2007-12-27, 23:48
Medlem
Jag vet inte om man kan säga att det är ett bevis.

Att tid är olika beroende på referenssystem beror på att tid (och sträcka) är baserat på ljusets hastighet som är konstant.
Citera
2007-12-28, 00:34
Bannlyst
Tiden är ett snöre. Snöret kan vridas, vändas och bändas.
Citera
2007-12-28, 00:46
Medlem
snömannens avatar
Vi kan ju uppfatta, eller uppleva, tiden. Vi färdas framåt i tiden med en viss hastighet.

Vi kan inte bestämma hur snabbt vi vill färdas. Och vi kan bara färdas åt ett håll, det vi kallar för framåt.

Denna resa i tiden ger oss förhoppningsvis en fingervisning om vad tiden är.

Å andra sidan skiljer sig det subjektivt upplevda "tidsresandet" kanske ganska mycket från vad tiden egentligen är?

Avslutningsvis, och lite offTopic. Varför finns det bara en och inte fler tidsdimensioner. Rummet har ju fyra, kanske ännu fler, dimensioner?
Citera
2007-12-28, 01:47
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JNo
En resa på ett ljusår tar väl ett ljusår för den resande? Sen att tiden inte blir ett år för oss på jorden har väl att göra med referenssystem. Jorden är "stillastående" jämfört med det accelererande som rör sig i ljusets hastighet. Har att göra med tidsdilatation om jag inte minns fel.

Det var ju tidsdilationen jag beskrev. Ljusets hastighet e konstant men tiden e relativ. Det står lite om det här http://www.kunskapsbanken.su.se/VisaFraga.asp?Index=9823 och här http://susning.nu/Relativitetsteorin
Citat:
Om vi passerar en kamrat i rymden i hög fart, säg konstanta farten 99% av ljusets hastighet, väntar 3 år, slår på vår motor och accelererar upp i samma fart fast i riktning mot vår kamrat kommer det för oss att ta 6 år, men vår kamrat kommer att ha åldrats nära 60 år! (Siffrorna är lite osäkra, men teorin är det viktiga)
Citat:
Lorentz-transformationen är ett ekvationssystem som i korthet innebär att rumsdimensionernas x, y och z koordinater går mot noll ju närmre ljusets hastighet ett föremål rör sig. Lorentz-transformationerna innehåller även variabeln t för tid, vilken också den går mot noll ju närmre ljusets hastighet föremålet rör sig.
Citat:
Ursprungligen postat av ledargestalt
Det är ju det jag menar, rumstiden. Ingen vet ju egentligen.
Våran uppfattning utav "tid" är att tid är en dimension, men är det inte bara ett påhitt? Tid är väl egentligen bara en rörelse?
Det e en jävla skillnad mellan att ha en aning och ingen aning.
Citat:
Ursprungligen postat av ledargestalt
Fast egentligen så har man ju ingen aning.
Vet inte om jag uppfattar tiden som en dimension, men tack vare vetenskapen vet vi nu att tiden e en dimension, med alla möjligheter det innebär.
Citera
2007-12-28, 04:14
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malabarn
Så om man tar ett kort, hur mycket tid finns det med på det kortet då?

Ptja, 1/25 är väl en bra slutartid i hyfsad belysning?

On topic: Tiden är en dimension vi inte är fullständigt definierade i. Alltså kan den påverka oss men inte vi den. Jämför med ett föremål, föremål A, som bara är fullständigt definierat i två dimensioner. Det kan inte "se" den tredje dimensionen. Men eftersom ett annat föremål, föremål B, denna gång definierat i tre dimensioner, kan se föremål A från sidan, betyder det att A existerar i Bs sinnevärld, och därför kan B interagera med A men inte tvärtom.

Om man ska transponera detta till diskussionen om tid, så är vi som föremål A, vi är fullständigt definierade i tre dimensioner men inte i den fjärde. Den lilla bit i tidsdimensionen vi är definierade... Okej, jag virrar till det i brist på bättre termer. Hädanefter kallar jag fullständigt- och ofullständigt definierad funktionsdefinierad respektive existensdefinierad. Alltså, vår existensdefinition i tidled är vad vi kallar "nu"; det är oändligt litet, men existerar, precis som i det förra exemplet. Eftersom vi existerar i nuet, påverkas vi av det, men eftersom vi blott existerar, och inte fyller någon faktisk funktion, kan vi inte i vår tur påverka tiden som dimension.

Klockan är kvart över fyra på morgonen, så det finns en stor chans att jag virrat till något härovan. Men jag är ganska säker på att jag fått ned allt viktigt. Godnatt.
Citera
2007-12-28, 07:56
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Bitmaster

Vore det möjligt, om man utgår från ditt exempel, för föremål B isåfall, att även förändra omständigheterna för oss i den mening att vi själva inte är medvetna om det? göra tiden rörlig i andra banor än just det som vi upplever som nuet?

..Då utan våran vetskap, lite av en dockteater

Läste biten om påverkan som skrev, kanske var just detta du syftade till

Om fallet vore så, vilka faktorer skulle isåfall kunna vara bakomliggande den tredje dimensionens "styrande"?

Eller njae.. där är väl svårt att sätta fingret på något över huvud taget, då vi inte har instikten i om den påverkar alls, eller hur den isåfall gör det.

..Inte mer än att något ger oss det som vi uppfattar nuet då
Citera
2008-07-07, 17:01
Medlem
Finns tid?

Finns tid eller är tid bara en mänsklig påfund?
Citera
2008-07-07, 17:10
Medlem
Läskigs avatar
Jag upplever den hela tiden så jag personligen ser ingen anledning till att ifrågasätta, men har du någon teori till varför den inte skulle finnas? dela gärna med dig av den i sånna fall så ska jag överväga om min övertygelse om tidens existens kanske bara är påhittad...
Citera
2008-07-07, 17:21
Medlem
Jo, nog finns väl tiden?
Citera
2008-07-07, 17:31
Medlem
Jrgens avatar
Tidens existens som en rumsdimension kan påvisas genom att påpeka det faktum att två föremål inte kan befinna sig på samma plats samtidigt, men vid olika tillfällen.
Citera
2008-07-07, 17:36
Medlem
Tiden finns. Det vi kallar tid är helt enkelt materia och energi i rörelse. Vi mäter tiden genom att hålla koll på cykliska fenomen i universum som tycks ha en bestämd frekvens. Jordens bana runt solen, atomens svängningsmaxium osv.
En följdfråga skulle kunna vara: Är det tiden som formar rummet eller är det rummet som formar tiden?
Citera
2008-07-07, 17:37
Medlem
feeding_duckss avatar
Allting i den här världen är föränderligt - i ständig utveckling.
Tiden är människans försök att mäta den här utvecklingen.
Jag brukar se det som så att rummet existerar, men att tiden är ett slags illusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in