Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Medvetandet är komplext, åtminstone, såvitt vi vet, medvetandets förutsättningar.
Du utgår från den mänskliga hjärnan som biologisk apparat och drar sen slutsatsen att medvetande måste vara något komplicerat. Om man tittar på modeller av kosmos så är det lika komplext som en hjärna.
Citat:
Detta är återigen ett exempel på att du inte har förstått vad ordet slump betyder trots att jag har försökt förklara det för dig massor av gånger. Slump är ingenting, det skapar ingenting och det är inte orsak till någonting. Tvärtom. Att något har uppstått av en slump eller existerar av en slump är inte detsamma som att "slumpen har skapat det" - slumpen skapar ingenting, men saker kan (i varje fall teoretiskt) ske eller uppstå av en slump. Alltså: om något sker av en slump så är "slumpen" inte orsaken till att det sker. Utan, som jag har försökt förklara, tvärtom. Din tankevurpa har sitt ursprung i att du tror att slump är något, när det i själva verket endast är avsaknaden av något.
Innerbörden är det samma, att slumpen är den yttersta orsaken. Att saker uppstår av slump är samma sak som att det är slumpen som skapt det. Men inte medvetet.
Det är detta som är svårt att inbilla sig. Att all denna ordning uppstått av slump. Det är osannolikt och rimmar inte med annat i naturen.
Citat:
Att naturlagarna kan ge upphov till komplexa strukturer är givetvis en mycket enklare förklaring än att komplexa medvetanden fanns från början och sedan utvecklade en enkel princip som gav upphov till komplexa strukturer som utvecklade medvetande. (men nu är medvetanden plötsligt inte komplexa? så vilka komplexa strukturer är det då som har uppstått menar du?).
Jag vet inte om du låtsas att inte ha förstått et jag skrivit ett anatal gånger nu, eller o du inte läst det, eller helt enkelt inte fattar. Kanske det är jag som förklarar dåligt.
Medvetandet är det samma som "de enkla principerna". De har skapat allt och det är en och samma princip bakom allt, - överallt.
Det du däremot säger är att det är olika principer som ger olika resultat och att system som liknar varandra har olika egenskaper och att de är isolerade