2009-04-07, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Frågan "vad hände innan människan kom, när det fanns..." förutsätter saker på förhand, det går inte att svara på frågan utan att man förutsätter vissa saker. Ordet hände förutsätter tidens existens, ordet innan förutsätter tidens existens, ordet kom förutsätter tidens existens, ordet när förutsätter tidens existens, och ordet fanns förutsätter tidens existens. Hela meningen kan översättas till "Tiden finns", men det är inget argument. Om du ska ifrågasätta huruvida tiden finns - vilket är frågan kring upplevelsen av tid - så kan du inte använda ord som förutsätter tidens existens. Det blir ett ad hoc resonemang, ungefär som när kristna säger att änglar finns för att änglar har sagt det. A -> A

Jag skulle hävda att tiden går otroligt fort när man hamnar i koma, det är till och med så att tiden inte finns överhuvudtaget. Det som för alla andra innebär att gå till jobbet varje dag i 10år, innebär inget mer än en god natts sömn för en själv. Som att resa framåt i tiden. På noll tid alls blir alla ens vänner och släktingar 10år äldre. Affärer har stängts ned och affärer har öppnats. Människor har levt i 10år och fått 10år av erfarenheter. Allt medan man själv inte varit med alls på något av allt det det här.

Ok, men man borde ju kunna fastställa att kolatomer sönderföll lika snabbt innan människan kom som efter. Eller genom något annat experiment. Atomer började väll inte sönderfall precis när människan förstog att de gjorde det?

Så du säger att tiden går saktare om man är omedveten om något? Eftersom jag inte vet vad som händer i tokyo kan jag säga ifall jag reser dit. Att stället precis då "fick" tid då?

Så enligt dig så har tiden kommit mer och mer under tiden vi har utvecklats. Men det borde ju inte gå att tiden växer fram över tid om tiden inte fiins. Så tiden måste alltså komma på en gång. När var det?

Skulle snarare säga att det är våran uppfattning av tid som har utvecklats. Uppfattning av tid och tid är två helt olika saker.
Citera
2009-04-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Ok, men man borde ju kunna fastställa att kolatomer sönderföll lika snabbt innan människan kom som efter. Eller genom något annat experiment. Atomer började väll inte sönderfall precis när människan förstog att de gjorde det?

Så du säger att tiden går saktare om man är omedveten om något? Eftersom jag inte vet vad som händer i tokyo kan jag säga ifall jag reser dit. Att stället precis då "fick" tid då?

Så enligt dig så har tiden kommit mer och mer under tiden vi har utvecklats. Men det borde ju inte gå att tiden växer fram över tid om tiden inte fiins. Så tiden måste alltså komma på en gång. När var det?

Skulle snarare säga att det är våran uppfattning av tid som har utvecklats. Uppfattning av tid och tid är två helt olika saker.
Talar man om upplevelsen av tid så började sönderfallet av atomer precis när människan förstod att dom gjorde det.

Tokyo är en intressant fråga här som jag vet inte vet hur jag ska relatera till. Man kan tala om något som kallas för horisonter, att man har en mental modell över vad som händer utanför ens direkta perception (utanför rummet, och bakom koppen, och ända borta i Tokyo). Den tiden måste sägas vara strikt beroende av ens historicitet och antaganden om framtiden. Har man ingen direkt information om vad som händer i tokyo så kan man inte säga att man förstår hur fort tiden går där. Man är inte medveten om att människor går till jobbet varje dag. Kanske om man har tur får man se någon bild på TV'n hur människor åker tunnelbana eller gömmer sig från en jordbävning, men förutom dessa ögonblick i tiden har man ingen tanke på hur tiden fortgår "där borta".

Tiden kom nog på en gång när man först upplevde den. Om det var första gången man såg en solnedgång, en klocka, löven falla, eller om det var när man vaknade upp imorse, det är svårt att säga. Det beror nog på hur man definierar tid.

Om antagandet är att tiden enbart är en konstruktion så är inte tiden mer än upplevelsen av sagd konstruktion. Vad annars skulle tiden vara? Det blir lite som att fråga sig om koppen finns om det inte finns några människor som kan dricka ur den. Det är lite gudstro över det, att tro att det finns en essens hos objekt som är transcendentala, oberoende av subjekt. Det kan vara så förstås, att det finns något transcendentalt hos objektet tid, men jag väljer att hålla ett öppet sinne till alla möjligheter. Och, så länge vi upplever tid så spelar det väl ingen roll egentligen, för rent pragmatiskt kan vi inte utgå från något annat än våra upplevelser.
Citera
2009-04-07, 15:08
Bannlyst
Visst är det svårt att definiera tid. Det verkar som vi ser på tid rätt olika. Jag ser på tiden som det en klocka mäter, t.ex. någon form av ljusklocka eller atomklocka.

Bara för att jag inte upplever ett stället där en klocka skulle kunna mäta tid så betyder det inte enligt mig att tiden inte existerar där.

Ifall jag har 2st klockor på mig och åker och lämnar den ena i Tokyo. Sedan reser jag runt till mkin klocka visar att det gått 10år. När jag kommer tillbaka och hämtar den andra klockan så har ju även den gått i 10 år. Jag kan ju inte säga nu att dessa 10år för den andra klockan inte existerar för att jag inte upplevt den och saker i dess närhet.

