2013-04-11, 15:30
Medlem
Funderade lite på mössan, här är en likadan mössa.
http://www.tradera.com/ny-frasch-och-varm-mossa-pointer-fashion-wear-auktion_343185_176816789
Frågor?
1. I vilka butiker kunde man köpa den, HM, ICA, OK/Q8?
2. Kan han ha köpt den online, beställt den från internet?
3. Vilken typ av klädmärke är det här, märkeskläder eller dussinvara?
Om GM har varit lite märkesfixerad på Pointermärket kanske han har beställt samtliga ”Pointer kläderna” på internet, skor, mössa, tröja, byxor.
Vi får i så fall hoppas att polisen har kollat upp med internetföretag som levererat Pointer kläder till Linköping med omnejd.
Citera
2013-04-11, 15:35
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Tror aldrig polisen har gått ut med exakt antal knivhugg GM utdelade.
Jag har för mig att det sagts eller antytts att GM Suttit på grabben ett tag och huggit som en galning för att sedan hugga ner tanten hyffsat snabbt och dra. Det verkar som om grabben varit utsatt för någon extremt vanvett/psykos/ilska/hat medan tanten bara hade otur att komma ivägen. Hon var fortfarande levande när polis kom till platsen.

Vågar vi säga att GM fattade att polis var påväg när han gav sig på tanten? Han tappade fattningen helt när det gällde grabben och att han upptäcktes av henne är anledningen till att han inte freps på plats? Jag menar alltså att han föll in i någon trans och bara högg mekaniskt till något fick honom att vakna upp och fatta vad han ställt till med.

Är det någon som har koll på ifall det händer att någon får totalt hjärnsläpp och gör något liknande för att sedan vakna upp när de blir störda? Utanför Hollywoodfilmer och deckarböcker alltså.
Citera
2013-04-11, 16:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag tänkte lite på GM igen efter vad jag skrev. Vad tror ni om detta?

GM är blandmissbrukare som har varit på behandling eller suttit på kåken. Han har då fått byta drogerna mot cigg, snus eller tuggummi för att han inte har möjlighet att knarka som vanligt. Han röker inte vanligtvis men gör det lika mycket som alla andra nakromaner. Kniven har han fått tag på hos någon han känner, han är en äldre knarkare som känner lite yngre folk i stan han lånat en soffa av och han har endast stannat till i stan kort av någon anledning. Sedan är han ute och går på stan, tänker att han skall råna grabben som gör motstånd och ett dubbelmord följer, efter det drar han från stan och eftersom han rör sig i kretsar som inte gillar polisen eller bryr sig håller de tyst. Möjligen är de även rädda för GM som är en känd våldsverkare. Att någon tar till ett dubbelmord i sin vålds-debut ser jag som väldigt frånvarande och det lär inte handa om skolslagsmål eller bråk på stan utan tidigare knivslagsmål eller annat grovt våld. Han behöver inte blivit gripen för dem men folk vet att GM har väldigt lätt att ta till våld och saknar spärrar. Han har även en hel del strul i sin barndom som är i klass med andra kriminella, specialklass, bråk i skolan, problem hemma (alkoholism, barnmisshandel, missbruk, etc), det vi tänker på när vi hör pundare/gängmedlem ur B-laget.

En sådan här GM skulle ha lätt att fösvinna då han redan är inne i svängen att hålla sig borta från polisen och folk han känner/umgås med inte lär slå larm i första taget eller bry sig nämnvärt om ifall han dyker upp med ett ärr på ena handen. Är han slagskämpe, har begått lite inbrott och levt ett hårt liv lär händerna redan vara fulla med småskador och ärr som gör att det inte syns om det finns ett nytt på handen. Inte så att någon bryr sig om att fråga åtminstonne. Kniven är en han fått tag på och ingen han medvetet valt ut, hade han inte fått tag på en balisong hade det kunnat var en förskärare eller morakniv istället. Den han besökte i stan hade den möjligen liggandes och han tog den på sig, bytte till sig den eller fick den. Ett par år efter mordet blir han själv offer för våld eller överdos och dör. Vissa dorger går ur kroppen på ett par månader så blodet är därför helt rent förutom nikotinet han behövt ersätta drogerna med under sin tid i fängelse eller på behandling.

