2012-01-08, 18:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Nu är du där igen och sätter ateism=materialist. Det ENDA som ateism säger är att man inte hyser tro på någon guds existens (beskrivs olika beroende på om det är stark eller svag ateism).
Att man är ateist betyder inte att man nödvändigt tar avstånd från själar, spöken osv. det är bara vanligast.

Det jag hävdar är att inga människor har en avsaknad av världsbild. Om den världsbilden inte innefattar någon form av gudomlighet så innefattar den något annat. Detta annat kan bara vara materialism. Vad skulle det annars vara?
Citera
2012-01-08, 18:11
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det jag hävdar är att inga människor har en avsaknad av världsbild. Om den världsbilden inte innefattar någon form av gudomlighet så innefattar den något annat. Detta annat kan bara vara materialism. Vad skulle det annars vara?

Exmpelvis någon form av icketeistisk dualism eller vilken som helst av religionerna utan gud. Bara att välja och vraka. Falsk dikotomi 526. Du börjar samla på dig ett gäng argumentationsfel nu.
Citera
2012-01-08, 18:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Exmpelvis någon form av icketeistisk dualism eller vilken som helst av religionerna utan gud. Bara att välja och vraka. Falsk dikotomi 526. Du börjar samla på dig ett gäng argumentationsfel nu.
Buddism är inte ateism bara för att de inte har någon ”persionifierad” gud. Det är bara teoretiskt.
Då är vi ju tillbaka på att definiera Gud som begrepp.
Citera
2012-01-08, 18:34
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Buddism är inte ateism bara för att de inte har någon ”persionifierad” gud. Det är bara teoretiskt.
Då är vi ju tillbaka på att definiera Gud som begrepp.

Vi behöver inte definiera gud, bara en teistisk gud som är personifierad. Vidare finns fler religioner som saknar gudar, jainism t.ex.. Mig veterligen saknar även scientologi gudar, kan ha fel. Och även alternativet ospecificerad icketeistisk dualism.

Poängen är att du inte kan sätta likhetstecken mellan ateism och metafysisk naturalism utan att argumentera för det. Varför skulle man inte kunna tro på en själ men ingen gud t.ex.? För att du påstår det? Svagare försvar av en dikotomi har jag sällan skådat.

Väldigt enkelt exempel. Vi tar metafysisk naturalisms världsbild som bas, lägger till själar, ett efterliv och platonska idéhästar. Vips, ingen gud och fortfarande inte metafysisk naturalism. Ateism men inte metafysisk naturalism.
QED
Senast redigerad av Graspar 2012-01-08 kl. 19:28.
Citera
2012-01-08, 18:45
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Historien är full av exempel på att människans förnuft och förmåga att tänka har lett fram till saker som senare bevisats fysiskt. Tanken ligger före sinnet.
Det är sedan mer än två tusen år en omtvistad fråga huruvida man kan nå sanningen bäst. Är det via tanken, eller via sinnena? Man har på senare tid enats om att det ena inte utesluter det andra och att de är en kombination. Men i grunden är det två synsätt mot varandra. Empirism mot rationalism. Tex så skulle strängteorin handla om känslor om man tog dig på orden.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med tanken och sinnet. För mig är dessa i princip samma sak, då båda sker i, och av, hjärnan. Det är den yttre, fysiska världen som är intressant, det är där bevisningen, och sanningen, sker. Sanningen finns även om ingen människa ännu har upptäckt den, det är ingen subjektiv fråga. Sen hur vi människor väljer att ställa oss till den sanningen, det är en annan diskussion. Strängteorin har jag inte orkat sätta mig in i ännu.
Citat:
Ja och det är de som menar att om det inte kan verifieras så finns det ingen anledning att tro att det finns. Dvs det finns ingen fråga. Reduktionismen har själva tagit sig rätten att definiera vad som menas med begreppet ”förklaring”.
Om det inte kan verifieras, så blir det enbart en hypotetisk (filosofisk) diskussion, vilket jag alltså anser att frågan om gudstron består av. Gud finns inte sålänge det inte kan bevisas att gud inte bara finns i människors medvetanden, som ju är subjektiva. Det är när något kan bevisas objektivt som sanning kan uppstå. Därmed säger jag inte att Gud inte kan finnas, men i dagsläget är gudsfrågan för mig bara relevant som en tankeövning eller för att förklara t.ex. religioner, inte som en fråga som kan diskuteras objektivt.
Citat:
Jag utgår från den premissen att vi är överens om att vi har ett medvetande. Det är ett slags axiom.
Men det vore intressant om det inte var så att vi ansåg oss som medvetna. Det skulle innebära att vi inte behöver träta om att kosmos och människan är medvetena eller inte. I så fall är det ju klart att vi är på samma ”omedvetna” nivå.
Varje individ har ett medvetande, ja. Resten av det du skriver förstår jag inte riktigt.
Senast redigerad av OneUp 2012-01-08 kl. 18:57.
Citera
2012-01-08, 19:14
Medlem
wootens avatar
Citat:
Och ateism säger ingenting om hur denna världsbild ser ut. Enbart hur den inte ser ut.
Citera
2012-01-08, 20:40
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Reinkarnation t.ex.
Citera
2012-01-08, 21:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Och ateism säger ingenting om hur denna världsbild ser ut. Enbart hur den inte ser ut.
Om den inte är andlig måste den vara materialistisk.
Citera
2012-01-08, 21:46
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Om den inte är andlig måste den vara materialistisk.

