2016-07-29, 11:17
Medlem
nerdnerds avatar
Går det ha ett samtal på det här delforumet mellan människor som tänker, tycker och tror olika, utan att det bara blir någon jämrans sandlåda där alla bara försöker kasta sand i ögonen på varandra? Vad hoppas man uppnå med det? Vad kommer man uppnå med det?

I am out.
Citera
2016-07-29, 11:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Går det ha ett samtal på det här delforumet mellan människor som tänker, tycker och tror olika, utan att det bara blir någon jämrans sandlåda där alla bara försöker kasta sand i ögonen på varandra? Vad hoppas man uppnå med det? Vad kommer man uppnå med det?

I am out.
Ja men det kräver att dem med vidskepelsetro, eller som inte har intresse nog av att förstå trospaketen, gör sig bekanta med vad de tror på.

När de förstår t.ex subjektiv tro, ´laddad med hedersmoral och objektiv livshållning, vilken inte pratara relgion, utan disktuerar religion - den dagen. Det kan ju iofs innebära att några tycken behöver sätta sig i grunskaola och gymnasium, för att förstå alla-svåra-ord.

Som krävs, för att förstå dt flytande språkets innebörder, när forumet dessutom står under vetenskapskategori är det fint att ta hänsyn till ibland tvärvetenskapliga faktorer och argument och hur det står i sina kontraster till missionerande försanthållande av , så har det varit fungerat på 1700-talet och därför kan det fortsätta vara så "som vi, tror", men den slags attityder, måste lära sig att diskutera, ist. för personpåhoppa. Simple as that. Men vill man forum där man myser med sina upplevelser av sina bibelläsningar el koranläsningar, då finns ju relationstrådar,, där jaget.. kan sättas in som huvudmomentet, i diskussion.. mig respektve dig.

Men jag uppfattar att detta forumet försöker hålla en annan kutym, anan atmpsfär.. i relationsforum är jag jag och jag kontra den andre vemärduvemärjagvilka är vi. som att gå under isf också "psykologi"

inte i forum religion. eftersom upplevelser är alltför jag-och-oin-egen-värld, dvs inte vetenskapligt nog.

som detta forum, utifrån vad jag förstått, genom att ha placerats under vetenskap, föredrar tron.. under vetenskapligt ljus.

igen, inte under vår mission säger si och säger så. är missionen över huvud taget etisk. socialt duglig. isf ur och selektivt, om inte .. hur då isf moraliskt riktigt, hur då isf med anspråk att ses som "gott" .

gott för vem, för jaget och jaget, - då tycker jag att de kan hitta sig i forum "psykologi" , med sina undringar om hur-de-är-som-troende-försanhållande-individer-mot gudauktoriteten, som de inte alltid vet, men vill att vara ett vetande.
du vet att gudstron anspelar på känslor, du vet mkt väl vad skuldfrågan i resp, rel.riktning försöker skapa, islam skapar ju en ideologi, långt utöver tros-ramen. bara en sådan sak.

alal de fängslade, är smärtsamt medvetna om det. oavsett vad, så har raligioner sina innenmäten, som befogar att få disktueras kritiskt logiskt med förnuftsbaserade kontexter, hur där.. religionsfundamentalismen egentligen t.ex "tolkar" om den öht tolkar, något jag inte är så söker på att den gör, eftersom mannualer.. och rcistation och bokstavstrom ju är det sätt som relgiion upprättthålls, vilket aldrig medför öht tolkningsfrihet, mer än verbala betygelser.
Därför så intressant, nrä religon är maktfaktor, man får bonus so mänskligt värde, av att kuva sig för religon, de religiösa brgreppen fromhet, tigandets morgongåva och annat, är ju vad som blir till sakfrågor. mitt bönehörande, som jag sokm from individ som så snällt böjt mig för religionskollektivets bla bla, religion som pedagogiskt styrmedel, sådant..det kräver att lyfta huvudet några nivåer ovanför min religion och mitt himmelrike eller om det är en enda plötslig enlastning? att inte längr kunna relatera i realtid eller associera så riktigt som man påstått?

se du hur milmerokin, driver bort ifrån konensus, det är ett mentalt bedrägeri att försöka omdefiniera empiri. för "goda troende människor" kan ju inte ha haft hur fel som helst... fast det kan vara just mycket sustematiska systemfel,som är så rigida, at tman försöker förhandla bort det som att "vara fel"
Citera
2016-07-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och här kommer du springande igen med din lerhyddesvenska när IR5 gjort bort sig totalt.
IR5 blir tyst och du tar vid.

