2013-04-12, 09:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
I Sverige har vi saluförbud på butterflyknivar. Bland grovt kriminella har stilett- och butterflyknivar i alla tider haft hög status. Somliga är så tekniskt utformade att de är rena mästerverken. Saluförbudet är lätt att förstå: den här typen av kniv är mycket farlig! Den butterflykniv GM hade ser ut att vara en billig variant. Någon på tråden framförde tanken att den kan vara köpt under en turistresa utomlands.
Kniven kanske är köpt i Thailand? Skulle passa bra på en pedofil GM om det finns en resa till Asien i hans historia och då pratar jag inte om Australien, Kina eller Japan. Kniven är underlig då ingen van knivanvändare skulle försöka sig på att slåss med en leksakskniv utan välja en morakniv istället. Har GM däremot varit i Thailand och köpt en balisong på en marknad som suivenir och minne kan han en dag märkt vad han har och passat in det i någon sjuk plan likt den Theo hade.

De flesta känner till att var och varannan unge springer runt med en balisong som de står och leker med, GM har förväxlat kniven med vilka som har den och trott att en balisong skulle skrämma grabben till tystnad vilket inte skedde och han tvingades använda kniven. Att han inte kunde få med sig grabben till sin bil, bostad eller annan plats är grunden till raseriet som saknar all rimlighet som jag ser det. Som jag förstår det har GM huggit i en minut och det är inte inom ramen för vad som är normalt. Tanten kommer och stör hans ilska vilket gör att han 'tar ihop sig' och ger sig på henne. Han avslutar processen med tanten betydligt snabbare än grabben som säger en del om vad GM är för någon. En virrpanna men inte skogstokig.

Jag vet inget om hur kidnappningspedofiler gör men vi kanske kan anta att grabben vet eller känner igen GM då det för mig skulle vara betydligt bättre för en okänd att bara lägga benen på ryggen och försvinna. Tror f ö inte att pedofiler är vidare modiga. Om nu tanten sagt Leif är det väl möjligt att även hon vet vem det är vilket får göra att jag måste backa på min teori om att det är någon som inte bor i stan. Kan Leif vara ett sista försök att koppa GM till en plats/grupp som heter något liknande Leif? Låter långsökt men är det namnet på GM eller någon i GM's familj borde han väl vara gripen nu? Har tanten en massa sår och är döende kanske det är lite svårt att säga vissa ord som göra att det låter som Leif när hon försöker säga något annat? Lek med ljuden i Leif så ser ni att det är möjligt att skapa andra ord som med en punkterad lunga eller hugg i magen nog skulle låta som Leif. Finns det någon förening hon varit med i som kan låta liknande?

Om grabben och tanten vet vem GM är kanske vi kan sätta GM på eller i närheten av en skola? Jag tror inte att GM är 15 år men kanske runt 20 årsåldern vid tiden för morden.
Citera
2013-04-12, 10:10
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Kniven kanske är köpt i Thailand? Skulle passa bra på en pedofil GM om det finns en resa till Asien i hans historia och då pratar jag inte om Australien, Kina eller Japan. Kniven är underlig då ingen van knivanvändare skulle försöka sig på att slåss med en leksakskniv utan välja en morakniv istället. Har GM däremot varit i Thailand och köpt en balisong på en marknad som suivenir och minne kan han en dag märkt vad han har och passat in det i någon sjuk plan likt den Theo hade.

De flesta känner till att var och varannan unge springer runt med en balisong som de står och leker med, GM har förväxlat kniven med vilka som har den och trott att en balisong skulle skrämma grabben till tystnad vilket inte skedde och han tvingades använda kniven. Att han inte kunde få med sig grabben till sin bil, bostad eller annan plats är grunden till raseriet som saknar all rimlighet som jag ser det. Som jag förstår det har GM huggit i en minut och det är inte inom ramen för vad som är normalt. Tanten kommer och stör hans ilska vilket gör att han 'tar ihop sig' och ger sig på henne. Han avslutar processen med tanten betydligt snabbare än grabben som säger en del om vad GM är för någon. En virrpanna men inte skogstokig.

