Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Och var i bibeln står det kopplingen mellan satan och politik.
Tänk efter lite vad Jesus och dom kristna gjorde och sade, om du nu är insatt och har läst bibeln, men jag har för mig att du är ateist och inte ens tror på bibeln !!!???
Varför argumenterar du då
för bibelns budskap, som att du skulle försvara bibeln???
I alla fall, jag frågar: engagerade sig Jesus för att förändra samhällsstrukturen bland romarna som styrde över judarna?
Lärde Jesus verkligen ut att: "nu ska vi få ordning på samhället, nu ska vi välja en kejsare som är rättvis och kristen"?
Sade inte Jesus tvärtom att "ge kejsaren vad kejsaren kräver"?
Det fanns flera politiska rörelser bland judarna som ville slänga ut romarna från Jerusalem och Judéen. Många utnyttjade profetiorna om Messias som skulle komma, och genom det försökte dom göra uppror mot romarna, men alla försök misslyckades. Till slut förstörde romarna Jerusalem och judarna drevs till landsflykt. Jesus t.o.m. profeterade om att detta skulle ske:
"
När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: »Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.«" (Matt 24:1-2 Bibel2000)
Man försökte även få Jesus att agera som kung, men vad tror du Jesus gjorde?
"
Då människorna såg vilket tecken han hade gjort sade de: »Detta måste vara Profeten som skall komma hit till världen.« Men Jesus, som förstod att de tänkte tvinga honom med sig för att göra honom till kung, drog sig undan till berget igen, i ensamhet." (Joh 6:14-15 Bibel2000)
Om det nu var vad Jesus lärde ut, att göra världen bättre genom röstning, val och att få en bra kung som kunde ordna upp i dom mänskliga samhällena, så hade Jesus en ypperlig chans att göra något när folket ville göra honom till kung, men han drog sig undan.
Han kunde t.o.m. ha infört Guds kungarike på jorden där och då, eftersom han hade Gud och hans änglar till hans förfogande:
"
Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? " (Matt 26:53 Bibel2000)
Men det var inte tid för det, men i en snar framtid kommer Jesus att agera på jorden, för att krossa alla mänskliga kungariken:
"
Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
"
Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas »Trovärdig och sann«, och han dömer och strider rättfärdigt... Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin...
Och jag såg en ängel stå inne i solen, och han ropade med hög röst till alla fåglarna som flög över himlens mitt: »Kom hit och samlas till Guds stora måltid, så skall ni få äta kött av kungar och härförare och mäktiga män och kött av hästar och deras ryttare och kött av alla människor, fria och slavar, höga och låga.«
Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. " jag tror inte du läste ända hit?(Upp 19:11,15, 17-19 Bibel2000)
Jesus lärde aldrig ut att vara politiskt aktiv, det borde väl säga något?
Inte heller dom första kristna engagerade sig politiskt, Paulus pratade om överhögheten, men det handlade inte om att kristna var en del av det, utan att kristna skulle lyda myndigheterna om det inte gick emot Guds bud. Sanna kristna var inte en del av romarnas styre, däremot dök falska kristna upp, och började engagera sig i det romerska samhället, och till slut var det t.o.m. en kejsare som sade sig vara en kristen, men som inte brydde sig om Jesu ord om att: "vända andra kinden till" och: "älska dina fiender".