Ifall man skulle utsätta mig för stora accelerationer eller hastigheter relativ den andra klockan så skulle de inte visa samma, men det spelar ingen roll här.
Citera
2009-04-07, 15:13
Medlem
Taluss avatar
Citat:
Man kan inte ens uppnå absoluta nollpunkten, men komma jävligt nära den.
Nä, det vet jag ju. Därför tänkte jag bara hur det skulle vara "i teorin" om man i teorin skulle lyckas nå en temperatur under absoluta nollpunkten. Fastnar man då stilla för evigt, utan tid men med rum? Typ den dimension som Ganondorf förpassas till i Zelda, yes?
Citera
2009-04-10, 07:33
Medlem
SmokeIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Då tid är "materia i rörelse" så går tiden snabbare i högre temperaturer, och långsammare i låga temperaturer. Skulle vi nå en temperatur vid absoluta nollpunkten skulle tiden stå näst intill stilla.
Nej, faktum är att vid absoluta nollpunkten (eller nära) så har partiklar ingen hastighet, detta gör att tidsskillnaden är precis noll mellan partiklarna.

En hög temperatur skulle ge en tidsskillnad på mikroskopisk nivå, men inte på makroskpoisk nivå, då atomer/partiklar rör sig mycket små sträckor så blir ändå hastigheten noll i förhållande till en person.

Citat:
Ursprungligen postat av Talus
Betyder det att om vi i teorin skulle få en temperatur under absoluta nollpunkten, så skulle tiden gå baklänges? (t.ex. -400 grader) Eller skulle det inte ens vara görbart i teorin, eftersom man någon gång måste passera nollpunkten och in-so-doing bli fast för evigt?
Oj om du kan lägga fram en teori om hur temperaturen skulle kunna bli under absoluta nollpunkten (273,15 grader C) så har du säkrat nobelpriset.

Absoluta nollpunkten defineras nämligen som den temperatur som alla atomer har nått sitt grundtillstånd (ingen energi kan bortföras från dem, utan de kan bara ta upp energi) detta innebär i praktiken att partiklarna står helt stilla. Hur skulle de då ens teoretiskt kunna ha lägre hastighet, då de redan står still?
Citera
2009-04-10, 07:35
Medlem
SmokeIts avatar
Citat:
Ifall man skulle utsätta mig för stora accelerationer eller hastigheter relativ den andra klockan så skulle de inte visa samma, men det spelar ingen roll här.
Faktum är att så länge du rör dig med en hastighet i förhållande till den andra klockan, så sker en tidsskillnad, men den är så pass liten att den inte märks av.
Citera
2009-04-14, 13:11
Medlem
DaveMustaines avatar
Bara vi människor som är så dumma i huvudet att vi behöver tid och klocka.
Djur är smarta för de behöver ej följa alla rutiner. De gör inga krångligheter som oss människor.
Citera
2009-04-14, 13:18
Medlem
wootens avatar
Haha.. tiden är absolut inget människan skapat! Det människan har gjort är att skapa klockan som mäter tiden. Se tiden som en dimension... som rummet. Har människan skapat rummet? Nej, det har vi inte.. det vi däremot har skapat är linjalen som mäter rummet. På samma sätt har vi inte skapat tid bara för att vi skapat klockan. Och ja. gravitation påverkar tiden. Därför är det så att tiden går olika fort i ett klocktorn och nere i en gruva.. förjävligt liten skillnad men ändå.
Citera
2009-04-14, 18:24
Medlem
Bleksopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Haha.. tiden är absolut inget människan skapat! Det människan har gjort är att skapa klockan som mäter tiden. Se tiden som en dimension... som rummet. Har människan skapat rummet? Nej, det har vi inte.. det vi däremot har skapat är linjalen som mäter rummet. På samma sätt har vi inte skapat tid bara för att vi skapat klockan. Och ja. gravitation påverkar tiden. Därför är det så att tiden går olika fort i ett klocktorn och nere i en gruva.. förjävligt liten skillnad men ändå.

Huvudet på spiken!!
Citera
2009-04-14, 20:11
Medlem
Jrgens avatar
Nu har jag inte last traden, men det finns ett valdigt enkelt satt att forsakra sig om att tiden existerar. Forst staller man en stor leninstaty i en telefonkiosk och forsoker ringa valfri van eller slakting fran telefonkiosken. Det gar inte, for leninstatyn ar i vagen. Darefter flyttar man pa leninstatyn (man far be om hjalp om man inte orkar flytta den sjalv) sa att den inte langre ar i telefonkiosken. Sedan forsoker man ringa sina vanner och slaktingar igen, och om man lyckas ringa till atminstone en av dem sa har man bevisat att tiden finns.
Citera
2009-04-14, 23:19
Medlem
Battery6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejbel
allt är en illusion

Om allt vore en illusion skulle inget vara verkligt och skulle då verkligen illusionen vara en illusion om det nu inte fanns nån verklighet för den att gömma undan?
Citera
2009-04-15, 00:15
Medlem
RubbStubbs avatar
Jag anser att tid är uppfattningen och förståelsen om att någonting har skett, sker och kan komma att ske. Timmar, minuter och sekunder samt veckor, dagar, år och dylikt är däremot begrepp för att människan konkret skall kunna hantera "tid".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in