Ordna följande ämnen efter stigande kokpunkt, förklara hur du har resonerat! Butan, 1-butanol, 2-metylpropanol, etylacetat.

3-Vilka av följande föreningar kan förekomma i spegelbildsisomera former?
a) CH3CH=CHCH3
b) CH3CH(OH)CH2CH3
c) CH3CH2CHO
d) CH3COCH3

Sen undrar jag också vad man får för produkter vid Kondensation av etanol och metanol?

MVH
2014-05-12, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sikalove
Hej!

Behöver hjälp med dessa frågor någon som skulle vilja hjälpa mig ?

1-När kolväten reagerar med syre (förbränning) bildas koldioxid och vatten.

a) Skriv en balanserad rektionsformel för fullständig förbränning av butan.
b) Hur stor massa syre krävs för fullständig förbränning av 1 mol butan

a är löst, men b behöver jag hjälp med.

2-Ordna följande ämnen efter stigande kokpunkt, förklara hur du har resonerat! Butan, 1-butanol, 2-metylpropanol, etylacetat.

3-Vilka av följande föreningar kan förekomma i spegelbildsisomera former?
a) CH3CH=CHCH3
b) CH3CH(OH)CH2CH3
c) CH3CH2CHO
d) CH3COCH3

Sen undrar jag också vad man får för produkter vid Kondensation av etanol och metanol?

MVH

I den balanserade formen se du hur många molekyler som av de olika slagen som behövs i reaktionen. Eftersom mol är ett mått på antal så är det bara att räkna genom att slå upp atomvikten för syre och göra en vanlig molberäkning precis som i de tidigare delarna av kemi 1/2.
T.ex: A+ B -> betyder att en molekyl A reagerar med en molekyl B och ger en molekyl C. Efterom mol är ett bekvämare mått på molekyler så betyder det också att en mol A reagerar med en mol B osv.

Kokpunkt baseras bla på de olika interaktionerna mellan molekyler men också molekylvikten (tyngre mol -> högre kp). Fler/starkare interaktioner -> högre kokpunkt. De interaktioner som är finns är bl.a. Van der Waals, dipol-dipol, och vätebindning. En molekyl som kan bilda vätebindningar har en högre kp än en molekyl utan.
T.ex. Vatten (18 g/mol) kp 100 grader, metan (16 g/mol) kp -161 grader.
Jämför molekylerna och undersök skilnaderna i antal interaktioner. Vet du inte vad de olika interaktionerna innebär så står de beskrivna i boken (ev kemi 1 boken) om jag inte minns fel.

För att en molekyl ska kunna ha spegelbildsisomerer måste den ha minst en kolatom som binder 4 olika atomer eller grupper. Undersök alla kolatomer i dina molekyler. Den eller de molekyler som har en kolatom med fyra olika atomer/grupper har en spegelbildsisomer.

Sist är det nog språkförbistring. Kondensation är när en gas blir flytande. Jag misstänker du menar kondensationsreaktion. Detta står det om i stycket som handlar om etrar om jag minns rätt. Där finns beskrivet hur två alkoholer kan reagera och bilda etrar.
2014-05-12, 10:24
Medlem
Kemi A, titrering

Man tirerar en lösning av bariumhydroxid, konc. 0,01 mol/dm^3, med saltsyra, konc. 0,01 mol/dm^3. Man får en bariumkloridlösning vid ekvivalenspunkten. Vilken konc får denna lösning?

Tack på förhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in