2018-02-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
---------------------------------------------
Det var många i Linköpings småkriminella sfär som plockades in omedelbart efter morden. Flera av dem har suttit inne för småbrott, en del för grövre, någon för mord och några av dem har varit aktiva här i tråden vid tillfällen. Om detta är en kriminell uppgörelse så borde gärningsmannen finnas i denna krets, och är ganska säker på att polisen finkammat den. Det betyder så klart inte att de inte kan ha missat någon, men att tro att polisen har låtit dem gå efter att vägrat låta sig DNA-topsas känns lite naivt.

Den som förts fram som en tänkbar gm i det här spåret är en person som tillhörde denna krets men endast i periferin och som efter morden bröt kontakten med sina vänner, flyttade från sitt boende i närheten av mordplatsen till sina föräldrar utanför stan, bytte tilltalsnamn, och mer eller mindre genomgick en personlighetsförändring. Denna person ska eventuellt, i sin tur ha varit skyldig ett kriminellt nätverk pengar: och motivet med mordet kan möjligtvis vara att han genom att skrämma bort familjen Ammouri från stan kvittade sin skuld till detta nätverk.
---------------------------------------
Så varför har polisen inte hittat honom?
Om han blivit tipsad om, men exvis vägrat topsning kan det handla om en kille med välsituerade föräldrar, som haft bra juristrådgivning alt fått killen att byta identitet, flyttat iväg osv. Glöm inte att det finns stora klasskillnader bland buset.
Citera
2018-02-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Om han blivit tipsad om, men exvis vägrat topsning kan det handla om en kille med välsituerade föräldrar, som haft bra juristrådgivning alt fått killen att byta identitet, flyttat iväg osv. Glöm inte att det finns stora klasskillnader bland buset.

Men drogen förenar!
Citera
2018-02-06, 21:34
Medlem
Citat:

Jovars, så kan det vara. Men samtidigt är det ett dubbelmord med två oskyldiga offer som polisen är väldigt mån om att lösa. Men ja, föräldrarna kan väl bidra med falska alibin, och polisen är antagligen mer benägna att tro på skötsamma medelklassföräldrars utsagor än till exempel missbrukande föräldrars. Så ja, om nu detta tipset har slunkit mellan stolarna på grund av det så är det en praktskandal.
Citera
2018-02-06, 21:36
Medlem
Ja alla samhällsklasser
Citera
2018-02-06, 21:39
Medlem
Här är ett inlägg om personen som bytte namn:

Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
Är en här itråden. Som skrev att. Han är. Redan avförd spekulera ej mer. Han hyrde. En lägenhet i andra hand. Lassarettsbacken. Av sin bror. .han flytta hem till sina föräldrar på älgvägen .bytt namn mm
Citera
2018-02-06, 21:53
Medlem
Här kommer en dikt, vad kan ”nanodräkternas Rambo” syfta till? Snart några inlägg till av samma användare.

Citat:
Ursprungligen postat av Massive
Snillen på Flashback spekulerar
om ett olöst fall som berör
så att GM till tråden ejakulerar
där ordbajs förvandlas till smör

En är löjligt kåt på GW:s stålar
bjuder ut sig till allmän beskådan
Med grovmaskigt nät polisen trålar
någon har inte alla knivar i lådan

Vad fick bägaren att rinna över?
Var det ett agerande i affekt?
Vem har svaren vi behöver
på en veritabel Butterfly Effect?

Vem kan lösa detta brott
med pusselbiten som försvann
Av nanodräkternas Rambo blott
en nopprig mössa länsman fann

Men kanske sitter han bakom skärmen
driven som en entreprenör
med ett knappt synligt ess i ärmen
och håller ....polisförhör

Snipp snapp snut
så var sagan slut!
Citera
2018-02-06, 22:00
Medlem
Här några till inlägg som kanske kan berika diskussionen om kriminell uppgörelse, som motiv. Intressant med uppgiften att släkten Ammouri hotat med att de har vapen, det skulle kunna förklara varför gm gav sig på sonen. Samtidigt konstigt att få ihop med att mordvapnet var en billig butterfly-kniv:

Citat:
Efter några år kan jag med god insikt i fallet ändå få uttycka min bitterhet över detta miserabla polisiära arbete som försigåtts.
Mina egna åsikter om familjens affärer och kulturkrock som näringsidkare i detta land kanske präglar den arbetsgång som polisen borde riktat mer intresse släkten Ammouris egna angelägenheter av fiender, hämnd för brott begågna i hemlandet (öga för öga, tand för tand). Tillgång av illegala vapen, hot med dessa (i staden som dubbelmordet begicks), familjen Ammouris belöning på 400.000 "monopolpengar".

Fantombilden var en riktig blunder, vägskylts-teorin med psyk-snurret likaså.
Vet att polisen satt med ett jävligt bra tips inom 3 dar men pga den då rådande hypotesen hann bevisen och materialet av värde "försvinna".