Vad tror no om denna GM?
Citera
2013-04-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012

GM är blandmissbrukare som har varit på behandling eller suttit på kåken. Han har då fått byta drogerna mot cigg, snus eller tuggummi för att han inte har möjlighet att knarka som vanligt. Han röker inte vanligtvis men gör det lika mycket som alla andra nakromaner. Kniven har han fått tag på hos någon han känner, han är en äldre knarkare som känner lite yngre folk i stan han lånat en soffa av och han har endast stannat till i stan kort av någon anledning. Sedan är han ute och går på stan, tänker att han skall råna grabben som gör motstånd och ett dubbelmord följer, efter det drar han från stan och eftersom han rör sig i kretsar som inte gillar polisen eller bryr sig håller de tyst. Möjligen är de även rädda för GM som är en känd våldsverkare. Att någon tar till ett dubbelmord i sin vålds-debut ser jag som väldigt frånvarande och det lär inte handa om skolslagsmål eller bråk på stan utan tidigare knivslagsmål eller annat grovt våld. Han behöver inte blivit gripen för dem men folk vet att GM har väldigt lätt att ta till våld och saknar spärrar. Han har även en hel del strul i sin barndom som är i klass med andra kriminella, specialklass, bråk i skolan, problem hemma (alkoholism, barnmisshandel, missbruk, etc), det vi tänker på när vi hör pundare/gängmedlem ur B-laget.

En sådan här GM skulle ha lätt att fösvinna då han redan är inne i svängen att hålla sig borta från polisen och folk han känner/umgås med inte lär slå larm i första taget eller bry sig nämnvärt om ifall han dyker upp med ett ärr på ena handen. Är han slagskämpe, har begått lite inbrott och levt ett hårt liv lär händerna redan vara fulla med småskador och ärr som gör att det inte syns om det finns ett nytt på handen. Inte så att någon bryr sig om att fråga åtminstonne. Kniven är en han fått tag på och ingen han medvetet valt ut, hade han inte fått tag på en balisong hade det kunnat var en förskärare eller morakniv istället. Den han besökte i stan hade den möjligen liggandes och han tog den på sig, bytte till sig den eller fick den. Ett par år efter mordet blir han själv offer för våld eller överdos och dör. Vissa dorger går ur kroppen på ett par månader så blodet är därför helt rent förutom nikotinet han behövt ersätta drogerna med under sin tid i fängelse eller på behandling.

Vad tror no om denna GM?

Nja jag tror inte på rån av den enkla anledningen att det finns inget att råna, vad har en pojke i sin skolväska? Plus att ryggsäcken hade varit väldigt att ta från pojken utan våld. Jag tror inte det är någon galning som har gjort det här hur otroligt det än låter. Han har tydligen insett allvaret i sin gärning eftersom han inte verkar ha begått något nytt brott och fastnat i DNA-registret. En förklaring är ju också att han är död, men det tror jag inte, polisen toppsar dom också.
Citera
2013-04-11, 17:29
Medlem
Citat:

Vad tror no om denna GM?
Motivet är inte helt osannolikt, läste även om kidnappningsmotivet i tråden som inte heller är osannolikt, någonstans måste det finnas en röd-linje till vad som hände.

Motivet är ju onekligen det som är mest intressant och som kan ringa in mördaren. Jag håller själv på med ett motiv som jag tänkte lägga ut snart.
Belöningen är ju på 1,4 miljoner så mördaren tror jag är rätt så ensam om vad han gjort och inte nämnt det till någon.

"Detta är vad polisen tror sig veta om gärningsmannen:
Han var mellan 15-30 år vid tiden för brottet (född mellan 1974-1989). Detta baserar polisen på vittnesuppgifter samt de sista orden*som Anna-Lena Svensson yttrade.
Han är normallång, 170 centimeter eller längre.
Han har svenskt eller åtminstone nordeuropeiskt utseende.
Hårfärgen är mellanblond.
Mannen var rökare eller snusare vid tiden för morden.
Mannen föreföll vara i god fysisk kondition, han rörde sig enligt vittnen spänstigt.
Han hade en butterfly-kniv.
Vid morden fick mannen en sårskada på någon av händerna. Den gav en rejäl blödning och kan ha orsakat ett ärr.
Mannen har sannolikt ett något udda beteende men utan att för den skull sticka ut eller framstå som farlig. Mer sannolikt är han*tillbakadragen, tystlåten med ett begränsat umgänge. Men han kan ha ett impulsivt temperament som visat sig vid något tillfälle.
Mannen är inte kriminellt aktiv och sannolikt inte tidigare kriminellt belastad.
Vid tiden för brottet var han bosatt i Linköping eller hade annan anknytning till staden."

