Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Ogiltig analogi. Det är bara en försvinnande liten del av befolkningen som ägnar sig åt våld, och du kan nog bara räkna upp en handfull individer i historien som ägnade sig åt våld på samma nivå som Hitler.
Nej det är inte en ogiltig analogi, det handlar inte bara om våld utan även andra onda handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
För att vi ska hålla oss till det som diskuteras, ska du ska nog snarare fråga: Är det OK att döda miljarder av vanliga ”medelsvenssons”? Du anser ju att de flesta människor är ”onda” och måste utrotas så att sådana som du ska få leva i fred i ett utopiskt paradis, så det måste i så fall inkludera de flesta vanliga människor som inte ägnar sig åt våld.
Så enligt din tro innebär det att miljarder vanliga människor som inte ägnar sig åt våld kommer att slaktas av din gud, om vi ska prata klartext.
Men det handlar alltså inte bara om våld, utan allt som bibeln beskriver som ont, t.ex. homosexualitet, avgudadyrkan, förskingring, stölder, äktenskapsbrott, otrohet, sexuell promiskuitet o.s.v.
Men det mest avgörande är hur "medelsvenssons" reagerar när det blir uppenbart att Gud finns, vem han är och vad han kräver. Om man ska bedöma detta på det gensvar Jehovas vittnen får i tjänsten så är det stängda dörrar, och om man ska bedöma hur man resonerar i forum som Flashback, så kan jag inte se mycket hopp för att det skulle bli en massomvändning till Gud.
Men ingen skulle vara gladare än jag om det svenska folket, varenda en tar emot Gud och omvänder sig, men bibeln och verkligheten talar för det motsatta.
Skulle du t.ex. omvända dig om Gud uppenbarade sig för dig, enligt dina kriterier för att du ska inse att han existerar och heter Jehova, skulle du då omvända dig till en tro som Jehovas vittnen har?
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
----------------------------------
Här har vi några citat som visar på hur JV betraktar en stor del av världsbefolkningen, och att deras gud ska slakta en stor del av befolkningen:
"Det finns inte en suck till möjlighet att den nya ordningen skulle fungera om Gud tillät majoriteten av mänskligheten att överleva till den nya ordningen, dessa skulle bara förstöra för dom som verkligen vill att det ska bli en ny ordning på jorden utan krig och elände." – ttsp
”Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras.” –
www.jw.org (Vakttornet 15 Augusti 2002, s 18, §13)
Ja det är ju mycket som måste till för att en människa inte fortsätter på samma bana som det vi kan se i samhället idag. Tror du verkligen att t.ex. att majoriteten av homosexuella kan bara slänga av sig det beteende om det skulle bli en ny ordning där sådant inte är tillåtet?
Det skulle krävas mycket för att människor ska förändra sin livsstil och tankesätt, även om dom är medelsvenssons.
Men jag är ingen expert, du kanske har bättre insikt i människans psyke och vet att alla människor går att omvända till goda gärningar? Men jag litar på att bibeln och Jesus har rätt i att bara en minoritet kan gå denna smala väg som leder till evigt liv.
"
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)
Jag skulle inte ha något emot om detta skriftställe inte stämmer, och att majoriteten av svenskarna kommer att kunna att omvända sig, eller menar du att även det är för lite, menar du att
alla svenskar kan omvända sig till Jehova och underordna sig hans lagar och krav?