2010-03-01, 07:05
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooze
Ska beräkna ett E0-cellvärde för en reaktion. Jag har fått reda på reduktionspotentialen för den ena halvcellsreaktionen, men min reaktion är omvänd ska jag vända på tecknet då eller inte och varför/varför inte?

Japp, vänd tecknet.

Tänk dig att du har en vikt som du lyfter upp. Nu är potentialen för vikten positiv, den vill ramla. Tänk dig istället att vi vill lyfta vikten, nu måste vi lägga till energi: potentialen är negativ.
2010-03-01, 19:03
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sic_
Hur ska man gå till väga för att få en bestämd koncentration i vatten? Säg att jag vill ha en sockerlösning i vatten med koncentrationen 0.2 mol/dm3. C12H22O11 är den kemiska beteckning jag har fått..

1: Ta reda på molmassan för socker (C12H22O11). Den är ca 340 g/mol.
2: Om du vill få till 1 dm3 0.2 mol/dm3 sockerlösning tar du 340 * 0.2 = 68 gram socker och blandar med 1 dm3 vatten.
2010-03-02, 12:13
Medlem
oxidationstal, hjälp!

2 Mn(OH)2(s) + O2(aq) → 2 MnO(OH)2(s)

Kan någon hjälpa mig med att få fram oxidationstalen här, skriva en redoxformel, och förklara tankegången bakom?

Mycket tacksam för hjälp..!
2010-03-02, 12:37
Medlem
Jomazis avatar
2Mn(+II)-->Mn(+IV)

O2(0)--->2st O(-II)

Manganet oxideras, syret reduceras. Summa som alltid noll.
2010-03-02, 12:54
Medlem
fick inte med allt..
ytterligare 2 reaktionsformler som är aktuella:

2MnO(OH)2(s) + 2I-(aq) + 4H3O+ → Mn2+(aq) + I2(aq) + 7H2O

I2(aq) + 2 S2O32-(aq) → 2I-(aq) + S4O62-(aq)

känner mig förvirrad, siffrorna snurrar runt i huvudet
2010-03-02, 13:00
Medlem
vad gör jag för fel??

Har en labbrapport som behöver rättas, kan någon vänlig och kunnig själ gå igenom mina beräkningar och tala om för mig vad jag gör för fel vore det en enorm lättnad..
delta H framtaget ur q stämmer inte överens med delta H beräknat med värden från tabell. Suttit med det här för länge nu, fastnat ordentligt.

Tabell 4 Primärdata, bildningsentalpi
Lösning MgO Mg
Massa 1,00g 0,300g
Starttemperatur 21,4° C 21,4° C
Sluttemperatur 27,0° C 34,8° C

Beräkningar
Beräkning av värmeenergi för MgO enligt formeln q = c • m • ∆T
c = 4,18 J/g, m = 1,00 +100 = 101 g, ∆T = 21,4° C –27,0° C = -5,6° C
q = 4,18 J/g • 101 g • (-5,6)° C = - 2300 J = - 230 kJ

Beräkning av erforderlig substansmängd för MgO med hjälp av ekvationen n = m/M
m = 1,00 g, M = 40,3044 g/mol
n = 1,00 g/40,3044 g/mol = 0,0248 mol

Beräkning av lösningsentalpin enligt formeln ∆H = q/n
q = 230 kJ, n = 0,0248 mol
∆HA = - 230 kJ/0,0248 mol = -9270 kJ/mol

Beräkning av värmeenergi för Mg enligt formeln q = c • m • ∆T
c = 4,18 J/g, m = 0,300 + 100 = 100,300 g, ∆T = 21,4° C –34,8° C = -13,4° C
q = 4,18 J/g • 100,300 g • (-13,4)° C = - 5610 J = - 561 kJ

Beräkning av erforderlig substansmängd för Mg med hjälp av ekvationen n = m/M
m = 0,300 g, M = 24,31 g/mol
n = 0,300 g/24,31 g/mol = 0,0123 mol

Beräkning av lösningsentalpin enligt formeln ∆H = q/n
q = - 561 kJ, n = 0,0123 mol
∆HB = -561 kJ/0,0123 mol = - 45600 kJ/mol

Beräkning av ∆H för reaktionen Mg(s) + 0,5O2(g) → MgO(s) enligt Hess lag:
+ 1 • reaktion B: Mg(s) + 2HCl(aq) → H2(g) + MgCl2(aq)
+ 1 • reaktion C: H2(g) + 0,5O2(g) → H2O(l)
- 1 • reaktion A: MgCl2(aq) + H2O(l) → MgO(s) + 2HCl(aq)
B + C – A ger: Mg(s) + 2HCl(aq) + H2(g) + 0,5O2(g) + MgCl2(aq) + H2O(l) → H2(g) + MgCl2(aq) + H2O(l) + MgO(s) + 2HCl(aq)

∆H = ∆HB + ∆HC - ∆HA med omvänt tecken
∆H = ? + (-285) kJ – ? kJ = ?

