2022-02-10, 16:20
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Du tycks fullständigt snöat in på Djävulens rike. Det har ju absolut ingenting att göra med dagens politik. På vad sätt skulle djävulen vara inblandad i om man röstar på ett visst part?

Djävulen frestade med att erbjuda riken och herravälden och allt det där men det är ju en helt annan sak.

Men jag förstår att du inte kan bryta dig loss från dessa tankebanor, du är ju hjärntvättad från födseln med denna hoppande logik

Inte så konstigt skulle jag vilja påstå. Jehovas Vittnen ser demoner lite överallt, antar att dom tror att valbåset är en demonisk institution precis som dom tror om kyrkor.
Citera
2022-02-10, 17:44
Medlem
Citat:
Du tycks fullständigt snöat in på Djävulens rike. Det har ju absolut ingenting att göra med dagens politik. På vad sätt skulle djävulen vara inblandad i om man röstar på ett visst part?

Djävulen frestade med att erbjuda riken och herravälden och allt det där men det är ju en helt annan sak.

Varför är det en helt annan sak, var i bibeln står det att Satans makt över världens riken har upphört? Det är väl enkelt att se att det inte är Gud som har makten över vad som t.ex. håller på att hända i Ukraina?

Bibeln säger ju tydligt att Satan äger, har makten över och styr över världens regeringar/riken, om man engagerar sig i dessa regeringar/riken, så stödjer man Satans värld, väldigt enkelt att förstå.

Det är därför kungariken/regeringar och världsmakter symboliseras med vilddjur i bibeln, som kommer att krossas av Gud, och ersättas med Guds egna kungarike.

Om man vill vara en del av Satans värld och stödja Satans riken, så kommer man att krossas av Gud tillsammans med dessa riken:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt
" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå.
Är det att du inte vill förstå?
Citera
2022-02-10, 17:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Tänk att du är så eländigt svag att du är tvungen att nedlåta dig till smaklösa personangrepp. Dina usla utläggningar får väl tala sitt tydliga språk, om det var möjligt så borde du förpassas till medeltiden där du hör hemma.

Lägg dig ner och onanera nu, din hycklare.

Ja, han är en hycklare som påstår sig vara kristen men ideligen bryter mot åttonde budet och vad Jesus säger om hur man ska behandla andra (även dem som ses som "fiender").

Åttonde budet: ”Du skall inte bära falsk vittnesbörd mot din nästa”

Han påstår sig även följa Luthers lära men struntar tydligen i Luthers förklaring av åttonde budet:
"Vi skall frukta och älska Gud, så att vi inte förråder, förtalar eller ljuger om vår nästa, utan försvarar honom, tänker och talar väl om honom och tyder allt till det bästa."

En hycklare, alltså, eftersom han bevisligen genom eget handlande här på forumet inte lever som han lär.
Citera
2022-02-10, 17:51
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför är det en helt annan sak, var i bibeln står det att Satans makt över världens riken har upphört? Det är väl enkelt att se att det inte är Gud som har makten över vad som t.ex. håller på att hända i Ukraina?

Bibeln säger ju tydligt att Satan äger, har makten över och styr över världens regeringar/riken, om man engagerar sig i dessa regeringar/riken, så stödjer man Satans värld, väldigt enkelt att förstå.

Det är därför kungariken/regeringar och världsmakter symboliseras med vilddjur i bibeln, som kommer att krossas av Gud, och ersättas med Guds egna kungarike.

Om man vill vara en del av Satans värld och stödja Satans riken, så kommer man att krossas av Gud tillsammans med dessa riken:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt
" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå.
Är det att du inte vill förstå?
Och var i bibeln står det kopplingen mellan satan och politik. Det är det jag menar med hoppande logik. Men jag tror inte att du klarar av att tänka logiskt
Citera
2022-02-10, 18:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, han tycks vara det.

Jag kan verkligen respektera vettiga kristna, men såna där grisar har jag inget till övers för..

Ja, vettiga troende har jag heller inget problem med.
Det jag inte gillar är dem som säger sig vara troende (av någon typ) men sedan inte själva följer det de predikar (t.ex. en viss biskop nyligen).

Fast värre är det när den ledande organisationen ljuger för medlemmarna och inte följer vad deras egna texter säger. Sådant är det inte bara de ledande inom JV som sysslar med, utan det förekommer även på andra håll.
Citera
2022-02-10, 19:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu ljuger du och hittar på igen. Jag har aldrig sagt att du ska vara vare sig tyst eller stryka mig medhårs, din lögnare.Jag menar bara att du i alla fall kan försöka att visa att du lever som du lär. Annars är du ju bara en hycklare.

Tja, jag har inte levt som jag lärt ännu med Frälsaren som föredöme. Jag har inte kallat dig huggormsyngel ännu. Så du har rätt där.

Men en osanning slinker in i din välvilliga presentation av dig själv: att du inte vill bli struken medhårs eller att du inte söker åtminstone tyst medhåll när du docerar (=far med osanning) om Bibeln.