Jag vet inget om hur kidnappningspedofiler gör men vi kanske kan anta att grabben vet eller känner igen GM då det för mig skulle vara betydligt bättre för en okänd att bara lägga benen på ryggen och försvinna. Tror f ö inte att pedofiler är vidare modiga. Om nu tanten sagt Leif är det väl möjligt att även hon vet vem det är vilket får göra att jag måste backa på min teori om att det är någon som inte bor i stan. Kan Leif vara ett sista försök att koppa GM till en plats/grupp som heter något liknande Leif? Låter långsökt men är det namnet på GM eller någon i GM's familj borde han väl vara gripen nu? Har tanten en massa sår och är döende kanske det är lite svårt att säga vissa ord som göra att det låter som Leif när hon försöker säga något annat? Lek med ljuden i Leif så ser ni att det är möjligt att skapa andra ord som med en punkterad lunga eller hugg i magen nog skulle låta som Leif. Finns det någon förening hon varit med i som kan låta liknande?

Om grabben och tanten vet vem GM är kanske vi kan sätta GM på eller i närheten av en skola? Jag tror inte att GM är 15 år men kanske runt 20 årsåldern vid tiden för morden.

Jag tycker att du pratar lite i nattmössan om kniven! Här en länk till en närmast identisk kniv med mordvapnet. En intressant detalj är att denna kniv som saluförs av Knivhuset måste fällas upp med båda händerna, kanske den därigenom kringgår saluförbudet i Sverige då kniven annars räknas till kategorin "gatustridsvapen" och är förbjuden att både säljas och importeras.

http://www.knivhuset.com/fallknivar-cold-steel/950-balisong-paradox-5-1-2-cold-steel.html
Citera
2013-04-12, 10:25
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Jag tycker att du pratar lite i nattmössan om kniven! Här en länk till en närmast identisk kniv med mordvapnet. En intressant detalj är att denna kniv som saluförs av Knivhuset måste fällas upp med båda händerna, kanske den därigenom kringgår saluförbudet i Sverige då kniven annars räknas till kategorin "gatustridsvapen" och är förbjuden att både säljas och importeras.

http://www.knivhuset.com/fallknivar-cold-steel/950-balisong-paradox-5-1-2-cold-steel.html
Vad menar du? De flesta knivar som behöver öppnas med två händer har en fjäder i sig som gör att du inte kan fälla upp dem med en hand. Just den kniv du länkat till vet jag inget om men en kniv jag har när jag är ute i skogen har s k speedopener (en fällkniv) som skall vara omöjlig att öppna med en hand. Manipulerar man dragfjädern öppnar man den med lätthet med en hand. Enda problemet med min kniv är att den ligger lite fel i handen om man snabbt skall fälla ut den men jag slåss inte med kniv på stan så det är inget problem för mig.

En balisong kostade som mest 150 spänn när jag kunde köpa dem på gatan i Sverige och det var rent skräp. I stora drag ett blad med två hål och två böjda skenor som bladet låg i när den var ihopfälld. När jag rest utomlands har jag sett liknande knivar säljas för runt 50 lappen. Jag vet inte hur knivläget är i Thailand men jämför man med andra turistorter är jag ävertygad om att balisonger säljs på gatan.

Coldsteel är f ö ett halvdyrt märke.
Citera
2013-04-12, 11:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Vad menar du? De flesta knivar som behöver öppnas med två händer har en fjäder i sig som gör att du inte kan fälla upp dem med en hand. Just den kniv du länkat till vet jag inget om men en kniv jag har när jag är ute i skogen har s k speedopener (en fällkniv) som skall vara omöjlig att öppna med en hand. Manipulerar man dragfjädern öppnar man den med lätthet med en hand. Enda problemet med min kniv är att den ligger lite fel i handen om man snabbt skall fälla ut den men jag slåss inte med kniv på stan så det är inget problem för mig.

En balisong kostade som mest 150 spänn när jag kunde köpa dem på gatan i Sverige och det var rent skräp. I stora drag ett blad med två hål och två böjda skenor som bladet låg i när den var ihopfälld. När jag rest utomlands har jag sett liknande knivar säljas för runt 50 lappen. Jag vet inte hur knivläget är i Thailand men jämför man med andra turistorter är jag ävertygad om att balisonger säljs på gatan.

Coldsteel är f ö ett halvdyrt märke.

Okey, den kniven du köpte för 150 spänn var utformad som en vanlig fällkniv.

Edit: En äkta balisong spärrar bladet med en sprint sen använder du rörelsen i handen (momentum) för att fram knivbladet och allt sker med en hands rörelser.

