2008-12-14, 19:12
Medlem
Vingels avatar
Inte ofta jag är i dessa delarna av forumet. Men tänkte fråga en sak som ni kanske är mer kunniga på än de i drogdelarna.

Är såhär att jag har tillverkat GHB. Det har jag gjort genom att blanda GBL+kaustiksoda+vatten och skakat detta. Har gjort detta flera gånger men sist så gick något fel. Ph ska hamna på max 9 men denna gången är det ca ph 12 på min lösning.

Har hällt i vinäger men det verkar inte som att det hjälper.

Nu till mina frågor:
1. Kan jag fixa detta på något sätt. (har inget gbl kvar.)
2. Hur farligt är det att dricka några centiliter av detta?
2008-12-14, 19:51
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingel
Inte ofta jag är i dessa delarna av forumet. Men tänkte fråga en sak som ni kanske är mer kunniga på än de i drogdelarna.

Är såhär att jag har tillverkat GHB. Det har jag gjort genom att blanda GBL+kaustiksoda+vatten och skakat detta. Har gjort detta flera gånger men sist så gick något fel. Ph ska hamna på max 9 men denna gången är det ca ph 12 på min lösning.

Har hällt i vinäger men det verkar inte som att det hjälper.

Nu till mina frågor:
1. Kan jag fixa detta på något sätt. (har inget gbl kvar.)
2. Hur farligt är det att dricka några centiliter av detta?

Först bör du beräkna OH koncentrationen i din lösning. Sedan är det bara att räkna på hur mycket H+ som bör tillsättas.

och att drick stoppa något i munnen med pH 12 är idiotiskt..........
2008-12-15, 12:26
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Hur går det till när man förutser vilka produkter som bildas av reaktanterna?

Säg att jag har en hel jävla drös med ämnen, och jag slänger ner dem i en låda och skakar utav bara den. Hur kan jag veta i förväg vilka ämnen som kommer bildas? Alternativt om jag bill ha ett ämne, hur vet jag vilka ämnen jag ska blanda för att få det?

Jag kan inte ge ett direkt svar på din fråga då det är mycket svårare att veta än man man tro. Det har att göra med en mängd olika variabler. Det man bör göra är att räkna på bindningsenergier, steriska hinder på molekyler, lite kvantmekanik är inte fel att ha läst för att kunna veta något om hur man räknar på molekylorbitaler, vilken temperatur du har påverkar också givetvis utgången av reaktionen/reaktionerna. Lägg här till ett flertal ytterligare variabler som jag spontant inte kommer på. Du kommer tillslut också att få en blandning av flera olika tänkbara reaktioner i många fall.

Men ljuset i tuneln är om du tänker på organiska reaktioner som jag personligen har bättre koll på så kan man utgå från ett flertal kända fall och därigenom kunna förutspå vad som kommer att hända i ett okänt fall. Det handlar mycket om att ha pluggat in många reaktioner och försöka komma ihåg ett samband mellan dom, fundera över vilka delar av molekylen som normalt har enkelt för att reagera med det du har tillsatt. men även här har du ofta en blandning av många produkter.

Hoppas att det svarade lite på din fråga i alla fall, jag tror inte att jag kan klargöra det särskilt mycket mer för dig, det är helt enkelt bara att börja plugga på högskolan eller googla och fråga på forum. Det första alternativet är givetvis bäst.
2008-12-15, 17:48
Medlem
Vingels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Först bör du beräkna OH koncentrationen i din lösning. Sedan är det bara att räkna på hur mycket H+ som bör tillsättas.

och att drick stoppa något i munnen med pH 12 är idiotiskt..........

För mig som inte kan så mycket om kemi verkade det svårt. Vad kan jag tillsätta för att få det neutralt? Helst något man har i hemmet då. Vill verkligen att det ska gå att rädda.
2008-12-15, 18:02
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag kan inte ge ett direkt svar på din fråga då det är mycket svårare att veta än man man tro. Det har att göra med en mängd olika variabler. Det man bör göra är att räkna på bindningsenergier, steriska hinder på molekyler, lite kvantmekanik är inte fel att ha läst för att kunna veta något om hur man räknar på molekylorbitaler, vilken temperatur du har påverkar också givetvis utgången av reaktionen/reaktionerna. Lägg här till ett flertal ytterligare variabler som jag spontant inte kommer på. Du kommer tillslut också att få en blandning av flera olika tänkbara reaktioner i många fall.

