2009-04-02, 20:43
Medlem
SmokeIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det stämmer faktiskt inte. Det har förekommit försök där man har låtit en klocka vara kvar på marken, och en annan åka med ett plan. Vid återkomsten har klockorna gått olika. Det är även välkänt att tiden går långsammare vid tillräckligt höga hastigheter. Därför kan man åka ut med en farkost i rymden med ljusets hastighet och vara borta i tio år, när du återvänder till jorden så har de avancerat mycket längre i tiden än du.
Tivlar på att det gjordes med ett flygplan, gjorde en snabb beräkning och fick fram att om planet är uppe i 10 timmar så måste det hålla en hastighet av 2236022 m/s för att en "klocka" ska skilja på 1 sekund jämnfört med den på marken.
(Ett atomur vore dessutom att föredra då en klocka har en mekanisk felmarginal som inte är försummbar i sammanhanget).

Däremot finns det experiment på rymdfarkoster som under mycket längre tidsperioder påvisat skillnad mellan sina klockor....

Utträkningar kan fås om så önskas

Citat:
Därför kan man åka ut med en farkost i rymden med ljusets hastighet och vara borta i tio år, när du återvänder till jorden så har de avancerat mycket längre i tiden än du.
Nej du hade på sin höjd skiljt någon minut på 10år om ens det så våra rymdfarkoster har en låg hastighet i förhållande till ljushastuigheten.

Citat:
Det är just det som gör resor in i framtiden teoretiskt möjliga. Bakåt i tiden är mycket knepigare på grund av The Arrow of time, dvs. orsak och verkan går bara åt ett håll.
Precis, även om maskhålsteorin fortfarande finns kvar.
Citera
2009-04-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihype
Som rubriken lyder och som jag tänkte fråga, är tid en illusion ?
Definera Tid. Definera illusion.
Citera
2009-04-02, 20:55
Medlem
SmokeIts avatar
Däremot kan man fråga sig om det finns ett "nu"...
Fundera på följande:

Vad är nuet?
Man kan säga att det är intervallet mellan dåtid och framtid,

...Dåtid...|...Nutid...|...Framtid...

Detta intervall kan man sedan låta krympa krympa
Det som hände för 10ns sen är Dåtid och det som händer om 10ns är Framtid.
Om man låter det krympa ytterligare så kan man göra intervallet så pass litet att ingenting hinner röra sig (inte märkbart i alla fall)...

Finns det i så fall ett nu att tala om eller är det bara den diffusa gränsen mellan Dåtiden/Framtiden?

...Dåtid...|...Framtid...
Citera
2009-04-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeIt
Fundera på följande:

Vad är nuet?

Om man låter det krympa ytterligare så kan man göra intervallet så pass litet att ingenting hinner röra sig (inte märkbart i alla fall)...

Finns det i så fall ett nu att tala om eller är det bara den diffusa gränsen mellan Dåtiden/Framtiden?

Nuet är den tid då allting händer (presens).
Jag kan iaf inte göra något (presens) i framtiden eller dåtiden.

...Dåtid (Ingenting händer/Ingenting finns)...
...Nutid (Allting händer/Allting finns)...
...Framtid (Ingenting händer/Ingenting finns)...

Om man antar att man behöver empiri för att bevisa något
så kan inte dåtiden/framtiden existera.
Ändå sker saker och ting hela tiden
så det logiska borde vara att öka intervallet mellan dåtid och framtid
oändligt och isomorfiskt.

...Dåtid --- Nutid ...
...Nutid...
...Nutid --- Framtid...

Det påminner om Maxwell's Demon,
som om det skulle finns konstant värme och kyla som kan blandas och separeras.
Eller hur folk tror att kulturer kan blandas,
som om dom någonsin varit "rena".
Det blir enbart en mental övning helt utan empiri.
Ungefär som schismen mellan rationalism och empirism.
Karl Popper hade säkert gått med på existensen av dåtid/framtid,
Albert Einstein också.
Stora namn visserligen, men man kan lika lite falsifiera dåtid/framtiden
som man kan falsifiera Guds existens...
Verifikation känns som ett mer användbart verktyg i sammanhanget.
Citera
2009-04-02, 23:49
Medlem
SmokeIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Nuet är den tid då allting händer (presens).
Jag kan iaf inte göra något (presens) i framtiden eller dåtiden.
Men du har gjort något och du kommer göra något
enda gången du kan säga att du gör något är om du både precis har gjort det och att du kommer att fortsätta med det i "framtiden".
(Om ens en infinitesimal tid)

