2015-07-31, 22:23
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Ja, jag förstår. De flesta människor som har provat psykedeliska droger och reflekterat har kommit fram till det och mycket annat typ som att materia bara är vibrerande strängar.

Men det känns poänglöst att gå omkring och tänka på sånt här när man faktiskt lever och spelar livets "spel" - därför behöver man självdistans.

Finns en blogg du kommer uppskatta om du är ny till dessa tankar och fortfarande håller på att lära dig och bli upplyst. http://www.seilon.org/tag/dimensioner/
Kul länk! Men flummig, jag bygger mina åsikter på vetenskapliga grunder och jag har en vetenskaplig utbildning. Jag tramsar inte!

Men detta är sant: "Det går inte att veta allt, ju mer man vet desto mindre vet man att man vet" Detta citat brukar jag använda mot besserwissers och andra total okunniga idioter, men de fattar ju inte detta citat då de flesta är fördomsfulla idioter som inte har en egen vilja eller en egen tanke som är deras egen.
Senast redigerad av fillefilosof 2015-07-31 kl. 22:32.
Citera
2015-07-31, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Att vårt universum skapats genom Big Bang (från en mikrosopisk atom) är sant. Men hur kan det ske? Jo genom att det finns så många fler dimensioner än vi kan förstå (inkl vad jag kan förstå).

Det finns bara ett objekt nu och det är nu (även om kroppen upplever det egentliga nu som en fördröjning av nuet ur ett objektivt sätt).

Tid och rum är bara dimensioner på en underliggande nivå. Jag har tydligt förklarat i tidigare trådar att materia i ljusets hastighet (jag menar nära c) krymper rummet och "stänger av" tiden.
Jag är visserligen en tidig medlem av Vetenskap och Folkbildning sedan 1987 och jag påstår inte att det jag säger är vetenskapligt bevisat. Men mina teorier, eg. spekulationer, då en teori (ur vetenskaplig synpunkt är oftast godkänd och accepterad.

Nu när universum expanderar på ett accelererande sätt tyder på att universum kommer att närma sig ljusets hastighet och förinta sig själv (sönderfall m.m.) när det närmar sig ljusets hastighet.

Då upphör detta universums tid och rum.

Det är möjligt, men det kommer troligen inte att ske under vår livstid. Än så länge accelererar expansionen inte så fort. Men din tanke är faktiskt väldigt lätt att förstå.
Citera
2015-07-31, 22:33
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det är möjligt, men det kommer troligen inte att ske under vår livstid. Än så länge accelererar expansionen inte så fort. Men din tanke är faktiskt väldigt lätt att förstå.
Ja, enligt mätningar dröjer det miljarder gånger längre tid än när vår jord har slukats av solen. Men det kommer att ske!
PS! Knasig avatar jag har, men hon är söt!
Senast redigerad av fillefilosof 2015-07-31 kl. 22:46.
Citera
2015-07-31, 22:44
Medlem
Hysteria90s avatar
Det är iaf inga nya tankar eller teorier för mig - sånt jag redan har funderat på och lagt bakom mig. Att allting är ett "eternal now" och att det finns fler dimensioner är inga nyheter

Dessutom var det troligtvis fler big bangs en bara en enda - troligtvis oändligt många.
Citera
2015-07-31, 22:46
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Det är iaf inga nya tankar eller teorier för mig - sånt jag redan har funderat på och lagt bakom mig. Att allting är ett "eternal now" och att det finns fler dimensioner är inga nyheter

Dessutom var det troligtvis fler big bangs en bara en enda - troligtvis oändligt många.
Du har rätt!

Men få människor verkar förstå den egentliga verkligheten omkring oss och se bortom vår egna kulturer och våra fördomar (som vi alla har)!
"Religion är ett opium för folket"? Vet ni vem som sade det?
Senast redigerad av fillefilosof 2015-07-31 kl. 22:55.
Citera
2015-08-01, 09:07
Medlem
Citat:
Jo genom att det finns så många fler dimensioner än vi kan förstå (inkl vad jag kan förstå).

Och hur vet vi att sådana finns?
Citera
2015-08-01, 09:11
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Och hur vet vi att sådana finns?
Läs om strängteorierna och om kvantfysiken.
Det tyder på att minst 9 dimensioner existerar.
Citera
2015-08-01, 10:42
Medlem
Citat:
Läs om strängteorierna och om kvantfysiken.
Det tyder på att minst 9 dimensioner existerar.

Fast då förstår vi det ju.
Citera
2015-08-01, 11:50
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Nu när universum expanderar på ett accelererande sätt tyder på att universum kommer att närma sig ljusets hastighet och förinta sig själv (sönderfall m.m.) när det närmar sig ljusets hastighet.

Här skriver man vad jag kan förstå att universum redan expanderar snabbare än ljuset. Eller?

https://www.flashback.org/t975234
Citera
2015-08-01, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Här skriver man vad jag kan förstå att universum redan expanderar snabbare än ljuset. Eller?

https://www.flashback.org/t975234

Nej, det är ett missförstånd. Universum är större i diameter i ljusår än gammalt i år. Det är inte samma sak som att det expanderar fortare än ljuset.
Citera
2015-08-01, 12:26
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Du har rätt!

Men få människor verkar förstå den egentliga verkligheten omkring oss och se bortom vår egna kulturer och våra fördomar (som vi alla har)!
"Religion är ett opium för folket"? Vet ni vem som sade det?
Jo visst är det så och de flesta kommer aldrig heller att intressera sig/förstå.

Tror det var någon kommunistgubbe typ Lenin eller Marx.
Givetvis helt rätt och bra beskrivet, religion har alltid varit ett sätt att kunna kontrollera, manipulera och skänka människor en sorts fullkomlighet inombords (enkla svar på svåra frågor).

Vad tänkte du på?
Citera
2015-08-01, 13:49
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:

Det förutsätter också att universums expansionshastighet faktiskt skulle närma sig ljusets, finns det några belägg för det? Det enda vi vet är väl att expansionen accelererar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in