Titta på den här videona från Youtube kan du se att en balisong inte är någon leksak småungarna har. Typen av kniv är förbjuden även i USA eftersom det är ett mycket farligt vapen. Om GM hade den kroppsliga fysiken vittnena uppgett och med en äkta balisong i händerna, kan man vara glad att han inte tog livet många flera denna morgon inom loppet av några minuter.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=Td1FHDnAVFI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=LcbMdhp-KBI
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-12 kl. 11:53.
Citera
2013-04-12, 12:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Edit: En äkta balisong spärrar bladet med en sprint sen använder du rörelsen i handen (momentum) för att fram knivbladet och allt sker med en hands rörelser.

Titta på den här videona från Youtube kan du se att en balisong inte är någon leksak småungarna har. Typen av kniv är förbjuden även i USA eftersom det är ett mycket farligt vapen. Om GM hade den kroppsliga fysiken vittnena uppgett och med en äkta balisong i händerna, kan man vara glad att han inte tog livet många flera denna morgon inom loppet av några minuter.

Du missförstår mig nog, balisonger kunde köpas för det priset när jag var ung. Det är ett knivblad med två skenor som man kan fälla in kniven i när man har den i fickan eller använda som handtag när den är utfälld. Balisonger är inte farligare än andra knivar, en morakniv är minst lika farlig om inte farligare då den har ett riktigt handtag och ett blad som går in i handtaget vilket gör att den inte går av lika lätt som en skräp balisong man köper på turistorter.

Den kniv jag beskrev är en som anpassats för att vara säljbar då knivar inte får gå att öppna snabbt med en hand. Det är en vanlig fällkniv som hade en hårt åtdragen fjäder som jag pillade med för att kunna öppna den med en hand, kniven kostade 450 kronor och är av ett bättre märke.
Citera
2013-04-12, 12:11
Medlem
Citat:

Butterflykniven som användes i Linköpingsmordet är identisk med den här kniven, jag skulle mer eller mindre påstå att det är en sådan här kniv som använts, jämför själva:
http://www.expressen.se/nyheter/nya-bevis-mot-mordaren/
http://www.uniqueblade.com/images/products/secondary/868.jpg
http://www.uniqueblade.com/products/9_Butterfly_knife_Chrome-39-37.html
9" Butterfly knife (Chrome)
9 tum x 25,4 mm= 228,5 mm
Jag la upp mordvapnet i ett bildprogram och knivarna är identiska.
Pris 11 dollar=70 kr

En mora kniv är faktiskt dyrare än den här kniven:
http://www.pricerunner.se/sp/morakniv.html
Citera
2013-04-12, 12:11
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Du missförstår mig nog, balisonger kunde köpas för det priset när jag var ung. Det är ett knivblad med två skenor som man kan fälla in kniven i när man har den i fickan eller använda som handtag när den är utfälld. Balisonger är inte farligare än andra knivar, en morakniv är minst lika farlig om inte farligare då den har ett riktigt handtag och ett blad som går in i handtaget vilket gör att den inte går av lika lätt som en skräp balisong man köper på turistorter.

Den kniv jag beskrev är en som anpassats för att vara säljbar då knivar inte får gå att öppna snabbt med en hand. Det är en vanlig fällkniv som hade en hårt åtdragen fjäder som jag pillade med för att kunna öppna den med en hand, kniven kostade 450 kronor och är av ett bättre märke.

Jag har lite svårt att se varför någon som vill mörda eller skada andra skulle ta en balisong om de vet något om knivar. Känns som om kniven antagligen är något GM haft tillhands av någon anledning eller att han valt den för att se tuff och farlig ut. Om jag gav mig ut på mördarstråt skulle jag ta någon av mina moraknivar jag har liggandes i en låda. Möjligen tror han att han är något och väljer kniven för att mata sin förvrängda identitetsuppfattning.
Citera
2013-04-12, 13:18
Medlem
Citat:
Både Anders Eklund och Theo Götheberg var väl arbetslösa social/vård fall som var lite allmänt underliga och kända i sin omgivning? Kan vi inte då anta att det finns en anledning att tro att även denna GM är det samma eller något åt det hållet? Sitter någon på en djupare kunskap om de här två pedofilerna skulle det vara bra med en sammanställning på likheter och skillnader mellan dem. Anders Eklund kidnappade väl Engla med bil vilket är ett annat MO än vad vi sett i Linköping och Theo-fallet. Kan dock tänka mig att GM hade en bil parkerad i närheten och då blir rörelsemönstret lite lättare att passa in. GM ville helt enkelt inte ta raka vägen till sin bil för rädslan att någon skulle se reg nummer eller känna igen bilens färg. Kommer han från fel håll till bilen är det bara en bilist i mängden och inget man lägger märket till nämnvärt. Skulle någon följa efter GM eller se åt vilket håll han går skulle det bli betydligt lättare att koppla han till en plats där någon kan ha sett en bil de inte känner igen eller kunna säga at det inte fanns en okänd bil där!

