2010-05-06, 20:01
Medlem
BIOKEMI
Hej, läser igenom biokemi kapitel i min Kemi B bok nu. Jag har kommit till enzym och substrat, men jag förstår inte vad min bok menar.

Vad är ett substrat? Vad gör det? Vad är en inhibator, något som blockerar substratet(som är?)?

förstår inte heller Sekundär, Tertiär och kvartärstruktur.

Tack för hjälp.
Senast redigerad av miztrr 2010-05-06 kl. 20:33.
2010-05-06, 21:01
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miztrr
BIOKEMI
Hej, läser igenom biokemi kapitel i min Kemi B bok nu. Jag har kommit till enzym och substrat, men jag förstår inte vad min bok menar.

Vad är ett substrat? Vad gör det? Vad är en inhibator, något som blockerar substratet(som är?)?

förstår inte heller Sekundär, Tertiär och kvartärstruktur.

Tack för hjälp.
Substrat är det ämne som reagerar i en reaktion där ett enzym katalyserar reaktionen. När reaktionen är över har substratet blivit modifierad, t.ex oxiderad eller metylerad.

En inhibator är ett ämne som när det binds till ett enzym hindrar enzymet från att kunna katalysera substrat.

Sekundär, tertiär och kvartärstruktur är väl modeller som visar hur enzymer och proteiner är uppbyggda där sekundär struktur är en modell på några aminosyror, tertiär är 3D formen på hur saker är uppbyggda och kvartär är hur ett helt protein är uppbyggt.
2010-05-09, 14:44
Medlem
No6s avatar
"Man har löst 1,5 g torkad kalciumkloric CaCl2 i vatten. Hur stor substansmängd kloridjoner innehåller lösningen?"

Lösning:

m(CaCl2) = 1,5 g
M(CaCl2) = (40,1 + 2 * 35,5)g/mol = 111,1 g/mol

n(CaCl2) = m(CaCl2)/M(CaCl2) = 1,5 g/111,1 g/mol

Eftersom en formelenhet CaCl2 innehåller 2 kloridjoner är n(CI-) = 2 * n(CaCl2)

n(CI-) = (2 * 1,5 g)/111,1g/mol = 0,0270 mol

Svar: n(CI-) = 0,027 mol.

Fattar fan inte varför man tar 2 * n(CaCl2). Vi har ju för tusan redan tagit reda på M av molekylen. Skulle någon kunna förklara? Gärna så att en dumskalle som mig förstår...
2010-05-09, 14:49
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
"Man har löst 1,5 g torkad kalciumkloric CaCl2 i vatten. Hur stor substansmängd kloridjoner innehåller lösningen?"

Lösning:

m(CaCl2) = 1,5 g
M(CaCl2) = (40,1 + 2 * 35,5)g/mol = 111,1 g/mol

n(CaCl2) = m(CaCl2)/M(CaCl2) = 1,5 g/111,1 g/mol

Eftersom en formelenhet CaCl2 innehåller 2 kloridjoner är n(CI-) = 2 * n(CaCl2)

n(CI-) = (2 * 1,5 g)/111,1g/mol = 0,0270 mol

Svar: n(CI-) = 0,027 mol.

Fattar fan inte varför man tar 2 * n(CaCl2). Vi har ju för tusan redan tagit reda på M av molekylen. Skulle någon kunna förklara? Gärna så att en dumskalle som mig förstår...

Du vet hur många mol formelenheter du har, eller hur? Det finns dubbelt så många kloridjoner som det finns formelenheter. Jag vet inte om ni pratat om skillnaden mellan en jonförening och en molekyl, men fattar du inte ordet "formelenhet" så förklarar jag gärna!
2010-05-09, 15:31
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du vet hur många mol formelenheter du har, eller hur? Det finns dubbelt så många kloridjoner som det finns formelenheter. Jag vet inte om ni pratat om skillnaden mellan en jonförening och en molekyl, men fattar du inte ordet "formelenhet" så förklarar jag gärna!

Jag vet vad en formelenhet är. Men det är så jävla förvirrande denna frågan.

Först sätter dem m(CaCl2) = 1,5g

det är alltså vikten av en kalciumatom och två kloridatomer.

Sedan tar dem helt plötsligt 2*1,5 g

fattar inte.... fan
2010-05-09, 16:55
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Jag vet vad en formelenhet är. Men det är så jävla förvirrande denna frågan.

Först sätter dem m(CaCl2) = 1,5g

det är alltså vikten av en kalciumatom och två kloridatomer.

Sedan tar dem helt plötsligt 2*1,5 g

fattar inte.... fan

Se det som steg!

Det brukar precis som i matten vara bra att sätta upp vad man har fått för information i början, och vad man vill få ut:

m(CaCl2)=1,5g
n(Cl-)?

Okej, vi vill alltså få ut en substansmängd, vi börjar med att räkna ut hur stor substansmängd 1,5g kalciumdiklorid utgör. Sambandet M=m/n utnyttjas.

Nu vet vi n(CaCl2), kan vi få ett förhållande mellan antalet CaCl2 och antalet Cl-?

