2011-11-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ok, det där var en bra tydlig beskrivning av vad du menar. Att man, om man tittar på en tillräckligt liten volym, bara kommer se två olika typer av tillstånd, full eller tom, är ju dock en förenkling. En volym vid en viss position kan ju ha många olika typer av partiklar med diverse egenskaper oavsett hur liten du gör den (partiklar är så vitt vi vet punktformade), och dessutom kan flera olika partiklar befinna sig på samma ställe i allmänhet(t.ex. kan ett antal fotoner vara på exakt samma ställe). Så varje "minsta observerbara volym" behöver kunna innehålla ganska mycket information. Detta är ju inte något problem, vi kan bara säga att varje "volymelement" beskrivs av ett tillräckligt stort antal nummer (som antagligen behöver vara oändligt), och en enhetshändelse är när ett av dessa nummer förändras.

Sen, som jag tror att jag skrev tidigare någonstans, är ett problem att indelningen av rummet i minsta relevanta volymelement inte är Lorentzinvariant, dvs. det beror på vilket referenssystem du är i. Om du går till ett referenssystem som färdas relativt dig kommer dina volymelement förändras och vara mindre i det nya systemet, vilket innebär att de inte längre kan vara de minsta relevanta volymelementen, vilket är ett problem. Detta kan såklart avhjälpas genom att dela in rumtiden i ett antal rumtidselement, vars volymer förblir fixa under Lorentztransformationer, men detta hjälper ju inte direkt om du vill "härleda" ett tidsbegrepp.

Sen förstår jag inte varför inte två enhetshändelser kan hända "samtidigt". Om världen även på mikronivå är lokal, dvs. påverkan kan inte ske över godtyckligt stora avstånd (något du använder i början av ditt resonemang, så vitt jag förstår), så varför borde inte rumsligt separerade enhetshändelser ske mer eller mindre oberoende av varandra?

Angående din parametertid, så i relativitetsteori introducerar man begreppet egentid. En partikels egentid är tiden som partikeln själv upplever. I ens eget referensystem färdas man alltid enbart i tidsriktningen, som då överensstämmer med ens egentid, så detta begrepp och din ide om parametertid verkar ganska lika (förutom iden om enhetshändelser, såklart).
Citera
2011-11-06, 13:04
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Ok, det där var en bra tydlig beskrivning av vad du menar. Att man, om man tittar på en tillräckligt liten volym, bara kommer se två olika typer av tillstånd, full eller tom, är ju dock en förenkling. En volym vid en viss position kan ju ha många olika typer av partiklar med diverse egenskaper oavsett hur liten du gör den (partiklar är så vitt vi vet punktformade), och dessutom kan flera olika partiklar befinna sig på samma ställe i allmänhet(t.ex. kan ett antal fotoner vara på exakt samma ställe). Så varje "minsta observerbara volym" behöver kunna innehålla ganska mycket information. Detta är ju inte något problem, vi kan bara säga att varje "volymelement" beskrivs av ett tillräckligt stort antal nummer (som antagligen behöver vara oändligt), och en enhetshändelse är när ett av dessa nummer förändras.

Sen, som jag tror att jag skrev tidigare någonstans, är ett problem att indelningen av rummet i minsta relevanta volymelement inte är Lorentzinvariant, dvs. det beror på vilket referenssystem du är i. Om du går till ett referenssystem som färdas relativt dig kommer dina volymelement förändras och vara mindre i det nya systemet, vilket innebär att de inte längre kan vara de minsta relevanta volymelementen, vilket är ett problem. Detta kan såklart avhjälpas genom att dela in rumtiden i ett antal rumtidselement, vars volymer förblir fixa under Lorentztransformationer, men detta hjälper ju inte direkt om du vill "härleda" ett tidsbegrepp.

Sen förstår jag inte varför inte två enhetshändelser kan hända "samtidigt". Om världen även på mikronivå är lokal, dvs. påverkan kan inte ske över godtyckligt stora avstånd (något du använder i början av ditt resonemang, så vitt jag förstår), så varför borde inte rumsligt separerade enhetshändelser ske mer eller mindre oberoende av varandra?

Angående din parametertid, så i relativitetsteori introducerar man begreppet egentid. En partikels egentid är tiden som partikeln själv upplever. I ens eget referensystem färdas man alltid enbart i tidsriktningen, som då överensstämmer med ens egentid, så detta begrepp och din ide om parametertid verkar ganska lika (förutom iden om enhetshändelser, såklart).

Bra!

Om man på rimligt utrymme skall komma fram till det man vill säga måste man ibland hoppa över en del av förutsättningsbeskrivningen. Du har påpekat några sådana punkter.

Om jag delar upp en bildskärmsbild i pixels får jag en uppdelning i element som kan ha 256x256x256 olika värden. Men varje pixel kan då beskrivas som ett binärt tal med 24 bitar. Delar jag varje pixel i 24 delar får jag då en uppdelning i ettor och nollor. Jag kommer alltså till en binär uppdelning. Det är bara om varje pixel kan delas i oändligt många delar som jag inte kommer till ett slut på uppdelningen. Men någon gång på vägen måste jag kunna säga att nu räcker det. Uppdelningen är tillräcklig för att beskriva min värld tillräckligt noggrant. Jag kan till exempel bestämma mig för att jag nöjer mig med en beskrivning där pi alltid avrundas till 120 decimaler.

