Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, patetiskt nog så skyddas ateism inte av någon lag mot religionsdiskriminering (troende kan diskriminera ateister hur mycket de vill).
I länder som t.ex. USA är det fullt tillåtet att tala illa om ateister, men man kan bli stämd om man talar illa om någons religiösa åsikt. Det finns därför vissa i USA som arbetar för att ateister ska få samma rättigheter som troende (t.ex. får muslimska troende enligt lag ta rast för bön flera gånger om dagen och aldrig arbeta på en fredag, vilket orsakar problem särskilt på sjukhus och inom fångvården (i och med att muslimska fångar då får betydligt mer fritid än ateister).
Precis, åt det hållet... jag också syftade på, sjukvårdsapparat/sjukvården är ett annat stort område där gudsbejakande personal kan ligga helt annorlunda till än andra mer "lojalitetsbefrämjande.. teister"
+ att gudsdogman soom sådan är starkt rotad i USA samt USA:s rättssystem.. amerikansk kreationism är då ett väldigt, väldigt stort kapitel i annan dimension än den europeiskt välkända.
Jag vill nog säga att själva kreationismen i sin utstuderade "mening" , är ett amerikanskt påfund/fenomen.
Fick upp en lista med uttalade ateister i USA, som på olika sätt föreläser ; Aron Ra (Texas) är den jag känner till bäst och Texas har också en alldeles särskild "samhällsproblematik" f.ö
Här är namnen, på de amerikanska ateisterna

:
A
Aziz Ansari
B
Cliff Bleszinski
Yaron Brook
C
Jerry Coyne
D
Daniel Dennett
Matt Dillahunty