Citat:
Ursprungligen postat av
sikalove
Hej!
Behöver hjälp med dessa frågor någon som skulle vilja hjälpa mig

?
1-När kolväten reagerar med syre (förbränning) bildas koldioxid och vatten.
a) Skriv en balanserad rektionsformel för fullständig förbränning av butan.
b) Hur stor massa syre krävs för fullständig förbränning av 1 mol butan
a är löst, men b behöver jag hjälp med.
2-Ordna följande ämnen efter stigande kokpunkt, förklara hur du har resonerat! Butan, 1-butanol, 2-metylpropanol, etylacetat.
3-Vilka av följande föreningar kan förekomma i spegelbildsisomera former?
a) CH3CH=CHCH3
b) CH3CH(OH)CH2CH3
c) CH3CH2CHO
d) CH3COCH3
Sen undrar jag också vad man får för produkter vid Kondensation av etanol och metanol?
MVH
I den balanserade formen se du hur många molekyler som av de olika slagen som behövs i reaktionen. Eftersom mol är ett mått på antal så är det bara att räkna genom att slå upp atomvikten för syre och göra en vanlig molberäkning precis som i de tidigare delarna av kemi 1/2.
T.ex: A+ B -> betyder att en molekyl A reagerar med en molekyl B och ger en molekyl C. Efterom mol är ett bekvämare mått på molekyler så betyder det också att en mol A reagerar med en mol B osv.
Kokpunkt baseras bla på de olika interaktionerna mellan molekyler men också molekylvikten (tyngre mol -> högre kp). Fler/starkare interaktioner -> högre kokpunkt. De interaktioner som är finns är bl.a. Van der Waals, dipol-dipol, och vätebindning. En molekyl som kan bilda vätebindningar har en högre kp än en molekyl utan.
T.ex. Vatten (18 g/mol) kp 100 grader, metan (16 g/mol) kp -161 grader.
Jämför molekylerna och undersök skilnaderna i antal interaktioner. Vet du inte vad de olika interaktionerna innebär så står de beskrivna i boken (ev kemi 1 boken) om jag inte minns fel.
För att en molekyl ska kunna ha spegelbildsisomerer måste den ha minst en kolatom som binder 4
olika atomer eller grupper. Undersök alla kolatomer i dina molekyler. Den eller de molekyler som har en kolatom med fyra olika atomer/grupper har en spegelbildsisomer.
Sist är det nog språkförbistring. Kondensation är när en gas blir flytande. Jag misstänker du menar kondensationsreaktion. Detta står det om i stycket som handlar om etrar om jag minns rätt. Där finns beskrivet hur två alkoholer kan reagera och bilda etrar.