När det gäller sammanfallande kvantapositioner så handlar det om fyrdimensionella element. Det är inget problem att ha positioner som sammanfaller i rummet. Som jag sa kan två bilar köra genom samma korsning men de kan inte göra det med samma tidskoordinat. På samma sätt skulle man, som du gör, kunna säga att två händelser kan ha sammanfallande tidskoordinat om de har någon skillnad i någon rumskoordinat. Det har du helt rätt i och vad jag menar är egentligen att i ett sådant fall kan vi använda rumskoordinaterna för att ordna dem i en uppräkningsbar följd. Om de då är eller ser ut att vara separerade i tidsled kan man ju diskutera men jag kan se dem som separerade.

Jag använder parametertiden som en skalär förändringsparameter utan någon riktning. Det som närmast motsvarar egentiden är koordinattiden.

Problemet att transformera mellan system som rör sig i förhållande till varandra dyker naturligtvis upp så småningom men jag försökte börja med att definiera ett par begrepp som motsvarar mitt vardagliga sätt att hantera tidsbegreppet. Det återstår en hel del innan det är dags att använda dessa begrepp på system som rör sig i förhållande till varandra.
Citera
2011-11-06, 21:20
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Men vad menar du "i verkligheten"? Hela poängen med relativitet är att enbart en hastighet är speciell och det är ljushastigheten. Därför är sådana uttalanden som "närma sig c", "mäta sträckan i verkligheten" etc. konstiga och respekterar inte Einsteins grundläggande insikt..
Jag har redan förklarat att jag håller med om att ingen kan mäta ljusets hastighet i sitt eget referenssystem eller i någon annans referenssystem som annat än knappt 300 000 km/sek i sitt eget och andras referenssystem. På det sättet stämmer Einsteins relativitets teorier utmärkt. Ja, c är speciell, den mäts alltid till 299 792 458 m/s men kan även ses som oändligt snabb eller helt stilla beroende på infallsvinkel.

Att man inte efter en färd får räkna ut hur långt man egentligen har kommit i vårt universum och dela det med den egna tid som faktiskt gått åt för en själv och därmed räkna ut sin egentliga hastighet under denna färd verkar vara ett märkligt förbud som bara finns till för att bortförklara att ljusets egentliga hastighet är oändligt hög i sin egen tid.

Om jag mäter sträckan jag färdats i min egen tid i vårt befintliga universum (det är verkligheten för mig) så kallar jag det i verkligheten även om universums materia inte existerar i ett fast rum (men denna förändring och expansion av materia är ändå ganska försumbar och kan tas hänsyn till vid mätning före och efter färd mycket nära c). Om jag i denna verklighet har tillryggalagt en sträcka som är miljoner gånger längre än vad 299 792 458 m/s tillåter så har min egentliga hastighet i det verkliga universum varit miljoner gånger snabbare än vad som tillåts enligt fysikernas definition av c.

Citat:
Detta är ju fel. Du får gärna visa någon observatör som lever i två olika referenssystem samtidigt.
Ljuset och tiden gör det (anser jag).

Citat:
Fysiken fungerar genom att välja ett system och sedan beskriva vad som händer i detta system.
Ja, det är nog säkrast att göra så om man vill kunna räkna rätt.

Citat:
Sedan har vi enkla regler (lorentztransformationerna) som låter oss förvandla denna beskrivning till vilket annat system vi vill. På detta sätt beskrivs vad alla möjliga observatörer skulle se. Så fysiken är definitivt i denna mening en fullständig beskrivning. Vidare, så vitt vi vet har vi inte fler än 4 rumtidsdimensioner, och inget av dina argument tycker jag visar varför vi skulle behöva fler.
Men enligt formlerna för lorentztransformationerna så stannar ju tiden enligt tidsdilationen när man uppnår c samt att rummet blir oändligt platt enligt längdkontraktionen när man uppnår c. Även om inget referenssystem med massa kan uppnå c så visar ju formlerna det. Anledningen till ingen egentlig massa kan uppnå c beror på att det kräver oändligt med energi att accelerera en massa till en oändligt hög hastighet och massan skulle bli oändligt tung..

Citat:
Man kan enkelt förstå varför något massivt inte kan acceleras till c från de grundläggande principerna. Vi vet från principerna att c är en speciell hastighet, det är den enda hastigheten som är den samma i alla referenssystem. Vidare vet vi att alla referenssystem är ekvivalenta. Att accelerera en observatör ökar hans hastighet kontinuerligt, jämfört med något ursprungligt referenssystem i vilket observatören är i vila ursprungligen. Men vid varje ny hastighet han når finns det något referenssystem i vilket han är i vila (ögonblickligen). Om han kunde acceleraras till c relativt det ursprungliga systemet skulle det ju då betyda att han plötsligt rörde sig i c i alla referenssystem, något som såklart inte kan hända då han relativt ett annat system rörde sig betydligt långsammare än c precis före han når c relativt det ursprungliga (och hans hastighet får ju inte hoppa i detta referenssystem eftersom fysikens lagar är de samma i alla system). Så enbart från de två ursprungliga antagendena/postulaten kan man visa utan formler, tid/längdkontraktion, resonemang om konstiga kvoter etc. varför vi inte kan accelerera något till ljushastigheten.
Vi mäter alltid att ljuset går i 299 792 458 m/s trots att ljuset i sin egen tid både står still (enligt tidsdilationen) och därmed går oändligt fort i sin egen tid samt att längdkontraktionen visar att c är helt stilla i ett platt rum.

