2015-02-11, 11:55
Medlem
Om inte tiden fanns skulle väl allt hända samtidigt?
Citera
2015-02-11, 12:44
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Om inte tiden fanns skulle väl allt hända samtidigt?

Hur avgörs vad som sker samtidigt?
Citera
2015-02-11, 12:45
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du motbevisade fortfarande inte mitt påstående.

Det är bara en definition som du försöker göra.

Kan du bevisa att åldrande är ett sätt att beskriva förändring?

Om du nu tror att åldrande och förändring är samma sak så är det du som ska bevisa det.

Beviset är det du skall komma med. Jag har inget att motbevisa.
Citera
2015-02-11, 13:40
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det är bara en definition som du försöker göra.

Kan du bevisa att åldrande är ett sätt att beskriva förändring?

Om du nu tror att åldrande och förändring är samma sak så är det du som ska bevisa det.

Beviset är det du skall komma med. Jag har inget att motbevisa.
Om du slutar att blanda in "åldrande" i det hela så faller ditt argument. Jag frågade: tror du inte på förändring? Väntar fortfarande på svar, även om det är självklart: hade ingen förändring skett så hade allt varit i ett stillastående, statiskt tillstånd och varken du eller jag skulle kunna existera som vi gör nu.
Citera
2015-02-11, 15:05
Medlem
Bertil85s avatar
Jag tror att det finns "saker" i rörelse som ej förändras. Vad det nu skulle vara?

Det har jag inget bra svar på. Tyvärr.
Citera
2015-02-11, 15:49
Medlem
svart-rullstols avatar
Jag tror tiden är ett resultat av något annat, ungefär som gravitation.
Citera
2015-02-11, 21:31
Medlem
Bertil85s avatar
Ni kommer inte med några logiska påståenden vilka leder till slutsatsen att det finns tid.

Värt att anmärka.
Citera
2015-02-17, 02:36
Medlem
Melange2s avatar
Ser tiden som en essens, ett abstrakt koncept som vi använder för identifiera rörelser och förändring (som sker under 0.1c dvs utan tidsdilatarion) och vår tiduppfattnings-förmåga har för oss varit ett evolutionärt fördelaktigt synsätt då det är extremt användbart.

Men även om tid idag inte anses vara mer än en funktion av rörelse och förhållande(vilket är min personliga tolkning) så utesluter jag inte att tid i egenskap av sig själv är ett fysiskt fenomen. Detta då kvantfysiken inte bara är svår att greppa, utan också att fysiken i sig troligtvis är en ofullständig vetenskap med många komponenter som saknas från det vetenskapliga kunskapslexikonet.
Citera
2015-02-17, 03:11
Medlem
Yosoytus avatar
Upplevelsen av tid existerar. Precis som upplevelsen av materia existerar. Men varken tid eller materia existerar i absolut mening.

Hela skapelsen är skapad i ett evigt 'nu'. Materia är bara rörelse och om vi skulle se hela skapelsen i sin totalitet med all "dåtid" och all "framtid" så skulle vi se alla rörelser fullborda sitt lopp och upphöra. Svårt att formulera men vi skulle alltså inte kunna se materia om vi inte hade 'tiden' till vår hjälp.

'Tid' och 'Materia' är verktyg som eviga själar använder för att skapa en slags blindhet vilket paradoxalt gör att man kan se och lära sig skaparprocessen bättre.
Citera
2015-02-17, 08:58
Medlem
rymdsols avatar
Dooooooong.......(tid).......Dooooooong
Citera
2015-02-18, 01:57
Medlem
Jag har en viss aning om att tid egentligen bara är ett mått på händelser, att vi skulle existera i både framtid, nutid och dåtid samtidigt som i Block Universe känns knepigt. Då skulle alla kommit till samtidigt och alla skulle leva i evigheter, men vissa lever i andra evigheter. Jag vet inte heller hur det skulle fungera med den fria viljan om framtiden redan finns.

För att röra till det lite mer i grytan så kan man se det ur ett religiöst perspektiv så sägs det att Gud har funnits i evigheter, men varför skulle det endast nämnas att just Gud funnits i evigheter?
Att det sen står i skapelseberättelsen om att Gud skapade himmel och jord, är som ett kvitto för mig att vi inte kan leva i nuet,dåtid och framtiden samtidigt, eftersom himmel och jord hade en början.
Att det står att Gud har funnits och kommer finnas i evigheter. Uppenbarelseboken 1:8 "Jag är Alfa och Omega", säger Jehova Gud, "den som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.",
Psalm 90:2 .."ja,från oöverskådlig tid till oöverskådlig tid är du".
Då vet man alltså att utanför vårat universum så är det evigheter åt både dåtid och framtid Gud (kommer) existera. Då kan man räkna med att tid förmodligen inte alls (behöver) finns utanför vårt universum då evighet inte har någon början eller slut, så borde inte heller uppkomst eller avslut av tid finnas.
Detta gör Block Universum möjlig, men inte för oss, eftersom jorden och himmel har skapats enligt skapelseberättelsen. Det som styrker tanken är att det inte behöver finnas gravitation, eller någonting alls utanför vårt universum och därför gör tid icke existerande (då tiden "är och var och som kommer".)

