2009-11-22, 14:46
Medlem
Fotavtrycks avatar
Hallåhallå, har ännu en fråga.

Bildning av jonföreningar
I min bok står det: Natrium är en metall vars minsta "formelenhet" är en natriumatom.I formeln nedan skrivs därför natrium som Na(s). Klor är en gas som består av tvåatomiga molekyler och betecknas Cl2(g). Under reaktionen bildas fasta saltkristaller av natriumklorid. Dessa innehåller lika många natriumjoner som kloridjoner och har formelenhheten NaCl(s).

Na(s) + Cl2(g) --> NaCl(s)

Klormolekylens båda atomer kan reagera med var sin natriumatom under bildning av två formelenheter NaCl. Den balanserade reaktionsformeln får därför följande utseende.

2Na(s) + Cl2(g) --> 2NaCl(s)

Problemet är inte det att jag inte förstår vad de gör, det jag undrar är vart de får Cl2 ifrån? I detta fallet har det ju inte att göra med laddningar i alla fall. Jag vet att det står att klor är en gas som består av tvåatomiga molekyler. Men finns det något logiskt bakom detta? Eller är det bara något man ska komma ihåg?

Lägger till en till uppgift:
Skriv formeln för den reaktion som sker då man blandar en lösning av bariumklorid med
A, en lösning av silvernitrat:

Min lösning:
BaCl2(aq) + AgNO3(aq) --> AgCl2(s) + BaNO3(aq)

Facits lösning:
BaCl2(aq) + AgNO3(aq) --> AgCl(s) + BaNO3(aq)

Frågan är alltså, vart tar 2:an vägen? Det kanske gör min frågeställning från första början lite klarare med den här uppgiften.
Senast redigerad av Fotavtryck 2009-11-22 kl. 14:59.
2009-11-22, 16:03
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotavtryck

Problemet är inte det att jag inte förstår vad de gör, det jag undrar är vart de får Cl2 ifrån? I detta fallet har det ju inte att göra med laddningar i alla fall. Jag vet att det står att klor är en gas som består av tvåatomiga molekyler. Men finns det något logiskt bakom detta? Eller är det bara något man ska komma ihåg?

Dom flesta ämnen utom ädelgaserna bildar diatomiska molekyler i gasform. Två atomer delar på ett eller flera elektronpar för att fylla sina skal, sk. kovalent bindning. Två kloratomer, som vardera saknar en elektron, delar på ett elektronpar (enkelbindning). Ett annat exempel är kväveatomer som saknar 3 elektroner vardera, N2-molekylen hålls därför samman av en trippelbindning.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Covalent_bond, http://en.wikipedia.org/wiki/Diatomic_molecule

Citat:
Min lösning:

Facits lösning:

Frågan är alltså, vart tar 2:an vägen? Det kanske gör min frågeställning från första början lite klarare med den här uppgiften.
Facit är fel: formeln för bariumnitrat är Ba(NO3)2. Balancerad formel blir alltså BaCl2(aq) + 2 AgNO3(aq) --> 2 AgCl(s) + Ba(NO3)2(aq).
2009-11-22, 16:06
Medlem
Citat:
Hallåhallå, har ännu en fråga.

Bildning av jonföreningar
I min bok står det: Natrium är en metall vars minsta "formelenhet" är en natriumatom.I formeln nedan skrivs därför natrium som Na(s). Klor är en gas som består av tvåatomiga molekyler och betecknas Cl2(g). Under reaktionen bildas fasta saltkristaller av natriumklorid. Dessa innehåller lika många natriumjoner som kloridjoner och har formelenhheten NaCl(s).

Na(s) + Cl2(g) --> NaCl(s)

Klormolekylens båda atomer kan reagera med var sin natriumatom under bildning av två formelenheter NaCl. Den balanserade reaktionsformeln får därför följande utseende.

Lägger till en till uppgift:
Skriv formeln för den reaktion som sker då man blandar en lösning av bariumklorid med
A, en lösning av silvernitrat:

Min lösning:

Facits lösning:

Klor är en diatomär gas pga dess elektronstruktur. Alla ämnen strävar efter att få en gynnsam elektronstruktur, dvs dom vill ha bara fulla elektronskal. Eftersom klor har 7 valenselektroner(=elektroner i yttersta skalet) och ett fullt skal innehåller 8, så vill det ha en till. Det får det genom att binda till en annan kloratom och dela ett elektronpar. Då får bägge kloren 8 valenselektroner var och är nöjda och glada. Detta innebär också att alla halogener (dom atomer som är näst längst till höger i periodiska systemet) är diatomära (plus väte som är någon form av halvhalogen typ). Dvs
Väte, Flor, Klor, Brom, Jod, Astat. Dessutom är kväve och syre också diatomära men det beror på orbitaler och lite annat som du får läsa längre fram (högskola).

Kan också tipsa om att det finns en minnesregel för att komma ihåg alla diatomära gaser.
"I Have No Bright Or CLever Friends". I-Jod H-Väte N-Kväve Br-Brom O-Syre Cl-klor F-fluor.

När det gäller reaktionsformeln har facit fel, det försvinner ett klor i reaktionen vilket inte är okej. Ditt svar stämmer alltså
2009-11-22, 23:06
Medlem
Hjälp med Kemi A

Hej Flashback!

Har prov i kemi a imorgon och behöver hjälp.

På mina betygskriterier står det "Du ska kunna redogöra för vad som sker i energihänseende då en jonförening bildas".

Skulle någon kunna vara vänlig och svara på detta?
2009-11-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fill3
Hej Flashback!