Beräkning av ∆H med hjälp av bildningsentalpier hämtade ur tabell enligt formeln:
∆H = ∆H0produkter - ∆H0reaktanter

∆H0produkter = -602 kJ/mol
∆H0reaktanter = 0 kJ/mol
∆H = -602 kJ/mol
2010-03-02, 13:02
Medlem
vill bara understryka att det inte förhåller sig som så att jag bara är ute efter ett facit. min avsikt är att få hjälp med att förstå hur man gör, nåt annat vore bara dumt. Har kört fast och behöver vägledning av ngn som har koll på det här.
2010-03-02, 23:47
Medlem
Behöver hjälp med en mattefråga. Vet att svaret är 50 men inte hur jag ska räkna ut det. Frågan lyder: Inför klassresan bakade klassen bullar och sålde på en basar. Man sålde bullarna för 5 kr styck och man sålde saft för totalt 125 kr. Sammanlagt fick man in 375 kr. Hur många bullar sålde man? Man ska alltså skriva en ekvation om problemet och sedan räkna ut det men jag vet inte hur jag ska skriva ekvationen och varför. Tacksam för svar.
2010-03-02, 23:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Behöver hjälp med en mattefråga. Vet att svaret är 50 men inte hur jag ska räkna ut det. Frågan lyder: Inför klassresan bakade klassen bullar och sålde på en basar. Man sålde bullarna för 5 kr styck och man sålde saft för totalt 125 kr. Sammanlagt fick man in 375 kr. Hur många bullar sålde man? Man ska alltså skriva en ekvation om problemet och sedan räkna ut det men jag vet inte hur jag ska skriva ekvationen och varför. Tacksam för svar.

Fel forum del egentligen (kemi och pyroteknik är detta)
Men Bullar = x
125kr + x*5kr = 375kr
375-125=x*5
250=x*5
250/5=x
x=50
dvs 50 st bullar
Är detta högstadiematte eller?
2010-03-03, 08:19
Medlem
Hej hej!
Jag har skrivit en hemtenta på uni, är väl kemi A egentligen, men skulle vilja ha hjälp med 6 frågor.

1.
Ett grundämne innehåller 12 elektroner och 12 neutroner. Detta grundämne reagerar med ett annat grundämne som innehåller 8 protoner.
• Vilka är de två grundämnena?
• Det första ämnet (det med 12 e och 12 n) innehåller som sagts 12 neutroner. Innehåller alla atomer av detta grundämne ”här på jorden” 12 neutroner?
• Skriv reaktionen mellan de två grundämnena
• Du utgår från 100 gram av det första. Hur många gram av det andra grundämnet behövs minst för att genomföra reaktionen?

2.
Frågan om vad som skedde vid mitt inledande ”stålulls-försök” brukar komma upp på tentor lite då och då. Svaren visar att studenterna inte riktigt förstått vad som skedde. Nu har du möjligheten att i lugn o ro förklara försöket!
(fråga 2 forts.)
(om du glömt så var det ett försök där jag på en balansvåg lade stålull på ens sidan och en motvikt på andra sidan så att balansvågen vägde jämt. Sedan tände jag på stålullen. Vågskålen med stålullen sjönk då ned och vågskålen med motvikten höjdes)

3.
• Balansera följande reaktion som sker i en bensinmotor
C7H16 + …… O2  ……. CO2 + …. H2O
• Vad bildas det mest av i ovanstående reaktion, koldioxid eller vatten, uttryckt i gram?
• Vissa nya moderna bilar kan köras på ren vätgas ( det finns tyvärr ännu så länge väldigt få att bilar köpa och de är väldigt dyra men i framtiden…….). Skriv den reaktion som då sker i motorn. Varför är denna reaktionen (miljömässigt) att föredra?

4.
Nu dessa dagar i mitten av februari har jag gått och oroat mig för snömängden på vårt hustak. Till min glädje kunde jag märka att under dessa kalla (brrrr.. -15 oC ) dagar minskade snömängden på taket. Det berodde inte på att snön ex. vis packades ihop eller ”blåste av”, utan att antalet kg snö verkligen minskade på taket. Hur skulle man kunna förklara detta resultat? (under den tid jag iakttog detta snöade det inte!)

5.
Du har en burk med CaCl2 (används bl.a. som vägsalt). Du har även två spikar som är förbundna med varsin elektrisk ledare + batteri + lampa på så sätt att om spikarna trycks mot varandra så lyser lampan. Du stoppar ned dessa spikar utan att de kommer åt varandra i burken med vägsaltet. Vad händer med lampan? Sedan häller du på vatten i burken med vägsaltet och väntar tills saltet löst sig. Vad händer då med lampan?

