Citat:
Ursprungligen postat av ihype
Som rubriken lyder och som jag tänkte fråga, är tid en illusion ?
Vad är en illusion?
Tid, och kausalitet, kan inte bevisas från ett empiristiskt eller fenomenalistiskt perspektiv. Därför kan jag vara benägen att kalla tiden för en (social och/eller historisk) konstruktion.
Det finns metaforer om att man kan "slösa tid", att "tid är pengar", att man kan "förlora tid", "tjäna tid". Man kan titta på ett dinosaurieben och se i sitt sinne hur en varelse "för länge sen" gick omkring på jorden som den var då. Man kan se en fotboll färdas i en riktning och se i sitt sinne hur bollen ligger i målet inom en snar framtid. När man packar sin väska, eller skriver i sin kalender, så är man redan på stranden iförd sina shorts. Även minnet av att ha tittat på klockan och sett en lägre siffra får en att tro att tiden finns som något reellt.
Men man kan inte ta på tiden, man kan inte se den. Det enda man upplever är en konstruktion. Egentligen så är det så att allt man gör, gör man i nuet. Man ser på ett dinosaurieben i nuet, man ser på en fotboll i nuet, man packar sin väska i nuet, man tittar på sin klocka i nuet. Man tänker sig en levande dinosaurie i nuet, man tänker sig fotbollen i målet i nuet, man tänker sig själv på stranden i nuet, och man kommer ihåg klockans lägre siffra i nuet.
Men om det är en illusion vet jag inte. Även konstruktioner är reella.