Citat:
Ursprungligen postat av Fotavtryck
Hallåhallå, har ännu en fråga.
Bildning av jonföreningar
I min bok står det: Natrium är en metall vars minsta "formelenhet" är en natriumatom.I formeln nedan skrivs därför natrium som Na(s). Klor är en gas som består av tvåatomiga molekyler och betecknas Cl2(g). Under reaktionen bildas fasta saltkristaller av natriumklorid. Dessa innehåller lika många natriumjoner som kloridjoner och har formelenhheten NaCl(s).
Na(s) + Cl2(g) --> NaCl(s)
Klormolekylens båda atomer kan reagera med var sin natriumatom under bildning av två formelenheter NaCl. Den balanserade reaktionsformeln får därför följande utseende.
2Na(s) + Cl2(g) --> 2NaCl(s)
Problemet är inte det att jag inte förstår vad de gör, det jag undrar är vart de får Cl2 ifrån? I detta fallet har det ju inte att göra med laddningar i alla fall. Jag vet att det står att klor är en gas som består av tvåatomiga molekyler. Men finns det något logiskt bakom detta? Eller är det bara något man ska komma ihåg?
Lägger till en till uppgift:
Skriv formeln för den reaktion som sker då man blandar en lösning av bariumklorid med
A, en lösning av silvernitrat:
Min lösning:
BaCl2(aq) + AgNO3(aq) --> AgCl2(s) + BaNO3(aq)
Facits lösning:
BaCl2(aq) + AgNO3(aq) --> AgCl(s) + BaNO3(aq)
Frågan är alltså, vart tar 2:an vägen? Det kanske gör min frågeställning från första början lite klarare med den här uppgiften.
Klor är en diatomär gas pga dess elektronstruktur. Alla ämnen strävar efter att få en gynnsam elektronstruktur, dvs dom vill ha bara fulla elektronskal. Eftersom klor har 7 valenselektroner(=elektroner i yttersta skalet) och ett fullt skal innehåller 8, så vill det ha en till. Det får det genom att binda till en annan kloratom och dela ett elektronpar. Då får bägge kloren 8 valenselektroner var och är nöjda och glada. Detta innebär också att alla halogener (dom atomer som är näst längst till höger i periodiska systemet) är diatomära (plus väte som är någon form av halvhalogen typ). Dvs
Väte, Flor, Klor, Brom, Jod, Astat. Dessutom är kväve och syre också diatomära men det beror på orbitaler och lite annat som du får läsa längre fram (högskola).
Kan också tipsa om att det finns en minnesregel för att komma ihåg alla diatomära gaser.
"I Have No Bright Or CLever Friends". I-Jod H-Väte N-Kväve Br-Brom O-Syre Cl-klor F-fluor.
När det gäller reaktionsformeln har facit fel, det försvinner ett klor i reaktionen vilket inte är okej. Ditt svar stämmer alltså