6.
Du ska baka sockerkaka och använder därför bl.a. bakpulver. Bakpulver består av NaHCO3 och en svag syra, exempelvis vinsyra. För att inte krångla till det antar vi att man kan skriva formeln för vinsyra som ”VinH” där ”H:et” är det väte som ju måste finnas i varje syra. Tänk på att du kan lösa den andra delfrågan även om du inte klarat delfråga ett!!

• Skriv den formel som beskriver vad som sker när vinsyran reagerar med det vatten som finns i sockerkakssmeten.
• Koldioxiden, som behövs för att sockerkakan ska bli fluffig, bildas via följande reaktion:

NaHCO3 + H3O+ ->2H2O + CO2 + Na+

Om den rågade tsk bakpulver du tillsätter smeten innehåller 1 gram NaHCO3 hur många gram koldioxid får du då som kan fluffa upp sockerkakan?

1 biobiljett skickas till den användare som klarar en fråga, klarar du alla frågor får du 6st biobiljetter. OBS! Mycket tacksam för snabb respons!
Mvh, Coraline
Senast redigerad av Coraline 2010-03-03 kl. 08:25.
2010-03-03, 08:57
Medlem
GalFisks avatar
1.
a: titta i periodiska systemet på atomnummer 8 och 12.
b: slå upp grundämnet på tex wikipedia, se under isotoper. Om det finns mer än en isotop i naturen är svaret nej.
c: slå upp grundämnets atomvikt. Dividera 100g med atomvikten, så får du veta hur många mol du har av ämnet. Sen slår du upp det andra grundämnet, dividerar antalet mol med detta ämnets atomvikt, så får du ut hur många gram som behövs.
Obs att det bara är så här enkelt när ämnena tar ut varandras oxidationstal direkt (+2 och -2 i detta tilfället).

2:
Stålullen brinner, förbränningsprodukten är fast järnoxid som ligger kvar på vågskålen. Eftersom stålet inte försvinner, men syre från luften tillkommer i förening, ökar vikten.

3:
Balansera reaktioner är busenkelt:
Som du ser går det åt en O2-molekyl för att förbränna en kolatom till CO2
Det går också åt en O2-molekyl för att förbränna 4 väteatomer, resultatet är 2 stycken H2O-molekyler
Du har 7 kolatomer, dom gör slut på 7 O2-molekyler
Du har 16 väteatomer, dom gör slut på 16/4 = 4 O2-molekyler
Alltså har du på vänster sida C7H16 + 11 O2
På höger sida får du 7 CO2-molekyler, samt 16/2 = 8 H2O-molekyler

Alltså: C7H16 + 11 O2 => 7 CO2 + 8 H2O

För att räkna ut hur många gram du har av varje, slår du upp molmassan för vatten och multiplicerar med 8, och slår sen upp molmassan för CO2 och multiplicerar med 7.

Om du vill kan du räkna ut molmassan från atomvikterna istället:
CO2 = atomvikten för kol + 2 gånger atomvikten för syre
H2O = atomvikten för syre + 2 gånger atomvikten för väte
Så förstår du den principen också.

4. Även om vatten är fruset, har det ett ångtryck - dvs att det fortfarande kan gå över i gasform. När ett fast ämne går direkt över till gas heter det att det sublimerar. I kallt väder är luften ofta mycket torr, vilket gör att is lättare sublimerar. Är luften istället fuktig kan processen gå åt andra hållet och det bildas rimfrost - detta är en balansgång som påverkas av temperatur och luftfuktighet.
Du kan se båda fenomenen i en vanlig frysbox, om du låter en bricka istärningar stå några veckor: istärningarna krymper pga. sublimering, vattnet som avgått fryser till rimfrost på kylelementen eftersom de är kallast.

5.
a. lampan lyser inte, eftersom salter inte leder ström (elektronerna är hårt bundna i jonbindningar).
b. lampan lyser, eftersom jonerna i en lösning är fria och kan ta upp eller avge elektroner vid spikarna (kanske lite luddigt förklarat).

6.
a: VinH + H2O <=> Vin- + H3O+
b: ovan har du lärt dej räkna med molmassor. Dividera vikten av NaHCO3 med dess molmassa, multiplicera sen med molmassan av CO2, så har du klurat ut hur många gram CO2 du får från ett gram NaHCO3.

Inga biobiljetter behövs, hoppas bara du har fått lite mer förståelse för kemi genom det här.
Senast redigerad av GalFisk 2010-03-03 kl. 09:18.
2010-03-03, 09:49
Medlem
Då jag påbörjat dessa uppgifter men var väldigt osäker på om jag var i närheten av rätta svaren så är jag riktigt nöjd nu då jag plockade 4/6 rakt av, men behövde justera lite på 2 av dem. Tjejer och kemi går inte alltid ihop tror jag.

Tack så jättemycket!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in