Och nej det står inte så.
Det står "tro eller mening omfattad med förvissning".
Är det så svårt att läsa?
Mycket kusiner i din släkt med?

Vem bryr sig om vilka löjliga tillägg ni försöker att hitta på i förorten till övertygelse när Svenska Akademiens ordlista ger övertygelse = tro som sitt förstahandsval?
Detta är de som ger ut vad som är officiell svenska och inte.
De bryr sig inte om vad en tönt försöker hitta på vad ordet betyder i någon förort för han tillbringade för liten tid på sfi och lider av en svårartad narcissism som gör att han måste ljuga och hitta på betydelser till ord han inte förstår betydelsen av, vilka dess synonymer är och hur man korrekt använder detta ord.

Är du sedan intresserad av att veta vad förvissning betyder så kan du slå upp det själv och återkomma med svaret. Jag vet det, men du behöver uppenbart lite träning i det hela.
Tala om att vara effekter av för frekvent kusingifte.

Ja och då kallas det "trohet"- se din länk --alltså Faith
Citat:
-övertygelse -n -rs. tro el. mening omfattad
med förvissning -trohet
Trohet ----> att du handlar i enlighet med något..
Men Tro i sig förpliktar dig inte till att göra något..
Du kan tro vad som helst..

Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nix, jag fick inga belägg för att din hypotetiske gudom har någonting med "objektiv" moral att göra, eller att gudstro i sig skulle ge oss en "objektiv" moral, vilket den här diskussionen handlar om.

Låt mig omformulera det hela: Anser du att det är ”objektivt” moraliskt ”rätt” att underkasta sig din hypotetiske gudoms vilja, befallningar och lagar? Om så är fallet, vilka belägg har du för det? Om inte, varför ska man enligt ditt sätt att se på världen då bry sig om att underkasta sig sin hypotetiske gudoms vilja, befallningar och lagar då man gör moraliska överväganden?

Du har omformulerat din fråga väldigt många gånger..
Jag skrev att "objektiv moral" härleds till "imperativet" inte till "viljan".
Förstår du vad det innebär?
Senast redigerad av IR5 2016-07-29 kl. 13:03.
Citera
2016-07-29, 13:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja och då kallas det "trohet"- se din länk --alltså Faith
Trohet ----> att du handlar i enlighet med något..
Men Tro i sig förpliktar dig inte till att göra något..
Du kan tro vad som helst..
Jaså du besvarar Bahrams frågor nu och han tar din diskussion när du blir överbevisad.
Är det inte enklare att var och en av er sköter sin diskussion?

Så du säger det kallas för trohet säger du...
Det förklarar SAOL som, egenskapen att vara trogen, inte egenskapen att tro.
Inget som har med faith-sfären att göra alltså.
Du vet vad trogen innebär va?

För att vara någon som bröstade upp sig och minsann skulle förklara det svenska språket och hur användningen av orden hanterades så uppvisar du betydande brister i din språkkunskap.
Citera
2016-07-29, 13:21
Medlem
Citat:
Jaså du besvarar Bahrams frågor nu och han tar din diskussion när du blir överbevisad.
Är det inte enklare att var och en av er sköter sin diskussion?

Så du säger det kallas för trohet säger du...
Det förklarar SAOL som, egenskapen att vara trogen, inte egenskapen att tro.
Inget som har med faith-sfären att göra alltså.
Du vet vad trogen innebär va?

