Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny
Bra initiativ till trådstarten! Har försökt läsa en del om serotonergt syndrome och vad det orsakas av och vad jag har förstått så kan man få det om man brukar SSRI tillsammans med Centralstimulantia, stämmer det? Kan det finnas risk för serotonergt syndrome om man blandar SSRI och Concerta? Anledningen till att jag frågar är att jag fått en del biverkningar som stämmer in på serotonergt syndrome och att min läkare säger att det är ofarligt att blanda dessa.
Tacksam för svar.
Serotonergt syndrom är ett potentiellt livsfarligt tillstånd som kan inträffa vid kombination överdos av serotoninökande läkemedel såsom MAO-hämmare och SSRI, som är läkemedel mot depression.
Symptomen är främst muskelryckningar (kramper, spasmer), illamående och förhöjt blodtryck, förvirring, feber, hypomana symtom (lindrig mani), koordinationsstörningar, hyperreflexi (lättretliga reflexer), tremor (skakiga, ofrivilliga rörelser vanligen i fingrar, händer, armar eller huvud), agitation.
Väl konstaterat serotonergt syndrom leder snabbt till döden obehandlat. Efter all överdosering av SSRI, SNRI, MAO-hämmare och somliga naturläkemedel (tex. johannesört) bör man söka akut medicinsk hjälp omedelbart och behandling bör ske omgående vid sjukhusens intensivvård.
Detta är vad jag hittade om Serotonergt syndrom. Är du orolig är det bättre att du ringer sjukvårdsupplysningen eller kontaktar din vårdcentral, det här är inget som jag känner mig kompetent att svara på.
Jag har tagit CS tillsammans med Citalopram i flera år och det har inte orsakat några problem va jag vet, det du pratar om är när man överdoserar preparaten tillsammans om du gör det så ska du oroa dig. Det enda jag vet säkert är att du ska undvika ssri tillsammans med cs om du har någon form av biopolär åkomma då det kan framkalla manier och depressioner.