2013-08-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Onekligen en detalj som skulle kunna förklara varför folk inte tänker på honom som GM. Kräver givetvis att han antingen har tillgång till kontaktlinser eller ser hyggligt utan glasögon.

Exakt tänkte mest på att han ska ha haft datanördsutseende, vad det nu innebär?

Det var inte jag heller haha.. Har visserligen mellanblont hår, rätt blåa ögon och även längden kan nog stämma in. Dock inga muskulösa lår direkt och hade väldigt långt hår vid tiden för morden. Skulle inte ha något emot om polisen topsa hela tråden
Citera
2013-08-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Intressant!

Tror ni att polisen i Linköping har kollat sjukfrånvaron av skolelever mellan 13-17 år?
ca 2,500 personer/åldersgrupp var det i Linköping 2004 i åldersspannet 13-17 personer.
Mellan 13-17 år blir det 10.000 personer.
ca 5.000 män, 5.000 kvinnor.
Om 5% av pojkar mellan 13-17 år var borta från skolan den dagen blir det 250 personer att kolla upp och topsa i hela Linköping, runt BP kanske det rör sig om 25-50 ungdomar som stannade hemma den dagen.
Själv tycker jag att någon lärare borde reagerat över den här personens frånvaro!

Det var inte jag, blod & håranalysen stämmer inte på mig.
Bodde i Estokolmia vid tiden.

Frånvaro lär man ha kollat på rejält(tror ja) hade jag gjort detta brott hade jag vart tillräckligt smart att inte vara hemma samma dag. Tror GM gått till skolan som vanligt om han gick där, men hur kunde han dölja skadorna får jag inte ihop.
Citera
2013-08-21, 18:49
Avslutad
Är det någon i tråden som vill skaffa bättre alibi för tidpunkten så är det bara att PM;a mig.

Off topic, varför kallas han småkakan?
Citera
2013-08-21, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Frånvaro lär man ha kollat på rejält(tror ja) hade jag gjort detta brott hade jag vart tillräckligt smart att inte vara hemma samma dag. Tror GM gått till skolan som vanligt om han gick där, men hur kunde han dölja skadorna får jag inte ihop.

jag vet inte hur säkra de är på det här med skadorna och omfattningen av skadorna. Kommer det sig av att de funnit annat blod? Och att de antar en del självskador med huggtekniken? Det kommer sig väl också av att ett vittne har lagt märke till en speciell sak (som polisen inte velat uppge) när vittnet mötte misstänkt GM på övergångsställe.

Men att kategoriskt gå ut och säga att han har en ordentlig skada det tycker jag är märkligt....han kan ha blödit en del från handen visst, men det kan läka ganska fort. Gick säkert bra att gå till skola/jobb om det var nödvändigt, bara tvätta av och låta det läka hjälpligt. Ju yngre man är ju bättre läker det väl också.
Citera
2013-08-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
jag vet inte hur säkra de är på det här med skadorna och omfattningen av skadorna. Kommer det sig av att de funnit annat blod? Och att de antar en del självskador med huggtekniken? Det kommer sig väl också av att ett vittne har lagt märke till en speciell sak (som polisen inte velat uppge) när vittnet mötte misstänkt GM på övergångsställe.

Men att kategoriskt gå ut och säga att han har en ordentlig skada det tycker jag är märkligt....han kan ha blödit en del från handen visst, men det kan läka ganska fort. Gick säkert bra att gå till skola/jobb om det var nödvändigt, bara tvätta av och låta det läka hjälpligt. Ju yngre man är ju bättre läker det väl också.
Enligt den här artikeln så var det dålig stämning i Linköping:
http://www.nt.se/dubbelmordet/default.aspx?articleid=1970405&sbtpg=8
Jag är tveksam till att GM är som LGWP säger, gick i skolan, mellan 13-17 år.
Någon lärare eller elev borde ha misstänkt någon kompis som betet sig annorlunda den dagen.

Om GM nu stod där LGWP säger borde GM kommit ifatt Mohammed på kortare tid än 50-60 meter och då tyder det på att GM och Mohammed har pratat med varandra, vilket språk, svenska troligtvis.
Svensk=varit i den här tråden och läst!
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-21 kl. 19:46.
Citera
2013-08-21, 19:42
Medlem
Citat:
Exakt tänkte mest på att han ska ha haft datanördsutseende, vad det nu innebär?

Det var inte jag heller haha.. Har visserligen mellanblont hår, rätt blåa ögon och även längden kan nog stämma in. Dock inga muskulösa lår direkt och hade väldigt långt hår vid tiden för morden. Skulle inte ha något emot om polisen topsa hela tråden

Tja, tjocka glasögon är väl något som allmänt förknippas med datanördar. Muskulösa lår gör det dock definitivt inte, i de fall en datanörd väger mycket sitter kilona på fel ställen om man säger så.

När du började skriva om glasögon kom jag att tänka på en annan möjlighet, nämligen att han förväxlat Mohammed med ett annat barn. Säg att vår GM i 20-årsåldern haft en affär med en ensamstående mamma till ett barn i samma ålder som Mohammed, kvinnan kanske var i 30-årsåldern. Hon väljer att avsluta relationen, kanske hänvisar til sonen. Vår GM kan inte släppa detta, anser att barnet har förstört för honom och hans stora kärlek. Som hämnd vill han skrämma/misshandla/döda barnet, men gör en förväxling med Mohammed, som inte har ett dugg med detta att göra. Att han attackerar Anna-Lena kan både bero på att hon känner igen honom eller att han helt enkelt får panik för han får ett vittne.
Citera
2013-08-21, 20:04
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Intressant!