Citat:
Vidare, en annan konsekvens av att alla referenssystem är ekvivalenta är att om något är ett svart hål i ett system så är det ett svart hål i alla andra referenssystem också. Så bara genom att accellerera en klump materia till en förfärlig hastighet relativt dig själv kan du aldrig skapa ett svart hål, eftersom det finns andra referenssystem där materiaklumpen bara sitter still (och alltså inte har i närheten nog energi för att kollapsa till ett svart hål).
Det är inte min idé att när en viss massa närmar sig hastigheten c för mycket så gör längdkontraktionen att massan gravitation understiger Schwarzschild-radien och då uppstår det ett svart hål. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Schwarzschild-radie

Citat:
En teori kan aldrig förklara varför den ser ut på ett visst sätt, den kan inte förklara sina ursprungliga axiom (tror jag iaf., kanske kan någon superfundamental teori ha en inbyggd cirkel-logik, men hur som). Givet dessa axiom kanske vissa frågor blir meningslösa inom teorin. Dock, sålänge teorin kan beskriva allt vi kan observera, dvs de "meningslösa frågorna" inte leder till observerbara effekter så tycker jag teorin är heltäckande. Hur världen ser ut från en ljusstråles perspektiv är precis ett sådant exempel på en fråga som blir meningslös i teorin för speciell relativitet, men eftersom teorin gör precisa förutsägelser för allt vi ser (som faller innanför teorins validitetsområde, och inte involverar andra saker som gravitation, såklart) så betyder existensen av sådana frågor inte att teorin inte är komplett. Så jag har svårt att se vad en omtolkning av teorin som försöker svara på denna fråga skulle tillföra. Inte ens i termer av förståelse ser jag hur ett uttalandet i stil med "tiden står still för saker som färdas med c, och rummet blir platt" eller "c är i själva verket oändligt eller noll" tillför något.
Vad som är meningslöst eller inte är ju subjektivt. Jag tycker att mina "meningslösa" filosofiska påståenden och frågor är relevanta och har med frågeställningarna om vad tid är för något.

Kan du ge ett heltäckande och en fullständigt korrekt beskrivning på vad tid är och hur tiden är uppbyggd?
Citera
2011-11-07, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Jag har redan förklarat att jag håller med om att ingen kan mäta ljusets hastighet i sitt eget referenssystem eller i någon annans referenssystem som annat än knappt 300 000 km/sek i sitt eget och andras referenssystem. På det sättet stämmer Einsteins relativitets teorier utmärkt. Ja, c är speciell, den mäts alltid till 299 792 458 m/s men kan även ses som oändligt snabb eller helt stilla beroende på infallsvinkel.

Att man inte efter en färd får räkna ut hur långt man egentligen har kommit i vårt universum och dela det med den egna tid som faktiskt gått åt för en själv och därmed räkna ut sin egentliga hastighet under denna färd verkar vara ett märkligt förbud som bara finns till för att bortförklara att ljusets egentliga hastighet är oändligt hög i sin egen tid.

Om jag mäter sträckan jag färdats i min egen tid i vårt befintliga universum (det är verkligheten för mig) så kallar jag det i verkligheten även om universums materia inte existerar i ett fast rum (men denna förändring och expansion av materia är ändå ganska försumbar och kan tas hänsyn till vid mätning före och efter färd mycket nära c). Om jag i denna verklighet har tillryggalagt en sträcka som är miljoner gånger längre än vad 299 792 458 m/s tillåter så har min egentliga hastighet i det verkliga universum varit miljoner gånger snabbare än vad som tillåts enligt fysikernas definition av c.
Igen, "hur långt man egentligen kommit i vårt universum" är en tom fras, och det visar att du inte förstår uttalandet "Alla referenssystem är likvärdiga". Det finns ingen speciell "äkta sträcka", det beror på referenssystem, och alla olika referenssystem är precis lika verkliga. "Det verkliga universum" och "Färd mycket nära c" är av samma anledning fraser som inte betyder något. Detta är hela kärnan i relativetsteori, hastigheter, sträckor och tider är alla relativa saker, och du kan aldrig säga "den verkliga rumsliga sträckan mellan A och B är C".

Och än en gång, det finns inget förbud mot att räkna som du gör, men du kommer aldrig få en hastighet. Hela poängen är att du inte får ett mått på hastigheten som vi definierar som dx/dt, utan en annan blandad kvot. Denna kvot säger ingenting om hur fort någonting har färdats, utan ger något slags subjektivt mått. Att vi inte bryr oss om sådana saker i fysiken är att, beroende på vilka två system vi väljer att jämföra får vi helt olika svar.
Citat:
Ljuset och tiden gör det (anser jag).
Eh, va? Ljuset har som sagt inget referenssystem, och jag vet inte ens vad du menar med "tiden" i det här sammanhanget.

Citat:
Vi mäter alltid att ljuset går i 299 792 458 m/s trots att ljuset i sin egen tid både står still (enligt tidsdilationen) och därmed går oändligt fort i sin egen tid samt att längdkontraktionen visar att c är helt stilla i ett platt rum.
Denna kommentar ser jag tyvärr inte alls meningen bakom. Hela min poäng är att teorin inte säger något sådant, och att ditt resonemang om "blandade hastighetskvoter" (om du förstår vad jag menar) inte heller visar detta.

