2012-03-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
De flesta hittar inte rätt dos, för det är här oeffektiva skitmediciner

Eftersom det här är en listråd kan jag lika gärna gå OT. känner många i livet som fått livet försämrat (Så småningom åtminstonde!) av dessa mediciner, själv håller jag mig borta från piller för jag vill vara klar i huvudet trots att tankarna studsar runt och jag utan tvekan skulle få någon diagnos om jag utlämnade mig åt läkarnas händer...

Föredrar cannabis vid kvällstid för att mildra mina symptomer, men jag har gjort min situation hanterbar och har inte särskilt grova problem. Förutom det att lyfta cannabis till skyarna, för där tycker jag den hör hemma iallafall i den medicinska världen.

Varken Metylfenidat eller Dexanfetamin är fysiskt beroendeframkallande så om man inte trivs med sin medicinen är det ju bara att sluta.
Om du vill vara klar i skallen är väll inte cannabis det bästa?
Citera
2012-03-28, 16:52
Medlem
MissMyerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
De flesta hittar inte rätt dos, för det är här oeffektiva skitmediciner

Menar att jag inte har hittat rätt dos på Medikinets tabletter, som visst ska hålla i 3-4 timmar eller var det nu var. Av just kapslarna är det helt klart rätt dos.
Hade inte klarat en dag av plugg utan medicin, så för mig hjälper det, vilket är huvudsaken för mig. Men sorry om jag skrev oklart, var lite trött
Citera
2012-03-28, 20:20
Moderator
ofays avatar
Sammanfogar då det redan finns en utmärkt tråd

MVH Ofay Mod i MoH
Citera
2012-03-29, 20:55
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madball
Känner ni alla att medicinering är värt det?

Någon som provat periodisk fasta för sina ADHD-besvär?

Själv fastar jag 16-24 h dagligen och rastlöshet och allt det där försvinner. När vi inte äter uppregleras adrenalin/noradrenalin, därav effekten. Man är rejält rusig av adrenalin framåt 24 utan mat. Alltså HELT utan någon slags kalorier, vare sig dryck eller mat. Bara vatten eller svart kaffe.

Ville bara nämna det, eftersom jag "självmedicinerar" med fasta och koffein på fastande mage. Funkar rätt bra faktiskt

Det där måste forskas närmare. Dock lider ju proteinsyntesen.
Citera
2012-04-05, 17:39
Medlem
Nån mer som får "tjackballe"? kuken drar ihop sig i slakt tillstånd haha.
Är förövrigt rätt kall, fötter, händer osv.
Äter 72mg/dag
Citera
2012-04-05, 18:30
Medlem
Katiusjas avatar
Min läkare vill utreda mig för ADHD, men jag är lite osäker på om han har rätt, så det skulle vara väldigt intressant att höra hur ni som har en diagnos upplever det. Se om jag kan känna igen mig själv i er beskrivning.
Citera
2012-04-15, 06:58
Medlem
Hej har en fråga jag skulle vilja ha ett snabbt svar på =).. Har tagit metamina i snart 24 timmar.. Nasalt och oralt intag.. Har tagit cirka 20st tabletter under hela dygnet.. Senaste intaget var för väldigt många timmar sedan.. Kan varit vid 23.00 kanske igår kväll =)...

Jag har mått väldigt bra och chattat hela natten med folk, nu har jag 3st kvar och tänkte ta dom, börja med 2 nasalt och fylla med 1 om ett tag... sedan är igentligen min fråga jag har zyprexa tillhands 5mg.. Kan man ta detta o pajja ruset vid 13.00 på dagen för att få sova och landa?

Även om psykos skulle uppstå såklart!!?=)

Är det vanligt med stickningar om man inte rör på sig så mycket?? Har fått för mig att det sticker när jag sitter flera timmar och får dålig blodcirkulation???