Det är just det du vill, att i lugn och ro få hacka på Bibeln, och gärna skulle du också vilja ha medhåll.
Och hackar på Bibeln gör du, med snart sagt demonisk envishet och sedan många år här på Flashback.

Och, sidu, då får du reaktioner från min sida.
Jag bemöter dig på alla områden från vilka du angriper Bibeln. Du poserar som hebraist (och glöm aldrig Par-o-o!) - jag tar striden. Du presenterar hopplösa slutsatser om det protosinaitiska alfabetet - jag behandlar ämnet med lite bondförnuft. Du försöker med dumheter inom egyptologi - jag är där och bemöter. Du hittar på saker inom NT-exegetik - jag går i svaromål.

Inte undra på att du är frustrerad och provar olika konster, som senast den dödfödda idén att parasitera på Luther.
Det är betydligt svårare för dig att hacka på Bibeln på Flashback p.g.a. mig.

Men, som sagt, jag har inte följt Mästaren helt ännu: jag har kvar "huggormsyngel" oanvänd.

(Milda ord i vokabulären sparar jag till de oerhört få som inte attackerar Bibeln i princip eller i praktiken.)
Citera
2022-02-10, 21:47
Medlem
Citat:
Och var i bibeln står det kopplingen mellan satan och politik.

Tänk efter lite vad Jesus och dom kristna gjorde och sade, om du nu är insatt och har läst bibeln, men jag har för mig att du är ateist och inte ens tror på bibeln !!!???

Varför argumenterar du då för bibelns budskap, som att du skulle försvara bibeln???

I alla fall, jag frågar: engagerade sig Jesus för att förändra samhällsstrukturen bland romarna som styrde över judarna?

Lärde Jesus verkligen ut att: "nu ska vi få ordning på samhället, nu ska vi välja en kejsare som är rättvis och kristen"?

Sade inte Jesus tvärtom att "ge kejsaren vad kejsaren kräver"?

Det fanns flera politiska rörelser bland judarna som ville slänga ut romarna från Jerusalem och Judéen. Många utnyttjade profetiorna om Messias som skulle komma, och genom det försökte dom göra uppror mot romarna, men alla försök misslyckades. Till slut förstörde romarna Jerusalem och judarna drevs till landsflykt. Jesus t.o.m. profeterade om att detta skulle ske:

"När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«" (Matt 24:1-2 Bibel2000)

Man försökte även få Jesus att agera som kung, men vad tror du Jesus gjorde?

"Då människorna såg vilket tecken han hade gjort sade de: »Detta måste vara Profeten som skall komma hit till världen.« Men Jesus, som förstod att de tänkte tvinga honom med sig för att göra honom till kung, drog sig undan till berget igen, i ensamhet." (Joh 6:14-15 Bibel2000)

Om det nu var vad Jesus lärde ut, att göra världen bättre genom röstning, val och att få en bra kung som kunde ordna upp i dom mänskliga samhällena, så hade Jesus en ypperlig chans att göra något när folket ville göra honom till kung, men han drog sig undan.

Han kunde t.o.m. ha infört Guds kungarike på jorden där och då, eftersom han hade Gud och hans änglar till hans förfogande:

"Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? " (Matt 26:53 Bibel2000)

Men det var inte tid för det, men i en snar framtid kommer Jesus att agera på jorden, för att krossa alla mänskliga kungariken:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas »Trovärdig och sann«, och han dömer och strider rättfärdigt... Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin...
Och jag såg en ängel stå inne i solen, och han ropade med hög röst till alla fåglarna som flög över himlens mitt: »Kom hit och samlas till Guds stora måltid, så skall ni få äta kött av kungar och härförare och mäktiga män och kött av hästar och deras ryttare och kött av alla människor, fria och slavar, höga och låga.«
Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. " jag tror inte du läste ända hit?
(Upp 19:11,15, 17-19 Bibel2000)

Jesus lärde aldrig ut att vara politiskt aktiv, det borde väl säga något?

Inte heller dom första kristna engagerade sig politiskt, Paulus pratade om överhögheten, men det handlade inte om att kristna var en del av det, utan att kristna skulle lyda myndigheterna om det inte gick emot Guds bud. Sanna kristna var inte en del av romarnas styre, däremot dök falska kristna upp, och började engagera sig i det romerska samhället, och till slut var det t.o.m. en kejsare som sade sig vara en kristen, men som inte brydde sig om Jesu ord om att: "vända andra kinden till" och: "älska dina fiender".
Citera
2022-02-11, 07:05
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jepp. På min tid (detta var för mer än 35 år sedan) ansågs detta vara pengar från Satan himself. Då pekade JV finger åt samfund som tog emot statsbidrag.

Ja det där minns jag. Man talade om att man inte skulle ta emot pengar från det stora Babylon.

Citat:
Men, uppenbarligen kan saker ändra sig. Sannolikt beroende på två saker; dels förlorade man mycket pengar vid börskraschen 2008, och sedan blöder organisationen pengar...sannolikt p g a ett antal rättsfall rörande sexuella övergrepp.

Ja det är ju så att "den trogne och omdömesgille slaven" kan ändra sig och så har gjort flera ggr som de hycklande kappvändare dom är.

