2012-05-18, 15:27
Medlem
hej kära vänner, jag började igår med metamina för add, efter år av slit med concerta etc, men grejen är att jag blir något fruktansvärt trött när jag tagit dem koncentrationen är dock avsevärt bättre käkar 15 mg om dagen, men någon mer som upplevt segheten? hoppas å tror på att det är en tillfällig biverkning.
Citera
2012-05-25, 14:36
Medlem
rebkeans avatar
Har ätit Concerta i några månader nu (mot adhd) och ökat dosen med jämna mellanrum,
just nu är jag uppe på 162mg som jag tar på morgonen.
Enligt min Psykiater hänger dosen ihop med kroppsvikt och jag är ganska stor.
Men på sistone har jag känt att han kanske börjar tappa tron på just denna medicin,
det är ju mest en känsla men han förväntade sig nog bättre resultat.

Eftersom jag inte har arbete så misstänker jag att det kanske är svårare att
märka förändringar? Jag gör ju inte samma saker, och humöret är ju ofta
olika beroende på hur man vaknar.

Det jag märker är att mitt sug efter alkohol kraftigt har minskat, tack o lov.
Om det är en dålig dag med huvudvärk och allmän ångest är det svårare att
låta bli att gå till bolaget, men jag gissar att det beror på att jag inte har verktyg
för att ta hand om mig själv när jag blir ledsen.

Det är också möjligt att jag är något lugnare, jämnare i humöret.
Svårt att vara säker, men det kan vara så.

Men man undrar ju om det kan komma ytterligare fördelar vid ännu högre dos?
Eller så vågar inte läkaren höja mer? Jag tror jag är vid hans gräns....

Det hade ju varit skönt att slippa dialogen i huvudet jämt, lite stillhet tack.

Har förresten tvångstankar/beteende med adhd att göra?

Tankar?
Citera
2012-06-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Tycker att du ska be att få testa Metamina, sitter i längre och krävs mindre doser, samt mindre biverkningar.
Tveksamt om det fungerar bättre, jag har inte provat dexamfetamin men jag har använt gatuamfetamin av bästa kvalité som troligtvis går att få tag på. Men tycker i stort sett det haft samma begränsningar.

Citat:
Ursprungligen postat av slaves123
hej kära vänner, jag började igår med metamina för add, efter år av slit med concerta etc, men grejen är att jag blir något fruktansvärt trött när jag tagit dem koncentrationen är dock avsevärt bättre käkar 15 mg om dagen, men någon mer som upplevt segheten? hoppas å tror på att det är en tillfällig biverkning.
Kände du likadant precis i början? Jag blir pigg av CS när jag inte har någon tolerans, men blir trött av det vid upprepat bruk. Har du provat en lägre dos?
Citera
2012-06-13, 21:15
Medlem
Liandras avatar
Hej, jag äter ritalin o concerta sedan ett år tillbaka, de första månaderna mådde jag obeskrivligt bra men sedan dalade effekten och nu har jag blivit deprimerad och har svår ångest av medicinen men har hamnat i ett moment 22 då jag mår om möjligt ännu sämre utan den.

Vill gärna ha lite feedback på vad ni tror om min dos som är 180 mg concerta och 360 mg ritalin kapslar per dag.. tack.
Citera
2012-06-13, 21:39
Medlem
pearsons avatar
Precis så blev det för mig, fick ånges-atacker och blev helt deprimerad och när jag försökte förklara det för min läkare sa han att det var rebound-symtom eller att jag åt för mycket, så jag halverade min dos men efter 3 månader mådde jag lika dåligt igen. Det finns bara en utväg och det är att du slutar på en gång. Tro mig! Om ca 3 veckor kommer du må jätte bra igen och tänka tillbaka, vad var det där för skit medicin. Tyvärr kommer du annars bara må sämre och sämre med tiden så börja med att halvera dosen några dagar och sedan slutar du helt. Det kommer vara jobbigt den första veckan men sedan släpper det långsamt inom en 3-4 veckors period. Och gör inte som jag och dra ut på att sluta, sluta nu och du är snart frisk, vissa tål helt enkelt inte centralstimulerande mediciner som du och jag.
Citera
2012-06-13, 22:44
Medlem
Liandras avatar
Tack för svar! Ska ställas in på metamina om nån vecka,funkar inte det bättre så ska jag kapa allt gift succesivt. Det är bara så jävla tungt att få må helt ok för första gången på väldigt länge och sen börja det dala och nu är jag nere i avgrunden igen. Jag klarar inte det här..
Citera
2012-06-14, 21:27
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liandra
Tack för svar! Ska ställas in på metamina om nån vecka,funkar inte det bättre så ska jag kapa allt gift succesivt. Det är bara så jävla tungt att få må helt ok för första gången på väldigt länge och sen börja det dala och nu är jag nere i avgrunden igen. Jag klarar inte det här..

Jag fick också Metamina utskrivet och det är det bästa av de olika preparaten, i början mådde jag mycket bättre på Metamina men efter ca 4 månader bröt jag ihop totalt. tål du inte Concerta är risken stor att du blir lika dålig på metamina efter ett tag. Vore jag du skulle jag bespara mig smärtan och sluta helt
Citera
2012-06-15, 10:08
Medlem
Kan man blanda metamina + concerta?
Citera
2012-07-07, 17:37
Medlem
Vore intressent att veta hur ni doserar metamina, hur mycket och hur det fördelas över dygnet.

