2011-10-11, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91
Rättade din mening.

För det första så pratar vi inte om religioner utan specifikt troende på gudar, men jag förväntar mig inte att du ska förstå skillnaden.

För det andra så saknar hundar tro på gudar, vilket per definition gör dem till ateister. Jag har inget problem att kalla hundar för ateister då vi har avsaknad av tro på gudar gemensamt, precis som majoriteten av allt levande på Jorden.

Sak samma din mongo!
Blanda inte in med djur i samband med religiösa skriverier då din fjant!
Vad fan har djuren med människans fantasier att göra...???!!!
Citera
2011-10-12, 13:20
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Sak samma din mongo!
Blanda inte in med djur i samband med religiösa skriverier då din fjant!
Vad fan har djuren med människans fantasier att göra...???!!!

Vad kan vi göra för att du ska förstå?

På frågan om gud finns svarar vi ateister (åtminstone agnostiska sådana) att vi givetvis inte kan veta det, men eftersom det inte finns bevis för guds existens så håller vi det för osannolikt.

På frågan om religioner finns svarar vi ateister förstås att det finns religioner, eftersom det finns människor som tror på gud. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att även om ingen hade trott på gud skulle man ändå kunna säga att religion kan existera. Även om ingen idag är asatroende (det finns förvisso några få, men vi antar det för resonemangets skull) är asatro likväl en religion.

Slut. Frågor?
Citera
2011-10-12, 17:25
Medlem
monarthus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det är delvis korrekt. Men det är för att många hänvisar just till "bristen på bevis" till varför de inte tror.
Ja, det stämmer nog att många kan hänvisa till "brist på bevis" lite slentrianmässigt.
Citat:
Men jag argumenterar också mycket gällande de rationalistiska frågorna med vissa här. De som fattat att det inte inte bara handlar om empirism.
Ja precis, men det känns som att du ändå ständigt drar upp empirism/scientism/reduktionism/etc-kortet även med de som fattat att det inte bara handlar om empirism...

Citat:
Fråga: vilka är de rationalistiska argumenten för Gud som du har svårt med?
Oj, var börjar jag... Det korta svaret, rent generellt och kanske lite mer övergripande/abstrakt än vad du frågade efter, så tycker jag att man drar för långtgående slutsatser från för vaga grunder, och att man gör det utifrån ett redan givet svar (gud) som man söker sig mot. Att man är biased i sitt sökande efter belägg/argument/samband helt enkelt, man har för bråttom att komma till sin slutsats. När det gäller de argument som jag brukar se dig komma med (kosmos och hjärnan liknar varandra, grundprinciper och så vidare) så tycker jag de känns ofullständiga, outvecklade och att de inte på ett stringent sätt leder fram till det du vill visa. Jag ser inget vattentätt, rakt stringent resonemang som leder från de punkterna till "gud".
Citera
2011-10-12, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Vad kan vi göra för att du ska förstå?

På frågan om gud finns svarar vi ateister (åtminstone agnostiska sådana) att vi givetvis inte kan veta det, men eftersom det inte finns bevis för guds existens så håller vi det för osannolikt.

På frågan om religioner finns svarar vi ateister förstås att det finns religioner, eftersom det finns människor som tror på gud. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att även om ingen hade trott på gud skulle man ändå kunna säga att religion kan existera. Även om ingen idag är asatroende (det finns förvisso några få, men vi antar det för resonemangets skull) är asatro likväl en religion.

Slut. Frågor?

Vaaaaa.......??????
Är du dum?????????
Fråga dig själv istället om hur religioner uppstått.
Citera
2011-10-12, 20:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monarthu
Ja, det stämmer nog att många kan hänvisa till "brist på bevis" lite slentrianmässigt.

Citat:
Ja precis, men det känns som att du ändå ständigt drar upp empirism/scientism/reduktionism/etc-kortet även med de som fattat att det inte bara handlar om empirism...
Jag vet inte om det är så mycket ett "kort" i den bemärkelsen att det är ett enkel poäng.
Det jag vill förtydliga, och som många inte verkar ha förstått är att (E.P.S.R . .kan vi kalla det som förkortning) är en filosofisk inriktning och inte det enda givna sanningen. Många verkar tro att det är "fel" om man inte har den inriktningen. Dvs att det är det enda självklara.