Men ljuset i tuneln är om du tänker på organiska reaktioner som jag personligen har bättre koll på så kan man utgå från ett flertal kända fall och därigenom kunna förutspå vad som kommer att hända i ett okänt fall. Det handlar mycket om att ha pluggat in många reaktioner och försöka komma ihåg ett samband mellan dom, fundera över vilka delar av molekylen som normalt har enkelt för att reagera med det du har tillsatt. men även här har du ofta en blandning av många produkter.

Hoppas att det svarade lite på din fråga i alla fall, jag tror inte att jag kan klargöra det särskilt mycket mer för dig, det är helt enkelt bara att börja plugga på högskolan eller googla och fråga på forum. Det första alternativet är givetvis bäst.
Aha, så det var inte så enkelt som jag trodde.

Har du någon länk eller något att tipsa mig om? Att läsa det på högskolan är för nuvarande totalt irrelevant för min utbildning. Jag vet inte ens vad jag ska googla efter så du får gärna ge mig en knuff på traven.

Tack för ditt uttömmande svar förresten.
2008-12-15, 18:26
Medlem
Narviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingel
För mig som inte kan så mycket om kemi verkade det svårt. Vad kan jag tillsätta för att få det neutralt? Helst något man har i hemmet då. Vill verkligen att det ska gå att rädda.

Saltsyra är väl det bästa, men jag antar att du inte har det i hemmet. Ättikssyra är väl det näst bästa alternativet. Du kan köpa 24% ättika på Ica. Om du kan hålla koll på pHt så är det bara att tillsätta ättiksyra tills det är i princip neutralt.
2008-12-15, 18:58
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narvik
Saltsyra är väl det bästa, men jag antar att du inte har det i hemmet. Ättikssyra är väl det näst bästa alternativet. Du kan köpa 24% ättika på Ica. Om du kan hålla koll på pHt så är det bara att tillsätta ättiksyra tills det är i princip neutralt.

Jag vet inte vilken nivå du ligger på inom kemi samt om det är organisk eller oorganisk kemi dom du syftar på, skulle vara lättare om du preciserade dig lite mer. Men det är inte fel att skaffa sig en känsla av vilka föreningar som är stabila, dom tenderar att bildas i hög utsträckning i olika reaktioner. Ta koldioxid och vatten t.ex. som båda är stabila molekyler och bildas vid förbränning av kolväten. Man bör också läsa lite om entropi och entalpi. Men har man inte koll på vad det är som bildas kan man ju fråga sig lite frågor för att komma en bit på vägen.

Vad har jag i reaktionsbehållaren.
Vad kan det tänkas bildas utifrån reagensen.
Iaktagelser från reaktionen t.ex. om det bubblar indikerar det på en gas.
Kanske en analys av det som har bildats. NMR samt IR spektra är användbara metoder för att analysera det bildade.
Högre temperatur brukar vanligtvis leda till fler reaktioner än vad som sker vid låga temperaturer.
Om du går på gymnasiet så brukar man prata om ädelgaskonfiguration, men det bilr lite mer avancerat än så när man kommer upp till högskolan... men det ska vi inte gå in på.
Jag kan mycket väl ha glömt någon punkt här.

Sedan när man har svarat på dom här frågorna så kan man ställa en kvalificerad gissning om vad som har bildats. Sedan är det egentligen bara att testa analytiskt för att veta vad som har bildats.

Vill du veta hur man separerar olika ämnen också? Eller tycker du att det räcker så här.

Hoppas att du förstår hur jag menar i alla fall.
2008-12-15, 20:15
Medlem
Narviks avatar
Du tänkte citera FlyingMachine va?
2008-12-15, 20:55
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narvik
Du tänkte citera FlyingMachine va?

Oj... aa missade det, sorry blev lite fel där
2008-12-15, 21:10