2013-05-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeWe
[1] Läs innantill på Trustbuddy.se: "Utbetalda räntor från förlängda lån som inte är fullt återbetalade flyttas tillsammans med lånet de tillhör från ditt konto till en annan långivare."
Så räntan jag "fått" är inte vad jag får ut om jag använder 90%-regeln.

[2] Om jag har sparat i 12mån och fått 12%, men det sedan tar 6mån att få ut pengarna (utan ränteintäkt eftersom utlåning är stoppad) måste ju räntan räknas på 18mån, då blir årsräntan 8% (2/3)

(Om jag sparar pengar på banken i 6mån kan jag visst räkna med att få motsvarande årsräntan. Då motsvarande i det fallet skulle vara en faktor 0,5 eftersom man bara sparat halva året)

Förstår DU? Eller är det fler saker du vill ha svar på?

[2] Vad pratar du om? Räntan får du NÄR lånen betalas TILLBAKA och 12% är ett beräknat snitt per år. Alltså kommer du få ränta även under de 6 månaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrZebra
Var det någon ändring av era klassificeringar av förlorade fodringar som orsakade de stora förlusterna här om dagen? Förlorade ungefär 1000 kr: borde ju innebära att de totala förlusterna den dagen var enorma med tanke på att förluster enligt er skall delas mellan alla långivare.

Dessutom så har min avkastning från Trustbuddy stadigt minskat sedan årskiftet i både Sverige och Norge för att nu ligga på en väldigt låg nivå, (under 12% i årstakt).

Testa läsa https://www.flashback.org/sp43596426 ang förluster.
Citera
2013-05-29, 20:25
Medlem
Citat:
[1] Läs innantill på Trustbuddy.se: "Utbetalda räntor från förlängda lån som inte är fullt återbetalade flyttas tillsammans med lånet de tillhör från ditt konto till en annan långivare."
Så räntan jag "fått" är inte vad jag får ut om jag använder 90%-regeln.

[2] Om jag har sparat i 12mån och fått 12%, men det sedan tar 6mån att få ut pengarna (utan ränteintäkt eftersom utlåning är stoppad) måste ju räntan räknas på 18mån, då blir årsräntan 8% (2/3)

(Om jag sparar pengar på banken i 6mån kan jag visst räkna med att få motsvarande årsräntan. Då motsvarande i det fallet skulle vara en faktor 0,5 eftersom man bara sparat halva året)

Förstår DU? Eller är det fler saker du vill ha svar på?

[1] Om de säger att folk fått en genomsnittlig avkastning på 17%, och de säger att man ska förvänta sig 12%, tycker inte du att det är fair då? De hade kunnat basunera ut 17% ränta utan att det hade varit sakligt fel, förutsatt att det Trustbuddy sa, stämmer.

[2] När utlåning stoppas så får du fortfarande ränta för de återstående lånen du har ute. Så du är fri att göra vad du vill med pengarna som inte är i utlåning. Varför ska du då räkna in de pengarna då?

Det finns jäkligt många scenarion, så ta siffran (12%) för vad den är.

(Parantesen) och hur skiljer sig min poäng från din poäng?

Något mer?
Citera
2013-05-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
[2] Vad pratar du om? Räntan får du NÄR lånen betalas TILLBAKA och 12% är ett beräknat snitt per år. Alltså kommer du få ränta även under de 6 månaderna.

Ok, man får lite ränta under de 6 mån.. men inte i närheten av 12% (12% enbart på lån som är mellan 15-30 dagar, mindre på alla andra lån), därför är jag frågande till Trustbuddys sätt att räkna, men de verkar ju inte vilja svara vettigt på frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jawni
[1] Om de säger att folk fått en genomsnittlig avkastning på 17%, och de säger att man ska förvänta sig 12%, tycker inte du att det är fair då? De hade kunnat basunera ut 17% ränta utan att det hade varit sakligt fel, förutsatt att det Trustbuddy sa, stämmer.

[2] När utlåning stoppas så får du fortfarande ränta för de återstående lånen du har ute. Så du är fri att göra vad du vill med pengarna som inte är i utlåning. Varför ska du då räkna in de pengarna då?

Det finns jäkligt många scenarion, så ta siffran (12%) för vad den är.

(Parantesen) och hur skiljer sig min poäng från din poäng?

Något mer?
[1] Förutsatt att det Trustbuddy sa stämmer ja, det är det jag är frågande till.

[2] Ränta ja, men inga 12% och att varje dag sitta och föra över 100 återbetalda kronor till sitt bankkonto är inte realistiskt. Men ok, att räkna 0% på 6mån kanske är lite drastiskt. Hursomhelst köper jag inte att årsräntan blir den procentsatsen man fått i ränta efter 12 mån eftersom det tar lång tid att få tillbaka pengarna för en sämre ränta.

Din poäng vet jag inte vad den var, för din mening om bankränta var inte korrekt (det var min poäng), och hade inget med mina Trustbuddyfrågor att göra.
Citera
2013-05-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ok, man får lite ränta under de 6 mån.. men inte i närheten av 12% (12% enbart på lån som är mellan 15-30 dagar, mindre på alla andra lån), därför är jag frågande till Trustbuddys sätt att räkna, men de verkar ju inte vilja svara vettigt på frågan.

[1] Förutsatt att det Trustbuddy sa stämmer ja, det är det jag är frågande till.

[2] Ränta ja, men inga 12% och att varje dag sitta och föra över 100 återbetalda kronor till sitt bankkonto är inte realistiskt. Men ok, att räkna 0% på 6mån kanske är lite drastiskt. Hursomhelst köper jag inte att årsräntan blir den procentsatsen man fått i ränta efter 12 mån eftersom det tar lång tid att få tillbaka pengarna för en sämre ränta.

