Citat:
Ursprungligen postat av malabarn
Så om man tar ett kort, hur mycket tid finns det med på det kortet då?
Ptja, 1/25 är väl en bra slutartid i hyfsad belysning?
On topic: Tiden är en dimension vi inte är fullständigt definierade i. Alltså kan den påverka oss men inte vi den. Jämför med ett föremål, föremål A, som bara är fullständigt definierat i två dimensioner. Det kan inte "se" den tredje dimensionen. Men eftersom ett annat föremål, föremål B, denna gång definierat i tre dimensioner, kan se föremål A från sidan, betyder det att A existerar i Bs sinnevärld, och därför kan B interagera med A men inte tvärtom.
Om man ska transponera detta till diskussionen om tid, så är vi som föremål A, vi är fullständigt definierade i tre dimensioner men inte i den fjärde. Den lilla bit i tidsdimensionen vi är definierade... Okej, jag virrar till det i brist på bättre termer. Hädanefter kallar jag fullständigt- och ofullständigt definierad funktionsdefinierad respektive existensdefinierad. Alltså, vår existensdefinition i tidled är vad vi kallar "nu"; det är oändligt litet, men existerar, precis som i det förra exemplet. Eftersom vi existerar i nuet, påverkas vi av det, men eftersom vi blott existerar, och inte fyller någon faktisk funktion, kan vi inte i vår tur påverka tiden som dimension.
Klockan är kvart över fyra på morgonen, så det finns en stor chans att jag virrat till något härovan. Men jag är ganska säker på att jag fått ned allt viktigt. Godnatt.