2010-03-05, 21:32
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EighthWonder
jag sitter lite i skitet har glömt göra en inlämning och är rätt körd om jag inte hinner klart

ber därför flashback om hjälp och hoppas få så många frågor som möjligt besvarade med utförliga lösningar

311

I ett kärl med volymen 1,0 dm3 infördes 0,5 mol kväve och 0,9 mol väte. Efter jämvikt fanns det 0,4 mol ammoniak. Beräkna jämviktkonstanten K för jämvikten

3H2(g)+N2(g) <-> 2NH3(g)

316

Löslighetsprodukten för silverjodid Ks(AgI) = 8,0 * 10^-17 (mol/dm3)^2

a) beräkna lösligheten av saltet i rent vatten uttryckt i dels mol/dm3
b) beräkna lösligheten (mol/dm3) av silverjodid i 0,1 mol/dm3 silvernitratlösning

318

Skriv formeln för den protolys som sker i en lösning av ammoniumklorid och beräkna pH i 0,01 mol/dm3 ammoniumkloridlösning

322

Man vill bestämma koncentrationen av en ca 0,1 mol/dm3 ammoniaklösning genom att tirera med 0,1 mol/dm3 saltsyra

a) skriv formeln för reaktionen vid titeringen
b) beräkna pH i slutlösning
c) vilken indikator kan vara lämlig?
d) 20 cm3 ammoniaklösning förbrukar vid titrering 18,72 cm3 0,1 mol/dm3 saltsyra. Beräkna ammoniaklösning koncentration

311:

Enligt formeln wA + xB <-> yC + zD blir beräkningen av K = ([C]^y * [D]^z)/([A]^w * [b]^x) w,x,y och z är här då koefficienter medan A,B,C och D är ämnen. I ditt fall alltså ([NH3]^2)/([H2]^3 * [N2]) = K.

Då du har både substansmängden och volymen kan du ju lätt få fram koncentrationen för alla ämnen enligt C = n/v, alltså Koncentration = substansmängd/volymen. Dessa värden i formeln ovan ger då K

318: Ammoniumklorid: NH4Cl. De två jonslagen som därmed finns i lösningen är NH4+ och Cl-. NH4+ fungerar som en syra, och avger en H+ jon per partikel. I reaktionen NH4+ -> NH3 + H+ är förhållandet mellan ammonium och vätejonerna 1:1. Koncentrationen vätejoner är alltså 0,01 mol/dm3. Formeln pH = -log[H+] ger dig då pH.

Svarar på fler senare om ingen annan gör det, men nu tog tiden slut!
2010-03-07, 21:24
Medlem
kurdos avatar
Någon som har en labb skräpandes som kallas: Bestämning av syrainnehållet i mjölk och filmjölk. Obs Kemi-B
2010-03-08, 18:43
Medlem
Hej,

Jag har fått en väldigt vag labb, där jag inte ens vet vad jag letar efter. Labben säger att jag ska blanda vatten med valfri olja (därav kan ju inte formeln för oljan vara intressant) och sedan lägga ned konfetti där ena sidan är färgad med blyerts, för att sedan skaka om ordentligt.

---------------------------------------------------------------------------------

Frågorna som ställs är:
"Hur många konfetti har den svarta sidan uppåt efter att du skakat om burken ordentligt?
"Var i glasburken hamnar konfettin?"

Jag tror att 100% av konfettin hamnade med svarta sidan uppåt, men ska jag vara ärlig så kunde jag knappt avgöra det själv, inte ens med hjälp av ficklampa och liknande.

Konfettin hamnade, så vitt jag såg, mitt emellan oljan och vattnet.

---------------------------------------------------------------------------------

Och min hypotes? Angående den första frågan så har jag absolut ingen aning, och när det gäller andra frågan antog jag att de skulle hamna i mitten pga densitet-skillnader (vilket jag dock inte har några siffror på).

Så jag antar att mina frågor blir något i form med:
Vad är det som händer?
Vad är det läraren vill att jag ska lära mig av denna laboration?

Kursen är Kemi A, och jag har givetvis en fet bok, så vet ni något jag kan läsa ur den så vore nog det bra också.

Tack på förhand!
2010-03-08, 19:13
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Hej,

Jag har fått en väldigt vag labb, där jag inte ens vet vad jag letar efter. Labben säger att jag ska blanda vatten med valfri olja (därav kan ju inte formeln för oljan vara intressant) och sedan lägga ned konfetti där ena sidan är färgad med blyerts, för att sedan skaka om ordentligt.