Citat:
Men enligt formlerna för lorentztransformationerna så stannar ju tiden enligt tidsdilationen när man uppnår c samt att rummet blir oändligt platt enligt längdkontraktionen när man uppnår c. Även om inget referenssystem med massa kan uppnå c så visar ju formlerna det. Anledningen till ingen egentlig massa kan uppnå c beror på att det kräver oändligt med energi att accelerera en massa till en oändligt hög hastighet och massan skulle bli oändligt tung..
Nej, enligt formlerna så funkar teorin inte vid c, dvs. vi kan inte transformera till ett referenssystem som färdas i c. Man kan kanske läsa formlerna för längdkontraktion och tidsdilatation på det sättet, men om man stoppar in v=c i dem får man inte väldefinierade svar. Om man tittar på hur transformationerna funkar rent geometriskt ser vi att för v=c skulle tids och rumsaxlarna sammanfalla, vilket betyder att de inte längre kan beskriva alla punkter på Och varför ingen massa kan nå c förklarade jag i mitt inlägg, det följer direkt från postulaten och har i grunden inget att göra med att det behövs oändlig energi.

Citat:
Det är inte min idé att när en viss massa närmar sig hastigheten c för mycket så gör längdkontraktionen att massan gravitation understiger Schwarzschild-radien och då uppstår det ett svart hål. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Schwarzschild-radie
Din länk pratar bara om vad Schwarzchild radien är för något, något jag förövrigt vet mycket väl, och säger ingenting om att en accelererad massa skulle kollapsa till ett svart hål, eftersom detta är fel. Mitt resonemang här är både korrekt och hyfsat enkelt, så du borde kunna förstå det. En än gång bygger resonemanget på den centrala insikten om att alla referenssystems verkligheter är ekvivalenta, det finns inget privilegerat universum som är mer korrekt än övriga observatörers universum.

Citat:
Kan du ge ett heltäckande och en fullständigt korrekt beskrivning på vad tid är och hur tiden är uppbyggd?
Nej, såklart kan jag inte det, det bästa jag kan åstadkomma är nog tidsbegreppet som det ser ut i allmän relativetetsteori. Allt jag hävdar är att dina funderingar är en aning förvirrade och bygger på en sketchartad förståelse av den inblandade fysiken. Och dessutom tycker jag inte direkt att dina ideer, även om de skulle vara korrekta, förklarar något nytt om tidens natur, så...
Citera
2011-11-07, 06:48
Medlem
liffens avatar
I min värld av h kvantapositioner definierar jag en enhetshändelse som att ett kvanta byter plats till närliggande position. Här gör jag två antaganden som jag inte kan finna något stöd för. Jag antar att kvantapositionerna kan ordnas på sådant sätt att begreppet "närliggande" får en innebörd och jag antar att ett kvanta inte kan hoppa över närliggande position. Jag noterar denna ofullkomlighet i konstruktionen och fortsätter för att se om den ger problem som motiverar att jag går tillbaks och modifierar antagandena.

Jag lägger in ett rätlinjigt ortogonalt koordinatsystem och placerar in kvantapositionerna i detta. Tre av axlarna kallar jag rumsaxlar och den fjärde kallar jag koordinattid. Hur skall jag gradera axlarna?

När det gäller rumsaxlarna graderar jag dem efter hur många kvantapositioner de skär. Om en punkt på x-axeln ligger 12 kvantapositoner från origo krävs det alltså minst 12 enhetshändelser för att komma från origo till punkten.

Graderingen av koordinattidsaxeln är inte lika självklar. Betrakta ett kvanta. Eftersom det finns h kvantapositioner kommer var h:te enhetshändelse att beröra detta kvanta. Om det då ligger stilla eller flyttar sig fram och tillbaka så att det förefaller att ligga stilla i rummet betyder det inte att allt är oförändrat. Världen i övrigt har ju haft tillfälle att förändras. För varje enhetshändelse som berör mitt kvanta flyttar jag det då en kvantaposition i koordinattidsled.

Rumsaxlarna graderar jag alltså i antal enhetshändelser som krävs för att nå en viss koordinat och koordinattidsaxeln i antal enhetshändelser som gäller mig.

Med detta synsätt blir det uppenbart att en förflyttning måste ta minst en enhetshändelse per kvantaposition. Och om kvanta förflyttas i helt slumpmässig ordning kommer bara var h:te enhetshändelse att beröra ett visst kvanta. Det kan då bara flytta sig 1 kvantaposition per h enhetshändelser. Om man med hastighet menar antalet passerade kvantapositioner per enhetshändelse får man då en högsta möjliga hastighet som är 1/h kvantapositioner per enhetshändelse. Skulle man hitta ett sätt att få ett visst kvanta att flytta sig varje gång i stället för var h:te gång skulle det möjliggöra en mycket högre hastighet men vi vet inte om och i så fall hur det går.

Normalt flyttar sig ett kvanta inte ordnat åt samma håll varje gång. Förflyttningarna sker lite slumpartat och går ibland åt ena hållet ibland åt motsatt håll så att reultatet blir mindre än maximal förflyttning. Men fotoner tycks röra sig med maximal hastighet, det vill säga att alla deras kvanta varje gång flyttar åt samma håll. Vi kallar deras hastighet för ljushastighet. Att den alltid är samma ligger alltså i definitionen av enhetshändelse som innebär att ljushastigheten blir samma för alla system som har h element.

