Hej, hjälp med nedanstående frågor hade uppskattats hjärtligt!
Salicylsyra kan bilda estrar på två olika sätt.
Enligt metod A genom en reaktion med etanol och en katalysator. Då bildas ämne [b]X[/B
Enligt metod B genom en reaktion med ättiksyraanhydrid. Då bildas ämne Y
1. Vilken funktionell grupp kännetecknar en ester? Skriv strukturformel för gruppen.
2. Ge exempel på en katalysator för reaktionen enl. metod A.
3. Skriv strukturformel för ämne X
oxidationstal för krom är +VI, oxidationstal för O är -II. Det jag skrev inom parantes var laddningen dvs laddning -2 på Cr2O7-komplexet.
Oxidation sker i två steg dvs alkohol -> aldehyd -> karboxylsyra förutsatt att alkoholen du har är primär.
Vi fick bland annat denna uppgift av vår lärare. Förstår nästan ingenting dock...
Kan man oxidera koppar till koppar(II)joner med en 0,5 M lösning av järn(III)sulfat, Fe2(SO4)3? Motivera svaret och skriv formel för en eventuell reaktion.
En tanke jag fick är att 0,5 M inte har någonting med saken att göra? detta eftersom man ändå inte har någon volym eller massa?
Sedan försökte jag skriva upp reaktionsfromeln men kom inte längre än så här:
0 0 +2 -2 - oxidationstal
Cu + Fe2(SO4)3 --> Cu2 + (kan bara inte komma på)
-Är det någon skillnad på hur regnvatten, sjöar och hav påverkas av bilavgaser och liknande föroreningar, och i så fall vilken?
-Vad kan man göra åt drabbade vatten?
För att svara på dessa frågor har man följande till sitt förfogande: universalindikator, regnvatten, sjövatten, havsvatten, kalk, svavelsyra och salpetersyra.
Andra frågan är väl inte så mycket svårare än att man kalkar antar jag, men jag postar i hopp om att få lite blandade tankar från er hjälpsamma FB:are, gäller båda frågorna för övrigt.
Om du redan har haft labben kan du väl strunta i vad jag säger...
Annars är en rätt intressant sak, som inte borde vara alltför svårt, att studera sammansättningen av triglycerider i matolja och på så sätt få fram hur många procent som är mättat fett, hur många som är omättat och fleromättat.
Detta är väldigt svårt att göra med vätskekromatografi och är paradexemplet på vad gaskromatografi används till mest nuförtiden.
Nu när jag tänker efter blir jag väldigt osäker på om det föregående tipset med koffein går att göra överhuvudtaget mha gaskromatografi, en del kolonner förstörs nämligen av vatten. Så det är en analys som lämpar sig bäst för hplc.
Senast redigerad av Forzo 2010-05-03 kl. 23:29.
Om du redan har haft labben kan du väl strunta i vad jag säger...
Annars är en rätt intressant sak, som inte borde vara alltför svårt, att studera sammansättningen av triglycerider i matolja och på så sätt få fram hur många procent som är mättat fett, hur många som är omättat och fleromättat.
Detta är väldigt svårt att göra med vätskekromatografi och är paradexemplet på vad gaskromatografi används till mest nuförtiden.
Nu när jag tänker efter blir jag väldigt osäker på om det föregående tipset med koffein går att göra överhuvudtaget mha gaskromatografi, en del kolonner förstörs nämligen av vatten. Så det är en analys som lämpar sig bäst för hplc.
Detta låter intressant och skulle kunna vara något. Vi har alltså inte genomfört labben än och är inte 100 på vad vi ska göra. Frågan är bara om kolonnerna som sitter i den gaskromatograf vi har på skolan klarar av fetter. Får titta upp det.