2016-07-30, 13:00
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
No true scotsman-argument. Det är ett argumentationsfel.

Din definition av orden är inte allas definition. Inte ens alla som kallar sig för ateister håller med dig.

Vill man diskutera ”ateister” som en generell grupp, får man nog hålla sig på denna abstrakta intet-sägande ”ordboksdefinition”, eftersom det finns ett helt spann av olika a-teister, precis som det finns ett brett spann av olika teister. Den enda gemensamma nämnaren mellan a-teister är att man är utan gudstro, precis som den enda gemensamma nämnaren mellan teister är att man har gudstro.

Vill man diskutera övriga värderingar och övertygelser som a-teister eller teister har, får man konkretisera och specificera, annars blir det grova generaliseringar som delmängder av gudstroende och icke gudstroende inte känner igen sig i.
Senast redigerad av qbit 2016-07-30 kl. 13:06.
Citera
2016-07-30, 13:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Vill du diskutera ”ateister” som en generell grupp, får man nog hålla sig på denna abstrakta intet-sägande ”ordboksdefinition”, eftersom det finns ett helt spann av olika a-teister, precis som det finns ett brett spann av olika teister. Den enda gemensamma nämnaren mellan a-teister är att man är utan gudstro, precis som den enda gemensamma nämnaren mellan teister är att man har gudstro.

Vill man diskutera övriga värderingar och övertygelser som a-teister eller teister har, får man konkretisera och specificera, annars blir det grova generaliseringar som gudstroende och icke gudstroende inte känner igen sig i.

Visst. Men just därför blir det ju fel om man påstår att ateister inte gör si eller så. No true atheist ...
Citera
2016-07-30, 13:08
Medlem
qbits avatar
Citat:
Visst. Men just därför blir det ju fel om man påstår att ateister inte gör si eller så. No true atheist ...

Nu har jag inte påstått att "ateister inte gör si eller så". Det jag argumenterar emot är generaliseringen på samtliga ateister.
Citera
2016-07-30, 13:13
Medlem
Citat:
Nu har jag inte påstått att "ateister inte gör si eller så". Det jag argumenterar emot är generaliseringen på samtliga ateister.
Japp. Man kan dock generalisera teister. I alla fall dom som följer en skrift.
Det är nog det som är skrämmande för teister. Dom har inget att "attackera", eftersom ateister inte följer någon manual. Därför vill dom ge ordet 'ateist" mer innebörd än vad det betyder.
Citera
2016-07-30, 13:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Problematiken med att följa vad en omnipotent varelse / ledare säger är att du inte brukar moral. Du följer order, alternativt etiska levnadsregler.
Det har du helt rätt i och jag är den förste som skriver under på detta.
Men jag låter teister få tolkningsföreträde i att deras "order" eller krav från Gud är att betrakta som moral annars blir det ingen debatt.
Citera
2016-07-30, 13:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Man bör öht undvika att generalisera. Men det är ju precis vad man gör om man påstår att ateister inte påstår att Gud inte finns. No true atheist ...
Citera
2016-07-30, 13:24
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Man kan dock generalisera teister. I alla fall dom som följer en skrift.
Det är nog det som är skrämmande för teister. Dom har inget att "attackera", eftersom ateister inte följer någon manual. Därför vill dom ge ordet 'ateist" mer innebörd än vad det betyder.

Om vi håller oss på samma abstraktionsnivå som begreppet "a-teism" kan man inte generalisera teister heller. Den enda gemensamma nämnaren för teister är att de tror på gud. Vilka i övriga politiska, filosofiska, teologiska, moraliska, metafysiska etc. övertygelser de har säger detta begrepp ingenting om.

Även om man skulle diskutera en väldigt specifik grupp av teister, nämligen dem som har en lydnadsmoral baserat på doktrinerna i en religiös skrift, bör man vara försiktig med generaliseringar.

Över huvud taget anser jag att man ska vara försiktig när man diskuterar -"ismer" på generell nivå, det leder lätt till "snömosdiskussioner" som jag tycker det finns gott om på FB. Själv anser att det är en "dygd" att vara specifik och konkret då man diskuterar -"ismer".
Senast redigerad av qbit 2016-07-30 kl. 13:38.
Citera
2016-07-30, 13:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
jo, dom jag har mött har iaf påstått det
Då är det ju en ateist, liksom en icke-fotbollsspelare, som även påstår att gud inte finns.
De brukar kallas för anti-teister.
Citera
2016-07-30, 13:30
Medlem
qbits avatar
Citat:
Man bör öht undvika att generalisera. Men det är ju precis vad man gör om man påstår att ateister inte påstår att Gud inte finns. No true atheist ...

Det får du ta med dem som gör detta påstående. Vad jag menar på är att man kan inte generalisera att samtliga a-teister påstår att "gud inte finns".
Citera
2016-07-30, 13:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
No true scotsman-argument. Det är ett argumentationsfel.

Din definition av orden är inte allas definition. Inte ens alla som kallar sig för ateister håller med dig.
Jag kan tyvärr inte hjälpa att det finns anti-teister som kallar sig för ateister.
Citera
2016-07-30, 13:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag kan ju bekräfta att Frodo är en fiktiv figur.
Sätt igång!
Citera
2016-07-30, 13:38
Medlem
Citat:
Nja, om vi håller oss på samma abstraktionsnivå som begreppet "a-teism" kan man inte generalisera teister heller. Den enda gemensamma nämnaren för teister är att de tror på gud. Vilka i övriga politiska, filosofiska, teologiska, moraliska, metafysiska övertygelser de har säger detta begrepp ingenting om.

Även om man skulle diskutera en väldigt specifik grupp av teister, nämligen dem som har en lydnadsmoral baserat på doktrinerna i en religiös skrift, bör man vara försiktig med generaliseringar.

Över huvud taget anser jag att man ska vara försiktig när man diskuterar -"ismer" på generell nivå, det leder lätt till "snömosdiskussioner" som jag tycker det finns gott om på FB. Själv anser att det är en "dygd" att vara specifik och konkret då man diskuterar -"ismer".
Jag gillar att generalisera ibland. Men det är mest för att ta reda på vad någon egentligen tror, och inte tror på, från sin skrift. Det är även sällan troende säger till mig att dom är "teist". Det vanligaste är att dom säger "kristen, muslim" o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in