Att gradera axlar i kvantapositioner, alltså i antal enhetshändelser, ger opraktiskt stora tal att arbeta med. Jag brukar därför använda (ny)fot som är ett antal kvantapositioner och nanosekund som är ett antal enhetshändelser. Jag låter 1 fot vara den sträcka ljuset går på 1 nanosekund. Jag kan då gradera mina axlar i fot eller nanosekund beroende på vad som för tillfället är lämpligt.
Citera
2011-11-07, 10:28
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Igen, "hur långt man egentligen kommit i vårt universum" är en tom fras, och det visar att du inte förstår uttalandet "Alla referenssystem är likvärdiga". Det finns ingen speciell "äkta sträcka", det beror på referenssystem, och alla olika referenssystem är precis lika verkliga.
Jo, jag förstår, men accepterar inte att enbart se det på detta sätt eftersom jag vill påtala andra infallsvinklar.

Jo, det finns någorlunda äkta sträckor. För dig som observatör tar det några nanosekuder innan ljuset från dina fötter når dina ögon. För ljuset själv i sin egen tid tar det ingen tid alls då tiden står still i c.

Citat:
"Det verkliga universum" och "Färd mycket nära c" är av samma anledning fraser som inte betyder något. Detta är hela kärnan i relativetsteori, hastigheter, sträckor och tider är alla relativa saker, och du kan aldrig säga "den verkliga rumsliga sträckan mellan A och B är C".
Att det inte betyder något för dig och att ni inte kan eller vill räkna på något annat sätt betyder inget för mig.

Har något t.ex. förflyttats en sträcka på 1 miljard ljusår i vårt universum på nästan ingen egen tid alls så struntar jag i att det varit två olika referenssystem som var involverade i denna förflyttning. Det är effekten och förklaringen om hur detta kan gå till som är det intressanta för mig.

Ja, hastigheter, sträckor och tider är alla relativa fenomen. Jag håller med om det och därför kan man även se hastigheten c som på det sätt jag gör. Om rummet är relativt och tidens hastighet är relativ så blir ju all mätning av alla hastigheter också relativa i sin betydelse, trots att c är konstant. Det är bara meningsfullt att säga att c har en viss exakt hastighet för att det är den hastighet vi alltid kan mäta den i ett relativt rum och i en relativ tid (där vi själva, relativt sett till andra, inte kan färdas i c för då har vi ingen tid alls). Att färdas i c ger ingen tid och inget rum.

Citat:
Och än en gång, det finns inget förbud mot att räkna som du gör, men du kommer aldrig få en hastighet. Hela poängen är att du inte får ett mått på hastigheten som vi definierar som dx/dt, utan en annan blandad kvot. Denna kvot säger ingenting om hur fort någonting har färdats, utan ger något slags subjektivt mått. Att vi inte bryr oss om sådana saker i fysiken är att, beroende på vilka två system vi väljer att jämföra får vi helt olika svar.

Eh, va? Ljuset har som sagt inget referenssystem, och jag vet inte ens vad du menar med "tiden" i det här sammanhanget.

Denna kommentar ser jag tyvärr inte alls meningen bakom. Hela min poäng är att teorin inte säger något sådant, och att ditt resonemang om "blandade hastighetskvoter" (om du förstår vad jag menar) inte heller visar detta.

Nej, enligt formlerna så funkar teorin inte vid c, dvs. vi kan inte transformera till ett referenssystem som färdas i c. Man kan kanske läsa formlerna för längdkontraktion och tidsdilatation på det sättet, men om man stoppar in v=c i dem får man inte väldefinierade svar. Om man tittar på hur transformationerna funkar rent geometriskt ser vi att för v=c skulle tids och rumsaxlarna sammanfalla, vilket betyder att de inte längre kan beskriva alla punkter på Och varför ingen massa kan nå c förklarade jag i mitt inlägg, det följer direkt från postulaten och har i grunden inget att göra med att det behövs oändlig energi.
Just det jag tidigare menar att teorin inte är heltäckande. Anledningen till att teorin inte funkar vid c är att c har en oändligt egen hög hastighet.

Att vi rent geometriskt ser vi att för v=c skulle tids och rumsaxlarna sammanfalla betyder just det jag påstår och det styrks ju av matematiken i formlerna som verkligen fungerar på det sätt jag beskriver dem och formlerna är då helt sanna även vid c.

Att man inte "får" transformera till ett referenssystem som färdas i c beror på att rummet då kan ses som antingen oändligt platt och hastigheten på c då är noll i sin egen tid eller oändligt stort och hastigheten på c är då också oändligt hög i sin egen tid. Bara för att man inte "får" eller "kan" transformera referenssystem i c är för att då måste man i teorin acceptera att den konstanta hastigheten på c inte bara är en viss hastighet i ett relativt rum och i en relativ tid utan att hastigheten på c också är oändligt hög och helt stilla samtidigt.

Citat:
Din länk pratar bara om vad Schwarzchild radien är för något, något jag förövrigt vet mycket väl, och säger ingenting om att en accelererad massa skulle kollapsa till ett svart hål, eftersom detta är fel. Mitt resonemang här är både korrekt och hyfsat enkelt, så du borde kunna förstå det. En än gång bygger resonemanget på den centrala insikten om att alla referenssystems verkligheter är ekvivalenta, det finns inget privilegerat universum som är mer korrekt än övriga observatörers universum.
Om längdkontraktionen ger ett verkligt förkrympt rum för det som färdas nära c varför skulle inte gravitationens regler gälla för en accelererade massa enligt Schwarzchild radien? Det förstår jag inte!

