2019-08-08, 19:56
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det jag fick var bara logiska resonemang som på filosofisk väg försöker argumentera för existensen av en eller flera gudar. Det är inget samband som ligger till grund för gud.

Du specificerade aldrig att du var ute efter empiriska orsakssamband som kunde ligga till grund för Gudsbevis, men lyckligtvis tar artikeln upp även fysiska och empiriska sådana. Du verkar även insinuera att filosofiska resonemang inte kan vara tillräckliga för att åberopa Gud som förklaring, vilket är ironiskt. Vet du vad som ligger till grund för moral, mänskliga rättigheter och sånt, om inte "logiska resonemang som på filosofisk väg försöker argumentera" för existensen av sådana rättigheter?

Citat:
Det går inte att bevisa att det inte finns gudar.

Kan du bevisa det? För övrigt föreslår jag i sådana fall att du reviderar ditt ställningstagande att inga gudar existerar.

Citat:
Det är inte min åsikt att inga gudar existerar.

Det är vad du konsekvent påstått i denna tråd och genom att kalla dig ateist.

Citat:
Jag hävdar ingenting angående påstådda gudars existens.

Men du hävdar något om ej påstådda gudars existens. Nämligen att de inte existerar.
Citera
2019-08-08, 20:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du specificerade aldrig att du var ute efter empiriska orsakssamband som kunde ligga till grund för Gudsbevis, men lyckligtvis tar artikeln upp även fysiska och empiriska sådana. Du verkar även insinuera att filosofiska resonemang inte kan vara tillräckliga för att åberopa Gud som förklaring, vilket är ironiskt. Vet du vad som ligger till grund för moral, mänskliga rättigheter och sånt, om inte "logiska resonemang som på filosofisk väg försöker argumentera" för existensen av sådana rättigheter?
Diskussionen härstammade från den falska analogin med bakterier.
Jag frågade efter ett motsvarande samband.

Citat:
Kan du bevisa det? För övrigt föreslår jag i sådana fall att du reviderar ditt ställningstagande att inga gudar existerar.
Nej det går inte att bevisa att det inte går att bevisa att det inte finns gudar.
Det blir ett oändligt resonemang då det gäller att bevisa något icke falsifierbart.
Det är inte mitt ställningstagande att det inte finns några gudar.

Citat:
Det är vad du konsekvent påstått i denna tråd och genom att kalla dig ateist.
A-teist = utan gud, det är inget påstående.

Citat:
Men du hävdar något om ej påstådda gudars existens. Nämligen att de inte existerar.
Nej, jag hävdar ingenting om ej påstådda eller påstådda gudars existens.
Citera
2019-08-11, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men det vet vi inte är sant, för du är bara en människa, och människor är inte kapabla till att ändra tid. Du vet inte hur skapelsen gick till, och du talar om bevisföring? Inte undra på att du är på samma nivå som alla andra pseudoforskare!
Hur vet du att Kiss74 är som dig?
Citera
2019-08-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlurigtMedNamn
Hur vet du att Kiss74 är som dig?
Jag vet att hon inte är som jag.
Citera
2019-08-11, 18:30
Medlem
Citat:
Om du menar mig så är jag en han.
Citera
2019-08-11, 18:38
Bannlyst
Citat:
Du vet inte om han är förmögen att ändra tiden.
Citera
2019-08-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ja, när folk vill ha bevis för saker, men samtidigt säger att Gud lägger ut fossiler för att få jorden att se äldre ut, då är diskussionen över.
Citera
2019-08-11, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, när folk vill ha bevis för saker, men samtidigt säger att Gud lägger ut fossiler för att få jorden att se äldre ut, då är diskussionen över.
Haha
Ja.
Citera
2019-08-12, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då ska du sluta diskutera med dig själv, för det är inte jag som påstått att Gud läger ut fossiler.
Citera
2019-08-12, 05:57
Medlem
Citat:
Om hon är mänsklig så vet jag att hon inte är kapabel till att ändra tiden.
Citera
2019-08-12, 06:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Då ska du sluta diskutera med dig själv, för det är inte jag som påstått att Gud läger ut fossiler.
Nej du påstod något så idiotiskt som att:
Gud ha startat klockan (tid) senare än vad pseudoforskare vill erkänna, så det verkar som att allting är miljarder år gammalt.

Hur menar du att Gud skulle ha "startat klockan (tid) senare" och därigenom få det att verka som om något är miljarder år gammalt?

Hur hänger det ihop?
Citera
2019-08-12, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej du påstod något så idiotiskt som att:
Gud ha startat klockan (tid) senare än vad pseudoforskare vill erkänna, så det verkar som att allting är miljarder år gammalt.

Hur menar du att Gud skulle ha "startat klockan (tid) senare" och därigenom få det att verka som om något är miljarder år gammalt?

Hur hänger det ihop?
Eftersom Gud har skapat tiden, då kan ha skapat allt annat också innan han skapade eller startade tiden. Gud och andra andevarelser kan leva för evigt i ett för oss osynligt tillstånd där de inte åldras, dvs inte påverkas av tid. Förklara du annars hur Gud kan lova evigt liv när allting i vår dimension är ändligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in