För att vara någon som bröstade upp sig och minsann skulle förklara det svenska språket och hur användningen av orden hanterades så uppvisar du betydande brister i din språkkunskap.

Trohet är faith eftersom du på svenska använder samma ord i olika former.
Trohet är bindande alltså egenskapen att vara trogen ja.
Du gifter dig och är din fru trogen. Som jag skrev i början har detta en rättslig innebörd och är "penal".
Du kan däremot säga att du tror något och det är inte bindande. När du först handlar efter tron enligt en övertygelse då har du trohet. Du är i enlighet med plikterna.
Citera
2016-07-29, 13:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Trohet är faith eftersom du på svenska använder samma ord i olika former.
Trohet är bindande alltså egenskapen att vara trogen ja.
Du gifter dig och är din fru trogen. Som jag skrev i början har detta en rättslig innebörd och är "penal".
Du kan däremot säga att du tror något och det är inte bindande. När du först handlar efter tron enligt en övertygelse då har du trohet. Du är i enlighet med plikterna.
Nej det är det inte, skärp dig nu.

Du kan översätta trohet med lojalitet.
Det innebär att du som värst ställer upp på allt vad människan gör och håller med.
Det betyder inte att du behöver tro på vad den människan gör/är/säger osv.
Bara att du uppvisar stöd genom handling.
Det har inget med det man menar tro avser inom religion.
Det är två helt skilda saker.
Citera
2016-07-29, 14:05
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Du har omformulerat din fråga väldigt många gånger..
Jag skrev att "objektiv moral" härleds till "imperativet" inte till "viljan".
Förstår du vad det innebär?

Och du har lika ofta hoppat över att ge belägg för att ...

(1) ... det existerar en metafysisk ontologisk ”objektiv” moral.

(2) ... att man kan påvisa att en entitet har egenskapen, är, eller är upphovet till metafysisk ”objektiv” moral.

(3) ... att man kan ha kunskap om vad denna metafysisk ”objektiv” moral är och använda den då man gör moraliska överväganden.

Om du med "imperativ" syftar på att människan har ett samvete, d.v.s. förmåga att intuitivt ha en känsla för att ett beteende är "gott" eller "ont", "rätt" eller "fel" , och att man har förmåga att känna "skuld", så är det fortfarande inget belägg eller bevis för (1), (2) eller (3). Om du menar på att det är ett belägg/bevis för (1), (2) eller (3), får du utveckla detta.

Utan belägg betyder det att även om en metafysisk ontologisk ”objektiv” moral hypotetiskt skulle existera, så har det ingen praktisk betydelse, eftersom vi inte kan ha kunskap om den. Utan belägg kan inte en gudstro ge en objektiv filosofisk grund till individens moralfilosofi, och därför måste även den gudstroende acceptera en uppsättning axiom/postulat/antaganden som inte kan beläggas för att över huvud taget kunna ägna sig åt moralisk värdering. Så i detta avseende är det ingen skillnad mellan gudstroende och icke gudstroende.

Enda sättet du kan falsifiera denna tes är om du har några belägg för (1), (2) och (3). Om nästa inlägg innehåller inga belägg (utan är t.ex. mestadels en semantisk diskussion av egna ord-definitioner), har jag inget mer att tillägga i denna diskussion.
Senast redigerad av qbit 2016-07-29 kl. 15:00.
Citera
2016-07-29, 15:12
Medlem
Citat:
Nej det är det inte, skärp dig nu.

Du kan översätta trohet med lojalitet.
Det innebär att du som värst ställer upp på allt vad människan gör och håller med.
Det betyder inte att du behöver tro på vad den människan gör/är/säger osv.
Bara att du uppvisar stöd genom handling.
Det har inget med det man menar tro avser inom religion.
Det är två helt skilda saker.

