Citat:
Ursprungligen postat av bet0ng
Den meningen förstår jag inte?
Du argumenterar utifrån att ateism betyder att man är övertygad om att gud inte finns. Det är en felaktig definition av ordet ateist. En ateist är inte övertygad om att gud finns, inte övertygad om att gud inte finns.
Säg att jag har en enfärgad boll. Vilken färg tror du att den har? "jag tror inte att bollen är gul" och "jag tror att bollen inte är gul" är två olika påståenden, det ena är en övertygelse om bollens tillstånd och det andra är bristen av en övertygelse om bollens tillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av bet0ng
Där har vi mephistopheles (googla den referensen!) i min meningen är de bägge idiomen samma sak eftersom eftersom den ena inte kan existera utan det andra. Sen förstår jag att du inte vill kalla din övertygelse för tro. Det är helt acceptabelt att man inte vill förringa det man vet till något så banalt som en tro. Men det innebär även att man inte heller kan förringa motparten. Antingen är religion tro. Då är även ateism tro. Eller så är religion ingen tro. Då är inte heller ateism tro.
Det går inte att skilja dem.
Men du, jag har inga problem med att kalla påståenden jag accepterar som sanna för trosföreställningar. Påståendet "gud existerar inte" är dock inte ett påstående jag accepterar som sant, precis som påståendet "gud existerar".
Helt klart är "gud existerar" och "gud existerar inte" en sann dikotomi, verkligheten överensstämmer antingen med det ena påståendet eller det andra. Men "jag vet att gud existerar" och "jag vet att gud inte existerar" är inte en sann dikotomi, båda är uttalanden om att jag har ritat in något särskilt i min karta av verkligheten. Nå, min karta har osäkerhet om just "gud" och därför är varken gud eller ¬gud inritat.
Du, liksom många andra, blandar ihop kartan med verkligheten.