2014-02-04, 13:37
Medlem
Så har blivit tilldelad en kemiuppgift. Har varit lite efter de senaste lektionerna så har absolut ingen aning vad jag ska göra

"Man kan framställa dikopparsulfid, Cu2 S, genom att upphetta en blandning av koppar och svavel. I ett försök blandade man 10 g svavel och 10 g koppar i en degel. Hur stor massa dikopparsulfid kunde maximalt bildas?"

Så, hur ska jag gå till väga?
2014-02-04, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victuuurk
Så har blivit tilldelad en kemiuppgift. Har varit lite efter de senaste lektionerna så har absolut ingen aning vad jag ska göra

"Man kan framställa dikopparsulfid, Cu2 S, genom att upphetta en blandning av koppar och svavel. I ett försök blandade man 10 g svavel och 10 g koppar i en degel. Hur stor massa dikopparsulfid kunde maximalt bildas?"

Så, hur ska jag gå till väga?

Det första du måste göra är att skriva en balanserad reaktionsformel för reaktionen. Förstå vilket att ämnena som är det begränsande i reaktionen och räkna ut mängden (mol) för detta ämne. Detta är det svåraste med uppgiften. Molförhållandena för reaktionen kan sedan användas för att räkna ut det teoretiska massan för dikopparsulfid. Formeln m=M*n måste du även behärska genom att göra om den efter vad du vill räkna ut.
2014-02-04, 18:57
Medlem
Naturvetenskap 2 - ph-värde

Hej!

Jag behöver seriös hjälp nu... Pluggar Naturkunskap B på distans och har fått en uppgift att ta ph-värde på olika vätskor osv. för att sedan skriva en laborationsrapport och kunna återkoppla rapporten till "Hållbar framtid". Är det någon som har tips på vad fan man ska mäta på och ämne att fokusera på?

Tack på förhand.
2014-02-04, 19:54
Medlem
puff
2014-02-04, 20:55
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Ta pH på regnvatten eller markvatten från olika ställe. Typ mitt i en storstad och ute i skogen. Jämför. Koppla det till försurning. Hur kan man lösa problemet...

Ta pH på olika tjejers fittor, jämför hur de lever. Vem har surast fitta varför. Hur lösa problemet....
2014-02-04, 21:42
Medlem
wastedandlazys avatar
När man upphettar en blandning av 10 kg tenn (iv) oxid och 2,0 kg kol i en ugn bildas tenn och kolmonoxid. Hur stor massa tenn kan högst bildas under reaktionen?
Min lösning:
SnO2 + c => CO2 + Sn
Sn 118,71u
O 16u
C 12u

n(SnO2)=10000/150,71=66
n(C)=166

Begränsande n=66?

m(Sn)=66*118.71=7,9kg Rätt?
2014-02-04, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
När man upphettar en blandning av 10 kg tenn (iv) oxid och 2,0 kg kol i en ugn bildas tenn och kolmonoxid. Hur stor massa tenn kan högst bildas under reaktionen?
Min lösning:
SnO2 + c => CO2 + Sn
Sn 118,71u
O 16u
C 12u

n(SnO2)=10000/150,71=66
n(C)=166

Begränsande n=66?

Ser korrekt ut.
2014-02-05, 17:55
Medlem
derbyknightss avatar
Våt perimeter

Hur får man ut den hydraliska diametern, Dh för en spalt mellan två rör? Se bilden i länken: http://imageshack.com/a/img36/1219/49q.JPG

Efter härledningen får jag att Dh= Do –Di där Do är den yttre diametern och Di är den inre diametern

Alltså det jag undrar är vad Do och Di blir för spalten i bilden?
2014-02-05, 17:55
Medlem
Hej!

Har fått i uppgift att bestämma densitet, elasticitetsmodul och hårdhet för ämnet kiselnitrid.

Densiteten borde man väl kunna bestämma med det klassiska sättet, att använda ett mätglas med vatten i och sedan se hur mycket vattnet stiger.

Men hur blir det med hårdhet och elasticitetsmodul ?
Hårdheten kan man väl bestämma med Mohls skala, genom att repa kan man ta reda hur hårt ämnet är.

Elasticitetsmodulen kan man väl bestäma med ett sk dragprov, men hur utför jag det i praktiken?

Några andra förslag?

Det går väl inte att få tag i kiselnitrid i ngn "vanlig" butik el liknande? Utan läraren måste mena att jag ska skriva ner hur jag hade tänkt göra...
2014-02-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Min lösning:
SnO2 + c => CO2 + Sn
Sn 118,71u
O 16u
C 12u

n(SnO2)=10000/150,71=66
n(C)=166

Begränsande n=66?

Det står ju att den bildar kolmonoxid, inte koldioxid.
2014-02-05, 20:14
Medlem
Kan någon hjälpa mig med att starta med kemin snälla !

Behöver hjälp (helst nyanserat) så att jag förstår, kan ju lite men inte tillräckligt =(

UPPGIFT: När kalcium reagerar med syre bildas kalciumoxid. Skriv a) formeln av oxidationen. b) formeln av reduktionen. c) formeln för redoxreaktionen.

Jag ber inte om att ni löser dem, förutan vill lära mig. Anledningen till att jag tog a,b och c är för att om jag förstår dem så kan jag nog lösa resten utan problem =)

Jag skrev såhär på a) : Ca + O2 ---> CaO sen -IV + II ---> -II +II
Sen att Ca flyttar +2 steg, sen kunde jag inte mer tyvärr =(

Snälla hjälp !
2014-02-05, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raiiier
Kan någon hjälpa mig med att starta med kemin snälla !

Behöver hjälp (helst nyanserat) så att jag förstår, kan ju lite men inte tillräckligt =(

UPPGIFT: När kalcium reagerar med syre bildas kalciumoxid. Skriv a) formeln av oxidationen. b) formeln av reduktionen. c) formeln för redoxreaktionen.

Jag ber inte om att ni löser dem, förutan vill lära mig. Anledningen till att jag tog a,b och c är för att om jag förstår dem så kan jag nog lösa resten utan problem =)

Jag skrev såhär på a) : Ca + O2 ---> CaO sen -IV + II ---> -II +II
Sen att Ca flyttar +2 steg, sen kunde jag inte mer tyvärr =(

Snälla hjälp !

På a och b ska du skriva enbart det som oxideras respektive reduceras.
Nu får du a.) av mig. Ca --> Ca2+ + 2e-
Gör likadant på b men tänk på att elektroner upptas. O har oxidationstal -2 så tänk efter hur många atomer du har och var noga med så du får rätt antal elektroner i formeln för reduktion.
I upp C gör du en totalformel av båda reaktionerna men plockar bort elektronerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in