Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Går det ha ett samtal på det här delforumet mellan människor som tänker, tycker och tror olika, utan att det bara blir någon jämrans sandlåda där alla bara försöker kasta sand i ögonen på varandra? Vad hoppas man uppnå med det? Vad kommer man uppnå med det?
I am out.
Ja men det kräver att dem med vidskepelsetro, eller som inte har intresse nog av att förstå trospaketen, gör sig bekanta med vad de tror på.
När de förstår t.ex subjektiv tro, ´laddad med hedersmoral och objektiv livshållning, vilken inte pratara relgion, utan disktuerar religion - den dagen. Det kan ju iofs innebära att några tycken behöver sätta sig i grunskaola och gymnasium, för att förstå alla-svåra-ord.
Som krävs, för att förstå dt flytande språkets innebörder, när forumet dessutom står under vetenskapskategori är det fint att ta hänsyn till ibland tvärvetenskapliga faktorer och argument och hur det står i sina kontraster till missionerande försanthållande av , så har det varit fungerat på 1700-talet och därför kan det fortsätta vara så "som vi, tror", men den slags attityder, måste lära sig att diskutera, ist. för personpåhoppa. Simple as that. Men vill man forum där man myser med sina upplevelser av sina bibelläsningar el koranläsningar, då finns ju relationstrådar,, där jaget.. kan sättas in som huvudmomentet, i diskussion.. mig respektve dig.
Men jag uppfattar att detta forumet försöker hålla en annan kutym, anan atmpsfär.. i relationsforum är jag jag och jag kontra den andre vemärduvemärjagvilka är vi. som att gå under isf också "psykologi"
inte i forum religion. eftersom upplevelser är alltför jag-och-oin-egen-värld, dvs inte vetenskapligt nog.
som detta forum, utifrån vad jag förstått, genom att ha placerats under vetenskap, föredrar tron.. under vetenskapligt ljus.
igen, inte under vår mission säger si och säger så. är missionen över huvud taget etisk. socialt duglig. isf ur och selektivt, om inte .. hur då isf moraliskt riktigt, hur då isf med anspråk att ses som "gott" .
gott för vem, för jaget och jaget, - då tycker jag att de kan hitta sig i forum "psykologi" , med sina undringar om hur-de-är-som-troende-försanhållande-individer-mot gudauktoriteten, som de inte alltid vet, men vill att vara ett vetande.
du vet att gudstron anspelar på känslor, du vet mkt väl vad skuldfrågan i resp, rel.riktning försöker skapa, islam skapar ju en ideologi, långt utöver tros-ramen. bara en sådan sak.
alal de fängslade, är smärtsamt medvetna om det. oavsett vad, så har raligioner sina innenmäten, som befogar att få disktueras kritiskt logiskt med förnuftsbaserade kontexter, hur där.. religionsfundamentalismen egentligen t.ex "tolkar" om den öht tolkar, något jag inte är så söker på att den gör, eftersom mannualer.. och rcistation och bokstavstrom ju är det sätt som relgiion upprättthålls, vilket aldrig medför öht tolkningsfrihet, mer än verbala betygelser.
Därför så intressant, nrä religon är maktfaktor, man får bonus so mänskligt värde, av att kuva sig för religon, de religiösa brgreppen fromhet, tigandets morgongåva och annat, är ju vad som blir till sakfrågor. mitt bönehörande, som jag sokm from individ som så snällt böjt mig för religionskollektivets bla bla, religion som pedagogiskt styrmedel, sådant..det kräver att lyfta huvudet några nivåer ovanför min religion och mitt himmelrike eller om det är en enda plötslig enlastning? att inte längr kunna relatera i realtid eller associera så riktigt som man påstått?
se du hur milmerokin, driver bort ifrån konensus, det är ett mentalt bedrägeri att försöka omdefiniera empiri. för "goda troende människor" kan ju inte ha haft hur fel som helst... fast det kan vara just mycket sustematiska systemfel,som är så rigida, at tman försöker förhandla bort det som att "vara fel"