Citat:
så kan inte dåtiden/framtiden existera.
Ändå sker saker och ting hela tiden
så det logiska borde vara att öka intervallet mellan dåtid och framtid
oändligt och isomorfiskt.
Misstänker att du menar att dåtiden har hänt/framtiden kommer hända, men att de inte existerar längre/än

Citat:
Eller hur folk tror att kulturer kan blandas,
som om dom någonsin varit "rena".
Finns tillräckligt med idioter som spekulerar i sånt här

Citat:
Albert Einstein också.
Stora namn visserligen, men man kan lika lite falsifiera dåtid/framtiden
som man kan falsifiera Guds existens...
Jo det var ju lite det som Einstein byggde sina teorier på...
Glöm inte bort Det Flygande Spaghettimonstret
Citera
2009-04-03, 02:59
Bannlyst
Citat:
Fundera på följande:

Vad är nuet?

Nuet är tangenten på livets krokiga kurva. Du blickar ständigt framtåt och försöker approximera din framtid, men derivatan vid punkten "nu" är bara en lämplig approximation för hur kruvan kommer se ut den närmaste tiden framtår. Om man har tur.

Citera
2009-04-03, 03:04
Medlem
MidianIces avatar
Tid är någonting vi behöver för att kunna sätta in världen i system och ekvationer. Vi upplever tiden precis som vi upplever rummet. Sådana begrepp är användbara i vår förståelse av omvärlden, men jag tycker att dessa är abstrakta.
Citera
2009-04-03, 09:35
Medlem
Citat:
Men du har gjort något och du kommer göra något
enda gången du kan säga att du gör något är om du både precis har gjort det och att du kommer att fortsätta med det i "framtiden".
(Om ens en infinitesimal tid)
Lägg märke till vilka termer som är i presens här. Säga och göra. Det är det som händer, att man säger att man gör något. Man säger det, här och nu. Att man har gjort något och att man kommer att göra något, är fortfarande inte mer än påståenden utan empiriska bevis.

Citat:
Misstänker att du menar att dåtiden har hänt/framtiden kommer hända, men att de inte existerar längre/än
Mer att det vi kallar dåtiden/framtiden är abstrakta förlängningar av nutiden. Godtyckliga kategoriseringar som inte finns utanför idévärlden.

Citat:
Finns tillräckligt med idioter som spekulerar i sånt här
Ja, forskare kallas dom visst...

Citat:
Jo det var ju lite det som Einstein byggde sina teorier på...
Glöm inte bort Det Flygande Spaghettimonstret
Precis. Inte bara "lite" heller.

Citat:
[_ _ _]

[_ _ _]
Nanosekunder... Det finns ett problem med att använda tidsenheter för att definiera tid, och det är att det blir som att säga att tid är tid. Ett internalistisk förklaringssätt. A -> A.
Citera
2009-04-03, 09:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidianIce
Tid är någonting vi behöver för att kunna sätta in världen i system och ekvationer. Vi upplever tiden precis som vi upplever rummet. Sådana begrepp är användbara i vår förståelse av omvärlden, men jag tycker att dessa är abstrakta.
Tid är tillräckligt konkret för att en katt, eller en liten amöba, använder sig av den.
Citera
2009-04-03, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Tid är tillräckligt konkret för att en katt, eller en liten amöba, använder sig av den.

Atomer använder till och med tiden. Ifall man kan säga använder. De bryr sig i alla fall om den.
Citera
2009-04-06, 15:58
Medlem
Taluss avatar
I och med att tid inte är konstant så är den ett uruselt verktyg att mäta förlopp med. Tacka vet jag "korvar". Det är en sjukt bra enhet som jag och min sambo använder för att mäta hunger. Bra för kvällens matplanering.

Sedan håller jag på att filosofera över enheten "Montell", som mäter upplevd smärta i en objektiv beskrivning. Men det var nog en annan diskussion. Jag instämmer till att tid inte finns. Jag med, är tidsförnekare.
Citera
2009-04-06, 16:39
Medlem
rZ84s avatar
Tid är ju bara ett begrepp och en illusion. Det är bara en massa atomer/energi som flyttas omkring, alltså råder samma tid hela tiden, tiden är oändlig.

Sen förstår jag inte hur tid kan påverkas genom olika hastigheter.. vet inte ens om jag tror på det. Det har ju aldrig bevisats?

Tiden ändras väll inte bara för att man färdas i en viss hastighet? Om någon åker ut i rymden med ljusets hastighet och kommer tillbaka så har lika mycket tid gått för honom som för oss på jorden. För samma tid råder hela tiden. förstår inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in