2008-09-30, 21:06
Medlem
Tsukiyomis avatar
Nu har jag en liten lösning som jag hoppas är rätt.
Är alkoholer sura eftersom de bestör av så många H?
2008-10-01, 03:00
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukiyomi
Varför är metanol den enda otroligt giftiga alkoholen vid ett minimalt intag?
Vad är det som gör att kokpunkten stiger? För att det blir fler kolkedjor?
Varför leder Metanol ström och inte de andra?

hjälp

Metanol oxideras till formaldehyd av enzymet alkoholdehydrogenas som finns i levern enligt:
NAD(+) + CH3OH --> NADH + CHOH + H(+)

Och sedan till myrsyra av aldehyddehydrogenas:
NAD(+) + CHOH + H2O --> NADH + HCOOH + H(+)

Myrsyra är giftigt eftersom det inhiberar ett annat enzym som kallas cytokrom C oxidas och finns i mitokondrierna i cellerna. Med inhibera menas att myrsyran (som formiat) binder till enzymet så att inget annat substrat kan binda till detta.

Kokpunkten stiger med längre kolkedjor bla pga fler van der Waals krafter (bindningar) mellan molekyler med fler atomer.

Alla alkoholer är inte sura. Huruvida de är neutrala, sura eller basiska beror på vilken alkohol det är. Dissociationsgraden för metanol är väldigt låg och pKa högre än för vatten så jag skulle nog våga påstå att just metanol är mer eller mindre neutral.

Alla alkoholer leder ström men konduktiviteten för metanol råkar vara något högre än för tex etanol och propanol, om än fortfarande usel. Har ingen aning om varför.
2008-10-04, 15:45
Medlem
waltpajs avatar
jämviktsreaktion..

tjena! studerar lite kemiB och funderar kring svaga syror och baser; är en neutralisation med en svag syra och en svag bas en jämviktsreaktion?

en svag syra och en svag bas har dålig konduktivitet, varför ökar den när de blandas?
självklart ökar jonkoncentrationen men vad beror detta på?

tack på förhand!
2008-10-05, 12:53
Medlem
wrongs avatar
Kul att få pengar för att posta på flashback

En polare i nöd.

CuO(s) + HNO(aq) -->
CuO(s)+H2SO4(aq)-->
MgCl2(aq)+AgNO3(aq) -->
MgSO4(aq)+Ba(NO3)2(aq) -->
AlCl3(aq)+Pb(NO3)2(aq) -->

edit: han ville tydligen veta hur man gör..
Senast redigerad av wrong 2008-10-05 kl. 13:31.
2008-10-05, 14:02
Medlem
Jag har fått fel på en uträkning om jämviktskonstanten. Det var såpass längesedan jag höll på med det så jag kan ej hitta felet, hoppas någon flashbacksjäl kan hjälpa mig.

Jag fick i uppgift av min brorson att kolla igenom en uppgift han fått i skolan men jag kunde inte ge han rätt svar tyvärr.

Here we go.

Uppgift: beräkna Ks vid 25 C för Ca(OH)2 då
0.185 g/cc vid 0 grader.
0.077 g/cc vid 100 grader.

Uträkning:

(0.185-0.077)/4=0.0027 dvs att den sjunker med 0.0027 varje 25 grad
0.185-0.0027=0.0158 g/cc vid 25 grader

M=(Ca(OH)2)=40+17= 74 mol/g
c=n/v=0.158/74=0.0021

ks=[c]*[c]^2
[0.0021]*[0.0021]^2= 9.7*10^-9

Tyvärr så stämmer ej detta svar utan det skall bli ~5*10^22.

Vad har det blivit för fel?
2008-10-05, 15:26
Medlem
gulenays avatar
Kemiiiiiiiiii

Jag har två frågor som ja fastnat på:

Skillnaden mellan blandning och kemisk förening?