Jag har letat runt och hittar lite spridd info på forumet men det är väldigt lite. Jag är nyfiken på om det går att hitta något gemensamt med de som hittat hyfsat rätt. Hoppas ni som kan vill dela med er.

Jag har själv laborerat och hittat en hyfsad dosering, men jag får inte önskad effekt och en dipp efter lunch. När jag rådfrågade läkaren lät det som jag hade en ganska ovanlig modell och då blir jag ju nyfiken

Totalt 25 mg/ dag
07.00 10mg
09.00 2.5 mg
11.00 2.5 mg
13.00 5 mg
15.00 2.5 mg
17.00 bara ibland, 2.5-5 mg

Jo, jag dippar efter 2.5 timme men ovan hjälper, nästan. Jag har provat öka morgondos och andra dos men blir trött.
Men nu har jag blivit av med lite andra preparat som kanske påverkat och då tänkte jag försöka börja om, men lite inspel från andra skulle kännas väldigt bra.
Citera
2012-07-07, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7
Vore intressent att veta hur ni doserar metamina, hur mycket och hur det fördelas över dygnet.

Jag har letat runt och hittar lite spridd info på forumet men det är väldigt lite. Jag är nyfiken på om det går att hitta något gemensamt med de som hittat hyfsat rätt. Hoppas ni som kan vill dela med er.

Jag har själv laborerat och hittat en hyfsad dosering, men jag får inte önskad effekt och en dipp efter lunch. När jag rådfrågade läkaren lät det som jag hade en ganska ovanlig modell och då blir jag ju nyfiken

Totalt 25 mg/ dag
07.00 10mg
09.00 2.5 mg
11.00 2.5 mg
13.00 5 mg
15.00 2.5 mg
17.00 bara ibland, 2.5-5 mg

Jo, jag dippar efter 2.5 timme men ovan hjälper, nästan. Jag har provat öka morgondos och andra dos men blir trött.
Men nu har jag blivit av med lite andra preparat som kanske påverkat och då tänkte jag försöka börja om, men lite inspel från andra skulle kännas väldigt bra.
Hur länge har du tagit Metamina? Jag har precis provat det istället för Concerta/Ritalin som inte är till någon större hjälp längre. Igår gick hur bra som helst men idag så fick jag tyvärr en stor rebound-effekt redan innan kl 16. Jättesynd för annars hade den en otroligt bra effekt och utan andra biverkningar. Frågan är om det blir bättre när kroppen har vant sig?
Citera
2012-07-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Hur länge har du tagit Metamina? Jag har precis provat det istället för Concerta/Ritalin som inte är till någon större hjälp längre. Igår gick hur bra som helst men idag så fick jag tyvärr en stor rebound-effekt redan innan kl 16. Jättesynd för annars hade den en otroligt bra effekt och utan andra biverkningar. Frågan är om det blir bättre när kroppen har vant sig?

Sjätte veckan är jag inne på nu. Det kan nog vara rätt svårt att hitta rätt, jag har märkt att 0.25 mg och 15 minuter hit eller dit kan göra stor skillnad.

Rebound hade jag mer problem med i början, så kanske att kroppen vänjer sig som du skriver. Jag kände ett tag lite missmod, precis som du verkar göra, men de dagar man hittar rätt!!! Jäklars va skönt. Jag får inte lika mycket effekt som andra verkar kunna få (speciellt inte som partyknarkarna i granntråden:-)), men det jag känner är en oerhörd skillnad.

Jag tog det sakta men säkert från början. Tog bara morgondos första tiden, tills jag hittade en "maxdos". När det var klart gick jag på dos 2, och här började det svåra med när jag skulle ta den och hur mycket för att slippa rekyl (som jag fick varje dag i början).
Jag tyckte det gick bra att gå fram på det sättet, mycket rekyler blev det ju första veckan men det var det värt

Idag ökade jag dos 1 lite (12.5 mg), det har inte fungerat tidigare men gick jättebra nu. Nu ska jag vänta och se när rekylen kommer. Med tålamod tror jag man kan hitta riktigt bra modell.
Citera
2012-07-08, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7
Sjätte veckan är jag inne på nu. Det kan nog vara rätt svårt att hitta rätt, jag har märkt att 0.25 mg och 15 minuter hit eller dit kan göra stor skillnad.

Rebound hade jag mer problem med i början, så kanske att kroppen vänjer sig som du skriver. Jag kände ett tag lite missmod, precis som du verkar göra, men de dagar man hittar rätt!!! Jäklars va skönt. Jag får inte lika mycket effekt som andra verkar kunna få (speciellt inte som partyknarkarna i granntråden:-)), men det jag känner är en oerhörd skillnad.

Jag tog det sakta men säkert från början. Tog bara morgondos första tiden, tills jag hittade en "maxdos". När det var klart gick jag på dos 2, och här började det svåra med när jag skulle ta den och hur mycket för att slippa rekyl (som jag fick varje dag i början).
Jag tyckte det gick bra att gå fram på det sättet, mycket rekyler blev det ju första veckan men det var det värt

Idag ökade jag dos 1 lite (12.5 mg), det har inte fungerat tidigare men gick jättebra nu. Nu ska jag vänta och se när rekylen kommer. Med tålamod tror jag man kan hitta riktigt bra modell.
Ja man får nog experimentera lite tills man hittar ett schema som fungerar. Och det hoppas jag verkligen att jag gör, för de här tre senaste dagarna har jag fungerat bättre än på länge. Men jag vill ju helst slippa bakslaget så tidigt på dagen när man fortfarande behöver effekten.

Hur länge fick du vänta på licensen? Behövde du testa Strattera först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in