Men snälla jävla nån. Andlig=/=teistisk. Kan du lägga av med falska dikotomier? Är du inkapabel att argumentera utan argumentationsfel?
Citera
2012-01-08, 22:05
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Men snälla jävla nån. Andlig=/=teistisk. Kan du lägga av med falska dikotomier? Är du inkapabel att argumentera utan argumentationsfel?
Låt oss höra din ev. "andliga" förklaring till vår existens då?
Citera
2012-01-08, 23:03
Medlem
Citat:
Historien är full av exempel på att människans förnuft och förmåga att tänka har lett fram till saker som senare bevisats fysiskt. Tanken ligger före sinnet.
Det är sedan mer än två tusen år en omtvistad fråga huruvida man kan nå sanningen bäst. Är det via tanken, eller via sinnena? Man har på senare tid enats om att det ena inte utesluter det andra och att de är en kombination. Men i grunden är det två synsätt mot varandra. Empirism mot rationalism. Tex så skulle strängteorin handla om känslor om man tog dig på orden.

I just den här tråden har både jag och andra diskuterat just det här med dig förut, att man INTE kan göra skillnad på tankar och sinnen så som du försöker. Exakt vad kan du tänka på om du inte har någon aning om vad det finns att tänka på? Säger ordet ''information'' dig något? Vet du vad ''erfarenhet'' betyder? Vill du ha fler ledtrådar? Du måste lämna din demiurg och börja studera lite kognitionsvetenskap ett tag. Eller helt enkelt börja tänka innan du skriver.
Citera
2012-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag håller inte med.1. Det kan ju faktiskt vara så att det är rimligt att tro att gud existerar när beläggen kommer. innan dess saknar man bara tron.2. Liksom med framtida vetenskapliga upptäckter kan man knappast säga sig ha skäl att inte tro på dessa idag, sanningsmässigt. Man saknar bara skäl att tro.3. Att sakna tro och att "tro att inte", är för mig två olika saker.4. Att sakna tro för något det inte finns skäl att tro, är den öppna inställningen enligt mig.

1.Det är väl mycket rimligt att tro att Gud existerar om det kommer fram belägg för det?
Men om att tro är en förutsättning för att beläggen ska komma fram?
Jag lär väl knappast söka efter belägg för det jag saknar tro på?

2.Jag vet inte om jag förstår dig riktigt här men…
Jag tror (naturligtvis) att vi kommer göra framtida vetenskapliga upptäckter rent generellt.
Inte heller tycker jag mig sakna skäl att tro så.
Men nä, jag förstår nog inte riktigt vad du vill ha sagt här.

3.Ja, jag har förstått det.
Det har varit så för mig men är inte det längre (jag har sagt det förut till dig tror jag) och anledningen till det är att det perspektivet får mitt liv att fungera bättre utifrån vad jag säger att jag vill med mitt liv.
Om jag påstår att Gud inte finns, har du en avsaknad av tro på det påståendet också?
Tror du att Gud inte finns?
Det här var intressant.
Om man har en avsaknad av tro på både påståendet Gud finns och Gud finns inte?
Hmm, då står man med slutsatsen att man helt enkelt inte vet och väljer att inte tro på någondera.
Men kan man kalla sig ateist isf?

4.Ingen invändning härifrån.
Men skälen till att tro är subjektiva.
Till sist och syvende så är det jag som bestämmer vad jag ska tro.
Oavsett vika bevis som presenteras.
Det är därför det finns människor som är fundamentalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in