2011-06-20, 08:35
Medlem
Bra initiativ till trådstarten! Har försökt läsa en del om serotonergt syndrome och vad det orsakas av och vad jag har förstått så kan man få det om man brukar SSRI tillsammans med Centralstimulantia, stämmer det? Kan det finnas risk för serotonergt syndrome om man blandar SSRI och Concerta? Anledningen till att jag frågar är att jag fått en del biverkningar som stämmer in på serotonergt syndrome och att min läkare säger att det är ofarligt att blanda dessa.

Tacksam för svar.
Citera
2011-06-20, 22:25
Bannlyst
Hej började med Ritalin i Fredags blir den fjärde dagen jag tog den idag tar en låg dos på 10 mg om dagen... Har bara upplevt bra saker inga biverkningar alls. Tycker jag har blivit lugnare och klarare i huvudet, satt till och med ca 2 timmar och åt lunch och det var inte jag som hade käkat upp först som det alltid är annars, kanske är en placebo effekt jag vet inte..
Citera
2011-06-20, 23:05
Medlem
Plastbunkers avatar
Jag är lite nyfiken vilka tester ni får gå igenom för att tillslut få diagnosen ADHD. Metamina t.ex gjorde att jag kunde plugga sjukt mycket bättre.
Citera
2011-06-21, 00:20
Medlem
Hur fungerar det när man ska hämta ut metamina efter att man har fått licens? Är det bara gå till vilket apotek som helst eller är det ett särskilt utvalt lokalt apotek som bara för handhålla den? Sen undrar jag om man får typ ett licenskort eller något ifall polisen stoppar en, för man måste ju ha det på sig hela tiden så man kan ta det på utsatta tider.

Uppskattar alla svar
Citera
2011-06-21, 02:08
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Kan det vara

Det låter som om det ät en mild rekyl effekt, alltså att du känner dig trött när medicinen går ur kroppen efter 3-4 timmar och du blir du piggare av medicinen och när den då går ur kroppen känner du dig trött fast det är ditt normala tillstånd som kommer tillbaka.

Räkna med att det kommer bli lite jobbigt nu i början när medicinen går ur kroppen. Ofta känner man sig då jätte arg eller irriterad, får yrsel och ibland ångest, det förhindrar du genom att ta nästa dos ca en halvtimme innan dosen du tog innan har gått ur kroppen, vanligtvis att man tar en tablett var 3,5 timme, men kan vara olika från person till person. Men när du får den där jobbiga känslan , eller blir mycket trött, irriterad osv, så vet du att du skulle ha tagit nästa dos ca 30 min innan du började känna av symtomen.

Vad säger din läkare att du ska göra nu när du börjat med medicinen, när säger han att du ska börja höja dosen osv?
Citera
2011-06-21, 02:13
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Jag är lite nyfiken vilka tester ni får gå igenom för att tillslut få diagnosen ADHD. Metamina t.ex gjorde att jag kunde plugga sjukt mycket bättre.

Jag fick göra IQ-test när jag var liten, men sedan var mina föräldrar noga med att inte ta mig till den statliga vården då kompetensen inom ADHD, TS var lika med noll på den tiden (kan inte påstå att den är bättre nu). Dom har tagit mig till experter i Tyskland och till Ola Lundin i Sverige som är en av Europas bästa inom området. Dom såg direkt vad det var frågan om.
Citera
2011-06-21, 02:24
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny
Bra initiativ till trådstarten! Har försökt läsa en del om serotonergt syndrome och vad det orsakas av och vad jag har förstått så kan man få det om man brukar SSRI tillsammans med Centralstimulantia, stämmer det? Kan det finnas risk för serotonergt syndrome om man blandar SSRI och Concerta? Anledningen till att jag frågar är att jag fått en del biverkningar som stämmer in på serotonergt syndrome och att min läkare säger att det är ofarligt att blanda dessa.

Tacksam för svar.

Serotonergt syndrom är ett potentiellt livsfarligt tillstånd som kan inträffa vid kombination överdos av serotoninökande läkemedel såsom MAO-hämmare och SSRI, som är läkemedel mot depression.

Symptomen är främst muskelryckningar (kramper, spasmer), illamående och förhöjt blodtryck, förvirring, feber, hypomana symtom (lindrig mani), koordinationsstörningar, hyperreflexi (lättretliga reflexer), tremor (skakiga, ofrivilliga rörelser vanligen i fingrar, händer, armar eller huvud), agitation.

Väl konstaterat serotonergt syndrom leder snabbt till döden obehandlat. Efter all överdosering av SSRI, SNRI, MAO-hämmare och somliga naturläkemedel (tex. johannesört) bör man söka akut medicinsk hjälp omedelbart och behandling bör ske omgående vid sjukhusens intensivvård.

Detta är vad jag hittade om Serotonergt syndrom. Är du orolig är det bättre att du ringer sjukvårdsupplysningen eller kontaktar din vårdcentral, det här är inget som jag känner mig kompetent att svara på.