Vi tänker oss att vi löser CaCl2 i vatten:

CaCl2→Ca²+ + 2Cl-

Vi plockar ut det vi är intresserade av:

CaCl2 ↔ 2Cl-
1 mol CaCl2 ↔ 2 mol Cl-

I uppgiften har de multiplicerat in 2:an lite olyckligt kan tyckas. Eftersom man inte vill bli av med det exakta svaret så behåller man n(CaCl2) som 1,5g/(111,1(g/mol))

För att få ut n(Cl-) multiplicerar man in en faktor 2: 2*1,5g/(111,1(g/mol)) kan skrivas (2*1,5g)/(111,1(g/mol))

Man dubblar alltså inte vikten, utan man lägger in en faktor från att 1 mol CaCl2 ↔ 2 mol Cl-. Hoppas det klarnade!
2010-05-09, 16:55
Bannlyst
Kemi B - Kemisk jämvikt

Hejsan,

Jag håller på med en uppgift och vill fråga om jag har gjort rätt på den här uppgiften. Har ingen facit.

Etylacetat, som ingår i Sulubrin, framställs enligt följande reaktion:
Etanol + ättiksyra <->Etylacetat + vatten
Om man blandar 1 mol etanol och 1 mol ättiksyra kommer man att vid jämvikt få 0,67 mol etylacetat. Hur stor substansmängd får man om man startar med 2 mol etanol och 1 mol ättiksyra?

Jag gjorde såhär:

före:
2 mol etanol
1mol ättiksyra
0 mol etylacetat
0mol vatten

ändring:
-x etanol
-x ättiksyra
+x etylacetat
0 vatten(konstant?)

Efter(vid jämvikt):
2-x etanol
1-x ättiksyra
x etylacetat

Jämviktsekvationen:

x/[1-x]*[2-x]=k
x/2-x= 1/2 * x/-x

Man ser att substansmängden halveras väl? Då blir substansmängden:

1/2 * 0,67 = 0,34mol

Tänker jag rätt?

tack på förhand!
2010-05-09, 17:05
Bannlyst
Har fastnat på ännu konstigare uppgifter. Någon som har lust att hjälpa till? :/

1. Vilket pH får man i en lösning där man har löst 29g Kaliumflourid i en liter vatten? K_b för F^- är 1,8 * 10^-11.

2. Vid EDTA-titrering behövs en buffert som ger pH=10,00. För att tillverka en sådan buffert löstes 6,75g ammoniumklorid i 25cm^3 vatten. 57cm^3 koncentrerad ammoniak tillsattes(32vikts-% NH3, densitet=880g/dm^3). Blandningen spädes till 100cm^3. Vilket pK_a-värde på den ingående syran har man då utgått ifrån?

tack
2010-05-09, 18:19
Medlem
No6s avatar
Citat:
Se det som steg!

Det brukar precis som i matten vara bra att sätta upp vad man har fått för information i början, och vad man vill få ut:

m(CaCl2)=1,5g
n(Cl-)?

Okej, vi vill alltså få ut en substansmängd, vi börjar med att räkna ut hur stor substansmängd 1,5g kalciumdiklorid utgör. Sambandet M=m/n utnyttjas.

Nu vet vi n(CaCl2), kan vi få ett förhållande mellan antalet CaCl2 och antalet Cl-?

Vi tänker oss att vi löser CaCl2 i vatten:

CaCl2→Ca²+ + 2Cl-

Vi plockar ut det vi är intresserade av:

CaCl2 ↔ 2Cl-
1 mol CaCl2 ↔ 2 mol Cl-

I uppgiften har de multiplicerat in 2:an lite olyckligt kan tyckas. Eftersom man inte vill bli av med det exakta svaret så behåller man n(CaCl2) som 1,5g/(111,1(g/mol))

För att få ut n(Cl-) multiplicerar man in en faktor 2: 2*1,5g/(111,1(g/mol)) kan skrivas (2*1,5g)/(111,1(g/mol))

Man dubblar alltså inte vikten, utan man lägger in en faktor från att 1 mol CaCl2 ↔ 2 mol Cl-. Hoppas det klarnade!
Alltså vadå tänka oss att vi löser den i vatten? Så kan man ju bara tänka på den uppgiften. Fattar fortfarande nada, men skitsamma. Tack för hjälpen
2010-05-09, 18:23
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Alltså vadå tänka oss att vi löser den i vatten? Så kan man ju bara tänka på den uppgiften. Fattar fortfarande nada, men skitsamma. Tack för hjälpen
Ge inte upp! Om vi tänker oss att vi har en hög med CaCl2 framför oss så kommer det vara i saltform där jonerna kommer att sitta ihop. Genom att tänka oss att vi löser det i vatten så delar vi saltet i joner, och det blir enklare att tänka oss uppgiften.
2010-05-09, 20:04
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ge inte upp! Om vi tänker oss att vi har en hög med CaCl2 framför oss så kommer det vara i saltform där jonerna kommer att sitta ihop. Genom att tänka oss att vi löser det i vatten så delar vi saltet i joner, och det blir enklare att tänka oss uppgiften.

Du menar alltså att man tar *2 för att saltet har löst sig och de två kloridjonerna delat sig? Men betyder inte Cl2 i CaCl2 samma sak som 2Cl?

Tror det som förvirrar mig är att när man räknar ut molmassan för saltet tar man molmassan för klor *2 redan där. Känns konstigt att man gör det igen...
2010-05-09, 21:01
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Du menar alltså att man tar *2 för att saltet har löst sig och de två kloridjonerna delat sig? Men betyder inte Cl2 i CaCl2 samma sak som 2Cl?

Tror det som förvirrar mig är att när man räknar ut molmassan för saltet tar man molmassan för klor *2 redan där. Känns konstigt att man gör det igen...
Du räknar ut hur många par av kloridjoner som finns, du är intresserad av hur många kloridjoner som finns, alltså tar man antalet par multiplicerat med två.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in