Nej inte lojalitet..
Trohet är faith.. Faith innebär förpliktelser som du genom dina övertygelser binder dig till..
Såär det inte i fallet tro.. Därmed är övertygelser något (penal).. Den binder dig..
När du binder tron genom övertygelsen visar du trohet.. Men tro i sig är inte bindande..
Citera
2016-07-29, 15:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej inte lojalitet..
Trohet är faith.. Faith innebär förpliktelser som du genom dina övertygelser binder dig till..
Såär det inte i fallet tro.. Därmed är övertygelser något (penal).. Den binder dig..
När du binder tron genom övertygelsen visar du trohet.. Men tro i sig är inte bindande..
Nej det betyder det inte, inte ens vår Svenska Akademi ger dig rätt i detta.
Din rinkebysvenska skiter jag i vad den menar.
Vi tar bara några kända synonymsiter på nätet.
Och där får du även den engelska betydelsen av trohet och det är inte faith utan fidelity.
Du blir bara så överkörd så det inte är sant.
Det är dags du tar på dig skämspåsen nu och erkänna att du har för stora brister i dina kunskaper i det svenska språket för att kunna klara av att föra denna typen av diskussioner. Så enkelt är det bara. Med det avslutar jag diskussionen om du inte har något att tillföra då du blivit överbevisad från början till slut att du inte vet vad orden betyder och hur de används.

Synonymer till Trohet
1. trofasthet, hängivenhet, pålitlighet, lojalitet, solidaritet, ståndaktighet, tillgivenhet, huldhet, plikttrogenhet, plikttrohet
2. överensstämmelse, likhet, följsamhet
http://synonymer.se/?query=Trohet

Synonymer till trohet
lojal lojalitet
http://www.synonymordlistan.se/trohet

Synonymer till trohet
Ordet trohet har följande synonymer
lojal
lojalitet
Engelsk översättning av trohet
fidelity
https://synonymerna.se/trohet
Senast redigerad av MeanME 2016-07-29 kl. 15:55.
Citera
2016-07-29, 19:15
Medlem
Literals avatar
Citat:
Och där får du även den engelska betydelsen av trohet och det är inte faith utan fidelity.
Det är dags du tar på dig skämspåsen nu och erkänna att du har för stora brister i dina kunskaper i det svenska språket för att kunna klara av att föra denna typen av diskussioner. Så enkelt är det bara. Med det avslutar jag diskussionen om du inte har något att tillföra då du blivit överbevisad från början till slut att du inte vet vad orden betyder och hur de används.

Synonymer till Trohet
1. trofasthet, hängivenhet, pålitlighet, lojalitet, solidaritet, ståndaktighet, tillgivenhet, huldhet, plikttrogenhet, plikttrohet

Synonymer till trohet
lojal lojalitet

Synonymer till trohet
lojal
lojalitet
fidelity
Trohet i dess religiösa kontext menas då 'en religiös övertygelse. DÅ ANVÄNDER MAN FAITH!
Synonymerna används inte i alla sammanhang.
Citera
2016-07-29, 19:48
Medlem
Bahrams avatar
Citat:

Synonymer till Trohet

Synonymer till trohet
lojal lojalitet

Synonymer till trohet
lojal
lojalitet
fidelity

Kolla svär asså du e mongo.
http://www.svenskaengelskaordbok.com/sv/ordlista-svenska-engelska/trohet
Citat:
Trohet
1. trohet faithfulness
2. trohet fidelity

Synonym: lojalitet allegiance (substantiv)
4. trohet (substantiv)

Synonymer: tro, bekännelse, förtroende, tillit faith (substantiv)

hederlighet, religion, tro, förtroende)
faith {substantiv}
http://sv.bab.la/lexikon/svensk-engelsk/trohet
Citera
2016-07-29, 19:56
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

I am out.

Nej kolla, gå inte! De tröttar ut alla så här o till slut e det bara dom själva som skriver. Det e nån operation mind fuck man kör här. Typ A e inte A. Vi ska bestämma va A är. Det e sånt.
Det finns ingen acceptans här. Men det finns oxå smartare som diskuterar ärligt.
Säg typ att ateism e misstro o alla hoppar på dig. Säg islam suger o alla klappar dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in