Lycka till!
Tragiskt, tänker speciellt på kvinnan som bara kom ivägen.

Citat:
Då pojken har bevittnats av familjens personal leka med service/garanti-inlämnade kunders datorer utan tillstånd är familjens utsaga av sonen M´s beskedlighet av mindre värde.
Det faktum att familjens styre även hade tillgång till illegala skjutvapen och framförde täckta hot med dessa vid knipande situationer samt skröt om att (pojken skröt) om släktens herrars dödande i hemländerna gör de inte till mer sympatiska men de har trots allt mist en son.
Vidhåller ändå att det mest oskyldiga offret i denna tragedi är vittnet, Anna-Lena.
Citera
2018-02-06, 22:27
Medlem
Citat:
Här kommer en dikt, vad kan ”nanodräkternas Rambo” syfta till? Snart några inlägg till av samma användare.

Nanodräkternas Rambo kan ju syfta på en GM som är skicklig på att anpassa sig till omgivningen, skifta förklädnad och på så sätt undkommer upptäckt. Får en känsla av en lokalt välbevandrad GM.
Sign. Massives språk är intressant att studera. Ger vissa vibbar.
Citera
2018-02-07, 06:34
Medlem
Citat:
Nanodräkternas Rambo kan ju syfta på en GM som är skicklig på att anpassa sig till omgivningen, skifta förklädnad och på så sätt undkommer upptäckt. Får en känsla av en lokalt välbevandrad GM.
Sign. Massives språk är intressant att studera. Ger vissa vibbar.

Ja, men tror det ligger något mer i användandet av just ordet nano. Det är för specifikt för att bara vara en metafor. Kanske en antydan att den han tror är gm har studerat fysik/nanovetenskap/dataingenjör på exempelvis Linköping Universitet. Finns utbildning i nanovetenskap vid Linköpings Universitet idag, vet dock inte om det fanns 2004...?
Senast redigerad av clandeztino 2018-02-07 kl. 06:36.
Citera
2018-02-07, 07:54
Medlem
Här är ett av många inlägg i tråden om släktens verksamhet, och den eventuella hotbilden emot dem:

Citat:
QUOTE=Saltkaret]Jag har tipsat polisen och även talat med Leif GW om vad jag vet, vid ett par tillfällen.
Anledningen till att jag nu skriver det här, med risk för att sabotera utredningen (!?) är att jag är oerhört förvånad att man inte löst detta långt tidigare. Tar man uppgifterna på allvar? Ligger de längst ner i högen?

Så.... här har ni lite information. Informationen här, såvida annat inte anges (punkt 1 nedan t ex - som är väldigt vag men ändå uppgiven av flera källor), är 1:a hands uppgifter och inte rykten eller hörsägen. Jag har sett en del "first hand" och jag vill inte ens gå in i detalj på vad eller hur (polisen har fått dessa uppgifterna) med risk för min egen hälsa.

1) Först en information som fanns redan några månader innan mordet, och just denna är av rykteskaraktär - men som sagt, det uppstod och talades om _innan_ mordet.
Farbrodern levde som redan framkommit ett liv i gråzonen (och kanske mörkare än så, vad gäller vissa affärer enligt vissa) och det snackades i bekantskapskretsen några månader innan mordet om att han behövde få fram pengar. Det handlade om i storleksordningen miljonbelopp. Detta hade kopplingar till företag han förvärvat, skrotade och verksamhet han försökte bygga upp och flytta till andra bolag.
Det såg mycket mörkt ut och alla trodde att nu är det kört. Till slut. Efter att ha räddat sitt skinn många gånger tidigare.

Så ett rykte; Det sägs att pengarna dök upp, och att han antagligen lånade dem av någon med än mer tvivelaktig bakgrund. Ett rykte minns jag sa att de kom från andra sidan Östersjön.
Hur som helst började just dessa rykten och spekulationer lugna ner sig. Allt verkade ha "löst sig".
Ända tills några få veckor innan mordet. Då ryktades att någon ville ha pengar. Troligen ränta, eller återbetalning för det som lånades några månader innan (detta är mina egna spekulationer och andras, som var perifert insatta).

2) Ca 2-4 veckor innan mordet var grabbens pappa väldigt uppriven. Han var blek, personlighetsförändrad och inte alls social och pratglad som tidigare.
Nu kommer det intressanta: Hans bror (Hussein) hade _beordrat_ honom att ta familjen med sig och lämna landet. De skulle åka hem till Libanon.

Vi talade en del om detta i bekantskapskretsen och sa att "Jaha, nu har Hussein blivit hotad." Det var inget uppseendeväckande i sig. Han hade massvis av "fiender" (i motsats till vad som sagts i media). På vilken nivå är dock oklart. Någon som var arg nog att gå till handgripligheter?
Det intressanta är, förrutom att pappan blev beordrad av "gudfadern" (sin bror, Hussein) att lämna landet, att han själv vägrade. Han ville inte lämna Sverige och slita iväg barnen.
Troligen visste han dock vad orsaken var - men det är inte helt säkert att han var helt insatt. Rädd och desperat verkade han - det är helt solklart. Han var inte alls sig själv under denna period.