Citat:
Nej, såklart kan jag inte det, det bästa jag kan åstadkomma är nog tidsbegreppet som det ser ut i allmän relativetetsteori. Allt jag hävdar är att dina funderingar är en aning förvirrade och bygger på en sketchartad förståelse av den inblandade fysiken. Och dessutom tycker jag inte direkt att dina ideer, även om de skulle vara korrekta, förklarar något nytt om tidens natur, så...
Jag anser att mina åsikter är enkla och självklara och stämmer ännu bättre överens med lorentztransformationerna än vad de etablerade teorierna tolkar i dem. Det är en helt korrekt matematik i dessa formler som naturligtvis även gäller vid hastigheten c precis som jag framfört.

Det är så enkelt och så självklart att jag inte förstår varför alla andra inte kan eller vill se det på detta sätt.
Citera
2011-11-07, 11:56
Medlem
liffens avatar
En grupp personer som använder samma ord med olika definition kan diskutera hur länge som helst utan att komma någon vart.

Jag upplever att vi i ordet tid lägger en rad helt olika betydelser. Jag ser därför ett behov av att bryta ut några betydelser och ge dem nya namn och definitioner som vi kan enas om.

Jag vill passa på att säga att jag uppskattar de invändningar jag fått. Det är inte alltid lätt att hålla tungan rätt i mun och det är först när någon annan ser på det man skriver som man kan avgöra om det är begripligt.

Gödel visade ju att man inte kan skapa ett fullständigt och motsägelsefritt system som innehåller de naturliga talen. Man måste acceptera några oavgörbara satser. Men då är det viktigt att man försöker enas om sättet att göra detta.

Det första problemet med användning av tidsbegreppet är enligt mitt sätt att se att vi ibland använder det som en förändringsparameter och ibland som en koordinat för att skilja händelser i rumtiden. Det är därför jag föreslår begreppen parametertid och koordinattid. Om vi kunde ge dessa båda begrepp entydiga definitioner skulle vi kunna använda dem med mindre risk för missförstånd.

För att begreppen parametertid och koordinattid skall bli användbara måste de definieras så att de täcker några av de tidsbegrepp vi använder i vår vardag. Man måste alltså utgå från våra vardagsbegrepp och så långt som möjligt anknyta till dem. Stinsen skall ha ett tidsbegrepp som gör att han vet när han skall vinka av tåget.
Citera
2011-11-08, 02:59
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår, men accepterar inte att enbart se det på detta sätt eftersom jag vill påtala andra infallsvinklar.
Ok, jag tycker denna kommentar sammanfattar den aktuella diskussionens status ganska väl. Vi förstår båda ungefärligen vad den andras ståndpunkt är, och håller helt enkelt inte med varandra, so let's just agree to disagree.

Kan bara försöka förklara följande:
Citat:
Om längdkontraktionen ger ett verkligt förkrympt rum för det som färdas nära c varför skulle inte gravitationens regler gälla för en accelererade massa enligt Schwarzchild radien? Det förstår jag inte!
Okej, förklaringen ligger i att den allmänna relativitetsteorin inte bryr sig särskilt mycket om hur långa rent rumsliga sträckor är. Det som spelar roll är rumtidsavståndet, vilket är invariant (dvs. samma i alla system). Detta är såklart en grov förenkling, för att visa det mer korrekt krävs mer matematik än vad jag orkar med just nu. Poängen är att allmän relativitet inte går att förstå genom att bara titta på rumsliga avstånd, tidsdelen av avståndet spelar en lika stor roll. Som förståelse för fenomenet tycker jag mitt resonemang ovan funkar fint.

Om du däremot har två partiklar som i ett referenssystem krockar med tillräckligt mycket energi för att kollapsa till ett svart hål, så är det inget problem med detta, eftersom du inte kan hitta något referenssystem där båda partiklarna är i vila eller rör sig för långsamt för att processen kan ske. Av samma anledning kan en fri ensam partikel aldrig sönderfalla till två partiklar med större sammanlagd vilomassa än partikeln själv oavsett hur snabbt partikeln färdas relativt dig, men om partikeln växelverkar med en annan partikel kan sönderfallet ske.
Citera
2011-11-08, 06:56
Medlem
liffens avatar
Vad skall man använda som enhet för parametertid?

Om jag ser på ett visst kvanta kommer bara var h:te enhetshändelse att beröra detta kvanta. Jag kan se h enhetshändelser som en sorts klockcykel och räkna parametertid i klockcykler snarare än i enhetshändelser. När jag färdas längs min koordinattidsaxel kommer jag då att gå en enhetshändelse per klockcykel. När jag graderar om min koordinattidsaxel från enhetshändelser till nanosekunder kan jag låta en nanosekund betyda ett visst antal enhetshändelser i koordinattid och samma antal klockcykler. Det innebär då att jag färdas med 1 nanosekund per nanosekund.

Nackdelen med att göra så är att det finns risk att man förväxlar parametertid med koordinattid. Man kan ju om man vill använda olika beteckningar till exempel nsp för nanosekund parametertid och nsk för nanosekund koordinattid. Men hittills har jag funnit att det fungerar utan några stora problem så länge h är konstant.

