2010-01-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Finns en klistrad tråd för såna här frågor, men ska se om jag kan hjälpa ändå, var ett tag sen man hade kemi a

M(Fe203)=159,6 g/mol
m(Fe203)=1000 g m/M=n
n(Fe203)=6,266 mol
n(Fe)=2*6,266=12,532
M(Fe)=55,8 n*M=m
m(Fe)=699,2856g

alltså ca 700g järn.

åh tack ! jag hade räknat M(2Fe) det var därför jag fick fel
förlåt jag visste inte om att det fanns sådan tråd måste missat det :/ tack igen! ^^
2010-01-19, 21:28
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
"Om ett brinnande magnesiumband förs ned i vattenånga eller i koldioxid, fortsätter det att brinna. Man kan konstatera att vätgas bildas i första fallet och kol i andra fallet. Man vet vidare att vätgas bildas då vattenånga leds över glödande kol. Elementen kol, magnesium och väte skall ordnas så, att det starkaste reduktionsmedlet kommer först och det svagaste sist. Motivera med hjälp av ox-tal och reaktionsformler"
Redoxreaktioner var aldrig min starka sida, men jag kan försöka mig på det.

Reduktionsmedel oxideras ju, och därmed måste det starkaste reduktionsmedlet vara det ämne som lättast oxideras, alltså tar upp syre.

Magnesium är det starkaste reduktionsmedlet, till att börja med. Det reducerar uppenbarligen både vattenånga och koldioxid, då den själv kan oxideras i dessa ämnen (att elda någonting är ju = oxidera någonting). En redoxreaktion består ju alltid av en oxidation och en reduktion, och om magnesium kan oxideras i dessa ämnen är det det starkaste reduktionsmedlet.

Magnesium > Väte och Kol

Därefter har vi de återstående ämnen. När vattenånga leds över glödande kol bildas vätgas. Därmed måste kolet ha tagit upp vattenångans syre och bildat koldioxid (alltså oxiderats). Kol måste därmed vara ett starkare reduktionsmedel då det lättare oxideras.

Magnesium > Kol > Väte

Uträkningarna kan du förhoppningsvis lösa själv.
2010-01-19, 23:11
Medlem
Jag har fastnat på en uppgift om syra-basreaktioner. har försökt länge nu men får hela tiden fel svar.
Till 12,00cm3 natriumhydroxidlösning, koncentration 0,238 mol/dm3, sätter man 20,00 cm3 saltsyra, koncentration 0,180 mol/dm3.
Beräkna pH i blandningen, blir den sur eller basisk?
tack på förhand!
2010-01-19, 23:22
Medlem
skulle även behöva hjälp med följande uppgift:
Du blandar 150 cm3 AgNO3 som har koncentrationen 0,10mol/cm3 med 150cm3 BaCl2 som har koncentrationen 0,10mol/dm3. Det kommer att bildas en fällning.
a) Beräkna massa av den uppkomna fällningen
b) Beräkna koncentrationen hos de joner som inte ingår i fällningen

Är a) möjligen 6,24g ?

tack på förhand!
Senast redigerad av CuteWithoutTheE 2010-01-19 kl. 23:28.
2010-01-20, 14:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteWithoutTheE
skulle även behöva hjälp med följande uppgift:
Du blandar 150 cm3 AgNO3 som har koncentrationen 0,10mol/cm3 med 150cm3 BaCl2 som har koncentrationen 0,10mol/dm3. Det kommer att bildas en fällning.
a) Beräkna massa av den uppkomna fällningen
b) Beräkna koncentrationen hos de joner som inte ingår i fällningen

Är a) möjligen 6,24g ?

tack på förhand!

Har för mig att BaCl2 är i princip olöslig så vi struntar i att räkna på den lilla mängd som löser sig. Tror heller inte att det är nån ide att bara ge dig svaret utan jag ska berätta för dig hur du löser den så är tanken att du återkommer i tråden med en fin uträkning så berättar jag eller nån annan om den är rätt eller fel.

1) Räkna ut substansmängden kloridjoner i lösningen.
2) räkna ut substansmängden bariumjoner i lösningen.
3) Ta reda på om du har bariumjoner eller kloridjoner i underskott, detta görs genom att multiplicera substansmängden kloridjoner med 0,5 och se om om det talet är större eller mindre än substansmängden för bariumjoner. Större medför att kloridjoner är i överskott, mindre medför att bariumjoner är i överskott.
4) Om du har kloridjoner i underskott multiplicerar du den substansmängden med 0,5 och sedan med molmassan för bariumklorid. - Om du istället har Bariumjoner i underskott multiplicerar du således endast den substansmängden med molmassan för bariumklorid.

