Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag håller inte med.1. Det kan ju faktiskt vara så att det är rimligt att tro att gud existerar när beläggen kommer. innan dess saknar man bara tron.2. Liksom med framtida vetenskapliga upptäckter kan man knappast säga sig ha skäl att inte tro på dessa idag, sanningsmässigt. Man saknar bara skäl att tro.3. Att sakna tro och att "tro att inte", är för mig två olika saker.4. Att sakna tro för något det inte finns skäl att tro, är den öppna inställningen enligt mig.
1.Det är väl mycket rimligt att tro att Gud existerar om det kommer fram belägg för det?
Men om att tro är en förutsättning för att beläggen ska komma fram?
Jag lär väl knappast söka efter belägg för det jag saknar tro på?
2.Jag vet inte om jag förstår dig riktigt här men…
Jag tror (naturligtvis) att vi kommer göra framtida vetenskapliga upptäckter rent generellt.
Inte heller tycker jag mig sakna skäl att tro så.
Men nä, jag förstår nog inte riktigt vad du vill ha sagt här.
3.Ja, jag har förstått det.
Det har varit så för mig men är inte det längre (jag har sagt det förut till dig tror jag) och anledningen till det är att det perspektivet får mitt liv att fungera bättre utifrån vad jag säger att jag vill med mitt liv.
Om jag påstår att Gud inte finns, har du en avsaknad av tro på det påståendet också?
Tror du att Gud inte finns?
Det här var intressant.
Om man har en avsaknad av tro på både påståendet Gud finns och Gud finns inte?
Hmm, då står man med slutsatsen att man helt enkelt inte vet och väljer att inte tro på någondera.
Men kan man kalla sig ateist isf?
4.Ingen invändning härifrån.
Men skälen till att tro är subjektiva.
Till sist och syvende så är det jag som bestämmer vad jag ska tro.
Oavsett vika bevis som presenteras.
Det är därför det finns människor som är fundamentalister.