Anna-Lena nämnde även något namn typ "Leif" i sammanhanget innan hon dog, har jag läst. Det tyder ju på att Anna-Lena kände igen GM, eller kan Leif ha misstolkats på något sätt?
Citera
2013-04-11, 17:31
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Nja jag tror inte på rån av den enkla anledningen att det finns inget att råna, vad har en pojke i sin skolväska? Plus att ryggsäcken hade varit väldigt att ta från pojken utan våld. Jag tror inte det är någon galning som har gjort det här hur otroligt det än låter. Han har tydligen insett allvaret i sin gärning eftersom han inte verkar ha begått något nytt brott och fastnat i DNA-registret. En förklaring är ju också att han är död, men det tror jag inte, polisen toppsar dom också.
Jag tror jag skrivit om min pundar hypotes tidigare och där nämnde jag att GM vet vem grabben är och har fått för sig att det finns något värdefullt i väskan. Det låter lite långsökt och snurrigt men är det en GM som varit ute efter grabben av mer än något sjukt i grunden blir det ännu underligare.
Citera
2013-04-11, 17:51
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Anna-Lena nämnde även något namn typ "Leif" i sammanhanget innan hon dog, har jag läst. Det tyder ju på att Anna-Lena kände igen GM, eller kan Leif ha misstolkats på något sätt?
Var kommer det här ifrån för jag hör det nämnas ibland? Har hon varit så klar att hon kunnat tala eller kan det röra sig om att hon bara gjort ett ljud när hon försökt säga något annat?

Problemet med en mellanblond man på över 170 som är mellan 15 och 30 år är att det finns en hel del av dem.
Citera
2013-04-11, 17:55
Medlem
Motiv.
Jag har funderat lite på vad motivet kan vara!
Typ Arbogamorden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbogamorden
1. Kan det ligga något slags relationsmotiv bakom, att GM var/är homosexuell-pedofil och stött på pojken och pojken hotade med att gå till polisen, mamma eller pappa?
2. Att GM blev mobbad för sin sexuella läggning av pojken?
3. Att pojken hade kommit på GM med att utföra något som GM inte kunde acceptera och att pojken måste bort?
4. Att GM hade någon slags homo-relation med fadern som tog slut och GM blev våldsam och hatet rann ut på pojken, som i Arbogamorden?
5. Att GM var heterosexuell och hade något slags förhållande med kvinnan i pojkens familj som tog slut, kan vi nog utesluta.

Finns det något då som tyder på att GM skulle kunna vara homosexuell/pedofil?
1. Enstöring, ”från Polisen” Mannen har sannolikt ett något udda beteende men utan att för den skull sticka ut eller framstå som farlig. Mer sannolikt är han*tillbakadragen, tystlåten med ett begränsat umgänge.?
2. Frisyren, välvårdad?
3. Kläderna, Pointer-mössa märkesval? https://www.google.se/#output=search&sclient=psy-ab&q=pointer+kl%C3%A4der+i+sverige&oq=poi&gs_l=hp. 1.1.35i39l2j0l8.1767.2312.1.7849.3.3.0.0.0.0.398.7 81.0j1j1j1.3.0...0.0...1c..8.hp.p8OmfMNzph U&psj=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.45107431,d.b GE&fp=d44d37badfd314c2&biw=1280&bih=710
4. Att han helt enkelt inte har blivit misstänkt tack vare sin läggning?
5. Han hade en butterfly-kniv. Är det ett bögigt vapen?
6. Mannen föreföll vara i god fysisk kondition, han rörde sig enligt vittnen spänstigt.
7. Mannen hade nikotin i kroppen, rökare eller snusare vid tiden för morden?
8. Inga droger i kroppen?
9. Slänger kniven på mordplatsen för att han tycker att blod är usch?
10. Det besinningslösa våldet tyder på ett stort hat, agg, eller helt enkelt för att mörda pojken för att han inte skulle kunna berätta något?
11. Har jag missat något beteende, eller i händelseförloppet?
12. Jag får den uppfattningen att det ligger någon slags planering bakom brottet och GM helt enkelt väntat på BO?

Om målet för GM var pojken och det låg något sexuellt bakom:
GM kan ju på något sätt fått kontakt med pojken via sitt jobb, skolan, idrotten, m.m, men att det på något sätt spårade ut och pojken hotade med att berätta för mamma och pappa?
GM behöver inte ha bott i området men jobbat eller rört sig i området dagtid, Anna -Lena kände igen GM verkar det som, från skolan, någon affär, eller idrotten?