Snabba svar uppskattas, är det bara köra och ta zyprexan när man vill sova ett par timmar och landa?? För det slår väll ut ruset oså=)?

edit, har ätit normalt under hela 'racet' och druckit lite extra vatten, har även tillgång till protein och gainer pro shakes.. Dricker saft för sockret just nu med =)

Känns även som att det är ganska höga doser jag är uppe i? Har väll ingen direkt tolerans, testat metamina ganska tätt in på 4-5 gånger nu men ja, kört så här höga hela tiden.. Sen har jag kört concerta om det kan vara korstolerans??

Anyway, blir tjackinlägg.. Är det lungt att köra på dom 3 st sen slå ut det med zyprexa när jag vill sova? Om det 'spejsar' iväg och det känns psykos aktigt, hjälper zyprexa då med eller?
Stickningarna som kommer ibland vid hjärta, fötter och händer dålig blodcirk??

Mvh
Senast redigerad av flossie 2012-04-15 kl. 07:04.
Citera
2012-04-15, 12:07
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flossie
Hej har en fråga jag skulle vilja ha ett snabbt svar på =).. Har tagit metamina i snart 24 timmar.. Nasalt och oralt intag.. Har tagit cirka 20st tabletter under hela dygnet.. Senaste intaget var för väldigt många timmar sedan.. Kan varit vid 23.00 kanske igår kväll =)...

Jag har mått väldigt bra och chattat hela natten med folk, nu har jag 3st kvar och tänkte ta dom, börja med 2 nasalt och fylla med 1 om ett tag... sedan är igentligen min fråga jag har zyprexa tillhands 5mg.. Kan man ta detta o pajja ruset vid 13.00 på dagen för att få sova och landa?

Även om psykos skulle uppstå såklart!!?=)

Är det vanligt med stickningar om man inte rör på sig så mycket?? Har fått för mig att det sticker när jag sitter flera timmar och får dålig blodcirkulation???

Snabba svar uppskattas, är det bara köra och ta zyprexan när man vill sova ett par timmar och landa?? För det slår väll ut ruset oså=)?

edit, har ätit normalt under hela 'racet' och druckit lite extra vatten, har även tillgång till protein och gainer pro shakes.. Dricker saft för sockret just nu med =)

Känns även som att det är ganska höga doser jag är uppe i? Har väll ingen direkt tolerans, testat metamina ganska tätt in på 4-5 gånger nu men ja, kört så här höga hela tiden.. Sen har jag kört concerta om det kan vara korstolerans??

Anyway, blir tjackinlägg.. Är det lungt att köra på dom 3 st sen slå ut det med zyprexa när jag vill sova? Om det 'spejsar' iväg och det känns psykos aktigt, hjälper zyprexa då med eller?
Stickningarna som kommer ibland vid hjärta, fötter och händer dålig blodcirk??

Mvh

Du har hamnat fel, den här tråden behandlar bara frågor för medicinskt bruk, du får ta en sväng
till drogernas trådar ist.
Citera
2012-05-01, 04:02
Medlem
Jag är en man i 20-25 års åldern med diagnostiserad ADD och Asperger syndrom.

Jag tar 15 mg escitalopram dagligen. Började med Concerta mot ADD för en vecka sedan, har tidigare använt 36 mg dagligen i två år sedan höjde jag dosen till 54. Jag tycker att det fungerar bra i en vecka sedan känner jag nästan ingen skillnad alls.

När jag inledde behandling den här gången kände jag initialt knappt något alls på 36 mg men det tror jag beror på escitalopramen för jag fick alltid bra effekt vid behandlingens inledning förr innan jag började med SSRI. Därför höjde jag dos efter eget tycke till 72 mg samma dag som jag började igen men det vet inte läkaren om. När jag förnyar receptet ska be om 54 istället.

Utöver Concerta har jag provat Strattera, Ritalin och Modiodal. Inget av dessa har fungerat tillfredställande. Ritalin är som Concerta fast sämre för mig. Modiodal fungerade bra i två veckor sedan avtog effekten och trots en och två månaders paus återkom aldrig den ursprungliga effekten. Däremot har toleransen mot metylfenidat återgått till ursprungsnivå efter tidigare uppehåll.

