Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Om du skulle tro på Gud så skulle du kunna leva för evigt som jag. Skyll dig själv om du tror på nonsens som evolutionsteorin och ateism.
Men du har ej, och kommer ej att leva för evigt. Såvida du inte menar att själen lever vidare förstås. Jag kan dock förstå att man nog kan leva mycket längre än normalt om man lyckas upprätthålla rätt sinnestillstånd genom större delen av livet, men det krävs en helt vansinnigt stor skopa färdighet eftersom de flesta inte ens klarar av att hålla de allra vanligaste sjukdomarna borta från kroppen med hjälp av att "tweaka" sinnestillståndet. Jag antar att du har varit och nosat på detta ämne? Du verkar vara en sån som tänker och funderar.
Det är förresten som en salig blandning av tro, världsuppfattning, (samma sak kanske) sinnestillstånd, förväntan samt förnekelse av det man vill undvika, t.ex sjukdomar eller åldrande. ALLT detta måste stämma och arbeta lite som ett klockverk, och det är ett heltidsjobb att kunna hålla igång det, speciellt när man lyckats så bra med det att man inte längre får någon "hemläxa" i form av virus eller annat att öva på. Men när väl detta kommer (När klockverket har gått på "autopilot" så länge att man glömt av hur man kickar igång det medvetet.) så minns man hur det ska snurra på igen.
Angående tiden så tror jag att det finns "mekanisk tid" och "subjektivt upplevd tid". (Jag hittade på dessa begreppen nu, kanske finns bättre ordval?) Dessa är två olika saker, tror jag. Eller egentligen vet jag inte, för det är så vansinnigt komplicerat att tänka på.
Jag tror att den mekaniska tiden endast är rörelser och inget annat än det.
Exempelvis: Ett träd sågas av vid roten och vi kan observera hur det faller mot marken och vi upplever det som att det tar tid.
Det tar tid för de fysiska rörelserna att komma från punkt A till punkt B. Från stående träd till liggande träd.
Men sen hur tiden från A till B upplevs rent subjektivt för olika människor, det är en annan sak. Jag tror att det är olika från person till person (Det kanske har att göra med förmågan att bearbeta information snabbare?) men att vi inte kan mäta den subjektiva tidsuppfattningen eftersom vi endast kan mäta rörelser på den externa världen, som vi bara observerar.