Citat:
Oj, var börjar jag... Det korta svaret, rent generellt och kanske lite mer övergripande/abstrakt än vad du frågade efter, så tycker jag att man drar för långtgående slutsatser från för vaga grunder, och att man gör det utifrån ett redan givet svar (gud) som man söker sig mot. Att man är biased i sitt sökande efter belägg/argument/samband helt enkelt, man har för bråttom att komma till sin slutsats. När det gäller de argument som jag brukar se dig komma med (kosmos och hjärnan liknar varandra, grundprinciper och så vidare) så tycker jag de känns ofullständiga, outvecklade och att de inte på ett stringent sätt leder fram till det du vill visa. Jag ser inget vattentätt, rakt stringent resonemang som leder från de punkterna till "gud".
Ja jag förstår dig delvis. Det är inget enekelt att förstå det. Det behövs ett visst mått av insikt för att det ska gå in. Det finns ingen färdig matematisk formel som man kan läsa på KTH.

Men apropå maematik, så läste jag en bra formulering "matematiken finns i våra huvuden - men själva matematiken finns därute, överallt"
Dvs universum är matematik, och våra hjärnor tänker och skapar matematik.
Matematik är ett språk som vi använder för at förklara naturen, men naturen är också matematisk. Den består av och kan förklaras av matematik. Vi som människor skapar matematiska saker (som tex raka streck). Bland annat därför kan man se en likhet mellan kosmos/naturen som sådan och människan. De jobbar likadant.
Citera
2011-10-12, 21:28
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Vaaaaa.......??????
Är du dum?????????
Fråga dig själv istället om hur religioner uppstått.
Fråga dig själv detta istället:

Min vän sa att jag inte förstår ironi, vilket var ironiskt eftersom vi just då väntade på bussen.

Läs min signatur Bye Goofy, tycker sånt här inte är hur man behandlar andra på forumet.

Citat:
Jag vet inte om det är så mycket ett "kort" i den bemärkelsen att det är ett enkel poäng.
Det jag vill förtydliga, och som många inte verkar ha förstått är att (E.P.S.R . .kan vi kalla det som förkortning) är en filosofisk inriktning och inte det enda givna sanningen. Många verkar tro att det är "fel" om man inte har den inriktningen. Dvs att det är det enda självklara.
tror faktiskt dom flesta har redan förstått detta, men när man blir tillfrågad som nämns empiriska bevis detta eftersom det mest konkreta. Är endast till en vis del filosofiskt är byggt på konkreta saker från omvärlden. Fortfarnade så talar inte vetenskapen för eller emot en gud, men eftersom inget är konkret på frågan så är det ok att luta mot emot(nja fel ord utan kanske mer ingen aning om gud finns.)

Som jag skrev så är empiriska bevis en del av kakan för varför man ser att man är ateist.
Citera
2011-10-12, 22:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift

tror faktiskt dom flesta har redan förstått detta, men när man blir tillfrågad som nämns empiriska bevis detta eftersom det mest konkreta. Är endast till en vis del filosofiskt är byggt på konkreta saker från omvärlden. Fortfarnade så talar inte vetenskapen för eller emot en gud, men eftersom inget är konkret på frågan så är det ok att luta mot emot(nja fel ord utan kanske mer ingen aning om gud finns.)

Som jag skrev så är empiriska bevis en del av kakan för varför man ser att man är ateist.
Det är just att det bara är det konkreta som är sant och av värde som är själva filosofin bakom.
Citera
2011-10-12, 22:35
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Ateism är avsaknaden av tro på gud, gudar och andra religiösa dogmer. Avsaknaden av en tro, helt enkelt. Och för många ett markerat avståndstagande från religion.

Religion =

Ateism =
Senast redigerad av Per-Inge1980 2011-10-12 kl. 22:52.
Citera
2011-10-12, 22:37
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Det är just att det bara är det konkreta som är sant och av värde som är själva filosofin bakom.
Förstår nog inte vad du menade eller så ser du kanske lite annerlunda på just filosofi.

Att ett äpple är en frukt är alltså då filosofi för att det är filosofi som är bakom allting?
Citera
2011-10-12, 23:04
Medlem
526s avatar
Citat:
Tror du någon förstår vad du menar med detta?
Din första mening förtydligar inte vad frågan handlar utan snara sagt tvärtom. Undrar fortfarande ens vad frågan är om, antadligen allting.
Det är en ganska enkel frågeställning. Utvecklar sig allt eller inte?

Citat:
Om något utvecklar sig är det uppenbarligen något som ändrar sig. Påstår du att någon kan ändra sig samtidigt som det ändrar sig? Om det låter luddigt är det faktiskt lite det din fråga handlar om.

Och du kanske va mer otydlig men mitt svar är ändå att det ändrar sig. Allting ändrar sig alltid.
Ja ok, det ändrar sig. Fäljdfråga; tror du det utvecklar sig till något "högre", som til ex mer komplexitet, mer intelligens?