Din poäng vet jag inte vad den var, för din mening om bankränta var inte korrekt (det var min poäng), och hade inget med mina Trustbuddyfrågor att göra.

Jo, du får alltid 12% på varje lån.
Citera
2013-05-30, 20:00
Medlem
Idag verkar ni tagit bort möjligheten att stoppa utlåningen. Hur ska man då göra för att ta ut sina pengar utan att använda 90%-regeln?
Citera
2013-05-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtanInternet
Idag verkar ni tagit bort möjligheten att stoppa utlåningen. Hur ska man då göra för att ta ut sina pengar utan att använda 90%-regeln?
Ja, det var konstigt. Deras förklaring lyder:
Citat:
TrustBuddy har uppdaterat funktionen att överföra pengar mellan länder. Tidigare har långivaren varit tvungen att använda sig av knappen att stoppa sin utlåning och administrera överföringen själv. Utlåningen stoppas och startas nu automatiskt vid överföringsförfrågan. Funktionen att stoppa utlåningen har därför tagits bort från långivarens konto.
Men det finns ju andra anledningar till att vilja stoppa utlåningen.

Hur gör man nu för att få ut de där sista 10 procenten? Ska man vänta tills man har fått dem återbetalda och därefter automatiskt utlånade igen, plocka ut 90 procent igen, och sen fortsätter man så i all evighet tills återstående summa är så liten att man inte orkar bry sig?

TrustBuddy skriver nu att "Knappen stop/start utlåning hade som funktion att stoppa utlåningen tillfälligt för att kunna genomföra överföringar mellan länderna", men att det skulle vara knappens enda eller huvudsakliga syfte verkar vara en efterhandskonstruktion, för i deras eget supportmaterial omnämns knappen endast en gång, och då under rubriken hur man får ut sina pengar: "Om de även vill ta ut ditt utlånade kapital måste du klicka på knappen stoppa utlåning, då kommer inte mer av ditt kapital att lånas ut och pengarna kommer att bli tillgängliga för uttag vartefter de återbetalas."
Senast redigerad av mxx 2013-05-30 kl. 23:17.
Citera
2013-05-30, 23:08
Medlem
Citat:

[1] Så du behöver få höra det två gånger innan du är nöjd med svaret?

[2] Vad som är smidigt för dig är en annan fråga. Hur tycker du att snitträntan ska räknas ut då? Du får olika snitt om du räknar med att man har inne pengar (1 år, 2 år,...,n år) + 6 månader.

Vi gör ett tankeexperiment istället. Du lägger in pengar dag 1. Säg att alla pengar har blivit "ränteburna" lån efter 1 månad, eller säg 2 månader för den delen. Efter två månader stoppar du utlåningen. Vänta 6 månader. De flesta lånen bör ha kommit tillbaka, och hur lång tid har det tagit? 6+2 = 8 månader. Hela ditt kapital på 11.17% ränta, på en tidsperiod av 8 månader.

Är 12 % rimligt?
Citera
2013-05-31, 00:49
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtanInternet

Detta är lite oroväckande. Först kör man kampanj där man ger 1 % extra, sedan kommer en massa förluster på en och samma dag och nu kan man inte ta ut pengarna utan 90 %-regeln. Känns inte stabilt.

Tur att jag bara har ett par tusenlappar insatta.
Citera
2013-05-31, 06:01
Medlem
Trustbuddy:

Är ni helt lustiga?? Det är väl självklart att man ska kunna få ut sina pengar inkl ränta utan att förlora den. Då använder mig iaf jag av funktionen: stoppa utlåning.

Om jag säger upp kontot, kommer jag få ut räntan eller förs den vidare till andra låntagare. Använder jag 90%-regeln förlorar jag likväl räntan.

Varför tror ni folk investerar i TrustBuddy som långivare? Jo, RÄNTAN!!

Se till och återinför funktionen Stoppa utlåning!
Citera
2013-05-31, 10:01
Medlem
Frontlinjens avatar
Jag hittar inte heller någon knapp för att stoppa utlåningen. Verkar helt galet!

Dock finns det inget som hindrar att man tar kontakt med dem och beordrar (precis, inte "ber") att utlåningen stoppas om man vill ha det så.
Citera
2013-05-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag hittar inte heller någon knapp för att stoppa utlåningen. Verkar helt galet!

Dock finns det inget som hindrar att man tar kontakt med dem och beordrar (precis, inte "ber") att utlåningen stoppas om man vill ha det så.
Detta ringer en stor varningsklocka. Jag funderar på att ta ut mina pengar nu eftersom detta gör att avkastningen minskar radikalt. Mycket missnöjd.
Citera
2013-05-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Trustbuddy:

Är ni helt lustiga?? Det är väl självklart att man ska kunna få ut sina pengar inkl ränta utan att förlora den. Då använder mig iaf jag av funktionen: stoppa utlåning.

Om jag säger upp kontot, kommer jag få ut räntan eller förs den vidare till andra låntagare. Använder jag 90%-regeln förlorar jag likväl räntan.

Varför tror ni folk investerar i TrustBuddy som långivare? Jo, RÄNTAN!!

Se till och återinför funktionen Stoppa utlåning!

Detta borde ju vara ganska enkelt att kringgå om man vill.

Sätt in överföring av alla pengar till ett annat land, Trustbuddy stoppar utlåningen tills summan är ihopsamlad eftersom det är alla pengar borde det ta en liten stund ca 1 år.

När lagom summa är hopsamlad är det bara att ta ut dem istället för att skicka dem till den nya marknaden.

I mina ögon blir det lite krångligare men å andra sidan kan man väl äntligen stoppa en marknad i taget som vi har bett om.....

Trustbuddy funkar mitt föreslagna arrangemang ovan på det sätt som jag beskriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in