Har prov i kemi a imorgon och behöver hjälp.

På mina betygskriterier står det "Du ska kunna redogöra för vad som sker i energihänseende då en jonförening bildas".

Skulle någon kunna vara vänlig och svara på detta?

ja först joniseras de ingående grundämnena, vilket är energikrävande var på de bildar en bindning till varandra och energi frigörs. Svårare än så är det inte
2009-11-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntetikern
ja först joniseras de ingående grundämnena, vilket är energikrävande var på de bildar en bindning till varandra och energi frigörs. Svårare än så är det inte

Tack så jätte mycket!
2009-11-23, 17:23
Medlem
sadpandas avatar
Håller på med termokemi för tillfället:

Är denna reaktion endoterm eller exoterm?

Sönderdelning av ammoniumklorid i ammoniakgas och vätekloridgas genom upphettning av saltet.

Hur ska jag ens gå tillväga? Tacksam för svar!
2009-11-23, 20:05
Medlem
Har några frågor jag skulle vilja ha svar på?

Har genom experiment med syntes framställt en ester genom att destillera etanol och ättiksyra, med destillationsutrustning till hjälp.

Ämnena som ingår i jämviktblandingen är:
C2H5OH + CH3COOH >---< H2O + CH3COOC2H5 (etyletanoat)
etyletanoat 77 °C, etanol 78.3°C, vatten 100°C, ättiksyra 118,1 °C

1. Varför är det viktigt att destillationen sker med låg dropphastighet?

2. Estrar har kokpunkter i intervallet 72.78 C. ändå tar man ut destillat före 72 och efter 78..vad beror det på?

3. Vid en syntes får mansällan 100% utbyte eftersom föroreingar bildas. En förorening som bildas gör det genom att två etanolmolekyler slås ihop med varandra.
Vad heter föroreningen, samt dess reaktionsformel.
Den bildade föroreningen har en låg kokpunkt, medan etanol har en relativt hög kokpunkt. Vad beror dessa skillnader på?

Skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig själ skulle vilja svara på dessa frågor, eller åtmindstonde någon, då jag inte kommer någon vart på egen hand.
2009-11-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Har genom experiment med syntes framställt en ester genom att destillera etanol och ättiksyra, med destillationsutrustning till hjälp.

1. Varför är det viktigt att destillationen sker med låg dropphastighet?

2. Estrar har kokpunkter i intervallet 72.78 C. ändå tar man ut destillat före 72 och efter 78..vad beror det på?

3. Vid en syntes får mansällan 100% utbyte eftersom föroreingar bildas. En förorening som bildas gör det genom att två etanolmolekyler slås ihop med varandra.
Vad heter föroreningen, samt dess reaktionsformel.
Den bildade föroreningen har en låg kokpunkt, medan etanol har en relativt hög kokpunkt. Vad beror dessa skillnader på?

Skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig själ skulle vilja svara på dessa frågor, eller åtmindstonde någon, då jag inte kommer någon vart på egen hand.

1 och 2. Syntesmetoden är troligtvis inte destillation eftersom detta är en uppreningsmetod, så jag förstår inte riktigt hur du menar. Du skrev precis att din produkt har kikpunkt på 77 grader vilket är farligt nära etanol. Jag skulle säga att det är stört omöjligt att separera dessa med destillation om du nu inte förutsätter att all etanol har reagerat. Det gäller att kolla temperaturen noggrant när man destillerar, i ett idealt system ska temperaturen öka i steg när varje produkt destilleras av men så är sällan fallet på grund av azeotropbildning. Det du får ut innan 77 grader är nån förorening och som sagt efter 77 blir det också föroreningar. Vad gäller dropphastigheten bör det inte spela så stor roll, så länge man har ordentlig kylning, annars ångar din produkt iväg.

3. Det som kan hända med etanol i extremt sura miljöer är att den utför en elimination och bildar eten och den kan möjligtvis bilda dietyleter ingen av dessa kan skapa vätebindningar och särför har de låga kokpunkter.
2009-11-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sadpanda
Håller på med termokemi för tillfället:

Är denna reaktion endoterm eller exoterm?

Sönderdelning av ammoniumklorid i ammoniakgas och vätekloridgas genom upphettning av saltet.

Hur ska jag ens gå tillväga? Tacksam för svar!

Det är svårt att veta bara genom att titta på reaktionsformeln. En bra början är att titta på bildningsentalpierna för ammoniak, HCl samt ammoniumklorid. Om du jämför dessa kan du se om du måste tillföra eller om det avgår energi.
2009-11-24, 17:24
Medlem
manskrafts avatar
Hej, skulle vara tacksam för hjälp med några uppgifter.

Vad, och varför, händer när man tillsätter några droppar blynitrat till en äggvitelösning?

Vad, och varför, händer när man tillsätter några droppar saltsyra till en äggvitelösning?
2009-11-26, 18:05
Medlem
Har några frågor jag skulle vilja ha svar på? --------------------------------------------------------------------------------

7.Svavelsyran i uppgiften har två uppgifter. Den ena är att den verkar som en katalysator. Den andra är att den ”tar” bort vattnet som bildas vid etersyntesen. Att vattnet tas bort ändrar jämviktsläget för reaktionen. Åt vilket håll förskjuts jämvikten?

8.Förklara det fiffiga med att en bortdestillation av produkten leder till ett högre utbyte i syntesen. Tips: En estersyntes är en jämviktsreaktion.

9. Det finns två fördelar med att tillsätta en bas i början av reningen av produkten. Vilka kan dessa vara?

10. Varför lägger sig estern ovanpå vattnet i separertratten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in