2017-04-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, Guds namn är Jehova, och dom är vittnen för Jehova:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(Jehova), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

"”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”"(Jes 43:10-11 NVÖ)
Vem som helst kan dock säga att dom är vittnen till Jehova.
Citera
2017-04-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det står ingenstans i bibeln att man inte får ge sina barn blodtransplantation. Det som borde vara underförstått, för en omtänksam människa, är att man försöker rädda sitt barn. Det skulle nog även Gud vilja, eller? Tror du inte Gud bill att vi människor räddar våra barn?

Inte till vilket pris som helst. Skulle du själv vilja rädda ditt barn genom att man aborterar ett annat barn för att få del av det barnets kroppsdelar?

Och kan du svara på frågan, hur kan kristna "avhålla sig från blod" när man samtidigt för in blod i kroppen?
Citera
2017-04-21, 12:09
Medlem
Citat:
Inte till vilket pris som helst. Skulle du själv vilja rädda ditt barn genom att man aborterar ett annat barn för att få del av det barnets kroppsdelar?

Och kan du svara på frågan, hur kan kristna "avhålla sig från blod" när man samtidigt för in blod i kroppen?
Nej, det skulle jag inte. Hur är detta relevant som jämförelse?

Man kan avhålla sig från att äta blod. Kan du svara på hur kristna kan låta bli att rädda sina barn, när det är möjligt och utan att skada andra?
Citera
2017-04-21, 12:14
Medlem
Citat:
Nej, det skulle jag inte. Hur är detta relevant som jämförelse?

Jämförelsen är för att inte heller du skulle rädda liv till varje pris.

Citat:
Man kan avhålla sig från att äta blod.

Det står inte "äta" i Apg 15:28-29.

Citat:
Kan du svara på hur kristna kan låta bli att rädda sina barn, när det är möjligt och utan att skada andra?

Anser du att man skadar ett barn när man aborterar?
Citera
2017-04-21, 12:25
Medlem
Citat:
Vem som helst kan dock säga att dom är vittnen till Jehova.

Ja vem som helst kan säga det, men dom gör det inte, eftersom dom inte gillar Guds namn.

Det är bara Jehovas vittnen, med vissa undantag, som använder Guds namn. Det är också ett av skälen till att jag tror att bibeln är sann, och att Jehovas vittnen har sanningen, som du flera gånger frågat om.

Är det inte underligt att dom flesta i kristenheten inte vill använda Guds namn? Som att det blir för personligt att använda Guds namn? Att det är lättare att använda titeln "Herre" istället?
Citera
2017-04-21, 12:26
Medlem
Ttsp:

Nej, jag skulle inte rädda ett barn till varje pris. Jag skulle dock göra så mycket jag kan, så länge jag inte utsätter någon för fara.

Att avhålla sig från blod är en väldigt tolkningsbar fras. Som vanligt väldigt dåligt formulerat av Gud. Gud visste väl att blod räddar liv?

Abort är en svår fråga. Har dock inget med detta att göra.
Citera
2017-04-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ja vem som helst kan säga det, men dom gör det inte, eftersom dom inte gillar Guds namn.

Det är bara Jehovas vittnen, med vissa undantag, som använder Guds namn. Det är också ett av skälen till att jag tror att bibeln är sann, och att Jehovas vittnen har sanningen, som du flera gånger frågat om.

Är det inte underligt att dom flesta i kristenheten inte vill använda Guds namn? Som att det blir för personligt att använda Guds namn? Att det är lättare att använda titeln "Herre" istället?
Jag har ingen aning om det är underligt. Det är inget jag funderat på. Det får nog kristna svara på.
Citera
2017-04-21, 12:30
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om det är underligt. Det är inget jag funderat på. Det får nog kristna svara på.

Du kan fundera på det när Gud själv säger så här:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)
Citera
2017-04-21, 12:35
Medlem
Citat:
Du kan fundera på det när Gud själv säger så här:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)
Nej, jag tänker faktiskt inte fundera på det. Gud har sagt så mycket, enligt bibeln, som troende inte bryr sig om. Bibeln är ett smörgåsbord.
Citera
2017-04-21, 12:37
Medlem
Citat:
Citat:
Kanske, men jag följer Jesus uppmaning:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Det är bra att du säger "det mesta", för jag tror inte alla på Flashback har bestämt sig för att inte bli omvänd.

Citat:
Tror inte jag heller. Hur bestämmer man öht något sådant? Jag kan inte bestämma vad jag ska tro på.
Blir jag övertygad så blir jag. Min vilja avgör bara om jag ska följa det jag tror.

Men du vet väl att det finns många på Flashback som bara är ute efter att sprida sin egen bild, utan att lyssna på andra, du vet Bogomils favorituttryck "pådyvlande" personer, där han själv är det främsta exemplet. Då anser jag att man redan har bestämt sig för vad sanningen är och kör på den linjen hela tiden.

Jag uppfattar dig som mer ödmjuk i det avseendet.
Citera
2017-04-21, 12:39
Medlem
Citat:
Nej, jag tänker faktiskt inte fundera på det. Gud har sagt så mycket, enligt bibeln, som troende inte bryr sig om. Bibeln är ett smörgåsbord.

Ok, jag ska kanske ta tillbaka min åsikt att du är ödmjuk?
Citera
2017-04-21, 12:45
Medlem
Citat:
Att avhålla sig från blod är en väldigt tolkningsbar fras. Som vanligt väldigt dåligt formulerat av Gud. Gud visste väl att blod räddar liv?

Inte dåligt formulerat, om man ska avhålla sig från något, så ska man inte föra in det i kroppen, det är hur enkelt som helst.

Tvärtom visste nog Gud att man skulle börja med blodtransfusioner, och därför är det uttryckt i Apg 15:28-29 just på det sättet att man inte ska ha något med blod att göra. Tidigare talades det om att inte äta blod, men i Apg så står det att "avhålla sig från blod".

Det kunde ha stått att "inte äta blod", men nu står det att "avhålla sig från blod".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in