Citat:
Ursprungligen postat av monarthu
Ja, det stämmer nog att många kan hänvisa till "brist på bevis" lite slentrianmässigt.
Citat:
Ja precis, men det känns som att du ändå ständigt drar upp empirism/scientism/reduktionism/etc-kortet även med de som fattat att det inte bara handlar om empirism...
Jag vet inte om det är så mycket ett "kort" i den bemärkelsen att det är ett enkel poäng.
Det jag vill förtydliga, och som många inte verkar ha förstått är att (E.P.S.R . .kan vi kalla det som förkortning) är en filosofisk inriktning och inte det enda givna sanningen. Många verkar tro att det är "fel" om man inte har den inriktningen. Dvs att det är det enda självklara.
Citat:
Oj, var börjar jag... Det korta svaret, rent generellt och kanske lite mer övergripande/abstrakt än vad du frågade efter, så tycker jag att man drar för långtgående slutsatser från för vaga grunder, och att man gör det utifrån ett redan givet svar (gud) som man söker sig mot. Att man är biased i sitt sökande efter belägg/argument/samband helt enkelt, man har för bråttom att komma till sin slutsats. När det gäller de argument som jag brukar se dig komma med (kosmos och hjärnan liknar varandra, grundprinciper och så vidare) så tycker jag de känns ofullständiga, outvecklade och att de inte på ett stringent sätt leder fram till det du vill visa. Jag ser inget vattentätt, rakt stringent resonemang som leder från de punkterna till "gud".
Ja jag förstår dig delvis. Det är inget enekelt att förstå det. Det behövs ett visst mått av insikt för att det ska gå in. Det finns ingen färdig matematisk formel som man kan läsa på KTH.
Men apropå maematik, så läste jag en bra formulering "matematiken finns i våra huvuden - men själva matematiken finns därute, överallt"
Dvs universum är matematik, och våra hjärnor tänker och
skapar matematik.
Matematik är ett språk som vi använder för at förklara naturen, men naturen är också matematisk. Den består av och kan förklaras av matematik. Vi som människor skapar matematiska saker (som tex raka streck). Bland annat därför kan man se en likhet mellan kosmos/naturen som sådan och människan. De jobbar likadant.