GM försvinner väl i närheten av en parkering?
Ur Englamordet: http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/livstid-for-engla-mordet(892985).gm

På eftermiddagen den 5 april i år fick Eklund syn på tioåriga Engla när hon kom cyklande på en grusväg utanför Stjärnsund i Dalarna. Han körde enligt egen utsago ikapp henne och började prata. När Engla, som Eklund uttryckte det, ”mopsade sig” tappade han fattningen och fick ”tunnelseende”. Han våldtog och ströp sedan flickan och dumpade hennes kropp på en ödslig skogsväg sedan han försökte bränna kroppen.
Så Engla gjorde också motstång!

Eklund tappade fattningen och fick tunnelseende och det påminner om Linköpingsmorden.
Senast redigerad av sovvandring 2013-04-12 kl. 13:22.
Citera
2013-04-12, 13:37
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Butterflykniven som användes i Linköpingsmordet är identisk med den här kniven, jag skulle mer eller mindre påstå att det är en sådan här kniv som använts, jämför själva:
http://www.expressen.se/nyheter/nya-bevis-mot-mordaren/
http://www.uniqueblade.com/images/products/secondary/868.jpg
http://www.uniqueblade.com/products/9_Butterfly_knife_Chrome-39-37.html
9" Butterfly knife (Chrome)
9 tum x 25,4 mm= 228,5 mm
Jag la upp mordvapnet i ett bildprogram och knivarna är identiska.
Pris 11 dollar=70 kr

En mora kniv är faktiskt dyrare än den här kniven:
http://www.pricerunner.se/sp/morakniv.html

Tack för svaret, det ser precis ut som GM:s kniv men är det en äkta balisong för 11 dollar? Det är skillnad på kniv och kniv: de kan se identiskt lika ut men hanteras helt olika - en oäkta balisong kräver två händer för att få ut och fälla in knivbladet; på en äkta fäller man in och ut bladet med en hands rörelser. I Tyskland gäller höga böter och upp till 5 års fängelse att tillverka, bära eller låna ut en äkta balisong.
Citera
2013-04-12, 13:51
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Jag har lite svårt att se varför någon som vill mörda eller skada andra skulle ta en balisong om de vet något om knivar. Känns som om kniven antagligen är något GM haft tillhands av någon anledning eller att han valt den för att se tuff och farlig ut. Om jag gav mig ut på mördarstråt skulle jag ta någon av mina moraknivar jag har liggandes i en låda. Möjligen tror han att han är något och väljer kniven för att mata sin förvrängda identitetsuppfattning.

De balisonger turister köper utomlands har ett kortare knivblad. De säljs t ex i Hong Kong lagligt med knivblad upp till två inches (2 x 2,54cm = drygt 5 cm) sedan blir de olagliga och får inte säljas. Äkta balisonger har rykte om sig som ett farligt mordvapen: det syns inte att du bär en sådan i handen och du hanterar kniven med en enda hands rörelser.
Citera
2013-04-12, 13:55
Moderator
blomvattnares avatar
Några inlägg är raderade enligt den nya regeln 0.10 - namn ska maskas.

Det går bra att återposta inläggen men med namnen maskade. Önskas någon postare en kopia på sina raderade inlägg går det bra att PM:a en moderator så ordnas det.

/Mod
Citera
2013-04-12, 14:04
Medlem
MossTrumss avatar
Kniven är ett spår man fortfarande kan gå gå - den må vara äkta eller oäkta balisong (bara polisen vet). På polisens bild ser den lite skamfilad ut att kan ha varit med om en hel del. Barn t ex kan slänga knivar oförsiktigt i en gräsmatta och skada knivseggen mot stenar i marken. Vad har den här kniven använts till innan den blev ett mordvapen? Undrar vad en skicklig knivmakare kan berätta om just denna knivs historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in