Här är ett av många inlägg i tråden om släktens verksamhet, och den eventuella hotbilden emot dem:
Citat:
QUOTE=Saltkaret]Jag har tipsat polisen och även talat med Leif GW om vad jag vet, vid ett par tillfällen.
Anledningen till att jag nu skriver det här, med risk för att sabotera utredningen (!?) är att jag är oerhört förvånad att man inte löst detta långt tidigare. Tar man uppgifterna på allvar? Ligger de längst ner i högen?
Så.... här har ni lite information. Informationen här, såvida annat inte anges (punkt 1 nedan t ex - som är väldigt vag men ändå uppgiven av flera källor), är 1:a hands uppgifter och inte rykten eller hörsägen. Jag har sett en del "first hand" och jag vill inte ens gå in i detalj på vad eller hur (polisen har fått dessa uppgifterna) med risk för min egen hälsa.
1) Först en information som fanns redan några månader innan mordet, och just denna är av rykteskaraktär - men som sagt, det uppstod och talades om _innan_ mordet.
Farbrodern levde som redan framkommit ett liv i gråzonen (och kanske mörkare än så, vad gäller vissa affärer enligt vissa) och det snackades i bekantskapskretsen några månader innan mordet om att han behövde få fram pengar. Det handlade om i storleksordningen miljonbelopp. Detta hade kopplingar till företag han förvärvat, skrotade och verksamhet han försökte bygga upp och flytta till andra bolag.
Det såg mycket mörkt ut och alla trodde att nu är det kört. Till slut. Efter att ha räddat sitt skinn många gånger tidigare.
Så ett rykte; Det sägs att pengarna dök upp, och att han antagligen lånade dem av någon med än mer tvivelaktig bakgrund. Ett rykte minns jag sa att de kom från andra sidan Östersjön.
Hur som helst började just dessa rykten och spekulationer lugna ner sig. Allt verkade ha "löst sig".
Ända tills några få veckor innan mordet. Då ryktades att någon ville ha pengar. Troligen ränta, eller återbetalning för det som lånades några månader innan (detta är mina egna spekulationer och andras, som var perifert insatta).
2) Ca 2-4 veckor innan mordet var grabbens pappa väldigt uppriven. Han var blek, personlighetsförändrad och inte alls social och pratglad som tidigare.
Nu kommer det intressanta: Hans bror (Hussein) hade _beordrat_ honom att ta familjen med sig och lämna landet. De skulle åka hem till Libanon.
Vi talade en del om detta i bekantskapskretsen och sa att "Jaha, nu har Hussein blivit hotad." Det var inget uppseendeväckande i sig. Han hade massvis av "fiender" (i motsats till vad som sagts i media). På vilken nivå är dock oklart. Någon som var arg nog att gå till handgripligheter?
Det intressanta är, förrutom att pappan blev beordrad av "gudfadern" (sin bror, Hussein) att lämna landet, att han själv vägrade. Han ville inte lämna Sverige och slita iväg barnen.
Troligen visste han dock vad orsaken var - men det är inte helt säkert att han var helt insatt. Rädd och desperat verkade han - det är helt solklart. Han var inte alls sig själv under denna period.
Efter mordet kopplade vi såklart ihop detta med att han beordrats lämna landet med sin familj. Det kunde inte vara en slump? Eller?
Det är just detta jag tycker är märkligt att polisen inte arbetat med som huvudspår. Åtminstone inte officiellt, då det nog bara är känt av en snäv krets.
3) Något man bör veta om den här familjen är att den styrs helt av farbrodern Hussein. Om kännedom finns inom familjen om vem som gjort detta (eller rättare sagt, ligger bakom det) så skulle de aldrig ange varandra eller peka skulden "uppåt i kedjan". "Familjefadern" fördelar alla resurser, är maktfullkomlig och tar in alla pengar som genereras. Detta gäller alla typer av resurser, skulder och utgifter.
Det låter som rena gangsterfilmen men det fungerade precis just så.
Mina egna funderingar och vad jag tror;
Jag tror att det var just så att någon ville ha betalt. Troligen för en icke återbetald skuld.
Jag tror vidare att den som anlitades att hota brorsonen (kanske inte döda honom, men att sända ett tydligt budskap) inte alls är någon torped utan snarare en fattig balt som behövde snabba pengar. Någon tidigare ostraffad, åtminstone i Sverige, som kunde offras.
Personen ifråga ligger säkert längst ner på samhällsskalan och har inget att förlora. Detta gick dessutom snett - den äldre damen/lärarinnan som råkade se allt blev rent panikartat nedstucken.
Kanske skrek Mohammed när han blev rädd - kanske triggade detta mer våld än vad som var tänkt osv. Då blev det ett dubbelmord av något som var tänkt att vara något mindre?
Rena spekulationer...
Varför polisen inte officiellt går på detta spåret som huvudspår tror jag beror dels på att man är varsam så fort det gäller familjer med invandrarbakgrund - man vill inte framstå som rasistiska - samt att man ändå inte kan få mycket hjälp av allmänheten med just tips om en vilsen balt-palt. En person som ser ut som vilken ung kille som helst, och tog tåget till Stockholm... kanske uppehöll sig där ett par veckor anonymt - för att sedan ta en finlandsbåt över östersjön.
Jag vet dock att de undrat hur de kan "komma innanför skinnet" på familjen Ammouri. Letat personer i periferin som kanske kan skapa lite ljus - för kärnan rår de knappast på.
Vore jag dem skulle jag leta bland kvinnorna i första hand. Jag skulle mer grundläggande kartlägga all verksamhet också, och erbjuda straff-frihet för personer som har något att berätta (men som därigenom blottar sig själva för att ha haft svarta affärer med Hussein). Där tror jag man har en nyckel till att få mer information om de ekonomiska skulderna som jag i min spekulation anser är grundorsaken till händelsen.
Edit: baltspåret behöver inte stämma, men att familjen var desperata efter pengar och antagligen var tvungna att låna från människor man inte gärna vill stå i skuld till.