Vid ett visst värde på parametertiden lägger jag in världen i mitt koordinatsystem med mig i origo. Så intäffar en händelse på x-axeln 12 fot från origo. Från denna händelse utgår en bild som färdas 1 fot i x-led när parametertiden går 1 nanosekund (1 nsp) och 1 fot = 1 nanosekund (nsk) i koordinattid när parametertiden går 1 nanosekund (nsp). När parametertiden har gått 12 nanosekunder (12 nsp) når bilden koordinattidsaxeln 12 fot = 12 nanosekunder (12 nsk) över origo. När parametertiden gått dessa 12 nanosekunder har jag färdats 12 fot = 12 nanosekunder längs min koordinattidsaxel och befinner mig alltså där bilden träffar axeln så att jag kan ta emot den.

Händelser som inträffar på min x-axel ger alltså bilder som kommer att nå mig. Men om det inträffar något i x-t-planet som inte ligger på x-axeln kommer jag aldrig att få veta det.

När jag tittar ut i min omvärld ser jag bara det som har samma koordinattidsavstånd som rumsavstånd. Jag ser alltså bara det som har Minkowskiavståndet noll.

I Minkowskiavståndet kvadrerar man t vilket innebär att det blir noll både för t = s och -t = s. Det ena fallet gäller händelser som man kan påverka (påverkansnu) och det andra händelser som man kan se (observationsnu).

Frågan är då: "Skall vi hålla oss till det som vi kan veta något om och använda beskrivningar som enbart omfattar detta?". Det låter bestickande. Borde vi inte beskriva världen så som vi ser den?

Det borde vi naturligtvis såvida vi inte kan hitta en annan beskrivning som har fördelar, till exempel en som är enklare att använda. En gång i tiden hävdade man att solen rörde sig kring Jorden för så ser världen ut för oss. Det är naturligtvis helt rätt och vi kan beskriva världen med oss i centrum. Men beskrivningen blir enklare om man flyttar fixpunkten till solen.

Om det innebär någon förenkling att vidga x-axeln till x-t-planet vet jag inte. Jag har under ett antal år sett det så och tycker att synsättet är användbart. Om någon mer än jag kan se det så vet jag inte.
Citera
2011-11-08, 09:12
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
...
Okej, förklaringen ligger i att den allmänna relativitetsteorin inte bryr sig särskilt mycket om hur långa rent rumsliga sträckor är. Det som spelar roll är rumtidsavståndet, vilket är invariant (dvs. samma i alla system). Detta är såklart en grov förenkling, för att visa det mer korrekt krävs mer matematik än vad jag orkar med just nu. Poängen är att allmän relativitet inte går att förstå genom att bara titta på rumsliga avstånd, tidsdelen av avståndet spelar en lika stor roll. Som förståelse för fenomenet tycker jag mitt resonemang ovan funkar fint.
Jag ser det som att antingen är längdkontraktionen verklig eller en sorts optisk synvilla som uppstår för att man åker mycket fort (men det påstås den ju inte vara) och det är bara tidsdilationen som är verklig, för den är bestående även efter det att man bromsat in vilket inte längdkontraktionen längre är.

Om längdkontraktionen är verklig så kommer det föremål, som färdas nära c, eller föremål i omgivningen, att krympa till en storlek som understiger Schwarzchild radien. Skulle det bli någon skillnad om man slutade accelerera och höll en jämn hastighet där längdkontraktionen skulle göra att massan understiger Schwarzchild radien? Jag har svårt att förstå det!

Så vitt jag ser det kan därmed inte teorierna om Schwarzchild radien och längdkontraktionen stämma samtidigt om föremål inte blir svarta hål när det blivit mindre än Schwarzchild radien enligt formel för längdkontraktionen.

Citat:
Om du däremot har två partiklar som i ett referenssystem krockar med tillräckligt mycket energi för att kollapsa till ett svart hål, så är det inget problem med detta, eftersom du inte kan hitta något referenssystem där båda partiklarna är i vila eller rör sig för långsamt för att processen kan ske. Av samma anledning kan en fri ensam partikel aldrig sönderfalla till två partiklar med större sammanlagd vilomassa än partikeln själv oavsett hur snabbt partikeln färdas relativt dig, men om partikeln växelverkar med en annan partikel kan sönderfallet ske.
Ja, så kan det ju vara. Men de föremål som krockar är ju då i samma referenssystem.

Men jag tjatar vidare om att då anser jag att det lika väl kan vara att längdkontraktionen är en optisk synvilla för dem som själva färdas nära c och observerar omgivningen som färdas långsammare än de själva gör och då tillhör det som man observerar egentligen ett annat referenssystem då man inte kan ha kontakt med det på annat sätt än att man observerar dessa föremål såsom förkrympta.

De som själv färdas nära c kommer inte anse sig själv vara förkrympt eller att klockan skulle gå sakta även om det gör så för observerande referenssystem (precis som du framför att: "rumtidsavståndet, vilket är invariant (dvs. samma i alla system"). Men bromsar vår resenär in och mäter tiden så märker han tidsdilationens effekter då han jämför med omgivningens tidmätning, men han har inte märkt några sådana effekter hos sig själv och i sin farkost av längdkontraktionen vare sig under eller efter färden. Däremot när han observerade ett annat referenssystem så såg de omgivande föremålen förkrympta ut så att han aldrig kan mäta att hastigheten någonsin skulle kunna överstiga det konstant antal meter per sekund som det alltid blir när man mäter hastigheten på c.

