2017-04-21, 18:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo kvinnor får ha mens, men man ska inte använda det blodet till att äta eller rädda liv, det ska kastas på samma sätt som blodet från djur ska kastas.

Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta.

Det står inte heller att blod får användas som färg på väggarna, det är underförstått att blodet ska kastas och inte användas till något.

Hur kan man "avhålla sig från blod" genom att spruta in det i kroppen?

Det blod som skulle kastas är blodet från de djur man dödat och fått tillstånd av Gud att få döda. Blodet var symboliskt och med detta menades att även om människan dödat djuret så tillhörde tillståndet och symboliken (blodet) till Gud.

När man tar emot en blodtransfusion så dödar man inte blodgivaren utan "transfer" blodet till en annan levande och blodet fortsätter att leva i mottagaren. Det finns alltså inget offer och ingen symbol att hedra.

De som åt av kött som inte runnit av och fick därmed i sig blod i matsmältningssystemet fick inga dödsdomar eller hamnade på något vis utanför Guds nåder. De skulle endast gå och tvätta av sig vid ett vattendrag och vara orena tills kvällen, sen var allt glömt och förlåtet igen.
Jesus sa även att det var ok att bryta regler, tex att anstränga sig under den heliga sabbaten. Det var ok att rädda boskap som fallit ner i ett dike även fast de högmodiga prästerna sa tvärtom.
Citera
2017-04-21, 19:09
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Ja det är jobbigt att diskutera med någon som inte vill resonera, någon som bara vill basunera ut sin egen syn utan att lyssna till andra.

Tycker du inte att sådana personer är jobbiga? Det finns ju flera troende på Flashback som är sådana, tycker du att det ska vara mer av det slaget, eller vill du att man ska kunna resonera och diskutera fram olika saker?

Ja ttsp, såna personer är verkligen jobbiga. Du är ju den främste i ledet, allt det du radar upp här är ju du och ditt agerande. Ditt hycklande känner inga gränser, det är tydligt.

Hur ser du på ditt egna sätt att diskutera här egentligen? Att du är nåt slags gott exempel på hur en diskussion förs? Ser du dig själv som en hjälte? Vad pågår i din hjärna egentligen? Ditt projicerande i ovan inlägg är ju slående, om man inte vant sig vid dina lögner hade man tappat hakan.
Citera
2017-04-21, 20:00
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ja ttsp, såna personer är verkligen jobbiga. Du är ju den främste i ledet, allt det du radar upp här är ju du och ditt agerande. Ditt hycklande känner inga gränser, det är tydligt.

Hur ser du på ditt egna sätt att diskutera här egentligen? Att du är nåt slags gott exempel på hur en diskussion förs? Ser du dig själv som en hjälte? Vad pågår i din hjärna egentligen? Ditt projicerande i ovan inlägg är ju slående, om man inte vant sig vid dina lögner hade man tappat hakan.

Måste man vara troende för att uppleva ett band med Gud?

Äh, jag vet svaret.

Hur upprätthåller ni en stadig nivå mellan lidande skapat av sekulärmotiverad teknologi och en infrastruktur som befriar lidande på grundläggande nivåer?

Har Jehova's Vittnen någonsin funderat på ett forskningsfält inom psykosocial utbildning och ombyggning av samhället för att tilltala människans naturliga behov att yttra sig i fri instinkt?

Undra hur det skulle se ut?
Citera
2017-04-21, 23:44
Medlem
Babbazones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Måste man vara troende för att uppleva ett band med Gud?

Äh, jag vet svaret.

Hur upprätthåller ni en stadig nivå mellan lidande skapat av sekulärmotiverad teknologi och en infrastruktur som befriar lidande på grundläggande nivåer?

Har Jehova's Vittnen någonsin funderat på ett forskningsfält inom psykosocial utbildning och ombyggning av samhället för att tilltala människans naturliga behov att yttra sig i fri instinkt?

Undra hur det skulle se ut?

