Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Frågan "vad hände innan människan kom, när det fanns..." förutsätter saker på förhand, det går inte att svara på frågan utan att man förutsätter vissa saker. Ordet hände förutsätter tidens existens, ordet innan förutsätter tidens existens, ordet kom förutsätter tidens existens, ordet när förutsätter tidens existens, och ordet fanns förutsätter tidens existens. Hela meningen kan översättas till "Tiden finns", men det är inget argument. Om du ska ifrågasätta huruvida tiden finns - vilket är frågan kring upplevelsen av tid - så kan du inte använda ord som förutsätter tidens existens. Det blir ett ad hoc resonemang, ungefär som när kristna säger att änglar finns för att änglar har sagt det. A -> A
Jag skulle hävda att tiden går otroligt fort när man hamnar i koma, det är till och med så att tiden inte finns överhuvudtaget. Det som för alla andra innebär att gå till jobbet varje dag i 10år, innebär inget mer än en god natts sömn för en själv. Som att resa framåt i tiden. På noll tid alls blir alla ens vänner och släktingar 10år äldre. Affärer har stängts ned och affärer har öppnats. Människor har levt i 10år och fått 10år av erfarenheter. Allt medan man själv inte varit med alls på något av allt det det här.
Jag skulle hävda att tiden går otroligt fort när man hamnar i koma, det är till och med så att tiden inte finns överhuvudtaget. Det som för alla andra innebär att gå till jobbet varje dag i 10år, innebär inget mer än en god natts sömn för en själv. Som att resa framåt i tiden. På noll tid alls blir alla ens vänner och släktingar 10år äldre. Affärer har stängts ned och affärer har öppnats. Människor har levt i 10år och fått 10år av erfarenheter. Allt medan man själv inte varit med alls på något av allt det det här.
Ok, men man borde ju kunna fastställa att kolatomer sönderföll lika snabbt innan människan kom som efter. Eller genom något annat experiment. Atomer började väll inte sönderfall precis när människan förstog att de gjorde det?
Så du säger att tiden går saktare om man är omedveten om något? Eftersom jag inte vet vad som händer i tokyo kan jag säga ifall jag reser dit. Att stället precis då "fick" tid då?
Så enligt dig så har tiden kommit mer och mer under tiden vi har utvecklats. Men det borde ju inte gå att tiden växer fram över tid om tiden inte fiins. Så tiden måste alltså komma på en gång. När var det?
Skulle snarare säga att det är våran uppfattning av tid som har utvecklats. Uppfattning av tid och tid är två helt olika saker.