Citat:
Jag kan säga att jag blev enormt förvånad över att organisationen insisterat och drivit rättsprocesse för att få statsbildrag. Man menar sig vilja bli betraktade som ett etablerat samfund bland andra. Detta är egendomligt, tidigare såg man alla andra samfund som "skökan" och "det stora Babylon" från uppenbarelseboken.
Money talks.

Jodå, när pungen sinar så passar det att suga i sig av Satans blod minsann. Man storknar över denna dubbelmoral.
Citera
2022-02-11, 09:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det här är så typiskt. Ni JV kan bara hålla er till manus utan det minsta kritiska tänkande eller förmåga att tänka själv.

Det dröjde lite med ditt svar och antagligen hade du noga gått igenom detta med en äldstebroder som givetvis inte kunde förmå annat än att vräka ur sig bibelcitat till höger och vänster.

Du pratar om vilddjur och vita hästar och allt annat som man kan tolka precis hur som helst.

Du sa att Jesus aldrig lärde ut att vara politisk aktiv? Nej, men han förbjöd det inte heller!
Det fetade;
Nej man kan inte tolka Bibelns allegorier och metaforer precis hur som helst. Allting förklaras i och av Bibeln själv. Att Bibeln skulle kunna "tolkas hur man vill" är ett påstående spritt av ateister, knappast av troende.

Ttsp's inlägg är inte konstiga eller obegripliga för någon bibeltroende, vilket du också kan se i skillnaden på hans diskussioner med troende VS hans diskussioner med ateister.

Man kan diskutera om kristna är förbjudna att bidraga till att upprätta ett rike på jorden innan Kristus kommer eller ej. Frågan blir komplex, och personligen menar jag att detta är tillåtet inom ramen för Jesu befallningar, vilka i huvudrag utgår ifrån vad jag här väljer att kalla "principer";
Led människor genom att vara ett exempel.
Sprid Ordet.
Ju "högre" du är, desto mer av offer kommer att krävas av dig.

Historiskt har vårt ledarskap skiftat i att uppfylla dessa regler. Herdeskap är definitivt vad har makt att leda människor till eller från ljus. En god herde är inte herde för sin egen skull, utan av uppriktig kärlek till sina får.

Vi ser inga sådana herdar inom politiken idag, sällan eller aldrig ens inom svensk kristenhet, även om vissa kommer närmre kraven än andra.
Citera
2022-02-11, 09:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
När det kommer till att inte klippa in bibeltexter och citat från vakttornet- så tycks du inte ha speciellt mycket att komma med.

Vem är DU, för det finns väl trots allt en människa bakom den där vakttornsmaskinen?
Frågan löd alltså:
"Och var i bibeln står det kopplingen mellan satan och politik?"
Citera
2022-02-11, 11:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är ju Sällskapet Vakttornet som skapar Organisationen Jehovas Vittnen, så det är inget att gilla.
Vi kan utveckla detta, som jag ser det;

Ett kyrkligt samfund har en viss ordning, och ordningen ger stadga och struktur vilken tillåter stärkande tro för tvivlare och en gemenskap där alla medlemmar kan vara till nytta för varandra. Så ser det ut inom alla samfund.

Det är ledarskapet som avgör hur hela samfundet ska utvecklas.

Själva ordningen som råder avgör sedan hur fåren agerar, och detta gäller även utanför kyrkan. För att ta ett exempel;

En god herde som statsminister skulle ge sin egen sjukvårdsplats åt den lägre som behövde den och hellre dö än låta ett enda av fåren dö i dennes ställe.

Att statsministern inte gör detta innebär inte att alla med socialdemokratisk ideologi är vilse. Dock kan det dåliga exempel herden uppvisar leda fåren vilse, och så sker också förr eller senare.

Edit;
En sund familj uppvisar också naturligt denna struktur;
Mannen ger sitt liv för kvinnan, och kvinnan och mannen ger sina liv för barnen.
Senast redigerad av LadySweden 2022-02-11 kl. 11:03.
Citera
2022-02-11, 11:03
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi kan utveckla detta, som jag ser det;

Ett kyrkligt samfund har en viss ordning, och ordningen ger stadga och struktur vilken tillåter stärkande tro för tvivlare och en gemenskap där alla medlemmar kan vara till nytta för varandra. Så ser det ut inom alla samfund.

Det är ledarskapet som avgör hur hela samfundet ska utvecklas.

Själva ordningen som råder avgör sedan hur fåren agerar, och detta gäller även utanför kyrkan. För att ta ett exempel;

En god herde som statsminister skulle ge sin egen sjukvårdsplats åt den lägre som behövde den och hellre dö än låta ett enda av fåren dö i dennes ställe.

Att statsministern inte gör detta innebär inte att alla med socialdemokratisk ideologi är vilse. Dock kan det dåliga exempel herden uppvisar leda fåren vilse, och så sker också förr eller senare.

Till skillnad från statsministern så är Sällskapet Vakttornet sektledare. För övrigt kanske du hade en del rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in