Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-27, 12:59
  #889
Medlem
Acidiferouss avatar
Det har inte hänt nånting förutom förluster den senaste tiden (6 månader ungefär). Se spoiler. Förklara för mig hur förväntad ränta kan bli minus?

Citera
2013-07-29, 15:56
  #890
Medlem
Hej Alla Flashbackare!

Jag vill informera att det är semestertider fram till den 8:e augusti för mig och svar här på flashback kan därför dröja. Om det dyker upp akuta frågor ska jag försöka besvara dom men vanlig information kan tyvärr dröja.

Jag hoppas att ni har överseende med detta och fortsätter era diskussioner här fram till dess. Tråden bevakas i vanlig ordning.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-07-30, 07:00
  #891
Medlem
Fråga:
Förlusterna för långivare utgörs av att lån inte betalas tillbaka, de går till inkasso. Detta innebär väl att TrustBuddy säljer skulden till inkassobolaget, och därmed får tillbaka största delen av pengarna?
Är de kreditförluster som slås ut på alla långivare mellanskillnaden mellan den verkliga skulden och summan inkassobolaget betalar för skulden?
Citera
2013-07-30, 09:37
  #892
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Fråga:
Förlusterna för långivare utgörs av att lån inte betalas tillbaka, de går till inkasso. Detta innebär väl att TrustBuddy säljer skulden till inkassobolaget, och därmed får tillbaka största delen av pengarna?
Är de kreditförluster som slås ut på alla långivare mellanskillnaden mellan den verkliga skulden och summan inkassobolaget betalar för skulden?
Jag tror inte dom får så mycket betalt för dessa förfallna skulder, kanske max 10% om ens något.
Citera
2013-07-30, 18:25
  #893
Medlem
satt och funderade över det beloppet som är tillgängligt för uttag och blir ej klok på vad dom får den summan ifrån som står där.

summan som står där är mycket mindre än balans summan (den totala summa med ränta insättning).

summan som står i tillgängligt för uttag är ej heller 90% av balans summan utan mindre än så.

vad baseras denna summa på som står där eller är det bara något som trustbuddy hittat på???.
det står som information på den raden att det är summan som jag kan ta ut och att ränta från utlånade pengar flyttas över till annan långivare med mera....

betyder detta att jag ej kan få ut alla mina pengar (balans summan) utan bara den summan som står där???.
Citera
2013-07-30, 23:10
  #894
Medlem
Lite information jag fick på telefon från trustbuddy för några veckor sedan. Uttag på mindre än 5000 kr godkänns inte, detta pga kostnader för trustbuddy när långivare gör uttag. Så har man satt in mindre än 5000 kr eller tagit ut så man har mindre än 5000 kr kvar på marknaden så är ända sättet att få ut de sista pengarna att stoppa utlåning och invänta att ALLT ska bli återbetalat. Detta fick jag förklarat för mig när jag försökte ta ut 90% från marknader där jag satt in mindre än 5000 kr på test...
Citera
2013-07-31, 10:03
  #895
Medlem
Ändrat
Citera
2013-07-31, 11:38
  #896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
satt och funderade över det beloppet som är tillgängligt för uttag och blir ej klok på vad dom får den summan ifrån som står där.

summan som står där är mycket mindre än balans summan (den totala summa med ränta insättning).

summan som står i tillgängligt för uttag är ej heller 90% av balans summan utan mindre än så.

vad baseras denna summa på som står där eller är det bara något som trustbuddy hittat på???.
det står som information på den raden att det är summan som jag kan ta ut och att ränta från utlånade pengar flyttas över till annan långivare med mera....

betyder detta att jag ej kan få ut alla mina pengar (balans summan) utan bara den summan som står där???.

Anledningen till att "tillgängligt för uttag" och "låst" inte är samma som "balansen" är mottagen men ej realiserad ränta ränta. När ett lån blir förlängt så får du (ca) 3% de 4 första gångerna. Detta är mottagen ränta.

Mottagen ränta kan du använda för att låna ut till andra, dock inte för uttag. Det är först när lånet blir återbetalat som den mottagna räntan blir realiserad.

Genom att lägga ihop "tillgängligt för uttag" och "låst" och ta summan minus "Balans" så kan du se hur mycket ränta som du har mottagit men inte realiserats.

Det är denna skillanden som du förlorar när du gör utttag.
Citera
2013-07-31, 11:40
  #897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Det har inte hänt nånting förutom förluster den senaste tiden (6 månader ungefär). Se spoiler. Förklara för mig hur förväntad ränta kan bli minus?


0,03 SEK är 3 öre. Det är inte det stora beloppet vi talar om
__________________
Senast redigerad av filip00 2013-07-31 kl. 12:38.
Citera
2013-07-31, 15:00
  #898
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip00
0,03 SEK är 3 öre. Det är inte det stora beloppet vi talar om

Vad snackar du om? nästan 3kr förlust och minusränta. Läs om. Läs rätt. Jag gör detta på test och har gått plus i början men nu är det bara minus.
Citera
2013-07-31, 17:54
  #899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Det har inte hänt nånting förutom förluster den senaste tiden (6 månader ungefär). Se spoiler. Förklara för mig hur förväntad ränta kan bli minus?

Den förväntade årsräntan baseras antagligen på vad som hänt på ditt konto den senaste tiden, och din förlust på 3 kronor är kanske det enda som hänt på ett bra tag, därav den beräknade årsräntan på -3 öre. Så fort du får in lite mer ränta kommer den beräknade årsräntan stiga gissar jag.

Du har ju ett väldigt litet belopp utlånat, kanske inte till mer än fem olika låntagare, och därför är det inte konstigt om allt står still en lång period. Allt har kanske fastnat hos folk som inte har kunnat betala tillbaka i tid, och då lär det dröja innan du får se någon aktivitet.
Citera
2013-08-01, 11:24
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Vad snackar du om? nästan 3kr förlust och minusränta. Läs om. Läs rätt. Jag gör detta på test och har gått plus i början men nu är det bara minus.

Du frågar om hur den beräknade räntan på -0,03 SEK kan vara minus. Det är det jag kommenterar.

Fråga om, fråga rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback