Citat:
Ursprungligen postat av CuteWithoutTheE
skulle även behöva hjälp med följande uppgift:
Du blandar 150 cm3 AgNO3 som har koncentrationen 0,10mol/cm3 med 150cm3 BaCl2 som har koncentrationen 0,10mol/dm3. Det kommer att bildas en fällning.
a) Beräkna massa av den uppkomna fällningen
b) Beräkna koncentrationen hos de joner som inte ingår i fällningen
Är a) möjligen 6,24g ?
tack på förhand!
Har för mig att BaCl2 är i princip olöslig så vi struntar i att räkna på den lilla mängd som löser sig. Tror heller inte att det är nån ide att bara ge dig svaret utan jag ska berätta för dig hur du löser den så är tanken att du återkommer i tråden med en fin uträkning så berättar jag eller nån annan om den är rätt eller fel.
1) Räkna ut substansmängden kloridjoner i lösningen.
2) räkna ut substansmängden bariumjoner i lösningen.
3) Ta reda på om du har bariumjoner eller kloridjoner i underskott, detta görs genom att multiplicera substansmängden kloridjoner med 0,5 och se om om det talet är större eller mindre än substansmängden för bariumjoner. Större medför att kloridjoner är i överskott, mindre medför att bariumjoner är i överskott.
4) Om du har kloridjoner i underskott multiplicerar du den substansmängden med 0,5 och sedan med molmassan för bariumklorid. - Om du istället har Bariumjoner i underskott multiplicerar du således endast den substansmängden med molmassan för bariumklorid.
Jag förväntar mig att du kan den här typen av uppgifter hädanefter
Det finns en möjlighet att jag skrivit fel nånstans, men tror inte det.