2011-08-23, 19:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Likheten mellan teoretisk fysik och uråldrig religion är många och slående.

Nej, de är inte slående. Universum skapas ur intet enligt gängse teologi inom judendom, kristendom och islam. Inte ur någon singularitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ex_nihilo
Citera
2011-08-23, 19:12
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Alltså, jag hävdar ju å det bestämdaste att man kan vara religiös utan att tro på en "gud", Jag själv tror på någon slags universiell rättvisa som innebär att om jag tex stjäl någonting eller dödar någon så kommer jag själv straffas av mitt eget dåliga samvete, inte av någon "gud" jag tror även att det var så Jesus såg på saken (men det hör kanske inte hit?)

Jag kallar mig själv ateist för att jag ej vill mistas för en person som tror på gamla sagor och vidskepelse.
Citera
2011-08-23, 19:54
Medlem
wootens avatar
Citat:
Religionen har för länge sedan presenterat sin teori om skapelsen. Att det kommer ur/av en singularitet är själva grunden i religionen. Vetenskapen har sedan bekräftat detta. Exemplen på liknade saker är många. Likheten mellan teoretisk fysik och uråldrig religion är många och slående.
Just därför tror jag på att resten också är sant. Jag kan inte förstå att man som öppen tänkande människa inte kan tycka det är intressant, och försöka motsäga det och vifta bort det. De stora vetenskapsmännen förstod det.
Jag tror det tvärtom är så att många idag är vad man kan kalla "vetenskapstroende". De vill att vetenskapen ska vara den rådande auktoriteten. Det ger dess anhängare trygghet och en känsla insikt. Precis som med religionen.
Fast detta är ju bara din "religion". Det är din väldigt vinklade tolkning och dina vinklade slutsatser av den populärvetenskap du läst.
Citera
2011-08-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Vi provocerar påstående genom att behärska språket.

Wow! Detta kan vara något av det mest stupida jag någonsin läst. Skriver du med hjälp av Google Translate?
Citera
2011-08-24, 11:29
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
. Skriver du med hjälp av Google Translate?
Det skulle faktiskt förklara ett och annat. Och nu är jag inte sarkastisk.
Citera
2011-08-24, 22:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, de är inte slående. Universum skapas ur intet enligt gängse teologi inom judendom, kristendom och islam. Inte ur någon singularitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ex_nihilo
Ja det är riktigt. Singulariteten uppstod ur "inget"
Citera
2011-08-24, 22:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Fast detta är ju bara din "religion". Det är din väldigt vinklade tolkning och dina vinklade slutsatser av den populärvetenskap du läst.
"Din religion" Ursäkta men ibland låter du som ett tjurigt barn. Jag har ingen egen religion (tyvärr).
Problemet är att du är okunnig om religion. Du verkar ha en ganska banal och ytlig uppfattning, som verkar bygga på någon slags frireligiös kristendom eller så.
Du skulle bli förvånad av det djup som verkligen finns, om du orkade sätta dig in i det med ett öppet sinne.
Senast redigerad av 526 2011-08-24 kl. 22:45.
Citera
2011-08-24, 22:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ja det är riktigt. Singulariteten uppstod ur "inget"

Men skriv intet då istället för en singularitet:

Att det kommer ur/av en singularitet är själva grunden i religionen.

För det är en viss skillnad. Kosmologin idag kan inte säga att Big Bang uppstod "ur intet".
Citera
2011-08-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?

For att ni tror pa nagot utan vetenskapliga belagg.

Citat:
re·li·gion   [ri-lij-uhn] Show IPA
noun
1.
a set of beliefs concerning the cause, nature, and purpose of the universe, especially when considered as the creation of a superhuman agency or agencies, usually involving devotional and ritual observances, and often containing a moral code governing the conduct of human affairs.
2.
a specific fundamental set of beliefs and practices generally agreed upon by a number of persons or sects: the Christian religion; the Buddhist religion.
3.
the body of persons adhering to a particular set of beliefs and practices: a world council of religions.
4.
the life or state of a monk, nun, etc.: to enter religion.
5.
the practice of religious beliefs; ritual observance of faith.

http://dictionary.reference.com/browse/religion

Citat:
a·the·ism   [ey-thee-iz-uhm] Show IPA
noun
1.
the doctrine or belief that there is no God.
2.
disbelief in the existence of a supreme being or beings.