Jag har tagit CS tillsammans med Citalopram i flera år och det har inte orsakat några problem va jag vet, det du pratar om är när man överdoserar preparaten tillsammans om du gör det så ska du oroa dig. Det enda jag vet säkert är att du ska undvika ssri tillsammans med cs om du har någon form av biopolär åkomma då det kan framkalla manier och depressioner.
Citera
2011-06-21, 02:38
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlGreyHot
Hur fungerar det när man ska hämta ut metamina efter att man har fått licens? Är det bara gå till vilket apotek som helst eller är det ett särskilt utvalt lokalt apotek som bara för handhålla den? Sen undrar jag om man får typ ett licenskort eller något ifall polisen stoppar en, för man måste ju ha det på sig hela tiden så man kan ta det på utsatta tider.

Uppskattar alla svar

När du får Metamina licensen beviljad av läkemedelsverket, får du det först för 3 månader, och om det fungerar får du för 3 månader till och åter 3 månader till, sedan får du för sex månader och slutgiltigt för 12 månader om jag inte minns fel. Metamina får du bara hämta ut på ett och samma apotek, tänk även på att apoteken oftast inte har Metamina i lager utan du får be dom beställa dom, förslagsvis genom apotekets hemsida med e-leg finns säkert flera sätt. men se till så att du inte blir utan och beställ i god tid, jag kan lova dig att det inte är roligt att bli utan några dagar, man kan få metallhärdsmälta eller kraftig abstinens, ångest, yrsel osv men oftast inte.

Det är alltså din läkare som söker licensen och vid efterföljande ansökningar motiverar varför du ska få fortsätta.

Du behöver inget intyg när du är i Sverige, skulle Polisen stoppa dig får du helt enkelt visa legitimation och berätta vem som är din läkare så sköter dom resetn. Om du ska ut och resa behöver du inte något intyg från din läkare så länge du reser inom länder som är med i Schengensamarbetet http://sv.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetethttp://sv.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet

Men ska du resa till länder som inte är det är det viktigt att du ber din läkare skriva ut ett intyg annars kan du bli gripen för narkotika brott. Tydligen mycket känsligt om man åker till Thailand, min läkare berättade att han har flera patienter som blivit tagna i Thailand för just det, och att han då fått samtal från UD mitt i natten där han fått intyga hur det ligger till.
Citera
2011-06-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
När du får Metamina licensen beviljad av läkemedelsverket, får du det först för 3 månader, och om det fungerar får du för 3 månader till och åter 3 månader till, sedan får du för sex månader och slutgiltigt för 12 månader om jag inte minns fel. Metamina får du bara hämta ut på ett och samma apotek, tänk även på att apoteken oftast inte har Metamina i lager utan du får be dom beställa dom, förslagsvis genom apotekets hemsida med e-leg finns säkert flera sätt. men se till så att du inte blir utan och beställ i god tid, jag kan lova dig att det inte är roligt att bli utan några dagar, man kan få metallhärdsmälta eller kraftig abstinens, ångest, yrsel osv men oftast inte.

Det är alltså din läkare som söker licensen och vid efterföljande ansökningar motiverar varför du ska få fortsätta.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara

En sak jag undrar om förnyelse av licensen, kan läkemedelsverket bara få ryck rätt vad det är och dra in licensen även om allt går hur bra som helst för en? Då menar jag ingen historia med missbruk, inget pågående missbruk, inga olagliga aktiviteter och förbättring av livet och minskad adhd-problematik osv. Har det hänt att dem fortfarande drar in det?
Citera
2011-06-21, 12:46
Medlem
tverskoys avatar
Dessa läkemedel har ingen medicinsk användning, tycker jag. Så det är inget att diskutera här.
Citera
2011-06-21, 12:58
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Dessa läkemedel har ingen medicinsk användning, tycker jag. Så det är inget att diskutera här.

Borde egentligen inte ens svara på ett så idiotiskt inlägg, men jag blir mycket nyfiken på vad du grundar "Dessa läkemedel har ingen medicinsk användning" på?

Dessa mediciner skrivs ut av läkare till patienter och har precis som alla andra mediciner frågor och svar, så varför skulle inte den här tråden få vara här? tycker du hellre att den ska placeras i droger, så personer som blir behandlade av läkare för olika sjukdomar ska få diskutera sina tankar och frågor med personer som tar medicinen för att bli påtända???
Citera
2011-06-21, 13:06
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlGreyHot
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara

En sak jag undrar om förnyelse av licensen, kan läkemedelsverket bara få ryck rätt vad det är och dra in licensen även om allt går hur bra som helst för en? Då menar jag ingen historia med missbruk, inget pågående missbruk, inga olagliga aktiviteter och förbättring av livet och minskad adhd-problematik osv. Har det hänt att dem fortfarande drar in det?

Om din läkare motiverar klart och tydligt varför du ska få fortsätta äta medicinen och det inte har uppstått grövre biverkningar så finns det ingen anledning för läkemedelsverket att avslå ansökan, men som du nämner, om det föreligger missbruk eller någon form av lagändring så kan dom så klart ge ett avslag. Det har ibland också förekommit personliga motsägelser mellan vissa läkare och personal på läkemedelsverket vilket resulterat i att patienter har fått avslag bara för att personer på läkemedelsverket helt enkelt vill jävlas med läkaren ifråga, men de fallen har klarats upp de senaste åren vad jag har fått höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in