Längdkontraktionen är då en optisk synvilla (tunneleffekt) för de föremål som passeras. De har ju en helt annan verklig storlek i ett annat referenssystem, annars skulle t.o.m. dessa passerande objekt också uppnå Schwarzchild radien och kollapsa i svarta hål. Men längdkontraktionens optiska synvillor måste då finnas för att bortförklara att c även kan ses vara en oändligt hög hastighet för den som färdas nära c, då c som är oändligt snabbt (så att rummet blir helt platt enligt längdkontraktionen) vilket av den anledningen aldrig går att uppnå hur mycket massan än accelereras.
Senast redigerad av fillefilosof 2011-11-08 kl. 09:48.
Citera
2011-11-08, 18:32
Medlem
liffens avatar
Citat:
Jag ser det som att antingen är längdkontraktionen verklig eller en sorts optisk synvilla som uppstår för att man åker mycket fort (men det påstås den ju inte vara) och det är bara tidsdilationen som är verklig, för den är bestående även efter det att man bromsat in vilket inte längdkontraktionen längre är.

Om längdkontraktionen är verklig så kommer det föremål, som färdas nära c, eller föremål i omgivningen, att krympa till en storlek som understiger Schwarzchild radien. Skulle det bli någon skillnad om man slutade accelerera och höll en jämn hastighet där längdkontraktionen skulle göra att massan understiger Schwarzchild radien? Jag har svårt att förstå det!

Så vitt jag ser det kan därmed inte teorierna om Schwarzchild radien och längdkontraktionen stämma samtidigt om föremål inte blir svarta hål när det blivit mindre än Schwarzchild radien enligt formel för längdkontraktionen.

Ja, så kan det ju vara. Men de föremål som krockar är ju då i samma referenssystem.

Men jag tjatar vidare om att då anser jag att det lika väl kan vara att längdkontraktionen är en optisk synvilla för dem som själva färdas nära c och observerar omgivningen som färdas långsammare än de själva gör och då tillhör det som man observerar egentligen ett annat referenssystem då man inte kan ha kontakt med det på annat sätt än att man observerar dessa föremål såsom förkrympta.

De som själv färdas nära c kommer inte anse sig själv vara förkrympt eller att klockan skulle gå sakta även om det gör så för observerande referenssystem (precis som du framför att: "rumtidsavståndet, vilket är invariant (dvs. samma i alla system"). Men bromsar vår resenär in och mäter tiden så märker han tidsdilationens effekter då han jämför med omgivningens tidmätning, men han har inte märkt några sådana effekter hos sig själv och i sin farkost av längdkontraktionen vare sig under eller efter färden. Däremot när han observerade ett annat referenssystem så såg de omgivande föremålen förkrympta ut så att han aldrig kan mäta att hastigheten någonsin skulle kunna överstiga det konstant antal meter per sekund som det alltid blir när man mäter hastigheten på c.

Längdkontraktionen är då en optisk synvilla (tunneleffekt) för de föremål som passeras. De har ju en helt annan verklig storlek i ett annat referenssystem, annars skulle t.o.m. dessa passerande objekt också uppnå Schwarzchild radien och kollapsa i svarta hål. Men längdkontraktionens optiska synvillor måste då finnas för att bortförklara att c även kan ses vara en oändligt hög hastighet för den som färdas nära c, då c som är oändligt snabbt (så att rummet blir helt platt enligt längdkontraktionen) vilket av den anledningen aldrig går att uppnå hur mycket massan än accelereras.

Den här gången tror jag att jag förstår vad du säger. Man kanske kan se det så här:

Förbi mig flyger ett rymdskepp. I ett fönster står en man som håller upp en massa och en tumstock. Jag håller också upp en tumstock. När rymdskeppet passerar kopierar jag hans tumstock och massan och han kopierar min tumstock. Nu skall vi mäta massans diameter så jag ringer till rymdskeppet och ber honom mäta. Han mäter med sin tumstock och svarar att diametern är 1 tum. Nej, säger jag, du skall mäta med min tumstock. Så han mäter med den kopia han gjorde av min tumstock och svarar att diametern är 2 tum. Jag tar då den kopia jag gjorde av massan och mäter med min tumstock och får då diametern 0,5 tum. Vad är diametern? Om man mäter med en tumstock som hör till samma system som massan blir resultatet 1 tum. Men vilket resultat som är "rätt" beror helt på vad man skall ha resultatet till.

Längdkontraktionen är inte en optisk synvilla men om två system rör sig i förhållande till varandra är det inte självklart att en meter i det ena systemet ser ut som en meter i det andra.
Citera
2011-11-09, 05:10
Medlem
liffens avatar
Citat:

Lite mer om händelsehorisonten.

För varje massa gäller att du kan se den som punktformig i tyngdpunkten. Du kan då för varje avstånd definiera en flykthastighet som är den hastighet ett föremål måste ha för att kunna lämna massan. Ju närmare massan du går ju högre blir flykthastigheten vilket innebär att det finns ett avstånd där den blir lika med ljushastigheten. För händelser som ligger närmare än så gäller att ljus inte kan nå ut och förmedla någon bild som vi kan ta emot. Detta avstånd definierar det som kallas händelsehorisonten. Runt varje tyngdpunkt finns alltså en händelsehorisontsfär.

Tar du en boll med liten täthet blir bollytan en sfär som ligger utanför bollens händelsehorisontsfär. För Jorden är flykthastigheten ungefär 11 km/s. Vi skulle alltså behöva krama ihop Jorden till betydligt högre täthet för att komma ner till Jordens händelsehorisontsfär.

Byter du tumstock ändrar du mätningen av såväl bollens händelsehorisontsfär som av bollytan. Det påverkar inte det förhållandet att bollytan ligger utanför bollens händelsehorisontyta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in