2015-02-18, 21:32
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlygandeBajset
För att röra till det lite mer i grytan så kan man se det ur ett religiöst perspektiv så sägs det att Gud har funnits i evigheter, men varför skulle det endast nämnas att just Gud funnits i evigheter?

Det står också att Gud skapade människan i sin avbild, till att vara honom lik.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGonzo
Om man bortser från konceptet tid helt och hållet och fokuserar helt på rum och acceleration.
För att göra det enkelt så tänker vi ryska gummor. Fast det kan vara flera små i en större.
En är jorden som snurrar runt sin axel som ligger i solsystemsgumman med alla andra planeter.
Solsystemsgumman ligger vintergatsgumman tillsammans med dom andra solsystemen.
Galaxen ligger i en supergalax osv osv.

Jag gillar ditt inlägg. Tänk på att storlek är något relativt som bara beror på perpektiv. Din egen kropp är ett universum för en cell som lever i den. Här är en symbolbild på liv-inuti-liv-principen: http://www.martinus.dk/sv/symbolerna/symboloeversikt/symbol-7/

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGonzo
Så ingen tidslinje. Mer som The Doctor i Doctor Who förklarar det: "Time is like a Big Bowl of Wibbly Wobbly Timey Wimey Stuff"

Djupt! ;-)
Har inte sett Doctor Who. Något du rekommenderar?

Ursäkta till er båda mina korta kommentarer. Tidsbrist! Ironiskt va? Hur kan man ha brist på tid?
Citera
2015-02-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Det står också att Gud skapade människan i sin avbild, till att vara honom lik.

Jag gillar ditt inlägg. Tänk på att storlek är något relativt som bara beror på perpektiv. Din egen kropp är ett universum för en cell som lever i den. Här är en symbolbild på liv-inuti-liv-principen: http://www.martinus.dk/sv/symbolerna/symboloeversikt/symbol-7/

Ja just precis så. Fast 3D.

Djupt! ;-)
Har inte sett Doctor Who. Något du rekommenderar?

Ursäkta till er båda mina korta kommentarer. Tidsbrist! Ironiskt va? Hur kan man ha brist på tid?

Det är definitivt något jag rekommenderar.
Han är djup med ett avslappnat lekfullt uttryck. Serien har allt från humor, mörker, vetenskap och riktigt dåliga men charmiga specialeffekter.

Manuset är förvånansvärt genomtänkt när det gäller idéen om tidsresor. Med allt från konsekvenser av handlingar till små detaljer som man enbart reagerar på om man har ett intresse av ämnet rymd och tid. Det är skönt att se något där skaparna litar på sin publik istället för att skriva en på näsan. och understryka varenda grej med en opåkallad förklaring.
Citera
2015-02-19, 09:29
Medlem
Antivalents avatar
Tiden = Sträckan/Velocitet

Så ser jag på det i alla fall. Tiden är ett resultat av rörelse. Sen vet jag ju att tid är relaterat till gravitation, men jag är ingen fysiker så jag vet inte varför.
Citera
2015-02-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Tiden = Sträckan/Velocitet

Så ser jag på det i alla fall. Tiden är ett resultat av rörelse. Sen vet jag ju att tid är relaterat till gravitation, men jag är ingen fysiker så jag vet inte varför.

Gravitation kan nog ha ganska mycket med velocitet att göra.
Citera
2015-02-19, 13:22
Medlem
goran744s avatar
Tiden existerar i en slags evighetslinje eller hur jag skall utrycka det. Och man verkar leva i både nu/då/framtiden samtidigt.
Vi människor har begränsat tiden med klockan för att få det att bli mer ordning i kaoset, tycker jag.
Tiden är ett intressant område.
Citera
2015-02-19, 21:33
Medlem
orrecrists avatar
Är tid utveckling?
Citera
2015-02-19, 21:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Är tid utveckling?
Om inte annat är det knytet till förändring och rörelse. Mycket med rörelse att göra i alla fall.
Citera
2015-02-19, 21:50
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om inte annat är det knytet till förändring och rörelse. Mycket med rörelse att göra i alla fall.

Eller skulle snarare ha skrivit, för mig är tid utveckling, fast tiden kanske går i parallella linjer med utvecklingen?!

Men en rörelse brukar man väl kunna se?
Citera
2015-02-19, 23:00
Medlem
Tid är inte mer än forskares sätt att mäta saker. I detta fall rörelse över distans. Tid (distans och rörelse) är egentligen materia, vars massa är energi. Så tid är sammanfattningsvis energi. Du vet kvarkar och vibrerande strängar.

Sen finns det två olika sorters tid, upplevd tid samt fysisk tid. Den upplevda tiden existerar endast i ditt medvetande, medan den fysiska tiden är vad universum följer och består av.
Citera
2015-02-19, 23:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Eller skulle snarare ha skrivit, för mig är tid utveckling, fast tiden kanske går i parallella linjer med utvecklingen?!

Men en rörelse brukar man väl kunna se?
Nej inte alla! Du kan inte se jordens rotation runt sin egen axel men du kan se det genom att iaktta andra källor( solen) och med vetskap om det men själva rörelsen som pågår ser du inte.
Ljudvågor ser du inte med ögat. Elektriska stötar mellan molekyler med mera.
Finns otroligt många rörelser man inte ser eller uppfattar. Nästan mer som man inte ser och uppfattar än det man ser så att säga.
Citera
2015-02-19, 23:18
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitegoat
Tid är inte mer än forskares sätt att mäta saker. I detta fall rörelse över distans. Tid (distans och rörelse) är egentligen materia, vars massa är energi. Så tid är sammanfattningsvis energi. Du vet kvarkar och vibrerande strängar.

Sen finns det två olika sorters tid, upplevd tid samt fysisk tid. Den upplevda tiden existerar endast i ditt medvetande, medan den fysiska tiden är vad universum följer och består av.
Jag är inte säker på om fysisk tid existerar. Vi känner bara till att upplevd tid existerar vilket egentligen inte säger så mycket. Tiden kan vara en illusion som enbart upplevs av oss.
Citera
2015-02-20, 17:06
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej inte alla! Du kan inte se jordens rotation runt sin egen axel men du kan se det genom att iaktta andra källor( solen) och med vetskap om det men själva rörelsen som pågår ser du inte.
Ljudvågor ser du inte med ögat. Elektriska stötar mellan molekyler med mera.
Finns otroligt många rörelser man inte ser eller uppfattar. Nästan mer som man inte ser och uppfattar än det man ser så att säga.

Nu rör du till det!

En annan rolig sak med tiden är ju att den tycks gå snabbare, undrar om det har någonting med universums expansion att göra, då det tycks gå snabbare & snabbare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in