Frågorna som ställs är:
"Hur många konfetti har den svarta sidan uppåt efter att du skakat om burken ordentligt?
"Var i glasburken hamnar konfettin?"

Jag tror att 100% av konfettin hamnade med svarta sidan uppåt, men ska jag vara ärlig så kunde jag knappt avgöra det själv, inte ens med hjälp av ficklampa och liknande.

Konfettin hamnade, så vitt jag såg, mitt emellan oljan och vattnet.

Och min hypotes? Angående den första frågan så har jag absolut ingen aning, och när det gäller andra frågan antog jag att de skulle hamna i mitten pga densitet-skillnader (vilket jag dock inte har några siffror på).

Så jag antar att mina frågor blir något i form med:
Vad är det som händer?
Vad är det läraren vill att jag ska lära mig av denna laboration?

Kursen är Kemi A, och jag har givetvis en fet bok, så vet ni något jag kan läsa ur den så vore nog det bra också.

Tack på förhand!

Jag skulle tro att det viktiga att inse med denna laboration är varför konfettin inte hamnade hälften med blyerts upp, hälften utan utan att alla låg med blyerts upp.

Ett nyckelord i denna rapport kommer att vara "löslighet", så sök i ditt register! Vatten är polärt och olja opolärt, vidare så har vi "lika löser lika". Troligtvis ska du komma fram till att blyerts är polärt och papper opolärt vilket gör att pappersbitarna hamnar så som de gör.
2010-03-08, 20:24
Medlem
GalFisks avatar
Du menar väl tvärt om, papper (cellulosa) är polärt och blyers (grafit) opolärt.
2010-03-08, 20:47
Medlem
Satkas avatar
Vad katten heter den där lilla filtreringsprylen som ser ut som en büchnertratt men har ett inbyggt filter gjort från något poröst glaspulver?
2010-03-08, 21:43
Medlem
Satkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satka
Vad katten heter den där lilla filtreringsprylen som ser ut som en büchnertratt men har ett inbyggt filter gjort från något poröst glaspulver?

Glasfiltertratt, simple as that.
2010-03-08, 22:34
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Du menar väl tvärt om, papper (cellulosa) är polärt och blyers (grafit) opolärt.
Hoppsan hejsan! Det menar jag!
2010-03-09, 22:20
Medlem
Ett föremål av aluminium hängs upp i en dynamometer. Den visar 2,4 Newton. Då föremålet sänks med i en vätska visar dynamometern 1,3 Newton. Beräkna densiteten för vätskan. Svaret ska tydligen bli 1200 kg/m^3 men hur ska man räkna ut det.
Tack på förhand.
2010-03-09, 23:02
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Ett föremål av aluminium hängs upp i en dynamometer. Den visar 2,4 Newton. Då föremålet sänks med i en vätska visar dynamometern 1,3 Newton. Beräkna densiteten för vätskan. Svaret ska tydligen bli 1200 kg/m^3 men hur ska man räkna ut det.
Tack på förhand.

Denna är mer fysik än kemi/pyroteknik, men jag kör i alla fall:

Vätskans lyftkraft är 2,4-1,3=1,1N

Sen har vi Arkimedes princip: F=ρVg, där ρ är densiteten, V är volymen och g jordens tyngdacceleration. Vi kan skriva om detta som ρ=F/(Vg) då vi vill veta densiteten.

Nu har vi allt utom volymen, men den får vi lätt reda på då vi vet sambandet F=mg=ρVg. 2,4N=ρ_aluminium*V_aluminium*g. V_aluminium=2,4N/(ρ_aluminium*g). Vi sätter ihop formlerna till:

ρ_vätska=1,1/((2,4N/(ρ_aluminium*g))*9,82)

Aluminiums densitet hittar du i din formelsamling, eller på wikipedia. Lycka till!
2010-03-10, 16:40
Medlem
Hej har problem med att förstå hur man ska tänka i den här uppgiften

Vilken eller vilka vattenlösningar av föreningarna ger en sur lösning
NH4Cl (s), Na2CO3 (s), Natriumacetat, SO2
2010-03-10, 19:25
Medlem
Snabb hjälp!

Behöver snabb hjälp, tack!

Jag fattar inte vad man ska göra/hur man ska tänka på den här uppgiften

Uppgift:

Man blandar 50.0 cm3 natriumhydroxidlösning som har koncentrationen 0.15mol/dm3 och 20.0 cm3 natriumkloridlösning med koncentrationen 0.35 mol/dm3.

Vilken blir:

[Na+]
[OH-]
[CL-]

Tack!
Senast redigerad av Lilladde 2010-03-10 kl. 19:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in