Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Du sa tidigare i tråden att kannibalen i Gävle visade sig vara en ljushårig pollack, är det alltså han som heter Lennart Persson...?

Jajamen. Och hans fall är egentligen mer relevant för denna tråd, eftersom han i egentligen var ute efter att döda barn. Vid första mordet var han egentligen först och främst ute efter sin fosterhemssysters lille son, men han var som tur var inte hemma när Lennart kom på sitt besök. Innan det andra mordet gick han runt i Skutskär och letade efter något lämpligt barn att döda, men hittade inget, då kom han på att hans andra fosterhemssyster bodde i närheten och hade en dotter. Som tur var, var inte heller denna dotter hemma när Lennart kom på besök.
Så i Lennart har vi alltså en presumtiv barnamördare. Jag tror även att dubbelmördaren kommer vara ganska lik Lennart till personlighet och sätt. Nu klassades visserligen Lennart som psykiskt sjuk, men han var ändå tillräckligt medveten för att inse att de han gjorde var fel, men enligt honom själv brydde hans sig inte om han åkte fast. Han var totalt likgiltig, vilket förmodligen var det som gjorde att han lyckades ta sig hem från sina mord utan att bli sedd av vittnen (han åkte kommunalt efter första mordet). Känns som vår dubbelmördare inte heller han brydde sig egentligen om han blev tagen av polis eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av nilsduck
Är inne på den linjen också. Det känns som Ammouri dådet är planerat, sedan slutar GM att agera rationellt. Utan AL som vittne och offer tror jag inte han hade dumpat kniven och mössan så dumt. Utan utfört dådet och sedan varit mer kall. AL ställde nog till det en del för GM både praktiskt och mentalt.
Att kalla slakten av Ammouri för rationell kanske är att ta i, men jag förstår vad du menar. Pojken är dödad flera gånger om, vilket säger att gärningsmannen spenderat långt mer tid där än nödvändigt.