Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är ju tyvärr en väldigt utbredd uppfattning. Den fanatiska skeptikerrörelsen är stor. Mycket ett internetfenomen.
Empirismen utgår från att all kunskap kommer från sinnenas "ut-sikt". Det är ingen vidare "in-sikt". Det är en självmotsägelse, då det inte finns sinneserfarenhet som bekräftar att endast sinnena ger kunskap (eller att all kunskap ska verifieras/falsifieras)! Det är oempiriskt och icke-experimentiellt att a-priori utesluta själ/andlighet/Gud och medvetande. Empirism är en anti-teistisk fullständigt stängd dogmatism (av metafysiska icke-skäl, då bl.a. dess kriterium är oempiriskt)! Empirismen leder obönhörligen - om du är konsekvent - till skepticism (se tex Hume), för hur kan något så subjektivt som sinneserfarenhet i slutänden ge objektivitet? Faktum är att den logiska positivismen idag är stendöd, men fortlever som någon slags dinosarie hos en hel del nyateister!
Man kan väl se det lite som fågeln. Fågeln är (kan vi anta, om inte annat så för min liknelses skull) är en av dessa utdöda dinosauriers ättlingar. På samma sätt lever detta synsätt kvar bland oss vanliga dödliga, likt en eftersläpande skugga. Är det inte underligt egentligen?
Det är precis som om sådant som tänkare producerar är känt i många århundraden, tillräckligt korrekt tolkat och kritiserat inom en generation, men likväl förhärskande hos folket i mycket långt tid efter det. Popularisering kan inte medföra något annat än pervertering är min olustiga slutsats. Och det tycks gälla allt; religion som vetenskap.
Men visst, ingen tar ju egentligen den logiska positivismen på allvar idag, även om de slutsatser som följer ur deras skrifter tycks florera ganska friskt, inte minst på internet som du säger. Men då undrar jag om det ändå inte är en brist på insikt som gör att så är fallet. Utan att hamna i någon sorts filosofisk återvändsgränd, paradox eller ytterlighet borde för var människa - innerst inne - vara ganska uppenbart att man inte utifrån ett synsätt kan beskriva helheten. Eller? Jag vill gärna tro det i alla fall!
Men gällande sinnen är jag inte helt säker på det du skriver. Våra fem sinnen ger väl rätt självklart inte en bild av den (därför) transcendenta verkligheten som den är - det är nog inte ett kontroversiellt antagande. Dels silas den genom våra sinnen, dels tolkas den av
vårt inre (ett banalt exempel är den sjukes vanföreställningar; men inte kommer dom från ögat, örat, näsan, tungan eller känseln). Men vad är egentligen detta inre, denna in-sikt?
Jag ser det (själen) personligen som ett sinne i sig. Ytterligare en tolkare, en fördomsfull vaskare. Hur tänker du kring det?
Men för att faktiskt svara på ditt inlägg (ursäkta mitt svamlande); ja, hela denna inriktning är en stor motsägelse. Att detta undgick (?) dessa smarta människor är för mig en gåta!