Har några frågor jag skulle vilja ha svar på? --------------------------------------------------------------------------------
Har genom experiment med syntes framställt en ester genom att destillera etanol och ättiksyra, med destillationsutrustning till hjälp.
Ämnena som ingår i jämviktblandingen är:
C2H5OH + CH3COOH >---< H2O + CH3COOC2H5 (etyletanoat)
etyletanoat 77 °C, etanol 78.3°C, vatten 100°C, ättiksyra 118,1 °C
7.Svavelsyran i uppgiften har två uppgifter. Den ena är att den verkar som en katalysator. Den andra är att den ”tar” bort vattnet som bildas vid etersyntesen. Att vattnet tas bort ändrar jämviktsläget för reaktionen. Åt vilket håll förskjuts jämvikten?
8.Förklara det fiffiga med att en bortdestillation av produkten leder till ett högre utbyte i syntesen. Tips: En estersyntes är en jämviktsreaktion.
9. Det finns två fördelar med att tillsätta en bas i början av reningen av produkten. Vilka kan dessa vara?
10. Varför lägger sig estern ovanpå vattnet i separertratten?
Skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig själ skulle vilja svara på dessa frågor, eller åtmindstonde någon, då jag inte kommer någon vart på egen hand.
8 kan jag nog svara på: när produkten förångas förskjuts balansen, vilket gör att det bildas ytterligare produkt för att bibehålla jämvikten.
- 1 gram pottaismjöl blandas med 5 ml vatten.
- Detta skall sedan blandas med 50ml kokande vatten under ömröring. Rör om med en glasstav. Filtrera sedan lösningen.
Att göra en amylaslösning:
- Skölj bort eventuella matrester ur munnen.
- Skölj därefter munnen med 20 ml ljummet vatten under minst en minut.
- Spotta sedan ut vattnet i en liten bägare.
Att göra i ordning provrören:
- Märk provrören med A, B, C och D.
- Provrör A = Fyll med 1 ml vatten.
- Provrör B = Fyll med 1 ml amylaslösning och koka den på vattenbad.
- Provrör C = fyll med 1 ml amylaslösning och droppa sedan 3 stycken droppar saltsyra i den.
- Provrör D = fyll med 1 ml amylaslösning
Häll 5 ml stärkelselösning i alla provrören, vänta 10 minuter.
Efter 10 minuter droppar du 1 droppe jodlösning till varje provrör. Blanda sedan.
Hur blev reaktionen?"
Resultatet av labben syns i spoilern nedan:
Provrör A: Fick en mörkblå färg.
Provrör B: Fick en mörkblå färg.
Provrör C: Fick en mörkblå färg.
Provrör D: Fick en ljusblå färg.
Frågor:
Varför fick provrör D en ljusare färg än de andra? (De övriga som gjorde labben fick inte alls samma färger på respektive provrör) Beror det på hur amalyslösningen är, och vad den innehåller?
Det finns, såvitt jag vet, 3 stycken möjliga scenarion när man gör den här labben. Antingen mörkblå färg, ljusblå färg eller helt genomskinligt. Vad beror på vad och hur är förklaringen till varför?
Som ni förstår så skall det skrivas en liten rapport om detta. Vad är egentligen det viktigaste att ta med i en sådan rapport, just om detta?
Flashback, har tagit vatten över huvudet och sitter helt i klistret inför en inlämningsuppgift som berör organisk kemi. Jag har ett antal frågor som jag måste besvara väl men har ingen litteratur för att få fram svaren, mina google skills räcker inte heller till så jag vänder mig till er, Flashback. Alla seriösa svar uppskattas, var gärna tydlig om du är så snäll att du svarar, jag är inte duktig på detta! Tack på förhand.
Citat:
12. Du ska tillverka ett billigt schampo som ska dofta äpple. Ge ett förslag på vilka råvaror du ska
köpa in och hur den väldoftande molekylen kan se ut.
