2009-04-15, 00:31
Medlem
Zephedrones avatar
kul o intressant tråd . jag orkar inte skriva så mkt om detta men tiden har fan fått alla oss att bli knäppa totalt
Citera
2009-04-15, 08:53
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubbStubb
Jag anser att tid är uppfattningen och förståelsen om att någonting har skett, sker och kan komma att ske. Timmar, minuter och sekunder samt veckor, dagar, år och dylikt är däremot begrepp för att människan konkret skall kunna hantera "tid".

tiden är mediet, inte uppfattningen.
Citera
2009-04-15, 23:49
Medlem
Ful Fisks avatar
Tid är det som skiljer händelser åt. Fanns inte tiden skulle allt hända på en gång och det gör det inte...
Citera
2009-04-16, 23:32
Medlem
herrgurkas avatar
Tid är inte en illusion men vår uppfattning att "tiden går" är en illusion.
Citera
2009-04-17, 00:19
Medlem
Poeten-Skes avatar
Vår "sunt förnuft" uppfattning om tid, som absolut, lika på alla platser och hastigheter. Evig "klocka" som alltid går framåt likt en pil. Det är en falsk uppfattning och en illusion utav vår vardag.

Det krävs inte mycket information för att förstå att denna uppfattning är felaktig.

Finns ännu mer "uppenbara" saker som är falska, som att stenar är helt fasta och stabila. Att "jaget" existerar i någon sorts "stabil" form. Osv osv.
Citera
2009-04-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Tid är det som skiljer händelser åt. Fanns inte tiden skulle allt hända på en gång och det gör det inte...
Hur vet du att allt inte händer på en gång?
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Tid är inte en illusion men vår uppfattning att "tiden går" är en illusion.
Kan uppfattningar vara illusioner? Hmmm.
Citera
2009-04-17, 10:40
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hur vet du att allt inte händer på en gång?

Jag ser inte vikingatiden utanför i fönstret. Utan tid kan du inte beskriva en endaste rörelse. Dvs. redan när du knappade in ditt inlägg fallerade det du sa. Tid är något som naturvetenskapligt existerar och annars skulle hela vår fysik fallera. Det är inte alls så svårt och mystiskt som så många vill beskriva det och dess existens är lika naturlig som de tre dimensioner vi uppfattar.

Citat:
Kan uppfattningar vara illusioner? Hmmm.

Ett typiskt nutida flumresonemang. Att börja en sådan diskussion kan aldrig leda till något om man behandlar det logiskt. Kanske ditt resonemang endast är en illusion. Eller kanske du? Ska jag ens ta hänsyn till vad du skriver om du kanske endast är en illusion.
Citera
2009-04-17, 10:50
Medlem
Citat:
Jag ser inte vikingatiden utanför i fönstret. Utan tid kan du inte beskriva en endaste rörelse. Dvs. redan när du knappade in ditt inlägg fallerade det du sa. Tid är något som naturvetenskapligt existerar och annars skulle hela vår fysik fallera. Det är inte alls så svårt och mystiskt som så många vill beskriva det och dess existens är lika naturlig som de tre dimensioner vi uppfattar.
Om vi antar att något som vikingatiden existerat, behöver den inte nödvändigtvis ha varit placerad i dåtiden. Även vikingarna handlade enbart i nuet, precis som vi gör. Parallella tidslinjer låter mer troligt än en enda. Det finns mycket man inte ser utanför fönstret, till exempel grannen två våningar ned, men det betyder inte att dom skeendena inte finns nu. Man kan inte handla i enlighet med dom dock, men det är en annan mer pragmatisk fråga. En fråga om rum snarare än tid kanske...

Citat:
Ett typiskt nutida flumresonemang. Att börja en sådan diskussion kan aldrig leda till något om man behandlar det logiskt. Kanske ditt resonemang endast är en illusion. Eller kanske du? Ska jag ens ta hänsyn till vad du skriver om du kanske endast är en illusion.
Precis, det känns som att man måste anta att åtminstone uppfattningar är reella. Om något är en illusion, vad nu en illusion är, så kan det inte vara uppfattningen om tiden.
Citera
2009-04-17, 16:11
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Om vi antar att något som vikingatiden existerat, behöver den inte nödvändigtvis ha varit placerad i dåtiden. Även vikingarna handlade enbart i nuet, precis som vi gör. Parallella tidslinjer låter mer troligt än en enda. Det finns mycket man inte ser utanför fönstret, till exempel grannen två våningar ned, men det betyder inte att dom skeendena inte finns nu. Man kan inte handla i enlighet med dom dock, men det är en annan mer pragmatisk fråga. En fråga om rum snarare än tid kanske...

Jag ser mina fingerar röra sig över tangentbordet och inser att detta är ett bevis för att allt inte händer på en gång utan det är ett tidsintervall emellan.
Med din flumteori skulle det finnas ett oändligt antal tidsdimensioner (tiden är så vitt man förstått inte diskret) som då ska på något underligt sätt beskriva denna rörelsen där min erfarenhet är olika i alla. Har jag förstått dig korrekt?
Citera
2009-04-17, 18:41
Medlem
Ciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noja
Tid är nått du mäter med instrument.... tex klocka

Så svar JA:

Tiden är nått vi själva skapat..
Nej, tid är ingenting som människan har skapat. Det är inte heller någonting man mäter med en klocka. Referensen av en klocka inte är tiden, utan en annan klocka.
Citera
2009-04-17, 22:37
Medlem
Superfoxs avatar
Vad skulle allt vara utan tid, allt skulle ske på en gång. och tänk om allt sker på en gång i en oändlig loop, det blir en tid.
Citera
2009-04-17, 23:32
Medlem
Tid är lika med rörelse. Rörelse är lika med liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in