Tror ni att polisen i Linköping har kollat sjukfrånvaron av skolelever mellan 13-17 år?
ca 2,500 personer/åldersgrupp var det i Linköping 2004 i åldersspannet 13-17 personer.
Mellan 13-17 år blir det 10.000 personer.
ca 5.000 män, 5.000 kvinnor.
Om 5% av pojkar mellan 13-17 år var borta från skolan den dagen blir det 250 personer att kolla upp och topsa i hela Linköping, runt BP kanske det rör sig om 25-50 ungdomar som stannade hemma den dagen.
Själv tycker jag att någon lärare borde reagerat över den här personens frånvaro!

Det var inte jag, blod & håranalysen stämmer inte på mig.
Bodde i Estokolmia vid tiden.

Tycker du är inne på något intressant här. Man får väl ändå anta att Familjen småkaka kollat upp detta.

GM hoppade av skolan i 9an och har sedan dess blivit allt mer isolerad. Ingen eller obefintlig umgängeskrets. Bor med ensamstående mamma men var i Lkp denna vecka för att hälsa på sin mormor?

Mormor bodde ca 100 meter från Ica. GM är skriven på helt annan ort och har aldrig varit aktuell. GM Lämnade Lkp ett par dagar efter mordet.

Kolla alla mormor/farmor/ osv.. boende i anslutning till ICA, med barnbarn i åldern som kan vara aktuell.

Där finns nog vår GM!
Senast redigerad av massepojken 2013-08-21 kl. 20:12.
Citera
2013-08-21, 20:07
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Är det någon i tråden som vill skaffa bättre alibi för tidpunkten så är det bara att PM;a mig.

Off topic, varför kallas han småkakan?

Jan Staaf och hans grupp är kända för att prioritera mumsandet av mormors småkakakor istället för polisarbete.
Därför går han under smeknamnet "småkakan"
Citera
2013-08-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Tycker du är inne på något intressant här. Man får väl ändå anta att Familjen småkaka kollat upp detta.

GM hoppade av skolan i 9an och har sedan dess blivit allt mer isolerad. Ingen eller obefintlig umgängeskrets. Bor med ensamstående mamma men var i Lkp denna vecka för att hälsa på sin mormor?

Mormor bodde ca 100 meter från Ica. GM är skriven på helt annan ort och blev aldrig aktuell. GM Lämnade Lkp ett par dagar efter mordet.

Kolla alla mormor/farmor/ osv.. boende i anslutning till ICA,,med barnbarn i åldern som kan vara aktuell.

Där finns nog vår GM!
Ja, något ditåt tror jag också.
GM kan ha skilda föräldrar och är där och hälsar på en av sina föräldrar.
GM har varit i LKPG p.g.a. av Lars Noréns pjäs och konstutställning "Krig".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10495765.ab?dxwIndex=1

Jag får lite "konstnärsvibbar", det ligger ju också åt "nörd-hållet" till;
kniven, mössan, hela signalementet, tyder på en lite udda person.
Citera
2013-08-21, 20:50
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ja, något ditåt tror jag också.
GM kan ha skilda föräldrar och är där och hälsar på en av sina föräldrar.
GM har varit i LKPG p.g.a. av Lars Noréns pjäs och konstutställning "Krig".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10495765.ab?dxwIndex=1

Jag får lite "konstnärsvibbar", det ligger ju också åt "nörd-hållet" till;
kniven, mössan, hela signalementet, tyder på en lite udda person.

Trots allt har ju GM försvunnit spårlöst vid ICA. Blir allt mer inne på att han försvinner upp i en lgh.
En frånskild förälder är verkligen tänkbart men samtidigt borde polisen hittat detta.

En trött mormor som kanske inte ens öppnar när polisen ringer på kan ju utan tvekan ha sprungit under denna polis radar.

Jag tror verkligen vi är på rätt spår nu.

Att han slänger mössan där han gör är det mig inga konstigheter kring. Dels kan han hört sirener men han ville troligvis inte heller ta med sig mössan hem till mormor.

Nu kan det ju vara så att mormor dött så det får vi ha i åtanke vid sökandet.

Tror man kan begränsa sig ganska rejält geografiskt i sökandet men här har jag för dålig lokalkännedom för att uttala mig.
Citera
2013-08-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tja, tjocka glasögon är väl något som allmänt förknippas med datanördar. Muskulösa lår gör det dock definitivt inte, i de fall en datanörd väger mycket sitter kilona på fel ställen om man säger så.

När du började skriva om glasögon kom jag att tänka på en annan möjlighet, nämligen att han förväxlat Mohammed med ett annat barn. Säg att vår GM i 20-årsåldern haft en affär med en ensamstående mamma till ett barn i samma ålder som Mohammed, kvinnan kanske var i 30-årsåldern. Hon väljer att avsluta relationen, kanske hänvisar til sonen. Vår GM kan inte släppa detta, anser att barnet har förstört för honom och hans stora kärlek. Som hämnd vill han skrämma/misshandla/döda barnet, men gör en förväxling med Mohammed, som inte har ett dugg med detta att göra. Att han attackerar Anna-Lena kan både bero på att hon känner igen honom eller att han helt enkelt får panik för han får ett vittne.

1.Sant

2.Klart tänkbart, förklarar att det är olöst.

3. Någon allvarlig miss verkar ha skett , det är otroligt konstigt att det är olöst.

4. Hur kommer det sig föresten att testet från Varbergsmannen inte verkar vara klart än?
Citera
2013-08-21, 21:16
Medlem
Citat:

4. Hur kommer det sig föresten att testet från Varbergsmannen inte verkar vara klart än?

Har också haft det i bakhuvudet, borde ju vara klart sedan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in