13. Du skriver reaktionsformeln för förbränning av en alkohol. Till höger om reaktionspilen dvs.
det som bildas står det 4CO2 + 5H2O. Vad står det till vänster om reaktionspilen, dvs. vilka
ämnen är det som har reagerat, skriv den rätta reaktionsformeln.
14. Vad kommer att hända om du lämnar en vinflaska med vin i stående utan kork? Rita gärna
strukturformler och reaktionsformler.
15. Vad är det som håller samman atomerna i en etanolmolekyl?
16. Varifrån kommer sockret som du köper i affären (berätta utförligt) berätta även hur pappret
som sockret förvaras i har bildats!
17. Vad händer med stärkelse om den får stå tillsammans med saliv?
18. Motivera och förklara utförligt varför Brasilien är en stor exportör av Etanol?
Har några frågor jag skulle vilja ha svar på? [/b]--------------------------------------------------------------------------------
[i]Har genom experiment med syntes framställt en ester genom att destillera etanol och ättiksyra, med destillationsutrustning till hjälp.
7.Svavelsyran i uppgiften har två uppgifter. Den ena är att den verkar som en katalysator. Den andra är att den ”tar” bort vattnet som bildas vid etersyntesen. Att vattnet tas bort ändrar jämviktsläget för reaktionen. Åt vilket håll förskjuts jämvikten?
8.Förklara det fiffiga med att en bortdestillation av produkten leder till ett högre utbyte i syntesen. Tips: En estersyntes är en jämviktsreaktion.
9. Det finns två fördelar med att tillsätta en bas i början av reningen av produkten. Vilka kan dessa vara?
11. Vilken egenskap hos molekylerna är det som gör att man kan skilja dom åt vid destillering?
Skulle behöva hjälp idag. För imorn är det lite för sent!
Senast redigerad av FrankAbagnale 2009-11-26 kl. 20:48.
Har några frågor jag skulle vilja ha svar på? [/b]--------------------------------------------------------------------------------
[i]Har genom experiment med syntes framställt en ester genom att destillera etanol och ättiksyra, med destillationsutrustning till hjälp.
11. Vilken egenskap hos molekylerna är det som gör att man kan skilja dom åt vid destillering?
Skulle behöva hjälp idag. För imorn är det lite för sent!
Om vatten tas bort kommer det behöva bildas mer vatten för att upprätthålla jämvikten, svaret är alltså höger.
Ester och vatten separerar eftersom vattnet är polärt och estrarna är opolära och framförallt inte kan vätebinda (ämnena har alltså olika egenskaper, lika löser lika).
En destillation innebär egentligen att man förskjuter jämvikten till att få 100 % utbyte. Innan destillationen har börjat följer estersyntesen de vanliga jämviktsvilkoren. Du vet att jämviktskonstanten är 4 och att du utgår ifrån att ha 0.417mol etanol och 0.417mol ättiksyra. Hur många gram ester har bildats innan destillationens start?
Jämviktreaktioner är:
C2H5OH + CH3COOH H2O + CH3COOC2H5
Är helt lost på denna!
Senast redigerad av FrankAbagnale 2009-11-26 kl. 22:07.
Hej!
Jag ska ha prov imorgon i Kemi B och behöver hjälp med en uppgift angående titrering.
"Man titrerade 20 cm3 myrsyra med 0,010 molarig NaOH-lösning. Vid ekvialenspunkten hade det förbrukats 18,5 cm3 av natriumhydroxiden.
a) Beräkna syrans koncentration.
b) Beräkna pH-värdet vid ekvialenspunkten."
De här är inte lika viktiga, men kan gärna besvaras:
3. Hålls atomer samman bättre i en jonförening än i en molekylförening?
4. Vad händer vid en temperatur över 100 grader Celsius med koffein? Bränns det (när vattnet dunstat) eller ligger det bara där? Koffeinet är i en dryck.