Jag förväntar mig att du kan den här typen av uppgifter hädanefter

Det finns en möjlighet att jag skrivit fel nånstans, men tror inte det.
2010-01-20, 15:18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Har för mig att BaCl2 är i princip olöslig[...]
Fel - det är AgCl som är olösligt, och därför kommer fällas ut. Uträkningarna blir lite annorlunda eftersom en kloridjon binds till en silverjon, och varje mol bariumklorid avger två kloridjoner i lösning, men principen är den samma.
2010-01-20, 20:17
Medlem
-flame4fame-s avatar
Godkväll. Ett svar på följande frågor innan imorrn hade suttit fint:

1. Beräkna substansmängden CI- i 0,74 gram magnesiumklorid, Mgd2

2. Hur stor substansmängd natriumjoner ingår i 2,0 mol Na2SO4?

Svaren ska finnas i det periodiska systemet.

http://www.ptable.com/Images/periodiska%20systemet.png
2010-01-20, 21:17
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -flame4fame-
Godkväll. Ett svar på följande frågor innan imorrn hade suttit fint:

1. Beräkna substansmängden CI- i 0,74 gram magnesiumklorid, Mgd2

2. Hur stor substansmängd natriumjoner ingår i 2,0 mol Na2SO4?

Svaren ska finnas i det periodiska systemet.

http://www.ptable.com/Images/periodiska%20systemet.png

1. Det ska stå MgCl2 gissar jag på... m/M=n 0,74/95,3=0,007765mol MgCl2
n(Cl-)=2*n(MgCl2)=0,01553mol

2. 2*2=4... 4 mol alltså
2010-01-20, 21:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Fel - det är AgCl som är olösligt, och därför kommer fällas ut. Uträkningarna blir lite annorlunda eftersom en kloridjon binds till en silverjon, och varje mol bariumklorid avger två kloridjoner i lösning, men principen är den samma.

Stämmer bra det, men nu har du principen i alla fall "TS", återkom med uträkning så lovar jag att kolla på den.
2010-01-20, 22:24
Medlem
-flame4fame-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
1. Det ska stå MgCl2 gissar jag på... m/M=n 0,74/95,3=0,007765mol MgCl2
n(Cl-)=2*n(MgCl2)=0,01553mol

2. 2*2=4... 4 mol alltså

Tusen tack. Ska rösta V i år bara för det.
2010-01-21, 19:19
Medlem
Bindningar

Jag undrar ifall någon som är bra på bindningar skulle kunna kolla ifall följande är rätt för jag är lite osäker

MA: Bindning mellan atomerna
MM: Bindning mellan molekylerna

NaHCO3:
MA: Polär kovalent bindning
MM: Dipolbindning

NaCl:
MA: Jonbindning
MM: Jondipolbindning

CuSO4:

I2:
MA: Ren kovalen bindning
MM: Van der waals bindning

CaSO4:

C12H22O4:
MM: Vätebindning?

CaCO3:

CH4:
MM: Van der Waals bindning

NaOH:
MM: Vätebindning

C6H10O5:
MM: vätebindning?

NaCO3:

H3BO3:

C6H7O(OH)5:
MM: Vätebindning?

C2H5OH:
MA: Polär kovalent binding
MM: Vätebinding

Tack så jättemycket på förhand!
2010-01-21, 19:41
Medlem
Vi hade en kemilabb där det gällde att hitta fördelningskoefficenten K för jod mellan cyklohexan och vatten. Det gjorde vi genom att blanda cyklohexan, vatten och jod för att sen mäta koncentrationen av jod i cyklohexanfasen och vattenfasen. Nu ska vi skriva en labbrapport på det hela, men det är ett steg som jag fortfarande inte förstår mig på. När vi tappade upp en del av vattenfasen för att mäta jodkoncentrationen i den, så tillsatte vi dessutom kaliumjodid och lite extra vatten. Kan någon förklara varför?

För att mäta koncentrationen jod titrerade vi vattenlösningen med natriumtiosulfatlösning tills den tappade sin färg. Man tillsatte även stärkelse som för att färgskiftet skulle bli lättare att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in