Efter mordet kopplade vi såklart ihop detta med att han beordrats lämna landet med sin familj. Det kunde inte vara en slump? Eller?
Det är just detta jag tycker är märkligt att polisen inte arbetat med som huvudspår. Åtminstone inte officiellt, då det nog bara är känt av en snäv krets.

3) Något man bör veta om den här familjen är att den styrs helt av farbrodern Hussein. Om kännedom finns inom familjen om vem som gjort detta (eller rättare sagt, ligger bakom det) så skulle de aldrig ange varandra eller peka skulden "uppåt i kedjan". "Familjefadern" fördelar alla resurser, är maktfullkomlig och tar in alla pengar som genereras. Detta gäller alla typer av resurser, skulder och utgifter.
Det låter som rena gangsterfilmen men det fungerade precis just så.

Mina egna funderingar och vad jag tror;
Jag tror att det var just så att någon ville ha betalt. Troligen för en icke återbetald skuld.
Jag tror vidare att den som anlitades att hota brorsonen (kanske inte döda honom, men att sända ett tydligt budskap) inte alls är någon torped utan snarare en fattig balt som behövde snabba pengar. Någon tidigare ostraffad, åtminstone i Sverige, som kunde offras.
Personen ifråga ligger säkert längst ner på samhällsskalan och har inget att förlora. Detta gick dessutom snett - den äldre damen/lärarinnan som råkade se allt blev rent panikartat nedstucken.
Kanske skrek Mohammed när han blev rädd - kanske triggade detta mer våld än vad som var tänkt osv. Då blev det ett dubbelmord av något som var tänkt att vara något mindre?
Rena spekulationer...

Varför polisen inte officiellt går på detta spåret som huvudspår tror jag beror dels på att man är varsam så fort det gäller familjer med invandrarbakgrund - man vill inte framstå som rasistiska - samt att man ändå inte kan få mycket hjälp av allmänheten med just tips om en vilsen balt-palt. En person som ser ut som vilken ung kille som helst, och tog tåget till Stockholm... kanske uppehöll sig där ett par veckor anonymt - för att sedan ta en finlandsbåt över östersjön.

Jag vet dock att de undrat hur de kan "komma innanför skinnet" på familjen Ammouri. Letat personer i periferin som kanske kan skapa lite ljus - för kärnan rår de knappast på.
Vore jag dem skulle jag leta bland kvinnorna i första hand. Jag skulle mer grundläggande kartlägga all verksamhet också, och erbjuda straff-frihet för personer som har något att berätta (men som därigenom blottar sig själva för att ha haft svarta affärer med Hussein). Där tror jag man har en nyckel till att få mer information om de ekonomiska skulderna som jag i min spekulation anser är grundorsaken till händelsen.

Edit: baltspåret behöver inte stämma, men att familjen var desperata efter pengar och antagligen var tvungna att låna från människor man inte gärna vill stå i skuld till.
Senast redigerad av clandeztino 2018-02-07 kl. 07:57.
Citera
2018-02-07, 08:20
Medlem
Citat:
Här är ett av många inlägg i tråden om släktens verksamhet, och den eventuella hotbilden emot dem:

Edit: baltspåret behöver inte stämma, men att familjen var desperata efter pengar och antagligen var tvungna att låna från människor man inte gärna vill stå i skuld till.
Du citerar ett oerhört intressant inlägg och berör bl a just det som jag personligen sett många bevis på, nämligen vår svenska rädsla för rasismepitetet så fort vi ska kritiskt granska invandrare.
År 2004 var vi fortfarande i det här landet alltför upptagna med "tycka-synd-om-syndromet" när det gäller invandring från MENA-kulturer. Vi skulle ju bli världsmästare i flyktingomhändertagande.
"Öst är öst och Väst är väst och aldrig mötas de två", som Kipling uttryckte det och jag kan bara stryka under, då jag har lång erfarenhet av båda sidor. Vid tiden för morden var jag engagerad i invandrarkvinnors dagliga liv och leverne och att via kvinnorna få fram vem som gjort vad ifråga om morden är inte lätt. Kvinnorna är rädda, tiger och går undan.
Den här otroligt innehållsrika tråden har nog avhandlat alla slags uppslag. Om morden inte kan lösas blir de kanske ett offer på den svenska naivismens altare.
Citera
2018-02-07, 09:53
Medlem
Yinool0401s avatar
Ett annat scenario. Familjen är inblandad i grova skumraskaffärer (det fattar alla i tråden).

Familjen hotar någon och denna enda retaljerar , attack är bästa försvar. Familjen vet vem det är men har tagit det "privat" eller kommer att ta det privat, alternativt dom har så många som dom hotat att dom inte vet vem av alla det är som attackerat först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in