Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag har aldrig påstått att det i praktiken kan finnas en hjärna utan sinnen. Jag skrev klart och tydligt att det är teoretiskt. Eftersom hjärnan är ett biologiskt organ så skulle den förmodligen bli galen om den inte hade en kropp, om den ens gick att hålla vid liv. Det jag säger är att tankar inte är samma sak som varseblivning. Vilket du tydligt har hävdat.
OM det vore så, så skulle tankeförmågan öka eller minska i förhållande till mängden varseblivning.
Och OM det var så så skulle djur kunna tänka som vi människor. De har samma, eller i många fall mer varseblivning och sinneserfarenheter än vi har.
Men så är det inte. Det är för att det finns tankeverksamhet.
OM det vore så, så skulle tankeförmågan öka eller minska i förhållande till mängden varseblivning.
Och OM det var så så skulle djur kunna tänka som vi människor. De har samma, eller i många fall mer varseblivning och sinneserfarenheter än vi har.
Men så är det inte. Det är för att det finns tankeverksamhet.
Ja, så hur kan en hjärna rent teoretiskt dra några slutsatser om sin omvärld utan någon uppfattning om att den överhuvudtaget existerar? Det är liksom just det jag bett dig att förklara gång på gång utan några svar. Vad du menar med ''tankeförmågan (i singular) får du nog precisera, men visst kan vi säga att vi är mer medvetna ju mer vi är medvetna om. Eller så kan vi som sagt, för tionde gången, nöja oss med att säga att vara medveten är att uppleva. Men visst tycks vi uppleva mer i vissa situationer än i andra, vad det nu har med saken att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Som sagt så kan man tänka utan sinnesintryck. Jag har gett exempel på det.
Vår förmåga att tänka abstrakt är inte beroende av sinnen. Däremot är våra tankar helt klart påverkade av våra sinnesintryck. De blir till ”symboler” för tankarna.
Vi kan ta ett exempel: Låt säga att en person växer upp i en grotta och allt den ser är sten.
En annan person växer upp i en tyglager och allt den ser är tyg i olika färger.
Skulle dessa personer ha olika logiska tänkanden?
Vår förmåga att tänka abstrakt är inte beroende av sinnen. Däremot är våra tankar helt klart påverkade av våra sinnesintryck. De blir till ”symboler” för tankarna.
Vi kan ta ett exempel: Låt säga att en person växer upp i en grotta och allt den ser är sten.
En annan person växer upp i en tyglager och allt den ser är tyg i olika färger.
Skulle dessa personer ha olika logiska tänkanden?
Det är just det du inte har, du har inte gett ett enda exempel på att man visst kan tänka utan erfarenhet av sinnesintryck, du har snarare lyckats göra raka mostatsen. Förövrigt är abstrakta tankar utan tvivel även dom beroende av någon slags information, begrepp som typ sol, djur, träd eller gud kan alla anses vara abstrakta, men som vi associerar till föremål och ämnen/sammanhang där vi anser att dom hör hemma. Vet du verkligen abstraktion innebär? Vi använder nämligen abstraktion när vi tänker just för att kunna dra parareller mellan olika föremål och företeelser.
Senast redigerad av SeinundZeit 2012-01-13 kl. 22:59.
Senast redigerad av SeinundZeit 2012-01-13 kl. 22:59.