Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-21, 22:33
  #2089
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Om man är en större kund hos Trustbuddy måste tydligen all kommunikation ske genom Jesper, att detta sedan leder till en sämre service istället för tvärtom verkar ingen bry sig om. Jesper brukar ta på sig ca 1 vecka innan han besvarar ett mail.

Igår fick jag tillbaka kalkylen från Jesper som hade räknat räknat fram min ränta han hävdar att jag fått en ränta på 6,3% hittils i år, jag hade ju själv räknat fram räntan till ca 3% i det mail jag skickade till honom.

Jesper hade inte räknat med ränta på ränta effekten utan enbart räknat på avkastningen på den ursprungliga investeringen.

Dessutom verkar han ha använt sig av ett 6000 kronor högre saldo än det han gav mig på telefon i förra veckan.

Med de siffror Jesper använder i sin kalkyl är räntan i år enligt mig dryga 5% om jag använder de siffror som är rimligare som jag fick på telefon i förra veckan ligger vi på ca 3%

Mina kontakter med trustbuddy som jag inledde för att jag kände ett bristande förtroende för verksamheten innebär alltså att jag nu har 3 olika siffror att förhålla mig till....

6,3% Avkastning enligt trustbuddy, utan ränta på ränta och med en ränte summa som verkar tagen ur luften.

5% verklig avkastning på det saldo jag hade 1/1 men med trustbuddys siffror....

3% Trolig verklig avkastning... Som bygger på skärmdumpar från gamla systemet och de siffror trustbuddy gav mig i förra veckan

Förtroendet blev nog inte större.... Nu har jag ställt den mycket svåra frågan till Trustbuddy....
Vad är mitt saldo? 24h och ännu inget svar....
Personligen skiter jag fullständigt i räntan just nu. Jag vill bara ha tillbaka mina pengar så fort som möjligt.
Citera
2014-08-22, 08:24
  #2090
Medlem
FrankBucks avatar
Är det någon som lånat ut en större summa pengar (1 miljon+)?

Och ännu mer intressant, är det någon som fått så mycket kreditförluster att de har fått negativ avkastning?
Citera
2014-08-22, 19:40
  #2091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Är det någon som lånat ut en större summa pengar (1 miljon+)?

Och ännu mer intressant, är det någon som fått så mycket kreditförluster att de har fått negativ avkastning?

Större förluster än ränta, ja i danmark.
Citera
2014-08-22, 23:58
  #2092
Medlem
Alltså hur säkert är Trustbuddy? Liksom om dom konkar vart far mina utlånade pengar? Det verkar vara en massa delade meningar i denna tråden om företaget. Har haft mina pengar utlånade några veckor och har fått ca 200kr i ränta så det verkar ju ticka på ganska bra ändå. Vågar man lägga in några större summor? alltså 100k++
Citera
2014-08-23, 02:57
  #2093
Medlem
HappySadHarrys avatar
Det vore intressant att veta vilken den bästa reella räntan TB eller liknande bolag betalat ut. Med reella räntan menar jag nu pengar i handen och inte något innestående låst.

Faktisk utbetald ränta är kanske ett bättre begrepp. Alltså bästa utbetalda kontra insatta relativt tiden?
Citera
2014-08-23, 08:22
  #2094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelsvan
Alltså hur säkert är Trustbuddy? Liksom om dom konkar vart far mina utlånade pengar? Det verkar vara en massa delade meningar i denna tråden om företaget. Har haft mina pengar utlånade några veckor och har fått ca 200kr i ränta så det verkar ju ticka på ganska bra ändå. Vågar man lägga in några större summor? alltså 100k++

Ingen vet hur säkert det är! Min avkastning har i princip stendött senaste halvåret. 200 kr i ränta säger du, hur mkt kapital har du satt in då?
Citera
2014-08-23, 10:51
  #2095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det vore intressant att veta vilken den bästa reella räntan TB eller liknande bolag betalat ut. Med reella räntan menar jag nu pengar i handen och inte något innestående låst.