Som sagt, ytterligare ett motiv, men det är på samma gång motivet som kan ringa in mördaren.
Var spricker motivet?
Senast redigerad av sovvandring 2013-04-11 kl. 18:01.
Citera
2013-04-11, 18:16
Medlem
02-02-2012s avatar
När jag läste det där fick jag tanken lust/sexualmord. En pedofil i stan har fått ögon på grabben och bestämmer sig för att kidnappa, det går inte så bra och grabben blir mördad. Tanten är bara på fel plats. Att han har en butterfly är för mig lite mysko då det är en leksakskniv för tonåringar i det lägre spannet. Möjligen har han haft med sig kniven för att se tuff ut och hoppas att grabben skall skrämmas till att vara tyst under bortförandet som istället börjar skrika och kämpa emot.

Har detta något med den sanna GM att göra är det knappast troligt att han lugnat ner sig och det finns nog anledning att tro att han sökt sig till länder där man kan köpa barn, troligtvis Asien. Finns det någon pedofil som drar runt och överfaller små barn som inte åkt fast? Den påstådda spaningen skulle falla på plats om han haft perversa tankar och levt i någon fantasivärld där 8 åringen var med. Han har kåtat upp sig över en längre tid.

Jag vet inte så mycket mer om pedofiler än att de inte slutar. De kör på till de åker fast för sjukdomen är så djup och personligheten så störd att de inte kan kontrollera sitt beteende. Det skulle även förklara varför han kan hålla sig gömd då han inte har eller haft något förhållande med en kvinna i sitt liv och troligen inte tar en öl med polarna eller arbetskamrater på stan för att dra vidare och ragga på brudar.

Kan vi tro att det är en kille liknande den där Theo i Göteborg som kidnappade en 10 årig tjej, dvs diagnos + vård och känd som lite udda?
Citera
2013-04-11, 18:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Vad tror no om denna GM?

Tja, jag tvivlar starkt på din GM. Våra fängelser är inte helt drogfria. Det har varit stora problem med droger på häkten och fängelser, fast det blivit bättre de senaste åren. GM ska vara ung och att fastställa en ungefärlig ålder är inget problem med de blodspår som lämnats på brottsplatsen. Med en karriär som buse och kriminell från skoltiden skulle din GM säkert finnas i någon myndighets register och kanske topsad. Belöningen borde locka fram någon i hans bekantskapskrets att avslöja en misstanke eller sanningen, speciellt om GM är död så har hans forna vänner inget att frukta annat än att skratta hela vägen till banken. Knarkare som är kriminella och behöver pengar rånar inte småbarn. I området där morden skedde har det varit typiska knarkar-inbrott genom åren: ett mycket litet ingrepp på ytterdörren som polisen ser men inte lägenhetsinnehavaren och alla värdesakerna försvunna. Knarkare som försörjer sig med inbrott blir med åren sofistikerade i sina metoder, så de behöver inte råna småbarn. Skulle GM haft en historia av våld och saknat spärrar så hade han funnits i något register och tidigare lämnat DNA-prov. Det finns schabloner i din uppfattning av kriminella, som att strul i barndomen och problem i skolan leder till kriminalitet. Även Östermalms-barn med en bra barndom och fina betyg kan skita ned sig helt i brottets bana och missbruk. GM kan även ha varit en ung Stureplans-nisse som drabbats av freak-out.

Det finns ett övervåld i bilden - som jag förstår - och det övervåldet kan förklaras med mental sjukdom hos GM. En annan förklaring som kan tänkas är att våldet varit ett riktat hat mot någon i familjen där barnet fått ta skiten. Att vuxna kan bete sig våldsamt mot barn - som att vi helt saknar spärrar - finns det många vittnesskildringar av från krig.
Citera
2013-04-11, 20:16
Medlem
Haha underbara detektiver. Att mördaren hade en en homorelation med barnets pappa WTF
Citera
2013-04-12, 09:05
Medlem
MossTrumss avatar
I Sverige har vi saluförbud på butterflyknivar. Bland grovt kriminella har stilett- och butterflyknivar i alla tider haft hög status. Somliga är så tekniskt utformade att de är rena mästerverken. Saluförbudet är lätt att förstå: den här typen av kniv är mycket farlig! Den butterflykniv GM hade ser ut att vara en billig variant. Någon på tråden framförde tanken att den kan vara köpt under en turistresa utomlands.

Kniven är ett intressant spår menar jag och det är konstigt om polisen inte har ringat in den. Dvs att polisen borde veta mer om dess historia genom att ha frågat runt bland kända knivexperter i landet: amatörer i Sverige som tillverkar knivar kan ge ett kunnigt utlåtande om mordvapnet. Knivar tillverkas i Sverige av kända amatörer och tänk om just denna är tillverkad i Dalarna och Borlänge som är känt för en svensk maffioso man inte ska ha något otalt med.

Prioritet nr 1: Ringa in kniven!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in