Att tro ar religion och direkt anti-vetenskapligt. Faktum ar att vi vet inte om en Gud existerar eller inte.
Citera
2011-08-24, 23:39
Medlem
wootens avatar
Citat:
"Din religion" Ursäkta men ibland låter du som ett tjurigt barn. Jag har ingen egen religion (tyvärr).
Problemet är att du är okunnig om religion. Du verkar ha en ganska banal och ytlig uppfattning, som verkar bygga på någon slags frireligiös kristendom eller så.
Du skulle bli förvånad av det djup som verkligen finns, om du orkade sätta dig in i det med ett öppet sinne.
Jag skrev det inom citationstecken. Jag tror du är tillräckligt smart för att förstå vad jag menade. Men låt mig omformulera. Det är din vilda gissning. Nu är du välkommen att faktiskt svara på det jag skrev, om du vill.
Citera
2011-08-25, 01:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag skrev det inom citationstecken. Jag tror du är tillräckligt smart för att förstå vad jag menade. Men låt mig omformulera. Det är din vilda gissning. Nu är du välkommen att faktiskt svara på det jag skrev, om du vill.
Svara på vad då? Det vore ju bättre om du försökte förstå det jag skriver.
Du kan ju sluta kommentera mig om du kallar allt "gissningar". VAd är det som är gissningar?
Har jag inte förklarat att religionen bygger på insikter från tex meditation och att de stämmer bra med senare vetenskapliga perspektiv? Om du kallar det gissningar så är det helt enkelt inget för dig. Det finns inga empiriska bevis. Om det är det du vill ha så går det inte.
Jag förstår att DU verkligen inte vill att det ska vara så, och att du på alla sätt försöker vifta bort det.
Men jag undrar vad din egna agenda egentligen är. Om det nu är så att du är en så tänkande och öppen individ borde du ju vara nyfiken på det, men det är du inte. Det gör att du indirekt mer eller mindre bekräftar vad jag alltid misstänkt, att du/ni inte är så intresserade av att utveckla er utan bara letar efter bekräftande information för era redan förutbestämda åsikt. Du har ärligt inte visat något som helst förståelse för något.
Citera
2011-08-25, 01:38
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
For att ni tror pa nagot utan vetenskapliga belagg.

Att tro ar religion och direkt anti-vetenskapligt. Faktum ar att vi vet inte om en Gud existerar eller inte.
Så här är de helt enkelt. Ateister tror har inte någon tro på en gud. Det går att säga att vetenskapen talar för att de inte finns någon gud men ser som dig detta om någon onödigt att göra för vi inte vet. Men samtidigt är gud lika bevisad som en enhörning så på ett vetenskapligt sett går de säga ateism har vetenskap på sin sida.

Sen tycker jag att dra in vetenskap krånglar till allt angående vad egentligen ateism är. Det är tyvärr väldigt accepterat att religion är vanligt(är sant) vilket verka göra det svårt att vara ateist. Ateist har ingen gud, och lika då ingen tro. Och även ibland ingen religion också.

Tänk dig detta, om du träffat en eremit som levt i en gråta i hela sitt liv. Går ut och får frågan från en kristen om han tror på gud. Om han svarar nej(han vet inte ens vad det är för något) är han då ateist? japp, men han hade inte ens funderat på en gud innan han fick frågan. Detta är lite mer ateist är. Dom flesta bryr sig inte om dom som pratar om en gud, en gud påverkar inte deras liv. Deras "tro" gör faktiskt ingen påverkan. Därför ser jag det inte är en tro, utan mer någon man blivit pga av troende är accepterade i samhället för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in