Faktisk utbetald ränta är kanske ett bättre begrepp. Alltså bästa utbetalda kontra insatta relativt tiden?


midas mulligan i denna tråd påstår att han satte in pengar hos trustbuddy och fick allt utlånat OCH fick allt återbetalt med ränta på 10 veckor...... det måste ju vara något av ett rekord...
(FB) Vad ska man investera i för att få minst 1,5% i avkastning?
Citera
2014-08-23, 12:28
  #2096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelsvan
Alltså hur säkert är Trustbuddy? Liksom om dom konkar vart far mina utlånade pengar? Det verkar vara en massa delade meningar i denna tråden om företaget. Har haft mina pengar utlånade några veckor och har fått ca 200kr i ränta så det verkar ju ticka på ganska bra ändå. Vågar man lägga in några större summor? alltså 100k++

Trustbuddy har en prövningens tid nu minst sagt.

Prövning 1:
De har fått mycket hård kritik från Finansinspektionen, och har till slutet på året på sig att åtgärda det FI slagit ner på, annars riskerar de att mista sitt tillstånd att verka i Sverige.

Prövning 2:
Många erfarna investerare har teorin att Trustbuddy byggt upp enorma kreditförluster som de bara skjuter framför sig. Det är anledningen till att sparare som varit inne länge får sämre och sämre avkastning, samtidigt som nya investerare kan få väldigt bra avkastning.

Prövning 3:
Konkurrensen hårdnar och Trustbuddys IT-plattform, kundtjänst samt marknadsföring är underlägset på i princip alla sätt som går att bedöma. IT-plattformen bedöms utifrån nuvarande funktionalitet, inte vad den är tänkt att göra..

Med detta sagt så har de ändå några år i leken och har stora volymer, samtidigt som de har internationell närvaro. Deras liknande konkurrenter på hemmaplan är väldigt små än så länge, och operational risk är av naturen ganska hög i början av företags livscykel.

Men, dessa tre prövningar (minst sagt..) leder mig ändå att titta på deras svenska konkurrenter, som jag i allt väsentligt bara kan ge tummen upp för.
TB riskerar att föra en mer eller mindre raskt tynande tillvaro om de inte blir uppköpta och/eller får en mer professionell ledning som kan snygga till företaget.
Hög risk enligt mig.
Jag har varit inne i både utlåning och aktier, med betydande belopp, men har dragit mig ur helt.

Tillägg:
På frågan om de konkar, det allra mest troliga är att pengarna fastnar på obestämd framtid.
Andra aktörer (minst ett europeiskt, får tydligen inte nämna namn här, trots att man behöver jämföra ibland), har varit tydliga med att avtal upprättats med annan aktör som tar över hanteringen av lånen i fall av konkurs.
TB har konstant undvikit frågan, och risken är då att det drar ut väldigt mycket på tiden och därmed att skulderna så småningom efterskänks eller bara inte kan inkasseras för att det blir för dyrt(= för få intresserade) att ta sig an hanteringen av det.
__________________
Senast redigerad av baryon 2014-08-23 kl. 12:36.
Citera
2014-08-23, 13:11
  #2097
Medlem
jag är glad iallafall att jag lyckats få ut allt mitt från trustbuddy... klagade och klagade och anmälde till finans inspektionen, arga mail till alla instanser jag kunde komma åt inom trustbuddy vilket ledde till att sverige chefen ringde upp mig och jag fick ut det som är mitt....
Citera
2014-08-23, 14:06
  #2098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelsvan
Alltså hur säkert är Trustbuddy? Liksom om dom konkar vart far mina utlånade pengar? Det verkar vara en massa delade meningar i denna tråden om företaget. Har haft mina pengar utlånade några veckor och har fått ca 200kr i ränta så det verkar ju ticka på ganska bra ändå. Vågar man lägga in några större summor? alltså 100k++

Pengarna är utlånade, så du får själv begära in dem från låntagarna
Citera
2014-08-23, 14:45
  #2099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
jag är glad iallafall att jag lyckats få ut allt mitt från trustbuddy... klagade och klagade och anmälde till finans inspektionen, arga mail till alla instanser jag kunde komma åt inom trustbuddy vilket ledde till att sverige chefen ringde upp mig och jag fick ut det som är mitt....

Menar du att du fick ut även de låsta 10%?
Citera
2014-08-23, 21:37
  #2100
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Och ännu mer intressant, är det någon som fått så mycket kreditförluster att de har fått negativ avkastning?

Så mycket pengar handlar det förvisso inte om, men det jag satte in där vet jag inte var har tagit vägen. Påtalat det ett par gånger och då har TB satt in några tior-någon hundring på mitt konto där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback