Citat:
Ursprungligen postat av Narvik
Saltsyra är väl det bästa, men jag antar att du inte har det i hemmet. Ättikssyra är väl det näst bästa alternativet. Du kan köpa 24% ättika på Ica. Om du kan hålla koll på pHt så är det bara att tillsätta ättiksyra tills det är i princip neutralt.
Jag vet inte vilken nivå du ligger på inom kemi samt om det är organisk eller oorganisk kemi dom du syftar på, skulle vara lättare om du preciserade dig lite mer. Men det är inte fel att skaffa sig en känsla av vilka föreningar som är stabila, dom tenderar att bildas i hög utsträckning i olika reaktioner. Ta koldioxid och vatten t.ex. som båda är stabila molekyler och bildas vid förbränning av kolväten. Man bör också läsa lite om entropi och entalpi. Men har man inte koll på vad det är som bildas kan man ju fråga sig lite frågor för att komma en bit på vägen.
Vad har jag i reaktionsbehållaren.
Vad kan det tänkas bildas utifrån reagensen.
Iaktagelser från reaktionen t.ex. om det bubblar indikerar det på en gas.
Kanske en analys av det som har bildats. NMR samt IR spektra är användbara metoder för att analysera det bildade.
Högre temperatur brukar vanligtvis leda till fler reaktioner än vad som sker vid låga temperaturer.
Om du går på gymnasiet så brukar man prata om ädelgaskonfiguration, men det bilr lite mer avancerat än så när man kommer upp till högskolan... men det ska vi inte gå in på.
Jag kan mycket väl ha glömt någon punkt här.
Sedan när man har svarat på dom här frågorna så kan man ställa en kvalificerad gissning om vad som har bildats. Sedan är det egentligen bara att testa analytiskt för att veta vad som har bildats.
Vill du veta hur man separerar olika ämnen också? Eller tycker du att det räcker så här.
Hoppas att du förstår hur jag menar i alla fall.