Sökte lite kring toleransutveckling så hittade jag den här artikeln (http://ps.psychiatryonline.org/artic...ticleid=86987). Något jag tror bör beaktas är att studien är väldigt liten och gjord på barn, inte vuxna. Nedan följer ett utdrag:
Citat:
Ursprungligen postat av Treatment of ADHD When Tolerance to Methylphenidate Develops
Of the 166 patients, 68 (41 percent) required more than 60 mg of methylphenidate a day, either initially or later in treatment. Among the 68 patients, 36 (52 percent) developed anorexia, 26 (39 percent) developed insomnia, and 41 (60 percent) developed tolerance to the medication, or failure to maintain a clinical response to the same dosage. Among the 98 patients who were taking less than 60 mg of methylphenidate a day, nine (9 percent) had anorexia, 16 (16 percent) had insomnia, and none developed tolerance. As Winsberg and associates found previously (R5311244), tolerance developed only among children in our sample who were receiving more than 60 mg of methylphenidate or 40 mg of dextroamphetamine a day. For some of our patients, tolerance developed within a few days, and among others it took more than a year.

For patients taking methylphenidate who became tolerant, we tried other drugs, starting with dextroamphetamine, and then we used the drug that produced the best response. If the substitute was less effective than methylphenidate, the latter would be tried again after a month. In many cases, tolerance disappeared after a month, and methylphenidate's original effectiveness was restored. The newfound effectiveness would often last the same amount of time as the original.

Eftersom det inte framgår något annat än att metylfenidat provades igen efter en månad så förmodar jag att det inte nödvändigtvis behöver ta en hel månads uppehåll för att erhålla tillräcklig effekt på längre sikt.

Hur långa uppehåll det kan tänkas krävas, vad krävs för er andra? Jag behöver prestera dagligen möjligen bortsett från helger, jag kan inte leva ett självständigt liv annars. Om fler har liknande problem med toleransutveckling, vad gör ni då för att kompensera för detta i möjlig mån?

Här kommer lite möjliga lösningar att prova som jag hoppas skulle kunna låta mig erhålla tillräcklig effekt på längre sikt. Ge synpunkter på det!

1. Göra tillfälliga uppehåll.

2. Höja dosen för att se om en högre erhåller tillräcklig effekt även på sikt.

3. Höja dosen kontinuerligt för att erhålla effekt tills biverkningarna blir för påtagliga varpå uppehåll tas, repetera processen från början.

Finns det något annat jag kan göra som kan tänkas fungera lika bra eller bättre? Toleransökningen sker på alla CS för mig.
Citera
2012-05-01, 04:39
Medlem
Diagonalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Construct
Text.
Vet de som skriver ut de olika centralstimulantia om att du även tar SSRI?
Även om jag är en stor entusiast av droger skulle i alla fall inte jag pilla i mig något tillsammans med SSRI.
Kanske kan du klara dig på bara Concertan och sluta med giftet?

Fråga din läkare om toleransen, och lämpligheten att ta CS tillsammans med SSRI.
Citera
2012-05-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagonalen
Vet de som skriver ut de olika centralstimulantia om att du även tar SSRI?
Även om jag är en stor entusiast av droger skulle i alla fall inte jag pilla i mig något tillsammans med SSRI.
Kanske kan du klara dig på bara Concertan och sluta med giftet?

Fråga din läkare om toleransen, och lämpligheten att ta CS tillsammans med SSRI.
Ja min läkare vet, hon skrev ut båda preparaten.

Varför är det en dålig idé? Jag tycker escitalopramen fungerar, känner inte den ångest jag kände förut. Min läkare är inkompetent, det är därför jag vänder mig hit.
Citera
2012-05-17, 22:48
Medlem
pearsons avatar
Tycker att du ska be att få testa Metamina, sitter i längre och krävs mindre doser, samt mindre biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in