Jag är en man i 20-25 års åldern med diagnostiserad ADD och Asperger syndrom.
Jag tar 15 mg escitalopram dagligen. Började med Concerta mot ADD för en vecka sedan, har tidigare använt 36 mg dagligen i två år sedan höjde jag dosen till 54. Jag tycker att det fungerar bra i en vecka sedan känner jag nästan ingen skillnad alls.
När jag inledde behandling den här gången kände jag initialt knappt något alls på 36 mg men det tror jag beror på escitalopramen för jag fick alltid bra effekt vid behandlingens inledning förr innan jag började med SSRI. Därför höjde jag dos efter eget tycke till 72 mg samma dag som jag började igen men det vet inte läkaren om. När jag förnyar receptet ska be om 54 istället.
Utöver Concerta har jag provat Strattera, Ritalin och Modiodal. Inget av dessa har fungerat tillfredställande. Ritalin är som Concerta fast sämre för mig. Modiodal fungerade bra i två veckor sedan avtog effekten och trots en och två månaders paus återkom aldrig den ursprungliga effekten. Däremot har toleransen mot metylfenidat återgått till ursprungsnivå efter tidigare uppehåll.
Sökte lite kring toleransutveckling så hittade jag den här artikeln (
http://ps.psychiatryonline.org/artic...ticleid=86987). Något jag tror bör beaktas är att studien är väldigt liten och gjord på barn, inte vuxna. Nedan följer ett utdrag:
Citat:
Ursprungligen postat av Treatment of ADHD When Tolerance to Methylphenidate Develops
Of the 166 patients, 68 (41 percent) required more than 60 mg of methylphenidate a day, either initially or later in treatment. Among the 68 patients, 36 (52 percent) developed anorexia, 26 (39 percent) developed insomnia, and 41 (60 percent) developed tolerance to the medication, or failure to maintain a clinical response to the same dosage. Among the 98 patients who were taking less than 60 mg of methylphenidate a day, nine (9 percent) had anorexia, 16 (16 percent) had insomnia, and none developed tolerance. As Winsberg and associates found previously (R5311244), tolerance developed only among children in our sample who were receiving more than 60 mg of methylphenidate or 40 mg of dextroamphetamine a day. For some of our patients, tolerance developed within a few days, and among others it took more than a year.
For patients taking methylphenidate who became tolerant, we tried other drugs, starting with dextroamphetamine, and then we used the drug that produced the best response. If the substitute was less effective than methylphenidate, the latter would be tried again after a month. In many cases, tolerance disappeared after a month, and methylphenidate's original effectiveness was restored. The newfound effectiveness would often last the same amount of time as the original.
Eftersom det inte framgår något annat än att metylfenidat provades igen efter en månad så förmodar jag att det inte nödvändigtvis behöver ta en hel månads uppehåll för att erhålla tillräcklig effekt på längre sikt.
Hur långa uppehåll det kan tänkas krävas, vad krävs för er andra? Jag behöver prestera dagligen möjligen bortsett från helger, jag kan inte leva ett självständigt liv annars. Om fler har liknande problem med toleransutveckling, vad gör ni då för att kompensera för detta i möjlig mån?
Här kommer lite möjliga lösningar att prova som jag hoppas skulle kunna låta mig erhålla tillräcklig effekt på längre sikt. Ge synpunkter på det!
1. Göra tillfälliga uppehåll.
2. Höja dosen för att se om en högre erhåller tillräcklig effekt även på sikt.
3. Höja dosen kontinuerligt för att erhålla effekt tills biverkningarna blir för påtagliga varpå uppehåll tas, repetera processen från början.
Finns det något annat jag kan göra som kan tänkas fungera lika bra eller bättre? Toleransökningen sker på alla CS för mig.