Och vad förbränning är?
2008-10-05, 17:38
Medlem
Naturvetarens avatar
Hur svårt är det att använda google?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blandning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kemisk_f%C3%B6rening

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbr%C3%A4nning
2008-10-06, 16:10
Medlem
Använder man kaliumnitratet och sprider ut det på åkrarana eller blandar man ut det med något annat först? Hur skulle man kunna beskriva innehållet?

Sitter med ett skolarbete om just detta.....
2008-10-06, 16:37
Medlem
koopas avatar
Hej.
Jag håller på med en labrapport som handlar om framställning av koppar ur kopparsulfat. Det gick ut på att man blandade i zinkpulver i koppar(II)sulfatlösning. När man senare blandar fällningen med saltsyra (HCl) reagerar ju kvarvarande zink med saltsyran för att kopparn är en ädlare metall.

Kan man med hjälp av någon reaktionsformell visa detta???
2008-10-06, 18:35
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
Använder man kaliumnitratet och sprider ut det på åkrarana eller blandar man ut det med något annat först? Hur skulle man kunna beskriva innehållet?

Sitter med ett skolarbete om just detta.....

Det finns två versioner, Krista-K Plus ser ut som salt ungefär, sen har du Unika Kali som är s.k. "prillat", jag har inte sett det men såvitt jag vet består det av kulor med några mm i diameter. Prillat passar att sprida ut på åkern, medan pulvret kan lösas i vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av koopa
Hej.
Jag håller på med en labrapport som handlar om framställning av koppar ur kopparsulfat. Det gick ut på att man blandade i zinkpulver i koppar(II)sulfatlösning. När man senare blandar fällningen med saltsyra (HCl) reagerar ju kvarvarande zink med saltsyran för att kopparn är en ädlare metall.

Kan man med hjälp av någon reaktionsformell visa detta???

Zn (s)+CuSO4 (aq) -> Cu (s) +ZnSO4 (aq)

Zn (s) +2HCl (aq) -> ZnCl2 (aq) + H2 (g)

Zinket skulle reagera med saltsyran oavsett medans kopparn inte gör det, men kanske får man nån elektrokemisk effekt här med? Om det är det du menar med att zink reagerar för att kopparn är ädlare, så överlåter jag till någon kunnigare att evt skriva den fullständiga reaktionsformeln.
2008-10-06, 19:28
Medlem
mrdominiks avatar
Jag har en bok i kemi A och där står det på s. 234 ett exempel på beräkning i termokemi. Det är alltså 1 kg vatten som kyls av från 90C till 21C och man skall ta reda på hur många J som avges.

Det kan jag göra men det som förvirrar mig skitmycket och dom har inte förklarat det någonstans är dom här grejerna : K^-1 och kg^-1

Jag tänkte först att det var temperaturskillnaden eller vikten på ämnet men icke, jag får rätt svar när jag helt ignorerar dessa.

Vad är det för nåt jag kan inte plugga kemi i lugn och ro!
2008-10-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jasen
Jag har fått fel på en uträkning om jämviktskonstanten. Det var såpass längesedan jag höll på med det så jag kan ej hitta felet, hoppas någon flashbacksjäl kan hjälpa mig.

Jag fick i uppgift av min brorson att kolla igenom en uppgift han fått i skolan men jag kunde inte ge han rätt svar tyvärr.

Here we go.

Uppgift: beräkna Ks vid 25 C för Ca(OH)2 då
0.185 g/cc vid 0 grader.
0.077 g/cc vid 100 grader.

Uträkning:

(0.185-0.077)/4=0.0027 dvs att den sjunker med 0.0027 varje 25 grad
0.185-0.0027=0.0158 g/cc vid 25 grader

M=(Ca(OH)2)=40+17= 74 mol/g
c=n/v=0.158/74=0.0021

ks=[c]*[c]^2
[0.0021]*[0.0021]^2= 9.7*10^-9

Tyvärr så stämmer ej detta svar utan det skall bli ~5*10^22.

Vad har det blivit för fel?

Hrmm, pinsamt att jag inte vet. Jag återkommer imorgon när jag sovit på saken

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in