I vårat universum så verkar vi vara begränsade av gravitationen som uppenbarligen kan mer eller mindre styra tidens/händelsernas hastighet. Sen om vi hade haft annan dygnsrythm där solen och månen hade haft tex. 48timmars lopp kring jorden så hade vi kanske fortfarande räknat på 24h bara att varje timme hade räknats som 2 timmar för oss men 1 timmar för annat omlopp.
Vårat mått med minuter, timmar och sekunder klassar jag som en ren idé för att hålla reda på och ha ett mått på tid.
Jag tycker vi ska vara glada över att gravitation och "tid" finns, utan dessa lagar hade troligen inget funnits i vårt universum som uppenbarligen verkar ha en början funnits nu eller någonsin.
Jag hoppas ni inte blev allt för irriterade när jag drog in religion i detta också, men bidrar det till något framsteg är det väl positivt..
Senast redigerad av FlygandeBajset 2015-02-18 kl. 02:07.
Citera
2015-02-18, 08:03
Medlem
Om man bortser från konceptet tid helt och hållet och fokuserar helt på rum och acceleration.
För att göra det enkelt så tänker vi ryska gummor. Fast det kan vara flera små i en större.
En är jorden som snurrar runt sin axel som ligger i solsystemsgumman med alla andra planeter.
Solsystemsgumman ligger vintergatsgumman tillsammans med dom andra solsystemen.
Galaxen ligger i en supergalax osv osv.

Alla större system rör sig och roterar i allt högre hastigheter ju större sammansatta system det är.
Vi föreställer oss att det är sfäriska konstellationer. Vi rör oss ju utåt från universums centrum också.

Det blir hiskeliga hastigheter i dom yttre segmenten när dom snurrar kring sin axel.
Upp och ner finns inte, men vi snurrar ju åt alla möjliga håll hela tiden så alla håll är åt alla håll samtidigt. Eftersom alla delsystem hänger ihop genom gravitation så ökar accelerationen hela tiden och dom dras sakta isär och blir större system vilket ökar storleken på nästa system som då också accelererar och universum trycks ut.
För varje större sfär så hävs hastighetsbegränsningarna mer och mer.

Eftersom karusellen snurrar så inihelvete fort så ökar gravitationen successivt i centrum på alla system så expansionen bromsas upp för att inte slitas sönder direkt.
Detta skulle förklara kvantfysiken som en bi-produkt eftersom alla partiklar mer eller mindre är överallt samtidigt eftersom vi snurrar åt alla håll hela tiden. Vilket förklarar att alla sfäriska objekt i universum har ett gravitationscentrum även fast dom bara roterar kring sin axel.

Då skulle det inte behöva finnas någon gravitation för kvantpartiklar heller eftersom det är "spegelbilder" av dom partiklar som är fixerade i vår världsuppfattning.
Hela den här processen är naturlig och fortsätter som förväntat.

Men när vi sätter igång med yttre påverkar som inte är naturlig så skulle det kunna förklara tvillingparadoxen genom onaturlig acceleration som går utanför ekvationen och då rubbar dom fixerade partiklarnas position något. Dvs när accelerationen ändrar riktning så plockas partiklar av samma "ålder" upp och då upplevs att "tiden" bromsats in under resan.

Det är genom dessa "spegelpartiklar" som teleportering blir möjligt. Vart som helst egentligen. Man positionerar ut en ny fixering för partiklarna.
Eftersom vi människor klåfingriga så finns det nog mycket vi kan ställa till med i universum.
Partikelacceleration t ex. En onaturlig sådan.

Innehållet i yttersta lagret skulle röra sig i sådana för oss ofattbara hastigheter så flera miljarder år på jorden kunde betyda att universum skapades för ett ögonblick sedan i universal tid.
Vilket skulle göra att "tid" egentligen är skillnaden mellan hastigheten på ett objekt i ett annat objekt.

Så ingen tidslinje. Mer som The Doctor i Doctor Who förklarar det: "Time is like a Big Bowl of Wibbly Wobbly Timey Wimey Stuff"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in