Oj! Det är så kul att se hur ni alla kommenterar sånt ni inte har en enda insikt i. Om jag skulle vilja veta mer om mormoner eller JW, varför skulle jag då inte gå till respektive hemsidor o få fakta? Om jag är intresserad av Moderaterna, varför skulle jag då gå till Socialdemokraternas hemsida för att få info? Åh, alla ni ignoranta dumjönsar... Det är common knowledge, vill man uppriktigt veta nåt om nån, ja kolla hemsidan först! Där finns kontakt osv, där kan man fråga....
Citera
2017-04-22, 00:13
Medlem
Lästips för er som vill veta mer om Vakttornets lögner. Raymond Franz f.d medlem av Governing Body i Brooklyn skrev boken "Crisis of Conscience", där mängder av saker inom vakttornet avslöjas, bland annat hur fel de har med att Jerusalem förstördes år 607 fvt,,vilket i sin tur gör att deras viktiga årtaö 1914 tappar all trovärdighet, och tyvärr är miljontals vittnen förda bakom ljuset av vakttornet. Det är bara att läsa boken...skriven av en tidigare governing body medlem..inte ens ett vittne kan blunda för detta.
Citera
2017-04-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babbazone
Oj! Det är så kul att se hur ni alla kommenterar sånt ni inte har en enda insikt i. Om jag skulle vilja veta mer om mormoner eller JW, varför skulle jag då inte gå till respektive hemsidor o få fakta? Om jag är intresserad av Moderaterna, varför skulle jag då gå till Socialdemokraternas hemsida för att få info? Åh, alla ni ignoranta dumjönsar... Det är common knowledge, vill man uppriktigt veta nåt om nån, ja kolla hemsidan först! Där finns kontakt osv, där kan man fråga....
Detta beror ju på vad man vill veta. Jag tror inte all info där är uppriktig. Snarare vinklad, då man vill locka dit folk.
Dock så har du rätt. Att kolla hemsidan är ett bra första steg, men man får troligtvis inte hela sanningen.
Nu menar jag inte endast JV, utan rent generellt också.
Citera
2017-04-22, 00:43
Medlem
ttsp: Du vet att vakttornet lärt ut att Jesus bor på en stjärna som heter Alcyone?
Citera
2017-04-22, 08:58
Medlem
proconsuls avatar
Jag är lite fundersam över hur man kan vittna om något man inte sett. Hur skulle de se ut i en olycka tex?
-Finns det något vittne till den här trafikolyckan?
-Ja, jag kan vittna om den.
-Så bra. Såg du när bilarna körde in i varandra?
-Nej.
-Hörde du det?
-Nej.
-Men hur kan du vittna om vad som hände då?
-Ja, jag upplever det inom mig kan man säga, jag känner att det är rätt. Jag tror att det gick till som jag tror. Dessutom tror alla jag känner samma sak.
-Du hänvisar alltså till din föreställningsförmåga och inte till de faktiska omständigheterna alltså.
-Nej.....eller...det är ju sant för mig.
-Ok tack, då var vi klara här.
Citera
2017-04-22, 09:15
Medlem
Citat:
Men läkaren säger att det är farligt om du inte avhåller dig från alkohol, din lever tar skada. Kan du då kringgå det beslutet genom att injicera alkohol istället för att dricka det?

Det är inte en falsk analogi, Gud säger "avhåll dig från blod", läkaren säger "avhåll dig från alkohol", varför agerar du annorlunda bara för att det är Gud som säger detta?

Det är en falsk analogi. Blod infört i ådrorna består som blod, medan blod som äts bryts ner i matsmältningen. Alkohol däremot bryts inte ner i matsmältningen utan går därifrån direkt ut i blodet, precis som injicerad alkohol.

En läkare som förordar vegetarisk kost, ja kanske förbjuder en patient att äta kött, skulle inte förbjuda samma patient att ta emot ett donerarat kroppsorgan. Kött som kött, men funktionen är klart annorlunda.
Citera
2017-04-22, 10:41
Medlem
Citat:
Jo kvinnor får ha mens, men man ska inte använda det blodet till att äta eller rädda liv, det ska kastas på samma sätt som blodet från djur ska kastas.

Det står ingenstans i bibeln om ett undantag om att blodet får användas till annat än att äta.

Det står inte heller att blod får användas som färg på väggarna, det är underförstått att blodet ska kastas och inte användas till något.

Hur kan man "avhålla sig från blod" genom att spruta in det i kroppen?

Fel.
Det står visst i Bibeln om andra användningsområden för blod. Det vet du mycket väl, ttsp.
1) Blod skulle strykas på dörrposterna hos alla familjer av Israel före slaktandet av alla förstfödda i Egypten. (2Mos. 12:22)
2) Blod skulle användas till offer.(3 Mos. 16:18,19)

Dessutom står det inte alls som du påstår att blodet ska "kastas". Det står att det ska "hällas ut på marken och täckas över".(3 Mos. 17:13) Ska man följa befallningen kan man alltså inte låta blodet brännas i en förbränningsanläggning eller omvandlas till biogas.

Skriver du "det står ingenstans i Bibeln" måste du -precis som du själv påstår dig göra - godta även Gamla testamentet (eller de hebreiska skrifterna som du är van att de kallas)
Citera
2017-04-22, 11:28
Medlem
Citat:
Du kan fundera på det när Gud själv säger så här:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

Om nu hans namn är Jehova, skulle du säga att detta gått i uppfyllelse?
Jag menar tex från Jesu tid och till 1800-talets slut så åkallades isf inte hamn namn enligt din definition av namnanvändandet och rättrogna som gjort det.
Citera
2017-04-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Fel.
Det står visst i Bibeln om andra användningsområden för blod. Det vet du mycket väl, ttsp.
1) Blod skulle strykas på dörrposterna hos alla familjer av Israel före slaktandet av alla förstfödda i Egypten. (2Mos. 12:22)
2) Blod skulle användas till offer.(3 Mos. 16:18,19)

Dessutom står det inte alls som du påstår att blodet ska "kastas". Det står att det ska "hällas ut på marken och täckas över".(3 Mos. 17:13) Ska man följa befallningen kan man alltså inte låta blodet brännas i en förbränningsanläggning eller omvandlas till biogas.

Skriver du "det står ingenstans i Bibeln" måste du -precis som du själv påstår dig göra - godta även Gamla testamentet (eller de hebreiska skrifterna som du är van att de kallas)

Nej jag har rätt, offer upphörde i och med Jesu död:

"Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse. Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv." (Hebr 9:25-26 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in