Citat:
Hänvisar till andra trådar om evolution och inlägget ovan. Du har missuppfattningar om evolutionen. Du kan inte förklara dig på ett sätt heller. Du använder ord som "väljs ut" för att i nästa mening skriva om slumpmässiga händelser.
Jag tror inte jag missförstått det. Den vedertagna modellen/teorin för evolution är att det sker avvikelser som på något sätt gynnas och därför levervidare. Menar du att dessa avvikelser har kommit till på annat sätt än slump?
I så fall har vi mer gemensamt än jag trodde.

Citat:
Evolution syftar endast på livet utveckling, och det ända det är baserat på än så länge är livet på jorden.
Ja exakt.

Citat:
Detta har väl du förstått? Så varför prata om evolution utanför var det appliceras? ingen gör detta. i rymden utveckling används forskning bakom allmänna relativitetsteorin och andra områden.
Håller helt med om att det inte bör användas i andra sammanhang. Men vissa gör det. Det talas om "kosmisk evolution" och annat. Dessa teorier är lika obevisade som kosmisk medvetenhet, men ändå anser många att det är mer troligt. troligtvis för att det motsäger fine-tuning universum. Man vill hitta en "naturlig" förklaring till kosmos intelligens. Så därför sparkar de bollen ett steg framför sig istället. Dvs även om det finns/fanns massor av universum så motsäger det inte att det är medvetet.
Citera
2011-10-12, 23:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Förstår nog inte vad du menade eller så ser du kanske lite annerlunda på just filosofi.

Att ett äpple är en frukt är alltså då filosofi för att det är filosofi som är bakom allting?
Du måste tänka i ett större perspektiv. Du är helt inne i bubblan och verkar inte kunna se det utanför.
Frågan är (bl.a) hur man ska nå sanningen. Genom tanken, eller sinnena.
Tanken är långt mer gången än sinnena, som är mycket begränsade och bedrägliga (dvs det är bundna till och vissa specifika förutsättningar, som tid och rum, och massa annat).
Nakdelen med tanken är att vi inte kan ta på det eller mäta och jämföra det med det som är utanför.
Frågan är då hur man ska göra. Självfallet kombineras dessa två så långt det är möjligt. Men när det inte är möljligt längre så måste man välja väg. Ska vi stanna rent intellektuellt vid vad som begränsas av sinnena eller ska vi gå vidare med tanken, det förnuftiga. Tnkar har ju visar sig vara rätt. Allt grundar sig på tankar. MEn vad händer om man är oense om något? VAd ska anses som logiskt?

Positivismen/empirismen tar ställning för att sinnet ska vara det som vi ska rätta våra tankar efter. Det är ett ställningstagande.

Empirism vs. rationalism
http://plato.stanford.edu/entries/rationalism-empiricism/
Citera
2011-10-12, 23:33
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Det är en ganska enkel frågeställning. Utvecklar sig allt eller inte?

Ja ok, det ändrar sig. Fäljdfråga; tror du det utvecklar sig till något "högre", som til ex mer komplexitet, mer intelligens?

Citat:
Jag tror inte jag missförstått det. Den vedertagna modellen/teorin för evolution är att det sker avvikelser som på något sätt gynnas och därför levervidare. Menar du att dessa avvikelser har kommit till på annat sätt än slump?
I så fall har vi mer gemensamt än jag trodde.
Precis,sagt flera gånger och många andra. Det är endast kreationister som säger evolutionen är slump, är helt enkelt löjligt och naiv förenkling på en komplicerat process som är påverkade av miljoner av faktorer.

Sen fortfarande handlar det inte om slump vs "något annat". Om det är det du syftar på. Bara för att jag säger det inte är slump betyder inte att det är planerat.
Citat:
Håller helt med om att det inte bör användas i andra sammanhang. Men vissa gör det. Det talas om "kosmisk evolution" och annat. Dessa teorier är lika obevisade som kosmisk medvetenhet, men ändå anser många att det är mer troligt. troligtvis för att det motsäger fine-tuning universum. Man vill hitta en "naturlig" förklaring till kosmos intelligens. Så därför sparkar de bollen ett steg framför sig istället. Dvs även om det finns/fanns massor av universum så motsäger det inte att det är medvetet.
håller med, fast blir rörig när folk använder "kosmisk evolution" till big bang teorin. även om orden passar blir det förvirrande. Speciellt när det används av sprituella också i prat om övernaturligt och även i prat om gud.

tror inte åtminstode fysiker letar efter kosmos intelligens då inge än har visat på att detta finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in